Gryde på induktionskomfur gik amok
Fra : Heidi

Dato : 26-10-05 19:13

Jeg havde sat en gryde over med vand til pasta, og brugte boosting
funktionen så det kom hurtigere i kog. Det fik nok lov at stå et par
minutter eller tre og koge på fuldt tryk inden jeg kom pastaen i, da jeg
var i et andet lokale, og jeg skruede derefter ned på 7 (ud af 9), som
jeg plejer når pasta skal koge videre.
Normalt plejer vandet med det samme at koge mindre når jeg skruer ned,
der går max. 2-3 sekunder, men denne gang blev det ved, og var ved at
koge over, så jeg måtte flytte gryden over i vasken, hvor den stod og
kogte videre på fuldt knald i ca. 5 sekunder, inden det faldt nogenlunde
til ro.
Nogle af pastaskruerne var brændt på, og gryden, som er en ret billig,
slip-let ting fra Bilka, ser ud til at være boblet op i bunden nogle
steder (jeg har ikke turdet skrabe for meget i den endnu).

Men det korte af det lange er - er der andre der har været udsat for det
samme, at gryden bliver så varm at det ikke hjælper med det samme at
skrue ned? Kan det være fordi gryden er af en dårlig kvalitet?
Jeg er godt klar over det måske er en dårlig ide at gryden får lov at
stå i længere tid på fuldt knald, men det har aldrig været et problem
før...

--
Heidi - som fremover nok liiiige holder lidt bedre øje med hvornår
vandet koger

Fra : Nette

Dato : 26-10-05 20:55

"Heidi" skrev

> Nogle af pastaskruerne var brændt på, og gryden, som er en ret billig,
> slip-let ting fra Bilka, ser ud til at være boblet op i bunden nogle
> steder (jeg har ikke turdet skrabe for meget i den endnu).

Jeg har ikke spor erfaring med induktion, og det er faktisk derfor jeg
spørger...
Jeg troede, at de gryder og pander, man bruge på sådan et komfur, var nogle
helt specielle nogle til dyre penge?

Nette

Fra : Heidi

Dato : 27-10-05 05:54

Nette wrote:
> [...]
> Jeg troede, at de gryder og pander, man bruge på sådan et komfur, var
> nogle helt specielle nogle til dyre penge?

Det eneste specielle der er ved gryder og pander til induktion er at de
skal være magnetiske i bunden, da det er magnetismen der får induktionen
til at virke. Dvs. udstyr med aluminium i bunden dutter ikke, da det
ikke er magnetisk (det er også det eneste kritikpunkt jeg har - at jeg
ikke længere kunne bruge min store Gastrolux sauterpande da den ikke er
magnetisk...)
Man kan sagtens få billigt udstyr, som nævnt i bla. Bilka - og hvis man
er usikker på om det virker til induktion, skal man bare smække feks. en
køleskabsmagnet på bunden - bliver den siddende så duer gryden

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 27-10-05 07:31

Hej Heidi

> Det eneste specielle der er ved gryder og pander til induktion er at de
> skal være magnetiske i bunden, da det er magnetismen der får induktionen

Bare lige for at forhindre misforståelser vil jeg lige sige at de altså
"ikke" skal være magnetiske, men af et materiale der lader sig
magnetisere som f.eks. stål.

Mvh Max

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-10-05 12:04

Hej,

On Thu, 27 Oct 2005 08:31:06 +0200, "Max"
<max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Bare lige for at forhindre misforståelser vil jeg lige sige at de altså
>"ikke" skal være magnetiske, men af et materiale der lader sig
>magnetisere som f.eks. stål.

Rusfrit stål af god kvalitet virker ikke i den forbindelse.

Bl.a. Eva Trios har jernkerne i bunden for at "virke".

** Lars

Fra : Heidi

Dato : 27-10-05 17:19

Max wrote:
> Hej Heidi

> Bare lige for at forhindre misforståelser vil jeg lige sige at de
> altså "ikke" skal være magnetiske, men af et materiale der lader sig
> magnetisere som f.eks. stål.

Det var vist også det jeg mente, men som jeg ikke lige vidste hvordan
jeg ellers skulle skrive

--
Heidi

Fra : Nette

Dato : 27-10-05 20:29

"Heidi" skrev

> [...]
> er usikker på om det virker til induktion, skal man bare smække feks. en
> køleskabsmagnet på bunden - bliver den siddende så duer gryden

Tak for svar.

Jeg styrtede glad ud for at prøve alle mine dyre Hagmann-gryder af. Magneten
kunne sidde fast på dem. Men nu læser jeg drengenes snak herunder, og så
tror jeg, jeg er lige vidt.
Men skidt, vi er heller ikke på vej ud efter nyt komfur, jeg undrede mig
blot over, du skrev billig bilkagryde....

Nette

Fra : Max

Dato : 27-10-05 21:26

Hej Nette

> Jeg styrtede glad ud for at prøve alle mine dyre Hagmann-gryder af.
Magneten
> kunne sidde fast på dem. Men nu læser jeg drengenes snak herunder, og så
> tror jeg, jeg er lige vidt.

Vær du bare glad for dine Hagmann gryder, de vil fungere fint på et
induktionskomfur, og testen med magneten er en OK test der
fortæller at kan de hænge fast på kogegrejet, ja så fungere
grejet på induktion.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-10-05 21:00

On Thu, 27 Oct 2005 21:46:46 +0200
Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> Hej,

> Jeg har det omvendt dig.

Eneste fordel jeg så ved induktionen var at det var lettere at gøre
rent.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-10-05 21:06

Hej,

On Thu, 27 Oct 2005 21:59:59 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>Eneste fordel jeg så ved induktionen var at det var lettere at gøre
>rent.

Hvad var fordelene ved gas så? Altså som induktion ikke har?

** Lars

Fra : N/A

Dato : 06-11-05 19:41

Fra : Ole Stigaard

Dato : 06-11-05 19:41

Thu, 27 Oct 2005 23:41:08 +0200, Padre <spirito_santo@yahoo.com> skrev:

> Men hvis noget koger over på et induktionskomfur, en friture fx. - mama
> mia

Hvad ville der ske med gaskomfuret, altså ud over at det nok ikke
fungerede når man fik det gravet ud af det nedbrændte køkken??? :Hint:
Kogende olie er _meget_ letantændeligt...

Ole

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-05 21:44

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> on lørdag 29.
oktober 2005 at 20:59 +0100 wrote:
>Jeg forsøger dog generelt helt at lade være med at bekymre mig for ting
>der
>KAN ske! *S*
God og sympatisk stratefi!

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Padre

Dato : 07-11-05 09:18

Umiddelbart ville jeg tro, at hvis friture koger over på et
induktionskomfur, ville det også bryde i brand, når det kom i kontakt
med komfurets top. Jeg er dog ikke sikker på, at det ville ske, fordi
komfurets top vel ikke burde være varmere end grydens bund. Ihvertfald
ville friture, når den kogte over, ryge ud over komfurets sider, og
ned på gulvet. Hvis frituren på det tidspunkt er i brand, ja så tror
jeg, der er stor risiko for, at situationen kommer ud af kontrol.

På et gaskomfur som mit eget vil fritureolien helt sikkert bryde i
brand, men den vil samtidig blive på komfurets top. Mens den ligger
der og brænder med omtrent 1½ meter høje flammer, vil jeg slukke for
gassen, løbe op på badeværelset og fugte håndklæderne, som jeg så
smider over det, hvilket burde klare situationen. Bagefter vil jeg
havde en noget tilsodet portion kakler på væggen bag komfuret og min
emhætte er nok lige til at smide ud. Men der er ikke noget umiddelbart
brændfarligt, som er kommet i kontakt med fritureolien eller
flammerne, så jeg tvivler stærkt på, at situationen vil komme ud af
kontrol.

I øvrigt var der en gryde med pastavand, der kogte over i torsdags,
min kone smed en håndfuld salt i en gryde fuld af vand, som hun havde
bragt i spilkog på det store blus (3,3 KW effekt). Alt vandet blev
liggende på komfurets top uden at genere blusset, som brændte videre,
og der var i det hele taget ingen problemer med det, rengøringen
efterfølgende kunne klares med en karklud.

--
padre

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 27-10-05 11:07

Max wrote:

> Bare lige for at forhindre misforståelser vil jeg lige sige at de altså
> "ikke" skal være magnetiske, men af et materiale der lader sig
> magnetisere som f.eks. stål.

Og for lige at gøre forvirringen total:

De skal være af et materiale hvori der ad magnetisk vej kan induceres
en strøm. Det er ikke tilfældet for alle stålgryder - hvilket er
årsagen til at jeg lige har købt to Eva Trio kasseroller og en
større gryde for kr. 500,- af en kollega. Alle tre i stål, men de
virkede ikke på hans fine nye induktionskomfur.

Ebbe

Fra : Max

Dato : 27-10-05 11:51

Hej Ebbe

>De skal være af et materiale hvori der ad magnetisk vej kan induceres

Ja, man kan kun bruge rustfast stål af ringeste kvalitet til opgaven,
de rigtig gode rustfri legeringer 12-18 ol. duer ikke.
Men det er en rigtig god ide med en magnet i lommen når
man går på indkøb.

Mvh Max

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-10-05 21:16

On Fri, 28 Oct 2005 22:06:04 +0200
Lars Knudsen <larsdelete@deletelandligt.dk> wrote:

> Hej,

> Hvad var fordelene ved gas så? Altså som induktion ikke har?
>
> ** Lars

muligheden for at bruge flere slags potter og pander. Desuden synes jeg
a jeg har bedre mulighed for at give varme op af siderne med gas end
med induktion......og flambering

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-10-05 21:42

Hej,

On Fri, 28 Oct 2005 22:15:39 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>muligheden for at bruge flere slags potter og pander.

Klart nok... Induktion kræver kompatibelt kogegrej.

>Desuden synes jeg
>a jeg har bedre mulighed for at give varme op af siderne med gas end
>med induktion......

Hmm.. Rigtigt, det kan induktion jo ikke. Men ikke en feature jeg
savner rigtig?

>og flambering

Aaaah.. Det har jeg nu gjort med held på vores induktionskomfur!

I det daglige er den nemme rengøring et stort plus syntes jeg - og så
at jeg ikke skal have en gasflaske stående og fylde... Det er
selvfølgelig småting, men jeg syntes også rigtig godt om det at
komfuret slukker automatisk når jeg tager gryden af - og det
indbyggede minutur.

Men - den langt overvejende grund til at det er induktion og ikke en
almindelig glaskeramisk plade - er den meget hurtige og nemme
regulering af effekten - som gas også har! Til gengæld har en
almindelig induktionsplade op til 2800 watt effekt, og det er
ihvertifælde hurtigere at få en gryde i kog end på den Voss gasplade
mine forældre har. Givetvis kan man få gasblus med samme effekt - men
induktion kan aflevere de 2800 watt i en lille kasserolle med
kartofler uden at håndtaget bliver glohedt.

** Lars

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-05 21:42

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on fredag 28. oktober 2005 at 22:15 +0100 wrote:
>muligheden for at bruge flere slags potter og pander. Desuden synes jeg
>a jeg har bedre mulighed for at give varme op af siderne med gas end
>med induktion......og flambering

Ja, blandt andet at man ikke er nødt til kun at bruge en bestemt type grej
- eksempelvis at kunne bevare sine gastrolux pander.
men også noget der er mere udefinérbart - nemlig ne eller anden følelse af
at det er mere organisk/tæt på det oprindelige: Ild=varme=stegning/kogning.

Tjaaa, og dertil vel blot vane - jeg har haft gas altid - bortset fra en
horrorperiode på ca. et år, hvor jeg var henvist til et glaskeramisk
komfur

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Ebbe Kristensen

Dato : 31-10-05 23:20

Frank Løkkegaard wrote:

Først skriver du:

> Tjaaa, og dertil vel blot vane - jeg har haft gas altid - bortset fra en
> horrorperiode på ca. et år, hvor jeg var henvist til et glaskeramisk
> komfur

og så tilføjer du lige:

> Den grundlæggende årsag til verdens problemer er, at tåberne er skråsikre,
> mens de forstandige er fulde af tvivl. Bertrand Russel

Det forekommer mig at du ikke er særligt tvivlende i dette spørgsmål

Ebbe - der ikke ku' la' vær'

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 31-10-05 23:45

"Ebbe Kristensen" <ebbe@ekologic.dk> on mandag 31. oktober 2005 at 23:19
+0100 wrote:
>Det forekommer mig at du ikke er særligt tvivlende i dette spørgsmål

Ihhh nej da - jeg har jo heller ikke påstået at jeg ikke er en tåbe )

Pointen var netop at der er en masse, der blot er vane og ganske
irrationelle handlinger å
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-10-05 13:19

Max wrote:
> [...]
> de rigtig gode rustfri legeringer 12-18 ol. duer ikke.
> Men det er en rigtig god ide med en magnet i lommen når

Passer da slet ikke, man kan da lægge en magnetisk del ind i bunden
eller lave en speciel bund.

mvh

Christian

Fra : Max

Dato : 27-10-05 13:26

Hej Christian

>Passer da slet ikke, man kan da lægge en magnetisk del ind i bunden
>eller lave en speciel bund.

Det passer da fint, hvis man laver et indlæg af stål og putter i, ja
så er det jo heller ikke kun rustfast stål længre.

Mvh Max

Fra : zillyink

Dato : 27-10-05 14:02

Heidi wrote:
> [...]
> det
> samme at skrue ned? Kan det være fordi gryden er af en dårlig

Jeg gætter på at gryden er blevet alt for varm, hvilket non-stick
belægningen ikke kan klare.
Nogle belægninger bliver "sorte og ru", andre bobler op mens
andre sprækker i coatingen.

Gryden er ødelagt og lige til at smide ud!
--
Hilsen

Zillyink
Slet: -get-lost-

Fra : Heidi

Dato : 27-10-05 17:18

zillyink wrote:

> [...]
> Nogle belægninger bliver "sorte og ru", andre bobler op mens
> andre sprækker i coatingen.
>
> Gryden er ødelagt og lige til at smide ud!

Ja jeg er også godt klar over at varmen er årsagen til at den nu ser
noget besynderligt ud i bunden, men jeg kan ikke helt forstå hvis det
skal være årsagen til at varmen umiddelbart ikke kunne reguleres som
normalt, da jeg skruede ned.
Men jeg må nok bare konstatere, at jeg fremover skal holde bedre øje med
gryderne, når jeg sætter noget til at koge...

--
Heidi

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-10-05 14:12

On 27 Oct 2005 05:19:27 -0700
"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote:

> Passer da slet ikke, man kan da lægge en magnetisk del ind i bunden
> eller lave en speciel bund.

giver dog ca verdens ringeste varmefordeling når man gør det på den måde

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 27-10-05 17:37

Kim Schulz <kim@schulz.dk> on torsdag 27. oktober 2005 at 15:12 +0100
wrote:
>giver dog ca verdens ringeste varmefordeling når man gør det på den måde

Uhh hvor er jeg glad for mit gaskomfur

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-10-05 18:11

On Thu, 27 Oct 2005 18:37:01 +0200
"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote:

> Kim Schulz <kim@schulz.dk> on torsdag 27. oktober 2005 at 15:12 +0100
>
> Uhh hvor er jeg glad for mit gaskomfur

der fåes intet bedre!

Fra : N/A

Dato : 27-10-05 20:47

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-10-05 20:42

Hej,

On Wed, 26 Oct 2005 20:13:29 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

> [...]
>slip-let ting fra Bilka, ser ud til at være boblet op i bunden nogle
>steder (jeg har ikke turdet skrabe for meget i den endnu).

Læser man vejledningen til vores induktionsplade står der direkte at
de højeste effektrin (11-12) ikke bør anvendes til kogegrej med
slip-let belægning.

** Lars

Fra : Heidi

Dato : 27-10-05 22:49

Lars Knudsen wrote:

> Læser man vejledningen til vores induktionsplade står der direkte at
> de højeste effektrin (11-12) ikke bør anvendes til kogegrej med
> slip-let belægning.

Nej mht at det kan skade belægningen kan jeg godt se det logiske i det,
men det forklarer stadig ikke hvorfor gryden tilsyneladende blev så
varm, at det ikke virkede at skrue ned da vandet kogte...

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 27-10-05 23:24

Hej Heidi

> Nej mht at det kan skade belægningen kan jeg godt se det logiske i det,
> men det forklarer stadig ikke hvorfor gryden tilsyneladende blev så
> varm, at det ikke virkede at skrue ned da vandet kogte...

Er dit komfur med fingertouch knapper ?

Mvh Max

Fra : Heidi

Dato : 28-10-05 06:03

Max wrote:
> Hej Heidi

> Er dit komfur med fingertouch knapper ?

Ja det er. Med indstillinger fra 1-9. (Og selvfølgelig 0).
Har det mon noget at sige?

--
Heidi

Fra : Max

Dato : 28-10-05 07:21

Hej Heidi

> Ja det er. Med indstillinger fra 1-9. (Og selvfølgelig 0).
> Har det mon noget at sige?

Det betyder jo at det er sådan noget fuldelektronisk noget der
nemt kan fejle uden at man kan se det, det kan jo godt være
at du har skruet ned, og at indikatoren har fortalt dig at du
skruede ned, men på grund af en fejl i styrringen har pladen
fortsat på fuld energi.

Mvh Max

Fra : Padre

Dato : 28-10-05 07:52

> [...]
> at du har skruet ned, og at indikatoren har fortalt dig at du
> skruede ned, men på grund af en fejl i styrringen har pladen

Jeg vil snarere tro, det skyldes, at et induktionskomfur varmer op på en
anden måde end gas og masseplader. Ved induktion opstår varmen jo i grydens
bund, og jeg gætter på, at når man vælger en turbofunktion, så kan man ret
hurtigt ophede bunden til et punkt, hvor den er så varm, at den kan holde
vandet i kog længe efter man har taget gryden af pladen. Det samme burde
ikke kunne ske på gas eller masseplader, fordi det tager så lang tid at
overføre varmen til grydens bund, at gryden forlængst er kogt voldsomt over,
inden grydebunden har nået den nødvendige temperatur.

--
padre

Fra : Lars Knudsen

Dato : 28-10-05 08:30

Hej,

On Thu, 27 Oct 2005 23:49:21 +0200, "Heidi" <xNOSPAMx@fjomp.com>
wrote:

>Nej mht at det kan skade belægningen kan jeg godt se det logiske i det,
>men det forklarer stadig ikke hvorfor gryden tilsyneladende blev så
>varm, at det ikke virkede at skrue ned da vandet kogte...

Nej det er selvfølgelig rigtigt.

Jeg hælder nok til Padres teori om at da den havde kørt for fuld power
med kogende vand i 2-3 minutter (hvis det er som vores så koger det
VOLDSOMT hvis man ikke skruer væk fra fuld effekt) var gryden ganske
enkelt så varm at der gik noget tid før den blev kølet tiltrækkelig af
igen til at vandet gik af kog.

** Lars

Fra : Jørgen Hess

Dato : 29-10-05 10:50

"Lars Knudsen" <larsdelete@deletelandligt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> VOLDSOMT hvis man ikke skruer væk fra fuld effekt) var gryden ganske
> enkelt så varm at der gik noget tid før den blev kølet tiltrækkelig af

Og da pastaen lagde sig på bunden af gryden og isolerede den fra vandet
skete skaden, man skal altså se at vandet er faldet lidt til ro før der
hældes faste ting i gryden.
mvh
Jørgen

Fra : Kim Schulz

Dato : 27-10-05 20:45

Fra : Lars Knudsen

Dato : 27-10-05 20:47

Hej,

On Thu, 27 Oct 2005 21:45:16 +0200, Kim Schulz <kim@schulz.dk> wrote:

>induktion er fint men jeg kan nu stadig bedst lide gas efter at have
>prøvet begge ting.

Jeg har det omvendt dig.

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-10-05 06:48

On Thu, 27 Oct 2005 22:25:47 +0200
> [...]

> induktionskomfur, og testen med magneten er en OK test der
> fortæller at kan de hænge fast på kogegrejet, ja så fungere

når i siger hagmann mener i så hackman eller er det bare et mærke jeg
ikke lige er stødt på før?

Fra : Kim Schulz

Dato : 28-10-05 14:10

On Fri, 28 Oct 2005 14:53:11 +0200
"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsenFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> "Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg forærede mine tre flotte, dyre og relativt nyindkøbte Hackman
> gryder væk - de duede ikke på induktion.

Er det ikke dem som forbruger information generelt anbefaler at man
holder sig fra da varme fordelingen i dem vist skulle være elendig.
Mener at kunne huske hende den gamle kone fra FI, som til tider kommer
på besøg i tv2's morgentv, svinede den til og sagde at de var noget
dyrt ubrugeligt grej. (Mener testen bl.a. var noget med hvor lang tid
der gik før en liter vand kogte og lignende.)