Oksefilet - hvordan skal det lugte?
Fra : Henrik

Dato : 09-10-05 10:06

Hej,
jeg har muligvis været en klovn med en brasiliansk oksefilet som jeg har
købt og håber på lidt hjælp.

Den er datomærket som følger:

Opbevaring ved: holdbar til:
0 grader 01.12.05
+2 grader 01.11.05

Jeg tænkte ikke så meget over det og lagde den i bunden af køleskabet, da
jeg skulle bruge den om en uge. 2 dage efter jeg havde købt den, besluttede
jeg mig at dele den i 2 da der var mere end jeg skulle bruge ugen efter og
lagde bagefter det i fryseren.

Nu ved jeg ikke hvordan en oksefilet luger når man pakker den ud af posen,
men da jeg tog den ud af posen syntes jeg det lugtede lidt æggeagtigt
(hårdkogt æg). Fileten virkede ikke slimet eller noget, men lugtede bare
anderledes i forhold til hakket oksekød!

Tanken slår mig så om den er blevet dårlig af at ligge 2 døgn i bunden af
mit køleskab eller om det ikke kan lade sig gøre? Jeg havde lagt en i en
tomgrønsagsskuffe hvor jeg efterfølgende har målt temperaturen til ca. 7-8
grader.

Håber der er nogle som kan give mig et svar på om jeg skal droppe den. Jeg
frygter selvfølgelig at have smidt penge ud af vinduet, men håber
selvfølgelig ikke det kan lade sig gøre på 2 dage. Kunne selvfølgelig også
den var dårlig fra starten?

Håber på nogle svar

vh
Henrik

Fra : mcloud

Dato : 09-10-05 11:01

Hej Henrik

Allerførst tror jeg ikke den fejler noget ,vacumpakket kød lugter
anderledes
end frisk kød..
Derimod hvis den lugter sur og kvalm så er den måske færdig som filet.

Du skulle ikke have brudt vacumeringen da du derved tilfører bakterievægst
og ilt og så går det stærkt med Mørningen(forådnelsen).

Kød der er vacumeret kan holde sig i lang tid når emballagen ikke brydes .

Jeg ville skære mig en frokost bøf og stege den på normal vis og så kan du
jo tage stilling til om du syntes resten skal smides ud.

mvh mcloud

Fra : Daniel W Johansen

Dato : 09-10-05 11:30

Vacumpakket kød vil tit og ofte have en sjov lugt når det lige bliver
pakket ud, men en tur under vandhanen et par sekunder, eller hvis du
lader det ilte lidt, så forsviner lugten hurtigt igen. Hvilket du nok
også har bemærket når du går ud og lugter til det nu.

Fra : Henrik

Dato : 09-10-05 13:01

Smider en skive på panden i aften, så er det kun mig selv der kan få ondt i
maven

I har sikkert ret, det har nok bare være chokket over at finde ud hvordan
sådan noget lugter. Jeg prøver dog lige en skive i aften for at forsikre mig
om, at mine gæster ikke vil komme til at få noget dårligt kød.

vh
Henrik

Fra : Torben Bjørgheim Abi~

Dato : 09-10-05 21:32

> [...]
> (hårdkogt æg). Fileten virkede ikke slimet eller noget, men lugtede bare
> anderledes i forhold til hakket oksekød!

Fik sådan en byttet for et halvt års tid siden. Slagteren sagde, at dyret
var sygt, men at de ikke kunne nå at opdage det inden vaccuumpakning.
Fileten var ikke slimet, men stank FÆLT af æg!

--
venlig hilsen
Torben Abildgaard

Fra : Henrik

Dato : 10-10-05 11:58

hmmm, sådan lugtede min jo også. Fulgte dit råd og smuttede forbi slagteren
med den. Han syntes også den lugtede lidt mærkeligt, så der var ingen
problemer med at få en ny. Den nye lugtede helt anderledes, så den kan jeg
spise med velbehag

Tak for jeres erfaringer og råd.

vh
Henrik