Sleeping Beauty
Fra : Per Vadmand

Dato : 17-10-05 09:10

Så lige Disneys Tornerose på video i aftes. I Imdb får den begejstrede
anmeldelser, men jeg syntes, den var om muligt endnu kedeligere end de film,
Disney laver i dag (dem af dem, jeg har orket at se, jeg stod af efter
Bambi-banaliseringen "Løvernes Konge").

Læg dertil en totalt flad og uinteressant animation, som selv Tjajkovskijs
musik ("peppet" godt op med englekor og sødsuppeang) ikke kunne gøre blot en
smule interessant.

Det er faktisk første gang, jeg har været ved at falde i søvn under en af de
"store" Disney-tegnefilm.

--
Per V.

P.S. Læs om min nye bog, "Manden der skrev breve" på
http://home0.inet.tele.dk/perve/skoenlitteratur.htm

Fra : Peter B. Juul

Dato : 17-10-05 09:51

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> writes:

> [...]
> smule interessant.
>
> Det er faktisk første gang, jeg har været ved at falde i søvn under en af de

Giv Miyazaki en chance i stedet.

Jeg var inde at se "Det levende slot" i lørdags og den har al den
magi, som jeg syntes, at Disney havde, da jeg var meget yngre end i
dag.

Lige først sad jeg og lod mig irritere over en animation, der virkede
som om den lå omkring seks tegninger i sekundet, men inden der var
gået fem minutter havde jeg fuldkommen glemt det og var blevet slugt
af den magi, Miyazaki lægger i sine universer.

Den går pt. i Grand på japansk med danske tekster.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : Jesper

Dato : 17-10-05 20:33

Per Vadmand <perve@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> smule interessant.
>
> Det er faktisk første gang, jeg har været ved at falde i søvn under en af de

Jeg er heller ikke vild med den og jeg er heller ikke vild med Fantasia,
det er begge ret kedsommelige.

Derimod er jeg vild med "The Three Caballeros" (1944), det er min
absolutte favorit.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 17-10-05 22:27

Per Vadmand skrev i en meddelelse...

> Læg dertil en totalt flad og uinteressant animation, som selv Tjajkovskijs
> musik ("peppet" godt op med englekor og sødsuppeang) ikke kunne gøre blot
> en smule interessant.

Det er så min absolute Disney-favorit når vi ser på de "store" tegnefilm.
Jeg synes tegnestilen er intet mindre end genial, med de meget kantede
linier, der gør det hele bare lidt mere hårdt end man normalt ser fra
Disney. Baggrundene alene er fantastiske i mine øjne. Prins Philip er også
den eneste tegnefilmshelt jeg var forelsket i, i min barndom. Der var noget
helt specielt, udefinerbart over ham.

Jeg indrømmer - historien er skåret over en noget blødere kam end
versionerne fra Perrault og Brødrene Grimm, men det er da det der gør den
fascinerende - hvad har Disney valgt at bibeholde og hvad er sorteret fra.
Udlægningen af Maleficent kan jeg heller ikke stå for - hun er (og var, i
min barndom) den ultimative Disney-skurkinde, komplet med djævlehorn, ravn
og trolddom.

Hmmmm....får helt lyst til at se den igen

Mvh Tina
--
www.1001kat.dk
www.gizzemissen.dk

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-10-05 08:19

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in

> [...]
> film, Disney laver i dag (dem af dem, jeg har orket at se, jeg stod af
> efter Bambi-banaliseringen "Løvernes Konge").

hmm lyder som om du bare skulle holde dig fra Disney - hvorfor gør du det?

> Læg dertil en totalt flad og uinteressant animation, som selv
> Tjajkovskijs musik ("peppet" godt op med englekor og sødsuppeang) ikke
> kunne gøre blot en smule interessant.

tja - smag og behag ;)

> Det er faktisk første gang, jeg har været ved at falde i søvn under en
> af de "store" Disney-tegnefilm.

Synd.

well Jeg er på holdet der synes den er malerisk smuk - og den heks kan sq
gi' et hvet barn mareridt! Men til nutidens actionhungrende børn og unge
er den da nok lidt for sløv ja. Men heldigvis er alle ikke skadet i den
grad :) Den er netop fascinerende fordi den er så anderledes.

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-10-05 08:57

"Lars Gjerløw Jørgensen" <dotlars.g.j@mail.dk> wrote in message

> hmm lyder som om du bare skulle holde dig fra Disney - hvorfor gør du
> det?

Fordi jeg elsker Bambi, Pinocchio, Lady og Vagabonden, Snehvide, de korte
film med Anders, Mickey og Fedtmule, kort sagt klassisk Disney.

> tja - smag og behag ;)

Det må du nok sige. Jeg følte mig hensat til morgen-tv i efterårsferien.

Per V.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-10-05 16:39

> Fordi jeg elsker Bambi, Pinocchio, Lady og Vagabonden, Snehvide, de
> korte film med Anders, Mickey og Fedtmule, kort sagt klassisk Disney.

ok - det er også nogle af mine favoritter :)

> Det må du nok sige. Jeg følte mig hensat til morgen-tv i
> efterårsferien.

hmmm lyder tamt - er det specielt kedeligt da - her i efterårsferien
altså? Jeg mindes morgen-tv som værende toppen af idioti og absolut
ikke noget jeg gad bruge min tid på om morgenen - men det er måske
blevet værre :D

/hilsner

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-10-05 17:46

> [...]
> altså? Jeg mindes morgen-tv som værende toppen af idioti og absolut
> ikke noget jeg gad bruge min tid på om morgenen - men det er måske
Jeg tænker mere på de skod-tegnefilm, de kommervcielle stationer fylder
morgen og formidag op med i skoleferierne for at forældrene kan sove længe.

Per v.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 18-10-05 19:54

> Jeg tænker mere på de skod-tegnefilm, de kommervcielle stationer
> fylder morgen og formidag op med i skoleferierne for at forældrene kan
> sove længe.

ohh Jeg håber jeg får lært mine børn (når de dukker op)
at kende forskel på skidt og kanel... Men omvendt - jeg var
selv vildt begejstret for Transformers i sin tid. Jeg tror
de fleste voksne syntes det var noget lort - men jeg mener
stadig det var klasse :D igen.. smag og behag...

/hilsner

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-10-05 20:56

On Tue, 18 Oct 2005 18:45:35 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

>Jeg tænker mere på de skod-tegnefilm, de kommervcielle stationer fylder
>morgen og formidag op med i skoleferierne for at forældrene kan sove længe.

Det er skod, men det er Tornerose bestemt ikke. Er det tegnestilen,
der får dig til at stejle?

Og kan du i øvrigt hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor en af de
tre alfer (eller hvad det nu er for nogle) er kommet til at hedde
Magsvejr på dansk?

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Per Vadmand

Dato : 18-10-05 21:29

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote in message

> Det er skod, men det er Tornerose bestemt ikke. Er det tegnestilen,
> der får dig til at stejle?

Ja. Jeg synes, den er flad og ucharmerende. Den minder mig om FDB-plakater
fra 50'erne. Og det er ikke, fordi jeg ikke bryder mig om "uklassisk"
animation. (Holder fx meget af Gershwin-afsnittet i "Fantasia 2000")Jeg
synes tværtimod den sætter sig imellem to stole, fordi den stadig har søde
små fugle og egern, der bare ikke er spor søde - men heller ikke groteske
eller surrealistiske.

> Og kan du i øvrigt hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor en af de
> tre alfer (eller hvad det nu er for nogle) er kommet til at hedde
> Magsvejr på dansk?

Kun at hun hedder Merryweather på engelsk. Magsvejr har den fordel, at det
næsten passer til de samme mundbevægelser.

Per V.

Per V.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 19-10-05 21:14

On Tue, 18 Oct 2005 22:29:14 +0200, "Per Vadmand" <perve@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>små fugle og egern, der bare ikke er spor søde - men heller ikke groteske

Funny animals er obligatoriske hos Disney. Det værste eksempel er
Pocahontas, der i den grad sætter sig mellem de herostratisk berømte
to stole.

Men i øvrigt er jeg i modsætning til dig ganske glad for tegnestilen i
Tornerose. Det må vel være tilladt at eksperimentere. Det er jo ikke
ligefrem noget, man er forvænt med fra Disney-studierne.

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 21:19

Niels Søndergaard wrote:

> Og kan du i øvrigt hjælpe mig med en forklaring på, hvorfor en af de
> tre alfer (eller hvad det nu er for nogle) er kommet til at hedde
> Magsvejr på dansk?

Det er altså også et af de ord man bruger for lidt. Det er sgisme svært at
få listet ind i en samtale. Så oversætteren har grebet chancen.

/jim