Science Fiction film søges.
Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 14:03

Hejsa gruppe,

Jeg har spurgt efter denne film før og fik et svar på en mulig kandidat,
men jeg kan desværre ikke finde svaret herinde længere eller finde den
lap papir jeg så smart havde skrevet det på for at huske det.

Jeg ved det... dumt, dumt og atter dumt! Men nu henvender jeg mig
hertil igen i håb om at få svaret endnu engang, for al søgning på nettet
og imdb har ikke båret frugt.

Ved godt at det er nærmest en umulig opgave at navngive en film ud fra
så få oplysninger som jeg her kan give. Jeg har netop ikke set filmen,
men har kun set et enkelt klip fra filmen og ville derfor rigtigt gerne
se den, da klippet imo var ret fedt og stemningsfyldt. Jeg så klippet i
et dokumentarprogram, der blev vist to gange på TV3 for en del år siden
nu - nåede desværre ikke at optage det, øv øv. Det handlede om
århundredets science fiction / rumfilm, der havde en spændvidde fra de
tidligste film - så som Rejsen til Månen - til nyere film - så som Star
Wars og Independence Day - og en del om 50'ernes rummonsterfilm, så vidt
jeg husker.

Og lige midt i det hele dukkede der en lille filmsekvens op - kan ikke
huske om den var i farver eller sort/hvid, og ukrediteret i programmet -
der viste et øde og ødelagt landskab, måske i tusmørket, men i hvert
fald med mørke dystre skyer på himlen, og midt i billedet var der en
maskine - der mest af alt lignede de tobenede vraltere fra Star Wars,
men havde i stedet tre ben - på vej skråt henover landskabet, væk fra
kameraet. Man så den sådan lidt fra siden / skråt bagfra fra dens højre
side.

Ved godt det ikke er meget, men kunne utroligt godt tænke mig at se den
film og ville være ekstremt taknemmelig hvis personen der svarede sidste
gang eller andre kunne fortælle mig hvilken film det kunne være fra.

Har skrevet til TV3 op til flere gange angående dette dokumentarprogram,
men har ikke fået noget svar fra dem. Håber jeg har lidt bedre held med
at finde filmen herinde.

På forhånd mange tak.

Hilsen,
   Carsten Hedegaard

--
No Humor Man - Corporation for Bad Swimmers
The Insane Asylum: http://www.fortunecity.com/marina/anchor/986/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 10-10-05 14:09

Hej!

No Humor Man wrote:

> [...]
> men havde i stedet tre ben - på vej skråt henover landskabet, væk fra
> kameraet. Man så den sådan lidt fra siden / skråt bagfra fra dens højre

Hmm, kunne måske (og kun måske!) være 'Enemy Mine', men jeg har ikke set den
længe...

--
Mvh, Kim "Modified to fail" Schrader

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 14:19

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Hmm, kunne måske (og kun måske!) være 'Enemy Mine', men jeg har ikke set
> den længe...

Tror jeg ikke. Jeg har set Enemy Mine og der mindes jeg ikke andet end
rumskibe og at hovedpersonerne strandede på en øde planet. Men tak for
buddet. ,)

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 14:26

No Humor Man wrote:
> [...]
> lap papir jeg så smart havde skrevet det på for at huske det.
>
> Jeg ved det... dumt, dumt og atter dumt!

<http://groups.google.dk/group/dk.kultur.film/browse_frm/thread/b54d268e1d8c3da9/e96c7fb58ea9f7ea?q=+No+Humor+Man+science+fiction&rnum=2&hl=da#e96c7fb58ea9f7ea>

eller hvis ovenstående link går i stykker:
http://groups.google.dk/group/dk.kultur.film/msg/ad2e1ba292332739

Mikkel
--
Spanske dvd-tilbud - se mine anbefalinger:
http://lakjer.dk/mikkel/spanske-film.shtml

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 14:41

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> [...]
>

> eller hvis ovenstående link går i stykker:

Hey cool... det vidste jeg slet ikke at man kunne. Mange tak for det. .)

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 16:43

No Humor Man wrote:
> [...]
> maskine - der mest af alt lignede de tobenede vraltere fra Star Wars,
> men havde i stedet tre ben - på vej skråt henover landskabet, væk fra

Umiddelbart får det mig til at tænke på 'War Of The Worlds' (Klodernes
Kamp) i én eller anden afskygning - dem er der lavet nogle stykker af...
<http://us.imdb.com/find?q=War+of+the+worlds;s=tt>

Jeg mener også der er nogle meget dystre landskaber i filmen 'I, Robot'
som kan passe på det du beskriver...
<http://us.imdb.com/title/tt0343818/>

Der er jo også nogle korte dystre ting i Hitchhikers Guide to the Galaxy
men jeg mener ikke der indgår tripoder!

Nogle af dem der giver mening?

Vh,
Claus

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 16:57

Beeblebrox wrote:

> [...]
> <http://us.imdb.com/title/tt0343818/>
>
> Der er jo også nogle korte dystre ting i Hitchhikers Guide to the Galaxy

Problemet er bare at alle disse film, undtagen '53 versionen af WotW, er
udkommet lang tid efter at dette program blev vist. Efter nærmere
eftertanke må jeg nok indrømme at det formentligt har været omkring
slutningen af '90'erne eller starten 2000-tallet at programmet blev
vist... efter at være blevet gjort opmærksom på at jeg første gang
spurgte om denne film helt tilbage i '02. YIKES... som tiden dog flyver.

Jeg har hørt flere snakke om en gammel filmatisering af War of the
Worlds - ikke '53-versionen - hvor kampmaskinerne er tripoder, ligesom i
bogen... og det var derfor jeg blev rigtigt interesseret da jeg så det
klip, da det jo så kunne være fra den famøse filmatisering, som "flere"
fra den ældre generation kan huske... men som ingen kan finde - og vi
ved jo alle at der er mange film der er gået tabt og glemt igennem tiden.

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 10-10-05 17:17

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ved
> jo alle at der er mange film der er gået tabt og glemt igennem tiden.

Øh, "ingen kan finde"? Prøv http://www.tpmusik.dk/. De har den til 50 kr.
Udmærket film og jeg tror i øvrigt også at det er den du leder efter.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by email)

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 17:32

Jesper Brogaard wrote:
> [...]
>

> Øh, "ingen kan finde"? Prøv http://www.tpmusik.dk/. De har den til 50 kr.
> Udmærket film og jeg tror i øvrigt også at det er den du leder efter.

Der er intet der tyder på at det er andet end '53 versionen af "War of
the Worlds", hvor der jo netop IKKE er tripoder med.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 17:38

No Humor Man wrote:

> Der er intet der tyder på at det er andet end '53 versionen af "War of
> the Worlds", hvor der jo netop IKKE er tripoder med.

Prøv http://imdb.com og fortæl os, hvilken version du mener.

Jeg tvivler på at der findes en WOW-version, som den ikke kender.

Mikkel
--
Sjældne film fra Guatemala og film om mayaindianerne:
http://lakjer.dk/mikkel/glitteratur.shtml

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 17:56

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Prøv http://imdb.com og fortæl os, hvilken version du mener.
> Jeg tvivler på at der findes en WOW-version, som den ikke kender.

Den er ikke på imdb. Har bare hørt flere snakke om denne mystiske
filmatisering hvori der var tripoder... men det kan jo sagtens være en
kollektiv ukorrekt hukommelse, hvor flere "husker" noget som slet ikke
er sket.

Men jeg tænkte bare at der måske kunne være noget om snakken, når nu
flere end én person mener at have set sådan en film. Spørgsmålet er så
om det er WotW, officiel eller uofficiel adaption, om den hedder noget
andet, eller ER noget helt andet som de så bare blander sammen med WotW?

Jeg tror ikke at de f.eks. blander Tripods sammen med WotW, da man
næsten ikke ser nogen tripoder i BBC tv-serien - så vidt jeg ved - og de
har også et helt andet udseende end de der er blevet fortalt om
tripoderne i den film - og også anderledes end den tripode jeg så i det
klip i det dokumentarprogram.

Det må da være muligt at finde frem til hvilken film det stammer fra.
Vil tjekke den dersens "Robot Wars" som blev foreslået tilbage i 2002,
og vil da også prøve at skrive til TV3 igen om det kunne være muligt at
de kunne finde det dokumentarprogram igen og så måske vise det igen.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-10-05 21:16

Den 10-10-05 18.55 skrev No Humor Man følgende:

> [...]
> om det er WotW, officiel eller uofficiel adaption, om den hedder noget
> andet, eller ER noget helt andet som de så bare blander sammen med WotW?

Måske den her:
http://us.imdb.com/title/tt0086818

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Har du fortalt din far og mor om Ludvigs Hjørne?

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 11-10-05 07:47

No Humor Man wrote:

> Der er intet der tyder på at det er andet end '53 versionen af "War of
> the Worlds", hvor der jo netop IKKE er tripoder med.

Næh, jeg gi'r lige mig selv en kindhest

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 18:05

No Humor Man wrote:
> Jeg har hørt flere snakke om en gammel filmatisering af War of the
> Worlds - ikke '53-versionen - hvor kampmaskinerne er tripoder, ligesom i
> bogen...

Der var engang en bog - husker ikke titlen netop nu - som jeg læste da
jeg var tidlig teenager (vel starten af 80'erne) som handlede om en jord
styret af tripoder.

De kontrollerede menneskene via implanterede 'hjelme' på hovederne af
alle voksne og bogen skildrer nogle børn der flygter før 'indvielsen'.
Jeg mener ikke jorden som sådan var smadret/lagt øde. Det var *ikke* en
WotW bog men tripoderne var vel inspireret derfra.

Jeg prøver at søge lidt i hukommelsen...

Vh,
Claus

--
Diskussionen af OTD'en til oprettelse af HTPC nyhedsgruppe er i gang:
<http://groups.google.dk/group/dk.admin/browse_thread/thread/2f93a45629bb5b14/b271f515d8f59602>

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 18:14

Beeblebrox wrote:
> Jeg prøver at søge lidt i hukommelsen...

Et typisk tegn på netafhængighed er at man besvarer sine egne indlæg før
andre gør det!

Anyway kan det være denne her 'The Tripods':
<http://www.imdb.com/title/tt0088298/>

De skriver lidt om filmen her:
<http://movies2.nytimes.com/gst/movies/movie.html?v_id=51029>

Bøgerne hed:
<http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0689857624/qid=1128964396/sr=1-22/ref=sr_1_2_22/202-1733162-5175024>
<http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0020427212/ref=pd_bxgy_text_2_cp/202-1733162-5175024>
<http://www.amazon.co.uk/exec/obidos/ASIN/0689856725/ref=pd_bxgy_text_2_cp/202-1733162-5175024>

Ringer der en klokke? I givet fald kan der være lavet en senere
filmatisering evt?

Vh,
Claus

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 18:16

Beeblebrox wrote:
> Et typisk tegn på netafhængighed er at man besvarer sine egne indlæg før
> andre gør det!

*støn*

Den kommer i en år 2007 udgave:
<http://www.imdb.com/title/tt0441811/>

Holymoly, jeg har lige fundet ud af hvilken filmudgivelse jeg glæder mig
allermest til! Bøgerne gjorde fantastisk stort indtryk på mig - jeg
husker dem som helt fantastiske og meget af plottet står stadig klart.

Vh,
Claus

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 18:37

Beeblebrox wrote:

> [...]
> allermest til! Bøgerne gjorde fantastisk stort indtryk på mig - jeg
> husker dem som helt fantastiske og meget af plottet står stadig klart.

For syv s... jeg skulle lige til at joke med, at jeg nok alligevel
aldrig får læst nr. tre, fordi jeg vil vente til filmen kommer, haha -
og så fortæller du, at det *gør* den faktisk.

Tripoder er da vist på mode nu, hvad? Hvornår ser vi de første gadgets?
Eller findes de allerede?

Var Christopher inspireret af Wells?

Mikkel

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 18:53

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> Tripoder er da vist på mode nu, hvad? Hvornår ser vi de første gadgets?

Bare kig mod horisonten, de skulle være lette at spotte

> Var Christopher inspireret af Wells?

Mon ikke han har været lidt? Tripoderne er IMHO et kraftigt hint.

Bortset fra det er bøgerne faktisk lidt imponerende i og med at de er
skrevet fra '66 til '68 og sagtens kan stå alene. Ingen tvivl om at det
er et flot og selvstændigt værk af JC.

Vh,
Claus

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 11-10-05 06:09

Beeblebrox <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> wrote in news:434aaac0$0
$49021$14726298@news.sunsite.dk:

> [...]
>
> Bortset fra det er bøgerne faktisk lidt imponerende i og med at de er
> skrevet fra '66 til '68 og sagtens kan stå alene. Ingen tvivl om at det

Det er da dem hvor hovedpersonen er indlagt med en øjenskade
i starten af bog 1 ikk'?` Mindes eg læste dem for rundt regnet
20 år siden - måske man skulle finde dem frem - jeg mindes de
var pisse uhyggelige :)

/hilsner
--
| lars gjerløw jørgensen | e-mail: remove dots |
| N55 43.184 E12 32.405 | www.lgj.dk | oz2lgj |

Fra : Beeblebrox

Dato : 11-10-05 10:17

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> Det er da dem hvor hovedpersonen er indlagt med en øjenskade
> i starten af bog 1 ikk'?` Mindes eg læste dem for rundt regnet

Jo, jeg mener de starter sådan.

> 20 år siden - måske man skulle finde dem frem - jeg mindes de
> var pisse uhyggelige :)

Jeps, det er dem

Vh,
Claus

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 02:29

> [...]
>
> Det er da dem hvor hovedpersonen er indlagt med en øjenskade
> i starten af bog 1 ikk'?` Mindes eg læste dem for rundt regnet

Nej.

> 20 år siden - måske man skulle finde dem frem - jeg mindes de
> var pisse uhyggelige :)

Du forveksler JC med JW. Og det gør præsident Zaphod vist osse.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 13-10-05 06:16

"Peter Knutsen (usenet)" <peter@sagatafl.invalid> wrote in

> Nej.

> Du forveksler JC med JW. Og det gør præsident Zaphod vist osse.

hmm jo nu du siger det - det er Wyndhams jeg tænker på. Den er
god nok - måske jeg skulle få læst JC's historier :) Med mindre
jeg allerede har læst dem - hvordan er de i sproget? tungt/let?`
Jeg læste uhyrlige mængder af den slags bøger for ca. 20 år siden,
Men de enkelte historier kan jeg ikke skelne fra hinanden mere :(

/hilsner

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 07:12

> [...]
>
> hmm jo nu du siger det - det er Wyndhams jeg tænker på. Den er
> god nok - måske jeg skulle få læst JC's historier :) Med mindre

Det skal du. Jeg genlæse den "rigtige" tripodetrilogi, for første gang
på originalsproget, for 3-4 år siden, og det var en rigtig god oplevelse.

> jeg allerede har læst dem - hvordan er de i sproget? tungt/let?`

Der er tale om romaner rettet mod unge, så det eneste der kan være svært
ved sproget er Christopher's brug af science fiction-genrens
traditionelle protokoller.

> Jeg læste uhyrlige mængder af den slags bøger for ca. 20 år siden,
> Men de enkelte historier kan jeg ikke skelne fra hinanden mere :(

Det var dog en grum skæbne!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Beeblebrox

Dato : 13-10-05 07:14

Lars Gjerløw Jørgensen wrote:
> Med mindre
> jeg allerede har læst dem - hvordan er de i sproget? tungt/let?`

Jeg læste dem som dreng så jeg tror sproget er meget enkelt og det er
ikke sikkert det stadig fanger her over 20 år ældre.

Vh,
Claus

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 20:40

Beeblebrox wrote:

> Jeg læste dem som dreng så jeg tror sproget er meget enkelt og det er
> ikke sikkert det stadig fanger her over 20 år ældre.

De fængede mig, da jeg genlæste dem for et par år siden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Beeblebrox

Dato : 14-10-05 18:39

Peter Knutsen (usenet) wrote:
> De fængede mig, da jeg genlæste dem for et par år siden.

Måske man skulle give dem en chance nu - det var *gode* dengang

Vh,
Claus

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 18:30

Beeblebrox wrote:

> [...]
> WotW bog men tripoderne var vel inspireret derfra.
>
> Jeg prøver at søge lidt i hukommelsen...

Jeg tror ikke du behøver søge så langt endda.

Du tænker sikkert på John Christophers serie, "Tripoderne".

http://www.debbi.dk/BookList.asp?AuthorCode=225&PubType=300&Copyright=

Jeg slugte de første to, men den tredje var biblioteket flere måneder om
at skaffe, og til sidst tabte jeg håbet. Så jeg ved faktisk ikke hvordan
serien ender.

Mikkel

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 18:43

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:
> Jeg slugte de første to, men den tredje var biblioteket flere måneder om
> at skaffe, og til sidst tabte jeg håbet. Så jeg ved faktisk ikke hvordan
> serien ender.

Du skulle vel ikke bo i Gladsaxe da du var barn? Det gjorde jeg nemlig -
og jeg kan også huske noget med at den konstant var udlånt! Tror jeg
ventede i et år på den eller lignende.

De har en artikel på wikipedia:
<http://en.wikipedia.org/wiki/The_Tripods>
- som indeholder lidt spoilers men det burde være nok til at vurdere om
du har læst hele serien - det har jeg

Vh,
Claus

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 10-10-05 18:52

Beeblebrox wrote:

> Du skulle vel ikke bo i Gladsaxe da du var barn? Det gjorde jeg nemlig -
> og jeg kan også huske noget med at den konstant var udlånt! Tror jeg
> ventede i et år på den eller lignende.

Hæhæ, nej jeg boede dengang i Nordjylland, hvor bibliotekerne vist ikke
havde bogen, så den skulle skaffes langvejs fra. En kammerat fra skolen
fik bogen nogle måneder efter jeg var færdig med nr. to. Han var dog
noget længe om at gøre den færdig, og han tilbød mig at jeg måtte låne
den, mod at jeg så skulle aflevere den for ham, men da var der allerede
en stor bøde på! Det var et svært valg, men mine lommepenge var dengang
så små, at jeg alligevel ikke ville ofre så store penge på at få lov at
læse bogen

Mikkel
--
Film at glæde sig til:
http://lakjer.dk/mikkel/film.shtml

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 21:55

> [...]
> en stor bøde på! Det var et svært valg, men mine lommepenge var dengang
> så små, at jeg alligevel ikke ville ofre så store penge på at få lov at

Så vidt jeg ved så er der fire bøger. Tre sammenhængende efter
invasionen og så en påklistret prequel skrevet mange år senere. Har
læst alle fire og de var fantastiske.

Men nej, det er ikke fra den tv serie at det klip kommer fra, det er jeg
helt sikker på. Tripoderne i den serie ligner på ingen måde den tripode
der langsomt vadede væk fra kameraet - benene havde flere led og sad
ikke fast direkte i cockpittet eller hvad man kalder det, men sad fast
på en krop, under "hovedet" i en M form bagud i stedet for Y formen på
John Christophers' Tripods - set oppefra, hvis det giver mening. Gid
jeg dog havde været smart nok til at indspille det program da det blev
vist... øv øv.

Fra : Beeblebrox

Dato : 10-10-05 22:21

No Humor Man wrote:
> [...]
> John Christophers' Tripods - set oppefra, hvis det giver mening.
> Gid jeg dog havde været smart nok til at indspille det program da

Jeg synes nu det er OK det kiksede for dig - ellers havde jeg aldrig
opdaget at Tripods kommer i 2007

Håber du finder den - og du er sikker på det ikke er denne:
<http://www.imdb.com/title/tt0094578/>

Vh,
Claus

Fra : No Humor Man

Dato : 10-10-05 22:46

Beeblebrox wrote:

> Jeg synes nu det er OK det kiksede for dig - ellers havde jeg aldrig
> opdaget at Tripods kommer i 2007

Cool, glad for at jeg kunne hjælpe! ,)

> Håber du finder den - og du er sikker på det ikke er denne:
> <http://www.imdb.com/title/tt0094578/>

Håber jeg også at jeg gør... det er da træls ikke at vide hvilken film
det klip kommer fra. Og ja, desværre, jeg er 100% sikker, da der ikke
var tripoder med i hverken '53 versionen af WotW eller TV-serien.

Uha, hvor er det frustrerende... men nu har jeg skrevet til TV3 om
programmet. Håber de svarer denne gang og håber at de ved hvilket
program jeg snakker om. ,)

Tak til alle der er kommet med forslag til hvad det klip kunne stamme
fra. Jeg bliver nød til at tjekke denne Robob Wars for at se om det
kunne være fra den... håber at kunne købe den billigt et eller andet sted.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 11-10-05 01:09

> Uha, hvor er det frustrerende... men nu har jeg skrevet til TV3 om
> programmet. Håber de svarer denne gang og håber at de ved hvilket
> program jeg snakker om. ,)

Jeg prøver lige mit link igen: Tror du ikke det er dette program du så:
http://uk.imdb.com/title/tt0176820/maindetails

Hvor der er klip fra følgende film:
http://uk.imdb.com/title/tt0176820/movieconnections

Mvh.

Ole

Fra : No Humor Man

Dato : 11-10-05 11:38

Ole Kofoed wrote:
> "No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg prøver lige mit link igen: Tror du ikke det er dette program du så:
> [...]
Nej, det var ikke det program, desværre. Så vidt jeg husker var der kun
en "narrator" og ikke en "host" og da i hvert fald ikke Mark Hamill -
ham ville jeg da have husket. Det var om science fiction og rumfilm og
ikke "monster"film.

Det ville passe bedre med denne her:
http://uk.imdb.com/title/tt0167820/#comment
Men alligevel ikke... for der var, så vidt jeg husker ingen interviews
med skuespillere... bare klip fra en masse film.

Fra : Asle Bjerva

Dato : 11-10-05 13:10

"No Humor Man" <no.humor.man@webspeed.dk> skrev i melding
> [...]
> Men alligevel ikke... for der var, så vidt jeg husker ingen interviews med
> skuespillere... bare klip fra en masse film.

Hva med "In The day of the Triffids" fra 1963, eller BBC-TV versjonen fra
1981 etter samme bok.
Her handler det om trefotede vekster som antar menneskelignende egenskaper,
og dreper mennesker og spiser de (etter samme metode som venus fluefanger),
og menneskheten er blitt gjort blinde av et militært rombasert strålevåpen.
--
Asle Bjerva, Oslo
E-post: asle.bjerva.at.oslo.online.no

Fra : No Humor Man

Dato : 11-10-05 16:40

Asle Bjerva wrote:
> [...]
> og menneskheten er blitt gjort blinde av et militært rombasert strålevåpen.

Den film har jeg set og der er intet i den film der tilnærmelsesvis
ligner en 20-30 meter høj (den så i hvert fald STOR ud) trebenet maskine
der vader gennem en øde og dystert område.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 02:32

No Humor Man wrote:

> Den film har jeg set og der er intet i den film der tilnærmelsesvis
> ligner en 20-30 meter høj (den så i hvert fald STOR ud) trebenet maskine

Ja, tripoderne er kodylt store.

> der vader gennem en øde og dystert område.

Det skulle der også meget nødig være, det ville nemlig være en
fuldstændig urimelig tilføjelse i forhold til det oprindelige romanplot.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : No Humor Man

Dato : 13-10-05 11:53

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Ja, tripoderne er kodylt store.

> Det skulle der også meget nødig være, det ville nemlig være en
> fuldstændig urimelig tilføjelse i forhold til det oprindelige romanplot.

Jeg undrer mig lidt over hvad du svarer på her. Jeg snakker ikke om JCs
Tripods. Jeg snakker om et filmklip som jeg ikke kan finde filmen til.

Fra : Ole Kofoed

Dato : 11-10-05 13:56

> [...]
> en "narrator" og ikke en "host" og da i hvert fald ikke Mark Hamill -
> ham ville jeg da have husket. Det var om science fiction og rumfilm og

OK, det passede ellers perfekt med de titler du nævnte: "Rejsen til Månen -

Fra : No Humor Man

Dato : 11-10-05 16:38

Ole Kofoed wrote:

> OK, det passede ellers perfekt med de titler du nævnte: "Rejsen til Månen -
> til nyere film - så som Star
> Wars og Independence Day - og en del om 50'ernes rummonsterfilm".

Ja, det passede super perfekt, lige med undtagelse af de forskellige
monsterfilm på listen, så som: Frankenstein, The Lost World, Metropolis,
osv...
Men vil da prøve at tjekke de film efter for at se om der skulle være
sådan en sekvens i dem... bare for at være sikker. Det er jo mange år
siden jeg så dokumentarprogrammet - mener bare at det hed noget med "det
20. århundredes sci-fi og rumfilm - men jeg kan jo huske forkert.

Fra : Mikkel Moldrup-Lakje~

Dato : 11-10-05 16:52

No Humor Man wrote:
> [...]
> siden jeg så dokumentarprogrammet - mener bare at det hed noget med "det
> 20. århundredes sci-fi og rumfilm - men jeg kan jo huske forkert.

Den slags erindringer er ofte meget unøjagtige

Mikkel

Fra : No Humor Man

Dato : 11-10-05 18:39

Mikkel Moldrup-Lakjer wrote:

> Den slags erindringer er ofte meget unøjagtige

Ja, det kender jeg godt! ,)

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 11-10-05 07:53

No Humor Man wrote:

> [...]
> formen på John Christophers' Tripods - set oppefra, hvis det giver
> mening. Gid jeg dog havde været smart nok til at indspille det

Hvad med at spørge i dk.kultur.sciencefiction?

--
Jesper Brogaard, Denmark
(Please do not reply by email)

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 02:31

No Humor Man wrote:
> Så vidt jeg ved så er der fire bøger. Tre sammenhængende efter

Korrekt (med forbehold for at han skulle have begået en 5'er for *meget*
nyligt).

> invasionen og så en påklistret prequel skrevet mange år senere. Har

Hvad er der "påklistret" ved prequellen? John Christopher var da i sin
fulde ret til at fortælle historien om invasionen.

At den så ikke var nær så god som den oprindelige trilogi, fordi den var
mere horror end action (rigtige mænd foretrækker jo at læse om aliens
der får spark i røven, frem for aliens der sparker røv), det har vi bare
værs'go at leve med.

> læst alle fire og de var fantastiske.
[...]

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Beeblebrox

Dato : 13-10-05 07:38

Peter Knutsen (usenet) wrote:
> Hvad er der "påklistret" ved prequellen? John Christopher var da i sin
> fulde ret til at fortælle historien om invasionen.

Jeg tror der tænkes på at andre sci-fi forfattere kritiserede JC's værk
for at det var urealistisk at jorden med 20-århundredes tekonologi kunne
overtages af den pågældende race (jaja, vi er mindst ligeså avancerede
som dem der har rejst gemmen solsystemer for at invadere os... Not!) og
JC følte således at han måtte retfærdiggøre baggrunden for historien ved
at skrive en roman der sandsynliggjorde at invasionen var gået godt.

På den måde er den lidt 'påklistret' Der står om trilogien + den
ekstra bog her:

Fra : No Humor Man

Dato : 13-10-05 11:57

Peter Knutsen (usenet) wrote:

> Hvad er der "påklistret" ved prequellen? John Christopher var da i sin
> fulde ret til at fortælle historien om invasionen.

Slet ikke ment på den måde... men simpelthen "påklistret" i den forstand
at den blev skrevet mange år efter og egentligt ikke helt er en del af
den originale trilogi.

Fra : Peter Knutsen (usene~

Dato : 13-10-05 20:42

No Humor Man wrote:

> Slet ikke ment på den måde... men simpelthen "påklistret" i den forstand

Okay.

> at den blev skrevet mange år efter og egentligt ikke helt er en del af
> den originale trilogi.

Bliver det ikke antydet, i den oprindelige trilogi, at de der grønne
monstre netop erobrer Jorden ved hjælp af massehypnose? I så fald har
Christopher jo slet ikke skulle finde på noget nyt da han skrev bind 4,
han skulle bare fylde detaljer på, omkring en allerede ekstisterende og
veletableret idé.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ole Kofoed

Dato : 10-10-05 18:44

> [...]

> tidligste film - så som Rejsen til Månen - til nyere film - så som Star
> Wars og Independence Day - og en del om 50'ernes rummonsterfilm, så vidt

Måske dette kan hjælpe lidt på vej:

Fra : Mr. D

Dato : 10-10-05 20:56

> [...]
> stedet tre ben - på vej skråt henover landskabet, væk fra kameraet. Man
> så den sådan lidt fra siden / skråt bagfra fra dens højre side.

Jeg ved ikke, hvor lang tid det er siden, TV3 viste udsendelsen, men kunne
det tænkes, at det var fra spil og ikke film. De bedste treben, jeg har set
længe, er fra Half Life 2, men den er jo nok nyere end TV3 udsendelsen

I det jeg har kunnet finde her, er det kun meget korte klip af trebenene

http://la2-f-anakin.sierra.com/sierra/half-life2/videos/half-life2_trailer_1300k.wmv

http://la2-f-anakin.sierra.com/sierra/half-life2/videos/half-life2_kleiners_lab_1300k.wmv
(aller-aller-sidst)

simon