Hvad er en Predator ?
Fra : Dopedog

Dato : 23-10-05 15:35

Ja mig og kæresten sidder og ser Alien Vs. Predator og så er hun blevet helt
nysgerrig efter at vide hvad en "predator" egentlig er for en fætter. Altså
hvor stammer den fra o.s.v.

Så iaften skal Predator og Predator 2 ihvertfald stenes

-Ronnie

Fra : Mr. D

Dato : 23-10-05 15:53

"Dopedog" <dopedog1996SLETDETHER@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja mig og kæresten sidder og ser Alien Vs. Predator og så er hun blevet
> helt nysgerrig efter at vide hvad en "predator" egentlig er for en fætter.
> Altså hvor stammer den fra o.s.v.

Def: Predators - Organisms that obtain their nutritional energy by killing
and eating other organisms. Altså et rovdyr / en jæger

> Så iaften skal Predator og Predator 2 ihvertfald stenes

Etteren er ihvertefælle OK

Simon

Fra : sniper_Nolight

Dato : 23-10-05 16:30

> Etteren er ihvertefælle OK

etteren er en klaasiker, men 2eren er bestemt en værdig efterfølger imo.
--
sniper_Nolight

http://www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-10-05 16:59

On Sun, 23 Oct 2005 17:29:41 +0200, "sniper_Nolight"
<sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

>etteren er en klaasiker, men 2eren er bestemt en værdig efterfølger imo.

2'eren er klart den bedste.

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Thomas M

Dato : 23-10-05 19:02

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> 2'eren er klart den bedste.

Åh ja - humor.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 23-10-05 23:38

On Sun, 23 Oct 2005 20:02:27 +0200, "Thomas M" <its@secret> wrote:

>"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Åh ja - humor.

Ja, det mangler du ikke. Men helt ærligt. Jeg synes, 2'eren er den
bedste.

Fra : Thomas M

Dato : 24-10-05 09:26

> Ja, det mangler du ikke. Men helt ærligt. Jeg synes, 2'eren er den
> bedste.

Øv da, for jeg troede faktisk du mente det for sjov.

Anyway - 2'eren er ganske habil, og jeg kan faktisk osse godt selv li' den.

Fra : Per

Dato : 26-10-05 09:29

> Ja, det mangler du ikke. Men helt ærligt. Jeg synes, 2'eren er den
> bedste.
>
> --

For pokker mand, du fik en chance for at redde din ære tilbage! Skynd dig nu
at skrive at det var ironisk ment!

Fra : Dopedog

Dato : 23-10-05 16:34

> Def: Predators - Organisms that obtain their nutritional energy by killing
> and eating other organisms. Altså et rovdyr / en jæger

Ja det ved jeg/vi godt. Det var mere historien bag "Predatorsene" (altså dem
i filmene). Hvordan de er "opstået" o.s.v.. Eller der er måske ingen
baggrundshistorie til dem overhovedet ?

> Etteren er ihvertefælle OK

Yepper, har set begge 2 før. Arnold gør det sku godt. Bare synd han ikke er
med i 2'eren :-\

Fra : Syfax

Dato : 23-10-05 17:13

> Ja det ved jeg/vi godt. Det var mere historien bag "Predatorsene" (altså
> dem i filmene). Hvordan de er "opstået" o.s.v.. Eller der er måske ingen
> baggrundshistorie til dem overhovedet ?

Så vidt jeg husker er de trofæjægere fra rummet,der tiltrækkes af
konfliktområder,og kan lide udfordringer,som Arnold,f.eks.De kan lide at
pynte sig med kranier fra deres "bytte".>

Fra : Kasper Malmberg

Dato : 23-10-05 17:40

Syfax wrote:

> Så vidt jeg husker er de trofæjægere fra rummet,der tiltrækkes af
> konfliktområder,og kan lide udfordringer,som Arnold,f.eks.De kan lide at
> pynte sig med kranier fra deres "bytte".>

Jeg tror det er i 2'ern at man kommer med ind i deres rumskib, og ser
nogle af deres trofæer, bl.a. her de et Alien kranium på væggen.
JEg har en ide om at Alien vs. Predator er blevet til after en
længervarende uoverensstemmelse over hvilken "E.T." der var den sejeste.

MVh
Kasper Malmberg

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 23-10-05 18:31

> [...]
> JEg har en ide om at Alien vs. Predator er blevet til after en
> længervarende uoverensstemmelse over hvilken "E.T." der var den sejeste.

SPOILERS!!!

Fra : TBC

Dato : 24-10-05 00:05

> [...]

> Ja det ved jeg/vi godt. Det var mere historien bag "Predatorsene" (altså
> dem i filmene). Hvordan de er "opstået" o.s.v.. Eller der er måske ingen

Jeg tror ikke der er meget andet end hvad vi ved fra filmene hvor de
optræder.

Selv dem der burde vide, kan ikke finde andet end vi i forvejen egentligt
godt ved om dem:

http://www.planetavp.com/avpmovie/species.shtml

> Yepper, har set begge 2 før. Arnold gør det sku godt. Bare synd han ikke
> er med i 2'eren :-\

Tja, jeg tilhører nok også den generation der bare ikke bliver træt af
Predators og Aliens, selv om man også er blevet til Almodovar og lign.
efterhånden.

.....Jeg håber da også at få at se hvad "Alien-Ripley" finder på engang i
fremtiden, nu hun endelig er nået til endog selve jorden.

TBC

Fra : Bistroist

Dato : 24-10-05 04:37

TBC wrote:

> [...]
>optræder.
>
>Selv dem der burde vide, kan ikke finde andet end vi i forvejen egentligt

Der foreligger nu noget mere end det. Den første /Alien vs. Predator/
tegneserie udkom på Dark Horse i 89 (altså året før filmen /Predator 2/,
et par år efter /Alien 2; Aliens/), og de fortsatte med at dukke op med
ujævne mellemrum over det næste årti eller noget i den stil, så det er
vel dér historien (eller manglen på samme) først og fremmest kan findes.
Derudover er der selvfølgelig computerspillene fra 1999 og 2001, hvor
der nok også kan findes en vis mængde baggrundsmateriale.

--
*/*Beatrice, I love my phonograph, but you have broke my windin' chain
And you've taken my lovin', and give it to your other man

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 23-10-05 19:23

Det er jo ikke et rovdyr. En jæger ja, men ikke rovdyr.

Fra : J.A.F. Pedersen

Dato : 23-10-05 19:53

<klaro@mailcircuit.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo ikke et rovdyr. En jæger ja, men ikke rovdyr.

Hvis du sætter prey efter predator, kommer betydningen tydeligere frem.
Predator er den jagende (rovdyret) og prey (byttedyret) den(t) jagede. Om
det er en Kongeørn, der er predator eller en jæger, er lige gyldigt.

Er det Arnold, er han jægeren. Han er den jagende. Men er han den jagede,
går der ikke lang tid inden rollerne byttes om - og så bliver nogle onde
automatmennesker jaget eller jagtet.

JAF

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-10-05 22:29

klaro@mailcircuit.com wrote:
> Det er jo ikke et rovdyr. En jæger ja, men ikke rovdyr.

Den primære betydning af ordet predator er rovdyr.

http://dictionary.reference.com/search?q=predator

/David

Fra : Lars Jensen

Dato : 26-10-05 20:29

David Rasmussen wrote:

> Den primære betydning af ordet predator er rovdyr.
>
> http://dictionary.reference.com/search?q=predator

Jeg ser et "rovdyr" som et dyr der jager for føden - det ser jeg ikke
"Predators" som værende, de er mere jægere for jagtens skyld..

> /David

Lars B

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 24-10-05 20:05

Nu lægges der op til han gutten i filmen og ikke en Oxford ordbogs
korrekte oversættelse.

I sidstnævnte tilfælde så, ja absolut. I filmen nej egentligt ikke.

Fra : David Rasmussen

Dato : 24-10-05 21:45

klaro@mailcircuit.com wrote:
> Nu lægges der op til han gutten i filmen

Ja, det er jeg klar over. Hvorfor tror du at de valgte og kalde
filmen/væsnet for predator oprindeligt?

> og ikke en Oxford ordbogs
> korrekte oversættelse.

Det er ret væsentligt når man skal forklare personer som dig hvad et ord
betyder. De folk der oprindeligt har valgt at filmen og væsnet skulle
hedde predator har helt sikkert haft begrebet rovdyr i tankerne, og ikke
begrebet jæger.

> I sidstnævnte tilfælde så, ja absolut. I filmen nej egentligt ikke.

Hvad taler du om her?

/David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 24-10-05 23:09

> Hvad taler du om her?

tsk tsk... så skal jeg redde dagen endnu engang

http://en.wikipedia.org/wiki/Yautja

Yautja er racenavnet på predatorerne...

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 07:45

Sren Kjeldsen wrote:

> tsk tsk... så skal jeg redde dagen endnu engang
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Yautja
>
> Yautja er racenavnet på predatorerne...

Har vi diskuteret racenavnet på dem?

/David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-10-05 15:15

> Har vi diskuteret racenavnet på dem?

Nej... Men det var en forklaring på hvorfor linket hed dette da det kunne
skabe forvirring, når han nu ikke kendte andre navne end predators.
I det mindste er der den information han har bedt om i forhold til det DU
har leveret...

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 18:36

Sren Kjeldsen wrote:

> [...]
> skabe forvirring, når han nu ikke kendte andre navne end predators.
> I det mindste er der den information han har bedt om i forhold til det DU

Nu har jeg jo ikke svaret den oprindelige spørger, men har udelukkende
deltaget i den deltråd der handler om betydningen af ordet "predator".
Velkommen til usenet.

/David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-10-05 19:11

> Velkommen til usenet.

Velkommen til "You started it NAH NAH! If you don't like the smell in the
Bakery go complain to my neighbour!"

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 19:52

Sren Kjeldsen wrote:

> Velkommen til "You started it NAH NAH! If you don't like the smell in the
> Bakery go complain to my neighbour!"

Huh?

/David

Fra : Sren Kjeldsen

Dato : 25-10-05 20:10

> Huh?

Ikk' noget... Det er bare en dum diskussion... Tschüs!

Fra : Mr. D

Dato : 24-10-05 23:33

> [...]
> betyder. De folk der oprindeligt har valgt at filmen og væsnet skulle
> hedde predator har helt sikkert haft begrebet rovdyr i tankerne, og ikke

Det kan jeg ikke være enig med dig i. Jeg kan forestille mig, at "rovdyr" er
et af de ord, man gerne vil frembringe hos seeren. Men i modsætning til
Alien, der netop er et umælende farligt rovdyr, så er predator da vel først
og fremmest jægeren, der udsøger sit bytte - og ikke mindst trofæet, han kan
tage med sig hjem. Han er ikke rovdyret, men jægeren.

Simon

Fra : mikkel.eriksen@gmail~

Dato : 25-10-05 00:07

http://en.wikipedia.org/wiki/Yautja

Wikipedia har en meget god opsummering af hvad der er kommet frem om
predators (også kaldet Yautja) i løbet af tegneserier, computerspil &
film.

mvh
Mikkel Eide Eriksen

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 25-10-05 20:36

Lad være med at spørge sådant umiddelbart efter du har talt ned til
folk. I øvrigt en ret underlig ondskabsfuld tendens at have, bare
fordi folk er af forskellig mening.

Fra : David Rasmussen

Dato : 25-10-05 21:06

klaro@mailcircuit.com wrote:
> Lad være med at spørge sådant umiddelbart efter du har talt ned til
> folk.

Jeg må vel selv om hvad jeg spørger om? Jeg kan desuden ikke se at
spørgsmålet er upassende på nogen måde. Jeg forstår simpelt hen ikke
hvad du mener i den sidste paragraf.

Jeg har i øvrigt ikke talt ned til nogen.

> I øvrigt en ret underlig ondskabsfuld tendens at have, bare
> fordi folk er af forskellig mening.

At spørge?

/David