Må jeg genbruge bønnefond
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 11-10-05 11:59

Har kogt en fugl med urter til brug i en salat. I den dejlige suppe har jeg
efterfølgende kogt kidneybønner, som også skal i salaten.

Spørgsmål: Er der noget i vejen for at fortsætte med den tiloversblivende
suppe til f.eks. hvidkålssuppe eller fond til senere brug?

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-10-05 12:30

Abildgaard 3140 skrev:

> [...]
>
> Spørgsmål: Er der noget i vejen for at fortsætte med den
> tiloversblivende suppe til f.eks. hvidkålssuppe eller fond til

Kidneybønner har angiveligt et meget højt indhold af lektiner, og det
er god skik og brug at bortkaste kogevand efter kogning af bønner.

I princippet burde de skadelige proteiner denatures, for selve bønnerne
blive jo gjort ugiftige ved kogningen, men jeg ville ikke selv løbe
risikoen.

Se evt. <http://www.foodreference.com/html/artredkidneybeanpoisoning.html>,
eller andre artikler om (kidney)bønner og lektiner, og døm selv.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Abildgaard 3140

Dato : 11-10-05 15:48

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> [...]
>
> I princippet burde de skadelige proteiner denatures, for selve
> bønnerne blive jo gjort ugiftige ved kogningen, men jeg ville ikke

Jeg tog dit ord for det og smed suppen ud.

Forinden spiste jeg dog selv lidt. Reagerer kroppen, skal jeg melde tilbage.
Pt. er gruppen jo vant til en lind strøm af oplysninger om kropsvædsker
og -vækster

Sker der intet, forsøger jeg at brygge videre på suppen næste gang

--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]
<>' www.aass.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-10-05 18:32

Abildgaard 3140 skrev:

> Jeg tog dit ord for det og smed suppen ud.

Det tror jeg at du er godt tjent med.

> Forinden spiste jeg dog selv lidt. Reagerer kroppen, skal jeg
> melde tilbage.

Ja, det kunne være interessant. Den side jeg henviste til angav jo at
4-5 rå kidneybønner skulle være nok til at fremkalde symptomer, så det
lyder som om det er kraftige sager.

> Pt. er gruppen jo vant til en lind strøm af oplysninger om krops-
> vædsker og -vækster

Er vi (jeg arbejder på et plejehjem, så jeg er ikke så sart i den ret-
ning)? Går jeg glip af noget BW?

> Sker der intet, forsøger jeg at brygge videre på suppen næste gang

Kog den i det mindste godt igennem.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 11-10-05 19:41

"Klaus Alexander Seistrup" <klaus@seistrup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyder som om det er kraftige sager.

> Er vi (jeg arbejder på et plejehjem, så jeg er ikke så sart i den ret-

Argh, jeg kaster håndklædet i ringen og lader andre overtage dette vigtige
videnskabelige projekt.

Desværre ramte kvalme og hovedpine først på vej til arbejde . . . hvor jeg
nu danner spypøl og spændt afventer en udførlig udredning af materien!

Hov, du har da ikke plonket Bo? Netop i denne gruppe finder jeg faktisk hans
sprudlende saftige indlæg saglige og - ahem - forholdsvis on topic.

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 11-10-05 20:05

Torben Bjørgheim Abilgaard skrev:

> Hov, du har da ikke plonket Bo? Netop i denne gruppe finder jeg
> faktisk hans sprudlende saftige indlæg saglige og - ahem - for-
> holdsvis on topic.

/me kigger efter...

Næh, tilsyneladende ikke, men jeg synes aldrig at jeg ser hans indlæg,
kun opfølgningerne. Besynderligt. Måske har jeg bare vænnet mig til
at bladre hurtigt videre.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
Copenhagen, Denmark

Fra : Peter Westh

Dato : 11-10-05 16:00

> Kidneybønner har angiveligt et meget højt indhold af lektiner, og det
> er god skik og brug at bortkaste kogevand efter kogning af bønner.

Jeg har hørt det samme, også fra kilder jeg ansder for pålidelige, som
Fødevarestyrelsen, men strengt taget ved jeg det ikke. Måske kommer det også
an på bønnernes kvalitet, alder osv.

Hvad jeg har erfaret er at kogevandet fra netop kidneybønner ofte har en
grim smag, og at det har det med at give mig voldsom luft i maven.

MVH

Peter

Fra : Margrete Johansen

Dato : 11-10-05 20:50

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> wrote in message
> [...]
tiloversblivende
> suppe til f.eks. hvidkålssuppe eller fond til senere brug?

Hvad med at koge bønnerne i vand, som du smider bort, inden du hælder dem
den dejlige suppe?
Det virker fint, her i huset!

Margrete