Sophie Scholl
Fra : Donna

Dato : 28-10-05 01:17

Hey.
Ville bare lige sige, at "Sophie Scholl" der kører i biffen lige nu,
virkelig er værd at se! Ikke kun fordi det er fedt en gang i mellem at få
lov til at måbe over og beundre folk, som dem i Die Weisse Rose, der
risikerer liv og lemmer for andre end dem selv, men også fordi det bare er
for skønt at se europæiske produktioner, når man efterhånden er rimelig træt
af alle de lorte amerikanske film der bliver sk.... ud, med folk der ikke
kan spille om de så fik millioner for det....øhm....nå jo - det gør de jo
også.....!!!!
Desuden er der er en særlig kemi mellem Sophie og "Mohr", står for
afhøringen hos nazi-politiet, som giver en ekstra dimension til det hele.
Og igen en bemærkning til skuespillet: dommerens raseriudbrud gyser én ned
ad nakken, når man her ikke kan kende forskel på skuespil og virkelige
holdninger - hold kæft hvor ku´amerikanerne bare lære meget nogle gange.....
Donna.

Fra : Anders

Dato : 01-11-05 00:24

....mærkeligt at ingen af de såkaldte "filmentusiaster" i denne gruppe har
kommenteret dette indlæg, men det er måske netop fordi usa også har for
meget magt over dem (!) - al magt til massen...

Ja, det er en genial film. Langt bedre skuespil og håndværk end det meste
andet lort i danske biografer lige nu.

-Anders

Fra : Per Rønne

Dato : 01-11-05 19:50

Anders <no@no.no> wrote:

> ...mærkeligt at ingen af de såkaldte "filmentusiaster" i denne gruppe har
> kommenteret dette indlæg

Måske fordi folk er enige ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Anders

Dato : 01-11-05 21:51

Ja, det kunne selvfølgelig også være...det vil jeg da håbe

-Anders

Fra : Bo Warming

Dato : 02-11-05 03:34

"Anders" <no@no.no> wrote in message
> [...]
>
> Ja, det er en genial film. Langt bedre skuespil og håndværk end det
> meste andet lort i danske biografer lige nu.

Er det beundingsværdigt at gå ind i løves hule og forudsigelig blive
henrettet?
Modstandsfolk der skjulte sig var gavnligere

JEg håber at nå at se den - og "Napola" der vist kun går i
VesterVovVov - hvor jeg nok ser dem begge i rap snart.
Dem jeg plejer at se film med har set dem - hvem vil mødes med mig ved
biffen og ta en kop kaffe på en restaurant bagefter
Ring 35861000

Fra : N/A

Dato : 03-11-05 20:09

Fra : Bo Warming

Dato : 03-11-05 20:09

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> wrote in message

> [...]
> regimets enorme effektivitet i bestræbelserne på at sikre magten i
> byen.
>
> I begge tilfælde var resultatet blot, at en masse mennesker blev
> henrettet,
> idet regimet - naturligvis - benyttede lejligheden til at slippe af
> med
> andre "suspekte" personer. Dette var måske den sande katastrofe: At
> mange
> gode kræfter, der kunne have været sat ind i opbygningen af det ny
> Tyskland,
> mistede livet som følge af de to modstandsgruppers handlinger.

Tage Voss referer i ein seneste bog en masse international forskning
om at attentatet mod Hitler var fup iscenesat af Hitler for at slippe
af med risiko-personer

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-11-05 18:35

> Tage Voss referer i ein seneste bog en masse international forskning
> om at attentatet mod Hitler var fup iscenesat af Hitler for at slippe
> af med risiko-personer

Er det her igen et eksempel på hvordan ordene - eller fantasien - tager
magten fra dig?

Voss anser godt nok attentatet som "fup", men refererer netop ikke "en masse
forskning"!
Han siger præcist det modsatte, se s. 192: "Over selve attentatet har man
*ikke* studset synderligt. *Ingen* har heller sat det i forbindelse med de
ikke helt få fortilfælde, som røber lidt om nazisterne taktik." [Mine
fremhævninger]. Og det har han helt ret i.

Hans ærinde er netop at søge at påvise, at det alle de andre historikere
siger, er ukorrekt, måske bevidst løgn, måske ønsketænkning, eller blot naiv
efterplapren af nazisternes version af, hvad der skete.

Voss' fremstilling af 20. juli-attentatet er rent gætteri. Netop dette
kapitel i bogen står sært svagt og netop uden dokumentation.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove NNN from my e-mail address when replying.
Enlevez NNN de mon adresse électronique pour me répondre.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 17-11-05 19:12

"Poul Erik Jørgensen" <vox@NNNmail.dk> skrev i en meddelelse
> Voss anser godt nok attentatet som "fup", men refererer netop ikke
> "en masse forskning"!

Hvad skriver Voss så om rigsdagsbranden?
Han skriver: "Og for at blive den besværlige parlamentariske procedure i
Rigsdagen kvit, satte Göring ild til Rigsdagsbygningen og gav kommunisterne
skylden". Sådan - så får du ikke mere for den 25-øre.
Ikke en lyd om forskningen på området, som ikke over en kam er uenig med
Voss, men dog prøver at begrunde, hvorfor man mener som man gør.

PEJ

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 04-11-05 09:53

Bo Warming wrote:
> Tage Voss referer i ein seneste bog en masse international forskning
> om at attentatet mod Hitler var fup iscenesat af Hitler for at slippe
> af med risiko-personer.

En masse international forskning? Så er der noget, der har undgået
min opmærksomhed. Hvis der var dokumentation for det, skulle
(fag)pressen nok have taget det op - det ville være årtiets nyhed
inden for verdenshistorien.

Jeg er bange for at det er en af de mange teorier, som begrunder deres
eksistens med, at samtidskilder over en kam samt hele fagforskningen
har rottet sig sammen for at håndhæve en bestemt teori.

PS: Hvad er titlen på Voss' bog?

Poul Erik Jørgensen

Fra : Bo Warming

Dato : 04-11-05 18:59

"Poul Erik Jørgensen" <xx88zz@hotmail.com> wrote in message

Bo Warming wrote:
> [...]

eksistens med, at samtidskilder over en kam samt hele fagforskningen
har rottet sig sammen for at håndhæve en bestemt teori.

BW:
"1914-1945-2000 glansbilleder" er titlen

Brainstorming er det bedste man kan håbe på
Flertallets hyldest til attentatmændene som værdifulde oprørere,
beviser ikke sandhed.
Det er også plat sentimentalisme at forgude Sophie Schroll.

Efter 1933 var modstand mod Hitler umulig. Kun de der før 1934 stemte
naxi kan man kritisere for udviklinen