Star Trek TNG VS Star Trek Enterprise
Fra : Brian M

Dato : 19-10-05 14:02

Hejsa.
Jeg skal til at købe lidt Star Trek og vil lige høre hvad I ville bruge
jeres penge på.
The Next Generation kender jeg jeg ret godt og har set mange afsnit. Fed
serie der mere end rigeligt opfylder mine scifi behov. Enterprise har jeg
har aldrig stiftet bekendtskab med. Har kun set og hørt at det vist skulle
være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller bedre end TNG? Hvad
synes I?

På forhånd tak.

-Brian

Fra : Morten Steen

Dato : 19-10-05 14:29

> være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller bedre end TNG? Hvad
> synes I?

Jeg bryder mig generelt ikke om at udtale mig om ting jeg ikke har set,
men...

Enterprise er ganske rigtigt den (foreløbig) sidste Star Trek-serie. Den
kørte dog kun 4 sæsoner, pga. for lave seertal. Jeg har ikke selv set den,
men kan fornemme blandt med-fans at den er OK. Starter rimelig jævnt, men
bliver klart bedre i løbet af de næste par sæsoner. (Har man ikke hørt det
før?) Men om den er et købt værd, skal jeg så ikke kunne sige.

TIL GENGÆLD vil jeg så mene at TNG (som jeg selv ejer alle 7 sæsoner af på
DVD) er klart købeværdig. Superfed serie, der bare bliver bedre og bedre for
hver sæson. Især sæson 4 og 5 er helt suveræne, og står for mig som noget af
det bedste sci-fi nogensinde.

DOG vil jeg også lige nævne at jeg faktisk - over en bred kam - anser DS9
for at være den bedste Star Trek-serie (af dem jeg har set = alle, undtagen
Enterprise) nogensinde. De sidste 4 sæsoner er alle mere eller mindre kædet
sammen af en lang historie, som IMHO gør den til et nærmest episk værk.
Fantastisk serie, som var umulig at lægge fra sig... hvis man altså er til
den slags. Og også fordi karaktererne for en gangs skyld var en del mere
nuancerede end man ofte ser. De gode er ikke altid bare gode, og de onde er
ikke altid bare onde. (Du kan jo evt. starte med at se afsnittet Duet i 1.
sæson. DET er bare toppen af toppen!)

Så umiddelbart... hvis du er til 45 min. god sci-fi af og til, vil jeg jo så
sige TNG, men hvis du har lyst til at involvere dig lidt mere, og kan klare
at se 5-6 afsnit i ét ryk, og generelt leve dig ind i en kæmpe
sammenhængende historie, må jeg helt klart anbefale DS9.

Morten

Fra : Brian M

Dato : 19-10-05 17:19

> [...]

> at se 5-6 afsnit i ét ryk, og generelt leve dig ind i en kæmpe
> sammenhængende historie, må jeg helt klart anbefale DS9.

Jeg _er_ som du skriver, kun til 45min ad gangen. Ikke at jeg ikke kan se
3*45min, men jeg har det bedst med hvis man kan få slutningen indenfor en
overskuelig tidsperiode. Også fordi vi snart får en lille..... Så er der
ihvertfald ikke så meget tid :) Det ender nok med at jeg bliver nødt til at
investere i TNG (som tingene ser ud nu:)).
Ærgeligt at de er så dyre i TP. Godt nok har jeg lidt gavekort dertil, men
kunne de nu komme lidt ned i pris som f.eks. Play.com, ja så kunne man
hurtigt hive nogle sæsoner hjem.

-Brian

Fra : Morten Steen

Dato : 19-10-05 22:02

> Ærgeligt at de er så dyre i TP. Godt nok har jeg lidt gavekort dertil, men
> kunne de nu komme lidt ned i pris som f.eks. Play.com, ja så kunne man
> hurtigt hive nogle sæsoner hjem.

DVDOO.dk har faktisk tilbud på TNG (og Voyager) i øjeblikket, til 579,- pr.
sæson, hvilket er en godkendt pris, synes jeg.
Og ellers kan du jo melde dig ind i den danske Star Trek-fanklub
(trekkies.dk), som har en aftale om tilsvarende rabatter på Star
Trek-produkter hos DVDOO.

Morten

Fra : Jesper

Dato : 28-10-05 20:04

Morten Steen <morten.xNOSPAM@film.dk> wrote:

> [...]
> Og ellers kan du jo melde dig ind i den danske Star Trek-fanklub
> (trekkies.dk), som har en aftale om tilsvarende rabatter på Star

Jeg synes ikke det er særligt billigt: Choicesdirect.com i UK sælger TNG
for 440 kr pr sæson incl. forsendelse (billigere i forsendelse pr sæson
ved køb af flere, da de tager £2 i forsendele pr. ordre til Danmark).
http://dvd.tradewho.com/

Fra : PerX ...

Dato : 19-10-05 18:18

In article <43564414$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>,
juggernaut@streetREMOVEbike.dk says...
> [...]
> være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller bedre end TNG? Hvad

Jeg syntes helt klart den er laaaaaaaangt UNDER TNGs niveau. Sådan nogen
som Brannon og Braga har jo været med siden TNGs dage og tærsker
langhalm på de samme 5 ideer igen og igen - og generelt er der en mangel
på karakter udvikling og gennemtænkt plot. Først i sidste sæson bliver
det en anelse bedre da man henter en anden ind til at stå for det, men
der har de fleste af fansne allerede forladt serien så man hiver
stikket.

På den anden side hvis du ikke kan lide noget som har en overordnet plan
så er Enterprise måske meget god - eller Voyager (hvor de sejler rundt i
cirkler de første par sæsoner

Hvis du ikke har noget imod der også er en rød tråd i serien så er
Babylon 5 et godt bud (der er nogen som syntes deres lidt gamle effekter
er dårlige, så hvis du ikke kan abstrahere fra det så er det et problem
;) - MEN, det er meget væsentlig med den serie at man ser den i
rækkefølge. Her er der for en gangs skyld en serie hvor de meste er
planlagt på forhånd.

Ellers er der jo Firefly - det er en kort lille sag på 15 afsnit, men
den kan helt klart varmt anbefales. Ud af 100 mennesker ender 99 med at
elske den (og den sidste begynder at lave hade sider på internettet *g*)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-10-05 20:34

Brian M wrote:
> Hejsa.
> Jeg skal til at købe lidt Star Trek og vil lige høre hvad I ville bruge
> jeres penge på.

Start med TNG. Det er stadig den bedste af serierne med de bedste
personer. Men hvis man er lidt trekkie er der ingen tvivl om at når du
har set alle 7 sæsoner af TNG igennem, bliver man tilstrækkeligt bidt
af det til helt naturligt at købe DS9 og Voyager. Jeg venter stadig
lidt med at købe Enterprise da serien stadig er dyr at købe og jeg er
ikke helt færdig med DS9 og Voyager endnu. Enterprise er dog de andre
serier teknisk langt overlegen. De er optaget i Anamorfisk widescreen,
hvorimod de andre er 4/3 og flere steder i USA blev den serien sendt i
720p

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Jim Andersen

Dato : 19-10-05 21:13

Brian M wrote:
> [...]
> har jeg har aldrig stiftet bekendtskab med. Har kun set og hørt at
> det vist skulle være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller

Har set alle TNG og Picard er svær at bide skeer med. Men jeg har nu fået
set sæson 1-3 af Enterprise, og jeg fortsætter da ufortrødent. Jeg er ok
underholdt. Kan godt lide konceptet med at de ikke har alle de nye smarte
dingenoter og bare teleporterer sig væk hvergang der er optræk til det
mindste ballade.

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 19-10-05 22:28

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> [...]
> underholdt. Kan godt lide konceptet med at de ikke har alle de nye smarte
> dingenoter og bare teleporterer sig væk hvergang der er optræk til det

Arj, det GØR de jo heller ikke i TNG, VOY og DS9. Der er altid et
eller andet løjerligt elektromagnetisk/gravitonisk/tachyonisk felt i
nærheden, der forhindrer dem i det, hvis det betyder noget.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Og hvis man vælter en planet
The RockBear. ((^)) alligevel, så smelter den."

Fra : HC

Dato : 20-10-05 15:46

Du kunne jo også evt. anskaffe dig Babylon 5 - en fantastisk serie med én
lang historie over de fem sæsoner den kørte...

Nærmest en slags kombination af Ringenes Herre og Star Trek - episk
historiefortælling der sparker røv, kan jeg godt sige dig.

Ikke at jeg ikke kan lide Trek. Tværtimod.

HC

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-10-05 22:05

Brian M wrote:

> Ærgeligt at de er så dyre i TP. Godt nok har jeg lidt gavekort dertil, men
> kunne de nu komme lidt ned i pris som f.eks. Play.com, ja så kunne man
> hurtigt hive nogle sæsoner hjem.

Der er mange online billige steder at købe TNG.
http://www.dvdcrave.com/ har dem til 53 euro / sæson

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 20-10-05 18:01

"Brian M" skrev i en meddelelse
> Jeg skal til at købe lidt Star Trek og vil lige høre hvad I >ville bruge
> jeres penge på.

Stardate : -317197.8488077118
( Beregnet med den her http://www.hillschmidt.de/gbr/sternenzeit.htm )

Jeg må her åbent bekende at jeg høre til dem der elsker den Orginale
StarTrek
" Beam me up Scotty "
og den ville jeg spendere lidt guld på :)
NG er også helt Fed og rigtig flot lavet
men den hvor det er en dame der er kaptajn ,der stod jeg af

Links:
http://www.pjfarmer.com/woldnewton/Startrek.htm
http://www.shipschematics.net/startrek/chronology.html
http://www.trekmania.net/conference/chronology.htm
http://www.geocities.com/lilladn/Chronology.html
http://www.ridgecrest.ca.us/~curtdan/Excelsior/SuluPages.cgi?FILE=Timeline

and the rest
http://www.sfsite.com/depts/trek01.htm

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : The Nameless Dude

Dato : 21-10-05 13:25

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in

> [...]
> og den ville jeg spendere lidt guld på :)
> NG er også helt Fed og rigtig flot lavet
> men den hvor det er en dame der er kaptajn ,der stod jeg af

Hvad er der galt med Capt. Jayneway siden du ikke kan lide hende ?
--
The Nameless Dude

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 21-10-05 18:52

"The Nameless Dude" skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med Capt. Jayneway siden du ikke kan >lide hende ?

its life Jim ,but not as we now it
nej spøg til side
Der er ikke noget galt , serien var da også udemærket
men det er bare det at det at en kvinde ligesom ikke passer
ind i genren (som Kaptajn altså )
men måske jeg blot er håbeløs gammeldags
godt jeg fik sat en smily ,ellers var jeg nok kommet galt afsted med de få
,men udemærkede kvinder i gruppen

Fra : The Nameless Dude

Dato : 22-10-05 12:36

> [...]
> ind i genren (som Kaptajn altså )
> men måske jeg blot er håbeløs gammeldags
> godt jeg fik sat en smily ,ellers var jeg nok kommet galt afsted med

Hvem siger ikke at en måske kommende Trek serie igen bliver med
en kvindelig kaptajn ?
Den opskrift fandt de ud af virkede med Voyager, den holdt
da de 7 sæsoner den skulle.
Men ved heller ikke hvad der kører i hovedet på Berman med
den kommende ST-XI, chancerne er at den slet ikke kommer til at
have med Enterprise at gøre, den hedder jo pt:
Star Trek: The Beginning
--
The Nameless Dude

Fra : Brian P

Dato : 21-10-05 05:36

Brian M wrote:
> [...]
> være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller bedre end TNG? Hvad

Køb TNG. DS9 og VOY har deres højdepunkter, men er ikke lige så
jævnt gode og eksperimenterende som TNG. ENTERPRISE er så kikset som
en serie kan være og gør kun ting de andre serier har gjort i
forvejen. TOS kan kun anbefales til en sand fan med evnen til at se en
gammel serie med friske øjne.

Fra : Jesper

Dato : 28-10-05 20:04

Brian P <kanal@klog.dk> wrote:

> [...]
> en serie kan være og gør kun ting de andre serier har gjort i
> forvejen. TOS kan kun anbefales til en sand fan med evnen til at se en

TOS går såmænd udmærket at se uden forudsætninger: Den har gode
manuskripter og godt skuespil, jeg synes den er numero uno!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : ML-78

Dato : 01-11-05 18:15

Jesper skrev:

> TOS går såmænd udmærket at se uden forudsætninger: Den har gode
> manuskripter og godt skuespil, jeg synes den er numero uno!

Jeg er helt enig, i hvert fald når man vurderer efter seriernes bedste
afsnit.

ML-78

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 24-10-05 08:21

PerX ... wrote:

> Ellers er der jo Firefly - det er en kort lille sag på 15 afsnit, men
> den kan helt klart varmt anbefales. Ud af 100 mennesker ender 99 med at
> elske den (og den sidste begynder at lave hade sider på internettet *g*)

Jeg vil ikke anbefale Firefly ubetinget. Det er jo ikke en miniserie
på 15 afsnit, men derimod en lang serie der blev "cancelled" efter 15
afsnit. Man sidder med mange uafklarrede spøgsmål når man er færdig
med sidste afsnit. Jeg håber sandelig Serenity kan rette op på det og
redde denne ellers udemærkede serie

Fra : Per

Dato : 26-10-05 09:39

> [...]

>fsnit. Man sidder med mange uafklarrede spøgsmål når man er færdig
>ed sidste afsnit. Jeg håber sandelig Serenity kan rette op på det og

Serien er lidt sej til at komme igang, men bliver faktisk ganske god. Filmen
har fået god karakter på IMDB http://www.imdb.com/title/tt0379786/ og jeg
glæder mig til at se den. Og mon ikke den kan genoplive serien. Én af
grundene til den floppede i TV var nok også at Fox ikke viste den i den
korrekte rækkefølge som på DVD'en og at pilot afsnittet var jævnt kedeligt.

Fra : PerX ...

Dato : 29-10-05 01:49

In article <1130138474.773169.18090@g47g2000cwa.googlegroups.com>,
lars@intercambiodvd.com says...

> [...]
> afsnit. Man sidder med mange uafklarrede spøgsmål når man er færdig
> med sidste afsnit. Jeg håber sandelig Serenity kan rette op på det og

Livet er en række afsnit uden afslutning.

Fra : Per

Dato : 26-10-05 09:35

"Brian M" <juggernaut@streetREMOVEbike.dk> wrote in message
> [...]
> være den nyeste i ST universet. Er den på højde eller bedre end TNG? Hvad

Jeg har i mange år været stor Star TRek fan. Jeg har alle TNG sæsonnerne og
film på DVD. Jeg syntes stadig serien holder i dag. Star Trek Voyager er
også en rigtig god serie, der er værd at se. Deep Space Nine har jeg forsøgt
at se igennem, men her er der simpelt hen for mange kedelige afsnit imellem,
så jeg måtte opgive. Enterprise har jeg forsøgt at blive "hooked" på ikke
mindre end tre gange, men den er simpelt hen for flad, kedelig og
ligegyldig. Man mangler de interessante karakterer, som vi har i TNG. Kort
sagt så skal du gå efter TNG og Voyager og glem de andre.

Fra : PerX ...

Dato : 29-10-05 01:51

In article <435f3fb7$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>, no@tak.dk
says...

> [...]
> ligegyldig. Man mangler de interessante karakterer, som vi har i TNG. Kort
> sagt så skal du gå efter TNG og Voyager og glem de andre.

Har du givet B5 en chance? Husk, skal ses i rigtig rækkefølge :)

Fra : IMB

Dato : 29-10-05 19:24

PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Har du givet B5 en chance? Husk, skal ses i rigtig rækkefølge :)

Zip, fasten or fasten, zip?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Brian P

Dato : 31-10-05 20:06

Jesper wrote:

> TOS går såmænd udmærket at se uden forudsætninger: Den har gode
> manuskripter og godt skuespil, jeg synes den er numero uno!

Præcis. At værdsætte TOS forudsætter at man er i stand til at se
den uden forudsætninger, dvs. glemme alt der er kommet sidenhen. Eller
at man er en sucker for kult & kitch. Det første er bedst ;)

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 31-10-05 23:35

Brian P skrev:

> Præcis. At værdsætte TOS forudsætter at man er i stand til at se
> den uden forudsætninger, dvs. glemme alt der er kommet sidenhen. Eller
> at man er en sucker for kult & kitch. Det første er bedst ;)

Jeg har samme problem med gamle klassikere som Casablanca. Den er jo nærmest
et galleri af klicheer, hvis man ikke lukker af for hjernens filmbagage.

--
Mvh. Peter
"I hope you're all happy. You've succeeded in convincing me that life

Fra : Brian P

Dato : 31-10-05 20:08

PerX ... wrote:

> Har du givet B5 en chance? Husk, skal ses i rigtig rækkefølge :)

Jeg har. Den sutter røv.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 31-10-05 22:21

"Brian P" <kanal@klog.dk> writes:

> Jeg har. Den sutter røv.

Oh, nu har vi et levende eksemplar af racen. Jeg tror vi er mange, der
gerne vil høre lidt mere om, hvorfor den, som du siger, "sutter røv".

--
Peter B. Juul, o.-.o
The RockBear. ((^))

Fra : Brian P

Dato : 31-10-05 20:09

IMB wrote:
> PerX ... <hyp1999@_hotmail_nospam_.com> wrote in

> Zip, fasten or fasten, zip?

Fast forward

Fra : Brian P

Dato : 01-11-05 17:14

Peter B. Juul wrote:

> Oh, nu har vi et levende eksemplar af racen. Jeg tror vi er mange, der
> gerne vil høre lidt mere om, hvorfor den, som du siger, "sutter røv".

Og folk fra den anden race siger at B5 har åh, så gennemtænkt en
histoirebue. Muligvis. Desværre er den bare så hamrende elendigt
realiseret rent televisuelt, at "godt skrevet" drukner i dårlige
effekter og elendigt skuespil. Og, ja, kitch. Men det er jo bare min
mening - efter at have givet den en chance.

Fra : IMB

Dato : 01-11-05 20:07

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in news:1130861617.622794.284840
@g44g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> effekter og elendigt skuespil. Og, ja, kitch. Men det er jo bare min
> mening - efter at have givet den en chance.

And so it begins....

Nu taler vi jo en tv-serie som skal konkurrere med Star Trek (og andre
science fiction serier) og ikke med LotR. Og set i det lys så er serien
såmænd i den bedre ende af skalaen.

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvilke science fiction serier du har
set, som er gode rent televisuelt med gode effekter og godt skuespil.
Hvis har har set sådan een, så fortæl det endeligt fordi så køber jeg
den med det vuns!

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-11-05 20:18

Hej!

IMB wrote:
> [...]
> set, som er gode rent televisuelt med gode effekter og godt skuespil.
> Hvis har har set sådan een, så fortæl det endeligt fordi så køber jeg

Du har vel set den _nye_ Battlestar Galactica? Der er ihvertfald - efter min
mening - gode effekter og godt skuespil. Begge sæsoner er vist ude på DVD og der
kommer flere afsnit næste år... Det kan _kun_ gå for langsomt

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"God bless the american smallblock"

Fra : IMB

Dato : 01-11-05 21:22

Kim Voss Schrader <usenet1@mumbojumbo.dk> wrote in

> [...]
> efter min mening - gode effekter og godt skuespil. Begge sæsoner er
> vist ude på DVD og der kommer flere afsnit næste år... Det kan _kun_

Næ.. det har jeg ikke. Det med det vuns var måske også lidt hurtigt fordi
lige nu er dens slags indkøb sat i bero grundet barselsorlov og
deraffølgende dagpengesmalhals

Men den er kommet på to-buy listen, tak for det.

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 01-11-05 21:47

Hej!

IMB wrote:

> [...]
>
> Næ.. det har jeg ikke. Det med det vuns var måske også lidt hurtigt fordi
> lige nu er dens slags indkøb sat i bero grundet barselsorlov og

Det er ingen undskylding

> Men den er kommet på to-buy listen, tak for det.

No problem :)

Fra : Brian P

Dato : 01-11-05 21:30

IMB wrote:

> [...]
> set, som er gode rent televisuelt med gode effekter og godt skuespil.
> Hvis har har set sådan een, så fortæl det endeligt fordi så køber jeg

Star Trek TNG, og til dels VOY og DS9. B5 er slet, slet ikke på niveau
efter min mening.

Fra : Brian P

Dato : 01-11-05 21:31

IMB wrote:

> [...]
> set, som er gode rent televisuelt med gode effekter og godt skuespil.
> Hvis har har set sådan een, så fortæl det endeligt fordi så køber jeg

The X-Files, sæson 1-5.

Buffy the Vampire Slayer.

Angel.

Fra : IMB

Dato : 01-11-05 22:02

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in news:1130877076.705047.56450
@g43g2000cwa.googlegroups.com:

> er jeg
>
> The X-Files, sæson 1-5.

Ha! Husmorhorror! Det var sjovt at se i tv men ikke noget jeg vil betale
for. Men der var nogle gode effekter. Måske skulle jeg have skrevet at
en god historie også er et must? Jeg mener heller ikke at den er
klassificeret som science fiction.

> Buffy the Vampire Slayer.

Mja.. nu er jeg ikke tilhænger af teenage pige helte serier. Den er vel
heller ikke helt i science fiction genren, er den?

> Angel.

Jeg tror jeg har set 2 episoder i tv. Heller ikke lige min kop te. Det
er mere over i det overnaturlige hvis jeg ikke lige husker galt og ikke
fremtidsmusik.

Du skrev i et andet indlæg

> Star Trek TNG, og til dels VOY og DS9. B5 er slet, slet ikke p† niveau
> efter min mening.

Tja. Hvis du talte om filmene ville jeg såmænd give dig halv ret (selvom
B5 filmene også har en vis charme). Men jeg synes faktisk at B5 er bedre
end Star Trek for B5 holder mig på stolekanten (nå ja, nu har jeg set
serien omkring 5 gange men den er stadig fed) mens jeg mest har lyst til
at spole hen over technobabble i Star Trek... men da jeg allerede har
TNG og DS9 og har planer om VOY så er det jo ikke fordi jeg synes de er
dårlige. Jeg synes bare at B5 rent plotmæssigt er total overlegen og
skuespilsmæssigt og effektmæssigt helt er på linie med Star Trek. Hertil
kommer at B5 universet forekommer mig noget mere realistisk end Star
Trek.

Og B5 er da den eneste som har nogle ordentlige aliens! (muligvis
undtaget romulans som vi desværre ikke ser ordentlig indefra)

Og der er ingen wonderboy Crusher i B5!

Og Walter Koenig er da noget bedre i B5 end i Star Trek!

Fra : Brian P

Dato : 01-11-05 22:42

IMB wrote:

> [...]
> for. Men der var nogle gode effekter. Måske skulle jeg have skrevet at
> en god historie også er et must? Jeg mener heller ikke at den er

Der er masser af gode historier i X-Files. Og et par rendyrkede
science-fiction episoder, fx "Schizogeny" fra femte årgang, som
handler om tidsrejser. Og, nå jo, så er der hele
alien/abduction-plottet i the ongoing story.

> Mja.. nu er jeg ikke tilhænger af teenage pige helte serier. Den er vel
> heller ikke helt i science fiction genren, er den?

Jeg havde selv samme fordom indtil jeg blev suget ind af serien. Gav
den en chance ligesom med B5 og ville have fornægtet at jeg blev fan
for et par år siden, men i dette tilfælde blev jeg altså grebet. Om
det er sf. Well, maybe not...

> Jeg tror jeg har set 2 episoder i tv. Heller ikke lige min kop te. Det
> er mere over i det overnaturlige hvis jeg ikke lige husker galt og ikke
> fremtidsmusik.

Du har nok ret. Ikke sf. Men noget derhenad. Der er masser af dystre
fremtidsvisioner og alternative virkelighedsfortællinger i Angel (og
Buffy).

> Du skrev i et andet indlæg

> Tja. Hvis du talte om filmene ville jeg såmænd give dig halv ret (selvom
> B5 filmene også har en vis charme).

Har det lige omvendt. Synes TNG-filmene er det rene vand ved siden af
serien.

>Men jeg synes faktisk at B5 er bedre end Star Trek for B5 holder mig på >stolekanten (nå ja, nu har jeg set serien omkring 5 gange men den er stadig >fed) mens jeg mest har lyst til at spole hen over technobabble i Star Trek...

Well, smag og behag...

> [...]
> skuespilsmæssigt og effektmæssigt helt er på linie med Star Trek. Hertil
> kommer at B5 universet forekommer mig noget mere realistisk end Star

Har det som sagt lige omvendt. Og "realistisk" er ikke et parameter,
når jeg glor ST.

> Og B5 er da den eneste som har nogle ordentlige aliens! (muligvis
> undtaget romulans som vi desværre ikke ser ordentlig indefra)

Der er da masser af fede aliens i ST?

> Og der er ingen wonderboy Crusher i B5!

Touché! Heldigvis røg han også ud af TNG inden serien blev rigtig
god med de sene årgange, 5. 6. og 7.

> Og Walter Koenig er da noget bedre i B5 end i Star Trek!

Det synes jeg så ikke. Men det at han har fået en rolle i serien
fortæller i hvert fald noget om hvad serieskaberne gerne har villet
læne sig op ad.

Uanset forskelle i smag tager jeg imidlertid hatten af for, at du
overhovedet gider diskutere ST og B5. Har sgu ikke mødt mange piger -
hverken her eller irl - der har gidet SF. (men det siger jo næsten sig
selv, at du må have en svaghed for den mest pigede af serierne,
hehe...)

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 02-11-05 07:00

Således skrev Brian P den 1 Nov 2005 13:41:37 -0800:

>. Om
>det er sf. Well, maybe not...

Hey!
Der er da et afsnit med et "..killer snot monster from outer space.."

Knud
--
If there is no God, who pops up the next Kleenex?
-- Art Hoppe

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 13:12

> [...]
> handler om tidsrejser. Og, nå jo, så er der hele
> alien/abduction-plottet i the ongoing story.

Du har ret i at der er en del gode enkeltafsnit, men som serie synes jeg
ikke at den er det værd. Da den begyndte at køre sin "ongoing story"
stoppede jeg med at se den, fordi jeg synes simpelthen ikke det var
besværet værd at skulle huske på sendetiden for serien.

Og selvom Mulder har mange gode one-liners så synes jeg ikke man rigtig
kommer til at kunne lide hverken Mulder eller Dana.

> [...]
> den en chance ligesom med B5 og ville have fornægtet at jeg blev fan
> for et par år siden, men i dette tilfælde blev jeg altså grebet. Om

Filmen var god, men da var Rutger Hauer jo også med.

> ertil
>
> Har det som sagt lige omvendt. Og "realistisk" er ikke et parameter,
> når jeg glor ST.

> Der er da masser af fede aliens i ST?

Jeg må indrømme at jeg synes Centauri og Narn folkene er noget bedre
beskrevet end nogen aliens i ST. Man kommer længere ind i deres historie
og kultur (måske også fordi jeg finder vulcans ret uinteressante.
Klingons er nok de mest interessante bortset fra romulans som vi
desværre aldrig har fået nogle hovedpersoner af).

Og som enkelt personer så slår Mollari, Vir og G'Kar samt Kosh da alle
de aliens jeg har set i ST. Og samspillet mellem visse af disse
hovedpersoner er jo bærende for serien mens sådant i ST mere er gags.

> Det synes jeg så ikke. Men det at han har fået en rolle i serien
> fortæller i hvert fald noget om hvad serieskaberne gerne har villet
> læne sig op ad.

Mja... nok mere hvilken publikum de gerne ville have. Og det er jo ikke
så sært. Jeg mener at have hørt at DS9 kom senere end B5 og det blev en
fast station fordi ST også gerne ville lave en serie med en mere fast
persongalleri (ligesom B5). Det lykkedes da også for dem bare synd at de
der bejorans var så åndelige anlagte.

> [...]
> hverken her eller irl - der har gidet SF. (men det siger jo næsten sig
> selv, at du må have en svaghed for den mest pigede af serierne,

Nå ja, hvis sammenhængede plot og et godt persongalleri er piget, så er
det jo sådan

Hvad skal jeg sige? Mange SF serier er jo lavet af og til mænd. Put Tom
Cruise eller ham drengen fra Titanic i en SF film og jeg garanterer at
pigerne vil strømme til.

Lav "Desperate Spacewifes" og kvinderne vil være klistret til skærmen.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 02-11-05 17:56

IMB <im@nospam_brunsgaard.dk> writes:

> [...]
> så sært. Jeg mener at have hørt at DS9 kom senere end B5 og det blev en
> fast station fordi ST også gerne ville lave en serie med en mere fast

Hm. tjah. Det er et gammelt skisme.

JMS - produceren af B5 - var mange steder henne for at sælge sin
serie. Salgsarbejdet indholdt bl.a. B5-"bibelen", der var en
gennemgang af universet omkring stationen.

Et af de steder han var henne var Paramount, som på det tidspunkt
havded stor succes med TNG og var i gang med at designe en ny
ST-serie.

Der er en del lighedspunkter mellem det materiale JMS præsenterede og
det, der blev til DS9.

Det endte med at Warner købte B5-konceptet og serien startede året
efter DS9.

Der er en del debat i arkiverne om emnet. Man kan ikke sige noget
definitivt. Personligt tror jeg Paramount skyndte sig at låne nogle
gode ideer.

På den anden side tror jeg ikke at Paramount skelede til Red Dwarf, da
de lavede Voyager. Du ved, serien om et skib mange lysår hjemmefra,
hvor dødsfjender skal samarbejde og en af personerne er et hologram.

> Det lykkedes da også for dem bare synd at de
> der bejorans var så åndelige anlagte.

Nåh, ligesom Minbari? Sjovt som både Sisko og Sinclair havde centrale,
religiøst betonede roller, samtidig med at de ledte stationerne...
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 19:43

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) wrote in

> Nåh, ligesom Minbari? Sjovt som både Sisko og Sinclair havde centrale,
> religiøst betonede roller, samtidig med at de ledte stationerne...

Ja men Minbari har nogle kick-ass rumskibe

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 02-11-05 08:48

PerX ... wrote:

> Har du givet B5 en chance

Hvis man nu skal sikre sig alt godt B5 materiale, er det s`denne boks
man skal have fat i, eller mangler den et eller andet?

http://www.noblepr.co.uk/Press_Releases/warner/babylon5_universe.htm

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Brian P

Dato : 02-11-05 17:52

IMB wrote:

> [...]
> stoppede jeg med at se den, fordi jeg synes simpelthen ikke det var
> besværet værd at skulle huske på sendetiden for serien.

Hmmmmm... serien begyndte sin ongoing story fra afsnit 1, så der var
ikke noget med at den pludselig udviklede sig til en føljeton. Det var
først fra og med 6. sæson, at føljetonhistorien bevægede sig ud i
hampen. Fra da af var det slet ikke besværet værd at se serien.

> Og selvom Mulder har mange gode one-liners så synes jeg ikke man rigtig
> kommer til at kunne lide hverken Mulder eller Dana.

Kan kun tale for mig selv, men jeg kom til at holde meget af begge to.
Mulder da han mistede sin far, Dana da hun mistede sin søster, osv.

> Filmen var god, men da var Rutger Hauer jo også med.

Filmen stank big time.

> [...]
> Klingons er nok de mest interessante bortset fra romulans som vi
> desværre aldrig har fået nogle hovedpersoner af).

GAAB

Fra : IMB

Dato : 02-11-05 19:49

"Brian P" <kanal@klog.dk> wrote in news:1130950308.680147.304520
@g49g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> først fra og med 6. sæson, at føljetonhistorien bevægede sig ud i
> hampen. Fra da af var det slet ikke besværet værd at se serien.

Mja... jeg så X-Files lidt on and off og hovedhistorien sagde mig altså
ikke ret meget. Så da der kom en del afsnit i rap der handlede om det,
så holdt jeg op med at se den.

> Filmen stank big time.

Jeps. Den var god!

> GAAB

Er det mit indlæg du finder kedsommelig eller er det de nævnte aliens?

Nå ja... jeg har heldigvis fornøjelse af både ST og B5, så jeg erklærer
hermed mig selv for vinder (måske ikke af diskussionen men så af
situationen .

Fra : Brian P

Dato : 04-11-05 00:25

IMB wrote:

> Er det mit indlæg du finder kedsommelig eller er det de nævnte aliens?

Aliens'ne i B5, naturligvis!

> Nå ja... jeg har heldigvis fornøjelse af både ST og B5, så jeg erklærer
> hermed mig selv for vinder (måske ikke af diskussionen men så af
> situationen .

Fair nok. Men desværre har du jo ikke fået fuldt udbytte af X-Files.
Mit råd: Køb de første fem sæsoner på DVD og se den forfra. Det
kan gøres for under en tusse.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-11-05 09:21

Lars Hoffmann wrote:

> http://www.noblepr.co.uk/Press_Releases/warner/babylon5_universe.htm

Slet ingen der kender nok til Babylon 5 til at kunne anbefale denne box?

Fra : Stefan Holm

Dato : 04-11-05 09:58

Lars Hoffmann wrote:

> Slet ingen der kender nok til Babylon 5 til at kunne anbefale denne box?

Hold da op. Jeg bliver helt ærgerlig over at have købt sæsonerne hver for
sig. Jeg kan ikke umiddelbart se nogen mangler - tværtimod.

--
Stefan Holm
"Yeah, if, um, if I wasn't dead and stuff."

Fra : John Hinge

Dato : 04-11-05 11:01

On 04 nov 2005 Lars Hoffmann was heard to say:

> Slet ingen der kender nok til Babylon 5 til at kunne anbefale
> denne box?

Hvis ikke man i forvejen har en B5 samling, så er det en rigtig
rigtig dejlig boks. Men jeg tror mange af os fans her i gruppen
allerede har anskaffet os B5 sæsonvist.

Lad mig iøvrigt her slå let på tromme for
http://www.babylon5scripts.com
JMS har besluttet sig for at udgive alle de manuskripter han selv skrev
til B5, det vil sige langt størstedelen. Krydret med anekdoter, memoer
og andet guf fra tiden. Tilsyneladende noter om ting som vi aldrig
så på skærmen eller fik forklarede.. Spændende..
Nu mangler vi bare en Lyta krammedukke... Øhm.. ups..
Jeg mente selvfølgelig en glad B5 bjørnedukke

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 04-11-05 10:52

Stefan Holm wrote:

> Hold da op. Jeg bliver helt ærgerlig over at have købt sæsonerne hver for
> sig.

Det samme skete for mig da jeg havde købt alle ST:TNG sæsonerne, så
udkom denne her:

http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/B0000C668U/026-7351229-9567656

Derefter købte jeg alle sæsonerne til ST:Voyager og jeg ser nu at der
også er udkommet et mega-box sæt i en transporter:

http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=677101

Så nu hopper jeg på den med at købe hele serier i et vuf og har
anskaffet mig denne:

http://www.choicesdirect.com/templates/product.asp?ProductGuid=674328
Med hele 63 skiver!

> Jeg kan ikke umiddelbart se nogen mangler - tværtimod.

Cool, den vil jeg da bestille.

Med venlig hilsen
Lars Hoffmann