Bagemaskinen fra Fakta
Fra : Martin Larsen

Dato : 29-10-05 08:27

Hej NG

Fakta har i den kommende uge en Melissa bagemaskine til kr 299,-. Nu har
jeg selv været "hobbybager" i mange år, og jeg forventer ikke at en
sådan maskine hverken kan eller skal hamle op med mine håndæltede brød,
men på den anden side er det jo ikke lige hver dag jeg gider bage. Så
kunne bagemaskinen jo være et kompromis mellem det hjemmebagte og
købebrødet.

Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan maskine?

Hilsen
Martin

To reply please remove the "spamfree"
part of the email address

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-10-05 08:37

Martin Larsen skrev:
> [...]
> købebrødet.
>
> Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan maskine?

Hvis det er samme Melissa som den jeg har, er den OK og kan faktisk bage
godt brød

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.

http://home.tiscali.dk/muggler/03/pages/2005-10-11-08a.htm

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 09:54

On Sat, 29 Oct 2005 09:37:00 +0200, Ole Larsen wrote:

> [...]
[kut]

> Hvis det er samme Melissa som den jeg har, er den OK og kan faktisk bage
> godt brød

Hvor stort brød kan den bage og/eller hvor mange små brød (2 morgenboller,
f.eks.)?

Er der en opskriftsbog med, eller findes der bagemaskineopskrifter på
nettet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-10-05 10:02

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> f.eks.)?
>
> Er der en opskriftsbog med, eller findes der bagemaskineopskrifter på

Kan kun tale om den jeg har:
Brødstørrelse: af ca 300 g mel
Ja, der er opskrifter med
Da man kan stille den til kun at blande+ælte, må man selv forme+bage
boller, da den kun kan bage i skålens form. Gør man det på denne måde
(lader maskinen kun ælte) kan det ikke laves bedre, men nemheden mistes da.

Fra : Hauge

Dato : 29-10-05 10:05

Hej
Kurt Hansen wrote:
> Hvor stort brød kan den bage og/eller hvor mange små brød (2
> morgenboller, f.eks.)?

Den kan bage _et_ stort brød, og efter forsiden af Fakta-reklamen, så kan
den klare 6.65 dl mel, har ikke lige omregningen til gram her.

> Er der en opskriftsbog med, eller findes der bagemaskineopskrifter på
> nettet?

Der står ikke noget om opskriftbog, men alle normale opskrifter kan bruges
deri, man skal bare huske at omregne til det maskinen kan klare.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051029090507@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Hauge

Dato : 29-10-05 09:36

Hej
Martin Larsen wrote:
> Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan
> maskine?

Kender ikke lige den model, men jeg har haft en bagemaskine i ca. 15 år, og
den er brugt med jævne mellemrum, og er fuldt ud tilfreds med det den
leverer. Det er jo ikke, som du selv skriver, på højde med hjemmebanket
brød, men set i forhold til hvor nemt det er, så er den ganske god.
Jeg havde selv tænk på at skifte min aldrene maskine ud med den fra Fakta.

Mvh Hauge

<http://newscheck.smart-tech.dk/20051029083639@smart-tech.dk>
På samme domæne som afsenderen af dette indlæg, ses headerne.

Fra : Henning Holm

Dato : 29-10-05 21:44

"Martin Larsen" <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> skrev

> [...]
>
> Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan maskine?

De laver absolut gode brød.....
Vi har haft bagemaskine i snart 2 år nu,og er godt tilfreds.
Min favoritopskrift på franskbrød.(vi er kun 2 personer):
500gram hvedemel...
2 måleskeer ( den lille) tørgær
33 cl. vand....
Insstilling alm. brød...
det tager ca 3 timer,så har du et fint franskbrød..
i har dog konstateret at tyskerne,laver bedre mel...
Når vi bruger deres type 405,bliver brødet lettere....

Den er også fin til rugbrød:
Amo fuldkornsblanding,eller anden brødblanding,
f.eks fra LIDL,den er der ikke så menge kerner i,
så vi mixer de 2 pakker sammen,så er det OK.....
500 gram brødblanding
2 måleskeer( den lille) tørgær
33 cl vand....
indstillig :alm brød.....

Held og lykke med det.....

mvh
Henning Holm
som netop nu, har brød i maskinen....Ummm

Fra : Ole Jensen

Dato : 29-10-05 21:57

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan maskine?

Vent til mandag, så skal jeg sige min mening om maskinen.
Hvis ellers jeg får fat i en i morgen.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-10-05 11:54

Ole Jensen <newsplus@website.dk> wrote:

> Vent til mandag, så skal jeg sige min mening om maskinen.
> Hvis ellers jeg får fat i en i morgen.

Nu har jeg fået min maskine, og den står og ælter nede i køkkenet.

Min eneste klage indtil videre, er at ledningen er meget kort.

Nu må jeg blot vente godt tre timer før jeg kan se om brødet bliver som
jeg ønsker det.

Jeg kan se, at den har lidt problemer med at ælte dejen, men det kan
skyldes at jeg startede med at lave et lille brød, men derfor kan det
godt være at resultatet bliver ok.

Nu må jeg vente, og vente…

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-10-05 12:08

Ole Jensen wrote:
> Nu har jeg fået min maskine, og den står og ælter nede i køkkenet.

Jeg har også lige startet min med et Landbrød fra De 5 Gaarde.
Det er min første bagemaskine så det bliver spændende.

> Min eneste klage indtil videre, er at ledningen er meget kort.

Sjovt nok, også min allerførste tanke, men det går. Maskinen står på
komfuret.

M.v.h
Niels

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-10-05 14:14

> Nu må jeg blot vente godt tre timer før jeg kan se om brødet bliver som
> jeg ønsker det.

Ikke for at tage glæden fra dig - men er der ikke noget med at man bør
kassere det første brød man bager i den pga belægningen i formen? Det stod
der i hvert fald i brugsanvisning på vores...

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-10-05 14:53

Gainsbourg <isl41688@THORSTENimage.dk> wrote:

> [...]
> kassere det første brød man bager i den pga belægningen i formen? Det stod
> der i hvert fald i brugsanvisning på vores...

Ifølge brugsanvisningen, skal man først vaske formen af, derefter skal
den smøres med olie. Så starter man et bageprogram og lader maskinen
bage i 10 min. Derefter lader man det køle af, vasker formen igen, og
derefter skulle det være ok.

Jeg kan oplyse til dem der forsøger at købe en i morgen, at der er tre
sider med opskrifter.

Fra : Gainsbourg

Dato : 30-10-05 08:37

Vi har en lidt anden model fra Ideline, som formentlig ligner Faktas en del.

Jeg kan slet ikke forstå, hvorfor alle mennesker der kan lide brød, ikke har
en bagemaskine. Vores laver det mest fabelagtige brød, som er helt på højde
med det vi selv bagte hver dag, før vi fik maskinen. Men hvor det før var
noget vi skulle bruge en masse tid på hver dag, bruger vi under 5 minutter
dagligt nu.

Det tager 1-2 minutter at hælde ingredienserne i. Den kan indstilles til at
vække med frisk brød næste morgen (eller til at have frisk brød eller
pizzadej parat når du kommer hjem fra arbejde - eller brød eller kage til
når du kommer hjem fra en bytur). Der er stort set ingen rengøring af formen
den skal bare tørres af (eller skylles i varmt vand hvis der sidder lidt
brødrester).

Der fulgte et stort opskriftshæfte med vores maskine, på alt fra almindeligt
franskbrød til krydderbrød, italiensk brød, rugbrød, kager, pizzadej m.m. Vi
har haft den i ca. 2 år nu og bruger den næsten hver eneste dag. Alle de
gæster der har smagt flute/boller/brød/pizzadej fra den, har straks købt en
selv.

Det eneste minus ved de billige modeller er, at de har det med at larme lidt
når de ælter, så hvis du bor i en 1 vær. og sover let, så vågner du altså
nemt når den starter med at ælte dit morgenbrød i 5-10 minutter, 2-3 timer
før du skal op. De dyre modeller (ca. 1500 kr +) larmer mindre under æltning
og har typisk også en særskilt beholder hvor maskinen selv automatisk kan
tilsætte nødder/frugt/krydderier hvis det er en opskrift hvor de først skal
tilsættes et stykke inde i programmet. Med de billige maskiner må man enten
tilsætte dem fra start, eller gå hen og hælde dem i når maskinen giver
bib-signalet for frugt/nødder-tilsætning.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-10-05 09:30

Gainsbourg wrote:
> Vi har en lidt anden model fra Ideline, som formentlig ligner Faktas
> en del.

Ja, og Kop&Kande har den fra i morgen (og den er magen til) men den
koster kr.100,- mere.

Nå, men jeg har nu hentet en Melissa i Fakta, Hammel. De havde 12
maskiner, og der røg to straks butikken åbnede, så der bliver nok rift
om dem.
Så nu skal der bages.

M.v.h
Niels

Fra : Jens Soerensen

Dato : 30-10-05 11:24

Niels Jacobsen wrote:

> Ja, og Kop&Kande har den fra i morgen (og den er magen til) men den
> koster kr.100,- mere.

Føtex har også Melissa maskinen fra i dag til 350 kr.

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 11:53

Jens Soerensen skrev:

> Føtex har også Melissa maskinen fra i dag til 350 kr.

Slå koldt vand i blodet. Jeg har haft dimsen i et par år - den bager
aldeles udmærket, men hvedebrød a la sydeuropa er lettere at lave således:

http://ekot.dk/diverse/broed/

Og det får en skorpe, man ikke kan lave i maskinen. Mit næste projekt
går på at hælde i form og bage ca. 1/2 i denne, tage ud og bage færdigt.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-10-05 15:45

Niels Jacobsen wrote:
> Så nu skal der bages.

Så er der 1 stk. Landbrød fra De 5 Gaarde færdigt fra bagemaskinen. Det
gik jo godt.
Skorpen er sprød, brødet er faldet lidt sammen i toppen, og hullet i
bunden er faktisk meget lille.
Nu skal det lige køle af på risten, før den første skive kan skæres.
Men jeg starter lige et Franskbrød fra de medfølgende opskrifter med det
samme.

M.v.h
Niels

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-10-05 16:33

Niels Jacobsen skrev:
brødet er faldet lidt sammen i toppen,

Lidt for meget vand

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 10:54

On Sat, 29 Oct 2005 09:27:07 +0200, Martin Larsen wrote:

> Fakta har i den kommende uge en Melissa bagemaskine til kr 299,-

Jeg troppede troligt op kl. 9:45, da der højt og tydeligt står i brochuren,
at tilbudet gælder fra søndag den 30. november. Vi var vel en snes stykker
der stod og ventede, men butikken var og forblev mørk som graven.

Vi kastede os hver især ind i vore biler og ræsede til den anden Fakta i
byen, blot for at få en lang næse. Her førte man nemlig kun letfordærvelige
varer og kassedamen var allerede godt oppe at køre, for hun var sgu træt af
alle dem der havde spurgt, hvor bagemaskinerne var.

En nærlæsning af bagsidens tekst med små bogstaver, får man et kaudervældsk
sammensurium af diverse forbehold, men så vidt jeg kan udlede, er man nødt
til at ringe til deres kundeservice, eller gå ind på deres hjemmeside, for
at få at vide hvor der holdes søndagsåbent og hvilke butikker der fører
hvad.

Helt ærligt: jeg føler mig til grin.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-10-05 11:54

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> wrote:

> Jeg troppede troligt op kl. 9:45, da der højt og tydeligt står i brochuren,
> at tilbudet gælder fra søndag den 30. november. Vi var vel en snes stykker
> der stod og ventede, men butikken var og forblev mørk som graven.

Havde i husket at stille klokken

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 13:42

On Sun, 30 Oct 2005 11:54:19 +0100, Ole Jensen wrote:

> Havde i husket at stille klokken

Jadda, og i givet fald skulle de jo også have lukket op kl. 9 (sommertid)
og ikke kl. 10, eller..... men altså: Ja, vi var der til korrekt
vintertid. Vi fik jo også at vide i den anden Fakta-forretning, at den
første slet ikke har åbent om søndagen, så den er god nok.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Anders Christensen

Dato : 30-10-05 13:56

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> vintertid. Vi fik jo også at vide i den anden Fakta-forretning, at den
> første slet ikke har åbent om søndagen, så den er god nok.

Det plejer også at være skiltet ret tydeligt på de butikker der holder
søndagsåbent.

Fra : Ukendt

Dato : 30-10-05 14:49

On Sun, 30 Oct 2005 13:55:53 +0100, Anders Christensen wrote:

> Det plejer også at være skiltet ret tydeligt på de butikker der holder
> søndagsåbent.

Jow, der var et skilt med deres normale åbningstider (mandag-fredag, samt
lørdag) og ikke noget om søndag. men det kan man jo ikke regne med. F.eks.
har vores Netto af og til åbent om søndagen og det står der ikke noget om
på deres skilt.

Har nu læst, at der er søndagsåbent den første søndag i hver måned i Fakta,
men det fremgår ikke, omder er tale om alle butikker, eller kun udvalgte

Alt ialt dårlig information. Det kan jo ikke være forbrugerens ansvar og
opgave at ringe ind til deres kundeservice, eller gå ind på deres
hjemmeside, hver gang man skal ud at handle. Det bør i tilbudsaviser og på
skilte i de enkelte butikker, fremgå tydeligt.

Nå, vi er vist off topic. Resten må nok hellere foregå i dk.forbruger, så
jeg sætter FUT dertil.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : T

Dato : 31-10-05 10:50

> Men hvad siger I? Kommer der et rimeligt godt brød ud af en sådan maskine?
>
> Hilsen
> Martin

Nu har jeg osse investeret i maskinen - så jeg håber, at jeg har godt brød
til aftenskaffen. Mvh Tina

Fra : T

Dato : 01-11-05 09:45

> Nu har jeg osse investeret i maskinen - så jeg håber, at jeg har godt brød
> til aftenskaffen. Mvh Tina

Brødet blev lidt speciel - med et "krater" i midten, som skulle skyldes for
meget vædske ... Samt at der var melrester på det sted, hvor æltedelen sad
fast i brødet...
Men jeg undres over, hvorfor mange af ingrediens-angivelserne står som ml ??
Noget nemmere at veje f.eks. hvedemel end at måle det i det medfølgende
bæger. Findes der mon en omregningstabel mellem ml og gr (og hvis ja, så
hvor) ??
Men ellers et lækkert brød (italiensk) ! Mvh Tina

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-05 20:20

T wrote:

> [...]
> Noget nemmere at veje f.eks. hvedemel end at måle det i det medfølgende
> bæger. Findes der mon en omregningstabel mellem ml og gr (og hvis ja, så

Der findes sådanne tabeller, men det er bedre at lave din egen. For det
afhænger af meltypen, plus det aktuelle vandindhold, så sådanne tabeller
er ret unøjagtige.

Næste gang du laver et brød så vej melet og skriv det ned!

Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-05 10:51

Tak for svarene. Det var jo absolut positive meldinder, så nu har jeg
købt maskinen og den står nu og bager et italiensk0 brød.

Da der er 2.5 time til brødet er færdigt kan jeg ikke sige noget om
resultatet, men positivt er det at den ælter længe og grundigt, for det
(for kort æltning) er nok den fejl de fleste begår når de bager - samt
at de bruger for meget mel og gær.

Jeg har allerede opdaget noget jeg skal vænne mig til. Som "hobbybager"
er det mange år siden jeg har bagt efter en opskrift. Jeg hælder alt
muligt i dejen bestemt efter hvad skabene rummer og hvad jeg har lyst
til at bage. Så tilsætter jeg mel og ælter indtil dejen føles god, og
justerer evt. med lidt mere mel til sidst. Jeg aner faktisk ikke hvor
meget jeg kommer i!

Men da jeg ikke kan mærke på dejen i maskinen, må jeg nok til at skrive
ned hvor meget jeg egentligt putter i mine brød

/Martin

Fra : Martin Larsen

Dato : 31-10-05 15:47

Martin Larsen wrote:

> Tak for svarene. Det var jo absolut positive meldinder, så nu har jeg
> købt maskinen og den står nu og bager et italiensk brød.

Og det blev ganske udmærket! Faktisk bedre end jeg havde forventet med
en sådan tingest til 300 kr. Man kan diskutere hvor "italiensk" det er
(jeg vil kalde det et alm. franskbrød) men ikke desto et glimrende brød
der både er saftigt og luftigt.

Når jeg får lidt mere erfaring med dyret, vil jeg forsøge med mine egne
opskrifter.

Lige nu er den i gang med et rosinbrød

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-11-05 22:46

Der er en grov fejl i den danske brugsanvisning i forbindelse med
timerfunktionen.

Der står at displayet skal vise forsinkelsen *indtil* maskinen skal gå i
gang. Så hvis fx brødet tager 3 timer og skal være færdigt kl. 7 - og
klokken er 11 - så skal displayet vise 5 timer: fordi bagningen skal
forsinkes 5 timer.

Men det er ikke korrekt! På alle de andre sprog står der at displayet
skal vise den samlede tid til brødet skal være færdig, altså 8 timer i
eksemplet her.

Fra : Ole Jensen

Dato : 22-11-05 21:24

Martin Larsen <martin+spamfree+larsen@bigfoot.com> wrote:

> Fakta har i den kommende uge en Melissa bagemaskine til kr 299,-.

Hvis der er nogen der stadig ikke har fået en maskine, så kan jeg
oplyse, at Dreisler Storkøb, på toppen af Skalborg bakke i Aalborg,
stadig har 4-5 stk. tilbage til 299,-.

Lidt surt efter at jeg købte en til gave i sidste uge til 399,-, men
sådan er livet.

Fra : Andersen, Aalborg

Dato : 31-12-05 09:23

Hejsa

Jeg har købt sådan en Melissa Bagemaskine og er godt tilfreds med
resultaterne,
men min gode kone har smidt manualen og altså også alle opskrifterne ud
sammen
med et læs reklamer, og jeg kan ikke huske dem og er desperat.

Er der en af jer der har mulighed for evt. scanne eller på anden måde sende
disse opskrifter til mig på en email så ville jeg være jer næsten evigt
taknemmelig.

Glædelig Jul og Et Godt Nytår om få timer...

Venlig Hilsen Henrik

email: heanFJERN@mail-online.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 31-12-05 11:06

Andersen, Aalborg wrote:
> Er der en af jer der har mulighed for evt. scanne eller på anden måde
> sende disse opskrifter til mig på en email så ville jeg være jer
> næsten evigt taknemmelig.

Er scannet og ligger klar som en .pdf fil
Skal jeg sende den til dig?

M.v.h
Niels