Ø: opskrift på indiske samosa(ere)
Fra : jenny og søren

Dato : 27-10-05 17:11

Hej Ng

jeg skal bruge en opskrift på indiske samosaer til noget kom sammen tamtam
men jeg kan ikke finde nogen opskrift på nettet...er der nogen herinde der
har en ???

ps. jeg har ingen friture gryde......(men har før set i tv at de bare bruger
en gryde på komfuret med olie i men er det ikke lidt farligt eller hvad)

mvh

Søren Brix Nielsen

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 27-10-05 17:40

jenny og søren wrote:
> [...]
> men jeg kan ikke finde nogen opskrift på nettet...er der nogen herinde der
Mmmmm Samosas, noget af det jeg husker bedst fra min rejse i Indien,
levede næste af Dahl, Samosa og Pakora.

Her er en opskrift jeg har haft meget held med

18 Samosas

Dej:
300 g hvedemel
½ tsk. salt
4 spsk. olie
8 spsk. vand
(har dog også haft held med bare at bruge Filo-dej lagt dobbelt.

Kartoffel/blomkålsfyld:

½ kg skyllede, melede kartofler med skræl
250 g små blomkålebuketter
2 spsk. olie
1 tsk. sorte sennepskorn
1 finthakket løg
1 spsk. frisk fintrevet ingefær
1-2 grønne finthakkede chilipebre uden kerner
1 tsk. stødt koriander
½ tsk. gurkemeje
1 tsk garam masala
½ tsk. chilipaber
½ tsk. salt
1-2 spsk citronsaft
3 spsk friskhakkede korianderblade

og olie til friturestegning.

1: sigt mel og slat ned i en skål og rør olien ud i blandingen. tilsæt
vandet lidt ad gangen, til dejen får en fast konsistens. Ælt dejen godt
igennem i 5 minutter, til den er smidig, dæk til og hvil i ½-1 time

2:
Kog kartoflerne i letsaltet vand i 15-20 min. og hæld vandet fra. Pil
dem og skær dem i små terninger. Blancher hurtigt blomkålsbuketterne i
letsaltet vand: hæld vandet fra, kom buketterne i rigeligt koldt vand og
hæld vandet fra.

3:
opvarm olien i en sauterpande og svits sennepskornene, til de begynder
at smælde. Tilsæt løg, ingefær og chili og sautér videre i 5-6 min. smag
til med krydderier og tilsæt kartofler, blomkål og 1 spsk. citronsaft.

4:
Lad det hele simre i 3-4 min. tag panden af varmen og smag fyldet til
med koriander, salt og evt. mere citronsaft. Lad blandingen køle af. Del
dejen i 9 kugler og rul hver kugle ud til en rondel med en diameter på
18 cm.

5:
Halvér rondellerne og pensl kanterne med vand. Læg en spsk. fyld på hver
halvcirkel og knib den runde kant grundigt sammen, så pakken er helt lukket.

6:
opvarm fritureolien til 190 grader. Kog 2-3 samosas ad gangen i 2-3
minutter på hver side til de er gyldne. Lad dem dryppe af på det
fedtsugende papir, før de serveres med en god chutney til
(her vil en anbefale mangochutnyen fre den gamle fabrik, der er lækker)

> ps. jeg har ingen friture gryde......(men har før set i tv at de bare bruger
> en gryde på komfuret med olie i men er det ikke lidt farligt eller hvad)

Jeg bruger for det meste en gryde eller wok, og det er ikke farligt,
hvis der går ild i det skal man bare ikke panikke med sætte låg på og
for guds skyld ikke hælde vand på.

MVH
Kasper Malmberg