gyserfilm for børn
Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 29-09-05 13:48

Hejsa

Er blevet spurgt om nogle gode "gyserfilm" for børn, vi snakker elever i 3-6
klasse, altså sådan ca. 9-13 årsalderen...

Er ikke lige så stærk på området, skal vist bruges i dansk, tænker selv på
titler som:

Chihiro og heksen
Jeg er ikke bange (http://www.dvdoo.dk/dvdoo/film.asp?Command=15088)
Spøgelsethuset (Eddie Murphy)
Fakiren fra Bilbao

Har kun selv set Chihiro og heksen af ovenstående, og ved godt den er mere
fantasy end gys, men synes da den har elementer der kunne være uhyggelige i
forhold til børn...men håber I vil hjælpe mig lidt....

Mvh.Brian

brauner.kjeldsen@mail.dk
http://brian.kjeldsen1.person.emu.dk MSN: kjeldsen76@hotmail.com

....men en ting er sikkert han gik aldrig baglæns som alle de andre skvat.
(Allan Olsen - Taberens søn)

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 29-09-05 15:28

Hej Brian

Jeg har med succes brugt den danske film "Buldermanden" (
http://www.dfi.dk/sitemod/moduler/katalog/filmside.asp?pid=8670&filmid=12530
) i dansk i 3. klasse - den kan lånes igennem Amtscenteret, og du kan finde
undervisningsmateriale her :
http://www.dfi.dk/dfi/undervisning/dengode/indskol.html (nederst)

Den varer kun 18 minutter, men bruger en del gysereffekter, som man kan
diskutere i klassen ... Det kommer jo lidt an på hvad den mere nøjagtigt
skal bruges til ..

Hilsen Pia

--
*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*
STOP KATTEFABRIKKERNE - http://www.kattehandel.dk

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk> skrev i
en meddelelse news:433be0f5$0$38635$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

Fra : Michael Lund

Dato : 29-09-05 16:55

Pia Lihme Petersen wrote:
> [...]
>
> Den varer kun 18 minutter, men bruger en del gysereffekter, som man kan
> diskutere i klassen ... Det kommer jo lidt an på hvad den mere nøjagtigt

Så vidt jeg husker så vi meget Fredag den 13. og Nightmare in Elmstreet
dengang

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 29-09-05 18:23

"Michael Lund" <mvlund@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Så vidt jeg husker så vi meget Fredag den 13. og Nightmare in Elmstreet
dengang

Hej Michael

Tja, det husker jeg også (dog ikke som 9 - 10 årig !!) - men jeg ville nødig
som dansklærer fremvise disse film i en danskundervisning for en 3 - 6
klasse ... jeg kan levende forestille mig det ramaskrig som ville komme fra
forældrenes side I øvrigt er de vist heller ikke særlig fagligt
brugbare, med mindre man tager enkelte korte klip, for at vise fx filmiske
gyser elementer

Hilsen Pia

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-09-05 23:50

On Thu, 29 Sep 2005 17:54:39 +0200, Michael Lund <mvlund@gmail.com>
wrote:

>Så vidt jeg husker så vi meget Fredag den 13. og Nightmare in Elmstreet
>dengang

Efter at have vist min dengang 11-12-13-årige datter diverse gysere
fra "Halloween" over "Eksorcisten" til "Alien" uden at have fået andet
end hånlige skuldertræk til gengæld, fik jeg hende endelig til at
krybe ned under dynen med "A Nightmare on Elm Street". Så den kan jeg
varmt anbefale.

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : The Nameless Dude

Dato : 29-09-05 19:19

"Brian, Rikke & Kristian" <brauner.kjeldsen@mail.DETTESKALVAEK.dk> wrote
in news:433be0f5$0$38635$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> mere fantasy end gys, men synes da den har elementer der kunne være
> uhyggelige i forhold til børn...men håber I vil hjælpe mig lidt....

Jeg ville slet ikke vise nogen af de film du har i tankerne overhovedet,
heller ikke nogen som helst andre du kan komme i tanke om.
For du er på vej ind i en gråzone der kan ende med nogle gevaldige klask
over fingrene af dem der ejer rettighederne på alle film der er på
markedet her hjemme.
Hvis du vil vise film for børnene er der egentlig kun et selskab i landet
som har film der er tilladt til offentlig forevisning og det er
Statens Filmcentral. De ligger inde med et hav af titler i alle muglige
genrer som du godt må vise for børnene uden nogen kommer efter dig.
Du kan kontakte dem her:
Statens Filmcentral
Vestergade 27
1456 København K
Tlf. 33 74 35 00
Der kan du rekvirere et katalog over alle deres film du kan låne eller
leje hos dem.
--
The Nameless Dude

Fra : Rikke Brauner Mikkel~

Dato : 29-09-05 23:51

"The Nameless Dude" <nom@il.adress> skrev i en meddelelse
> [...]
> 1456 København K
> Tlf. 33 74 35 00
> Der kan du rekvirere et katalog over alle deres film du kan låne eller

øh...nu er det så for det første ikke for mig selv, men for en kollega.
Derudover er vi i første omgang ved at finde ud af hvilke film der kunne
være en mulighed, dernæst må vi jo så undersøge om de kan skaffes. Statens
filmcentral er ikke den eneste lovlige vej til at skaffe film til
undervisningen. Det er da så vidt jeg ved lovligt at låne filmene rundt
omkring på landets amtscentre, og bruge dem som en del af undervisningen, og
der var det nu ikke helt umuligt at en af de ovennævnte titler kunne være at
finde....

Mvh. Brian

bl.a. kan jeg da nævnes at Bladerunner og A.I. kan lånes på amtscentret, og
derfor fint må bruges i undervisningen

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 13:35

Alle film der kan lånes på folkebibliotekerne kan uden problemer vises i
deres helhed på f.eks. skoler. Alle andre film er en (slags) gråzone.
Distributørerne siger nej. Kulturministeriet siger ja. Justitsministeriet
siger mnjaeh.

Venlig hilsen, Martin Skovbo

Fra : Mr. D

Dato : 30-09-05 16:25

"Martin Skovbo" <ms/snabel-a/rudekuvert/punktum/dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> deres helhed på f.eks. skoler. Alle andre film er en (slags) gråzone.
> Distributørerne siger nej. Kulturministeriet siger ja. Justitsministeriet

Siger kulturministeriet ja? Hvorledes?

Simon

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 23:26

De siger næsten ja . LÆs selv dette lidt lange citat:

"Kulturministeriets svar på spørgsmålet om, hvorvidt fremførelse af film i
skoleklasser kræver rettighedshavernes samtykke:

I bemærkningerne fra 1995 til ophavsretslovens § 21 anføres bl.a. følgende:

"Ved klasselokaleundervisning kan fremførelse af værker normalt ikke antages
at være offentlig i ophavsretslovens forstand."

På baggrund af disse lovmotiver, der ikke skelner mellem filmværker og andre
værker, er det Kulturministeriets opfattelse, at det normalt ikke kræver
samtykke fra rettighedshaverne at vise en film i en skoleklasse. Det er i
den forbindelse uden betydning, om filmen er købt, lejet eller optaget fra
tv. Af principielle grunde kan ministeriet ikke vurdere, i hvilke konkrete
tilfælde der er tale om offentlig eller ikke-offentlig visning i en
skoleklasse.

Hverken lovbemærkningerne eller domstolspraksis siger noget om, hvorvidt et
skolebibliotek må anskaffe og distribuere film til brug i de forskellige
klasser uden først at have indhentet samtykke fra rettighedshaverne.

Reglerne i ophavsretsloven kan ikke ensidigt fraviges af rettighedshaverne.
En fravigelse kræver en aftale mellem parterne. Hvis rettighedshaverne
opstiller egne regler for institutionsvisning, er reglerne således ikke
nødvendigvis udtryk for gældende ret.

Det er ikke Kulturministeriets opgave at forhandle med rettighedshaverne om
betingelserne for visning af film i skoler, institutioner m.v., men i givet
fald vil skolernes eller kommunernes organisationer eventuelt kunne gå ind i
en sådan forhandling.

Kulturministeriet skal understrege, at den endelige afgørelse af de rejste
spørgsmål hører under domstolene."

(Kilde: http://www.infokiosk.dk/sw10364.asp )

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 23:27

Desuden er følgende sakset fra Copy-Dans hjemmeside:

"Der har været megen snak omkring adgang til film i undervisningen mv. over
årene og der pågår faktisk i dag en dialog om en gang for alle at finde en
løsning, som generelt giver adgang til film uden de nuværende begrænsninger.
AVU-kopier er ikke direkte involveret i denne proces, men Kommunernes
Landsforening (KL), Undervisningsministeriet (UVM) og Kulturministeriet
(KUM) er alle involveret, ligesom flere forskellige kunstnerforbund. Såfremt
du vil vide mere, kan du fx kontakte Kommunernes Landsforening - Hans Otto
Jørgensen. "

Det lyder da dejligt for os filminteresserede dansklærere.

Fra : klaro@mailcircuit.co~

Dato : 29-09-05 19:46

Det er så en sandhed med modifikationer

Fra : Jesper

Dato : 29-09-05 20:42

Night of the Hunter http://www.imdb.com/title/tt0048424/

Fra : Thomas Jespersen

Dato : 29-09-05 20:56

On Thu, 29 Sep 2005 21:41:35 +0200, Jesper wrote:

> Night of the Hunter http://www.imdb.com/title/tt0048424/

Jeg tror desværre ikke den findes med danske tekster. Jeg formoder det er
et krav med dk tekst eller tale elle hvad? Ellers kan jeg måske også nævne
et par stykker.

--
Now Playing:
octavcat - biggerabit

Fra : ML-78

Dato : 29-09-05 21:25

Thomas Jespersen skrev:

> [...]
er
> et krav med dk tekst eller tale elle hvad? Ellers kan jeg måske også

Joh, det gør den da. Den kan endda fås for en slik:

http://www.sendit.com/video/item/7000000061509

Et ganske udmærket forslag. Jeg så selv filmen første gang i den alder
og var meget imponeret - ved senere gensyn lidt mindre så. Den er
spændende og har et par intense scener, og Robert Mitchums overspil
glider nok lettere ned når man ser den i den alder.

ML-78

Fra : Mr. D

Dato : 29-09-05 23:17

> [...]
>
> Er blevet spurgt om nogle gode "gyserfilm" for børn, vi snakker elever i
> 3-6 klasse, altså sådan ca. 9-13 årsalderen...

Jeg synes umiddelbart der er stor forskel på 9 og 13 år. Børn på 13 ser
gysere, jeg ikke ville vise til børn på 9.

Men her er et forsøg

Til dem omkring 9 år: The Goonies
Til dem omkring 13: Godzilla / Evolution

Simon

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 29-09-05 23:54

On Fri, 30 Sep 2005 00:17:09 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

> [...]
>>
>Jeg synes umiddelbart der er stor forskel på 9 og 13 år. Børn på 13 ser
>gysere, jeg ikke ville vise til børn på 9.

Hvorfor ikke? Er meningen med at vise børn gysere ikke at skræmme dem
fra vid og sans?

Misforstå mig nu ikke... jo, ved nærmere eftertanke: Gør det bare. Det
er en vigtig pædagogisk opgave at lære børn at lære frygten at kende.

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 13:41

Prøv "Heksene" af Nicolas Roeg efter Roald Dahls roman
http://www.imdb.com/title/tt0100944/

Fra : Karina

Dato : 30-09-05 14:26

> Er blevet spurgt om nogle gode "gyserfilm" for børn, vi snakker elever i
> 3-6 klasse, altså sådan ca. 9-13 årsalderen...

Jeg ville nok pege i retningen af The Goonies, Gremlins - og et dansk
forsøg
kunne være Sidste Time af Dennis Jürgensen, som jo rigtig mange børn
kender
som forfatter i forvejen. Mørkeleg kunne måske også bruges...

Mvh
Karina

Fra : Ukendt

Dato : 30-09-05 16:20

Til elever ned til 3. klasse? I er godt nok nogen, der ikke har børn eller
kender til skolebørn.

Én ting er måske hvad enkelte børn har set på video, men bare det at vise
noget der går uden om censurgrænserne er noget man som lærer gør med yderste
forsigtighed.

Det fyldte pænt meget i aviserne for et par år siden da en lærer på en
handelsskole lavede et splatteremne og viste horrorfilm i
undervisningstiden. Især da de blev opgivet til eksamen og eleverne derfor
ikke havde mulighed for at vælge filmene fra.

"Mørkeleg" f.eks. står på imdb.com med en aldersgrænse på 16 år i Danmark.

Fra : Karina

Dato : 01-10-05 00:17

> Til elever ned til 3. klasse? I er godt nok nogen, der ikke har børn eller
> kender til skolebørn.

Jeg har ikke undersøgt aldersgrænser overhovedet - kun foreslået nogle film,
jeg enten selv har set for mange år siden... Og nu har jeg ikke
specificeret, om mine forslag var til 3., 4., 5. eller 6. klasse - det
regner jeg da med, at Brian og hans ven selv sorterer i. Jeg var 10-12 år,
da jeg så Goonierne 1 og 2 og Gremlins. De fik mig til at gyse, men ikke
mere end en "gyserfilm" skal.

Mvh
Karina

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 11:47

Næh, men når folk beder om hjælp til at finde film, så hjælper det ikke ret
meget at foreslå film, de ikke må bruge under nogen omstændigheder.
Goonierne og Gremlins er da fremragende forslag - det var mere de der Dennis
Jürgensen-ting, jeg som lærer studser over. Og jeg *elsker* gys og splatter,
tag ikke fejl af det
Peace!

Fra : ML-78

Dato : 01-10-05 18:03

Martin Skovbo skrev:

> "Mørkeleg" f.eks. står på imdb.com med en aldersgrænse på 16 år i
Danmark.

Så tager IMDb fejl. Den højeste klassifikation en film kan modtage i
Danmark er "Tilladt for børn over 15 år", hvilket, formuleringen til
trods, betyder fra 15 år og opefter. Det kan betyde at Medierådet har
vurderet den til kun at være egnet for folk over 15, eller det kan
betyde den slet ikke er blevet vurderet af Medierådet.

I øvrigt gælder aldersgrænserne kun, når børn skal se filmene alene. Er
det med følge af en voksen er alle film tilladte uanset alder.

ML-78

Fra : Peter B. Juul

Dato : 01-10-05 18:42

"ML-78" <nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> writes:

> [...]
> vurderet den til kun at være egnet for folk over 15, eller det kan
> betyde den slet ikke er blevet vurderet af Medierådet.

Måske kom mørkeleg ud for man ændrede grænserne?

Da jeg var knægt havde man "frarådes under 7 år", "forbudt under 12
år" og "forbudt under 16 år".

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.

Fra : ML-78

Dato : 01-10-05 19:03

Peter B. Juul skrev:

> Måske kom mørkeleg ud for man ændrede grænserne?

Det er muligt. Jeg ved faktisk ikke præcis hvad der sker, når grænserne
ændres - om en film automatisk kommer ind under de nye grænser, der
passer bedst, eller om den bevarer sin gamle klassifikation indtil den
er vurderet påny.

> Da jeg var knægt havde man "frarådes under 7 år", "forbudt under 12
> år" og "forbudt under 16 år".

Sådan husker jeg dem også. Jeg husker ligeledes at de fleste vurderinger
var komplet latterlige. De fleste film kunne ses af nogle langt yngre,
end det grænserne angav.

ML-78

Fra : Ukendt

Dato : 01-10-05 22:59

Ved I om film har haft forskellige aldersgrænse i bio og på video/dvd i
Danmark?
Så vidt jeg har læst i engelske artikler om censur og aldersgrænser, har man
i hvert fald i England gjort forskel på de to markeder.
Og så skal barnet altså være fyldt 7 år, før det kan se hvadsomhelst ifølge
med en voksen (eller over-18-årig i det mindste )