Nu vi er ved det.....
Fra : Margrete Johansen

Dato : 29-10-05 09:14

Hej gruppe.

Ligesom noone, skal jeg også et smut til Rom. Jeg skal ikke ha' noget
stort
og tungt maskineri med hjem - vi er godtnok to der flyver sammen, men
alligevel. Kan gruppen anbefale mig nogle musts som skal med hjem i
kufferten?

På forhånd tak.

Margrete

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-10-05 09:42

On Sat, 29 Oct 2005 10:13:41 +0200
"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> wrote:

> [...]
> og tungt maskineri med hjem - vi er godtnok to der flyver sammen, men
> alligevel. Kan gruppen anbefale mig nogle musts som skal med hjem i

En masse gode oplevelser....resten kan købes i specialbutikker
herhjemme.

Fra : Brian S

Dato : 29-10-05 12:36

"En masse gode oplevelser..."

Nemlig! F.eks. Pantheon både nat og dag.

Fra : mcloud

Dato : 29-10-05 15:38

Hej Magrethe

Først vil jeg ønske dig en rigtig god tur.
En masse soltørrede tomater fra iår .
Dernæst ville jeg hvis det var mig købe masser af nye sommerfriske
krydderier med hjem.

Masser af frisk parmasanost og parmaskinke ,ved godt at Italienerne godt
kender priserne efterhånden ,men i madens mekka må det være et must .

Sluttelig rigtig god olivenolie og balsamico.

Skulle du kunne snige et par trøfler på glas eller friske med hjem ville
dette ikke være at foragte.

Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Margrete Johansen

Dato : 30-10-05 21:07

"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote in message
> [...]
>
> Sluttelig rigtig god olivenolie og balsamico.
>
> Skulle du kunne snige et par trøfler på glas eller friske med hjem ville

Hej Kim (og andre).

Tak for god inspiration, det med trøflerne, det havde jeg helt glemt - og
tomater, ja! UHM, jeg glæder mig til at nyde alt det smukke til øjne og ører
og til at smovse mig igennem byen. Og så kan det da være at jeg ved selvsyn,
kan konstatere det der med forskellen på "Cafe Latte" og kaffe med mælk....

Venlig hilsen Margrete

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 30-10-05 23:20

Margrete Johansen wrote:

> [...]
> kan konstatere det der med forskellen på "Cafe Latte" og kaffe med mælk....

Den dag du skal shoppe, vil jeg anbefale dig at gå ad Via Cola di Rienzo
i Prati-kvarteret og besøge markedet dér. På Cola di Rienzo shopper
romerne tøj (billigere end Corsoen og lignende, hvor turisterne
shopper). Og så lidt længere nord-vest på til Trionfale (via Andrea
Doria, mener jeg), hvor et af byens absolut største og bedste markeder
huserer (midt på gaden for tiden, da markedspladsen er under kraftig
ombygning). Dér er godt nok gang i den - og udelukkende romere, det er
lige uden for turisternes rækkevidde. Husk at markedet lukker ved
middagstid, mens det på Cola di Rienzo har enkelte boder, der åbner igen
om eftermiddagen.

Mvh
Kevin Edelvang, krypto-romer

Fra : Margrete Johansen

Dato : 31-10-05 23:57

> [...]
> rækkevidde. Husk at markedet lukker ved middagstid, mens det på Cola di
> Rienzo har enkelte boder, der åbner igen om eftermiddagen.

Tak.

Margrete

Fra : Kim Schulz

Dato : 29-10-05 15:46

On Sat, 29 Oct 2005 16:37:33 +0200
"mcloud" <kim@lechef.dk> wrote:

> [...]
>
> Sluttelig rigtig god olivenolie og balsamico.
>
> Skulle du kunne snige et par trøfler på glas eller friske med hjem

hvordan er det egenligt lige med udførsel af madvarer? må man
overhovedet det i større stil (altså andet end madpakken) eller er det
ok så længe det ikke er planter og frugt?

Fra : Kim Schulz

Dato : 30-10-05 16:14

On Sun, 30 Oct 2005 16:01:50 +0100
"Henrik H." <gedemesteren@gmail.com> wrote:

> "Kim Schulz" <kim@schulz.dk> wrote in message
>
> hvordan er det egenligt lige med udførsel af madvarer? må man
> overhovedet det i større stil (altså andet end madpakken) eller er det
> ok så længe det ikke er planter og frugt?
>
> Vi var i Rom for noget tid siden, og spurgte om det samme i Kastrup
> Lufthavn. Det korte svar er, at du gerne må medbringe fødevarer fra
> Rom til Danmark, da det ligger indenfor EU.

ok det er også kun i USA jeg har oplevet at de ligefrem har tjekket for
det. Der havde de "mad"-hunde der løb rundt og opsnusede madvarer i
folks tasker. En af mine kammerater havde holdt vores madpakker som vi
spiste lige inden vi gik igennem x-ray området. Det fik hunden færden
af og den gik direkte efter hans taske imellem vores andres.

Fra : Jette

Dato : 31-10-05 13:13

Artiskokker!!! I Danmark kan man aldrig få dem friske nok og heller ikke den
rigtige sort. Jeg ved altså ikke om de fås på denne årstid. Lån/køb Anders
Grøndals bog "Det romerske køkken". Den kan du læse i flyet, det er en
kombineret kogebog/turguide. God tur, jeg er iiiiiiiiiiiiiiikke det mindste
misundelig. Hilsen Jette

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-05 15:34

Margrete Johansen skrev:

> Kan gruppen anbefale mig nogle musts som skal med hjem i
> kufferten?

Hvis I endnu ikke er taget afsted, vil jeg lige nævne en vin
fra Veneto-regionen, som er så god at de næsten ikke nænner
at sælge den. Den hedder Amarone (Recioto della Valpolicella
Amarone). Den er lavet af druer, der nærmest er blevet til
rosiner. Prøv at få et par flasker af den med hjem - det vil
I ikke fortryde.

--
'rluf :·)

Fra : Kim Schulz

Dato : 31-10-05 15:54

On Mon, 31 Oct 2005 15:33:33 +0100
"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> [...]
> Amarone). Den er lavet af druer, der nærmest er blevet til
> rosiner. Prøv at få et par flasker af den med hjem - det vil

Sælges forøvrigt periodisk i bl.a. føtex og Netto men ja det er en
superlækker vin og en af mine klare favoritter.

Fra : Brian S

Dato : 31-10-05 17:26

Ah, come on. Amarone kan man sgu da købe i de fleste supermarkeder.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-05 21:33

Brian S skrev:

> Ah, come on. Amarone kan man sgu da købe i de fleste
> supermarkeder.

OK. Så glem det.
Der er selvfølgelig discountversioner af alle vintyper.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 01-11-05 01:44

Brian S wrote:

> Ah, come on. Amarone kan man sgu da købe i de fleste supermarkeder.

I den forbindelse er det måske værd at nævne, at amarone alene er en
betegnelse for en fremstillingsmetode. Der findes hundreder af
forskellige vine, der går under betegnelsen. Danmark er ganske rigtigt
kommet godt med mht de italienske vine, men man kan stadig få langt
flere amaroner i Italien, end man kan herhjemme. Prisen er en smule
lavere i Rom end dk.

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : TravlMarie

Dato : 31-10-05 20:57

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> [...]
> Amarone). Den er lavet af druer, der nærmest er blevet til
> rosiner. Prøv at få et par flasker af den med hjem - det vil

Hahaha. Den ser jeg sgu i Aldi hver dag til fast lavpris.

"Hihihihi jeg kender til en eksklusiv vin (*bruger langt italienskt
navn*), som man næsten ikke kan få fat på".

Dumme fisefornemme idiot. Vor herre bevares.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-05 21:29

"Margrete Johansen" <mamajohsFJERN@worldonline.dk> on lørdag 29. oktober
2005 at 10:13 +0100 wrote:

> [...]
>og tungt maskineri med hjem - vi er godtnok to der flyver sammen, men
>alligevel. Kan gruppen anbefale mig nogle musts som skal med hjem i

Som andre har skrevet - det meste kan købes herhjemme.
Det jeg plejer ta gøre er, at købe et par gode flasker - både vin og
spiritus. Ikke fordi det ikke kan skaffes herhjemme, men fordi det
forlænger en dejlig oplevelse.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Brian S

Dato : 31-10-05 22:03

Du har udstillet uvidenhed, og du bliver ved. Er Amaroner solgt i
Danmark discountversioner?

Er der mon noget om, at "tåberne er skråsikre", som Løkkegaard
citerer?

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 31-10-05 22:18

Brian S skrev:

> Er der mon noget om, at "tåberne er skråsikre", som Løkkegaard
> citerer?

Glem hvad jeg skrev. Jeg har ikke lagt op til nogen fjendtlig
debat.

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 31-10-05 22:28

Brian S wrote:
> Er der mon noget om, at "tåberne er skråsikre", som Løkkegaard
> citerer?

Det kendetegner de fleste af folk, der er aktive i dk.kultur.sprog.

Fra : Kaptajn Morgan

Dato : 31-10-05 22:29

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Glem hvad jeg skrev. Jeg har ikke lagt op til nogen fjendtlig
> debat.

Så skulle du måske tænke dig bedre om en anden gang, inden du kommer
med den slags udtalelser.