Sidney Poitier
Fra : Mr. D

Dato : 25-09-05 20:29

.... er han død?

Han har vel ikke spillet med i nogen film siden 2001, og født i 1927 gør ham
ret gammel.

Jeg så ham i en film, som jeg var meget betaget af, og som jeg ikke kan
huske titlen på. En film, hvor han jagtede en morder sammen med en
"bjergged". Jo, her kommer den "Deadly Pursuit".

Fandt at han faktisk var den første sorte til at vinde en oscar for filmen,
Lilies of the Field - nogen som har set den?

Simon

Fra : myggen

Dato : 25-09-05 20:52

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Fandt at han faktisk var den første sorte til at vinde en oscar for
> filmen, Lilies of the Field - nogen som har set den?

Ifølge http://www.imdb.com/name/nm0001627/ er han stadig i live.. dvs. der
står ikke nogen d.d. så jeg formoder manden stadig lever..

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-09-05 21:49

"Mr. D" <s-griis@post5DELETE.tele.dk> writes:

> Han har vel ikke spillet med i nogen film siden 2001, og født i 1927 gør ham
> ret gammel.

Jeg mener, at han fik en æresoscar sidste eller forrige år. Så behøver
han vel ikke lave flere film

(Han fik den fordi han er neger. Det var den generelle begrundelse for
mange Oscars det år.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 25-09-05 23:11

On 25 Sep 2005 22:48:32 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>(Han fik den fordi han er neger. Det var den generelle begrundelse for
>mange Oscars det år.)

Jeg synes, du er lidt uretfærdig. Han var ganske glimrende i "Guess
Who's Coming for Dinner" "In the Heat of the Night" og "Sneakers" og
mange andre film. Han var i høj grad med til at bane vejen for sorte
skuespillere i Hollywood.

--
mvh Niels Søndergaard

Ovenstående er min personlige mening og ikke
nødvendigvis udtryk for universel sandhed.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-09-05 00:11

Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> writes:

> [...]
> Who's Coming for Dinner" "In the Heat of the Night" og "Sneakers" og
> mange andre film. Han var i høj grad med til at bane vejen for sorte

Det benægter jeg skam ikke.

Men der er masser af glimrende skuespillere, der aldrig har fået en
Oscar. Sidney Poitier fik den - som du skriver - for at "bane vejen
for sorte skuespillere". Altså, fordi han er neger.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Honest criticism is hard to take. Particularly
The RockBear. ((^)) from a relative, a friend, an acquaintance, or

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-09-05 09:16

On 26 Sep 2005 01:11:18 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

> [...]
>Oscar. Sidney Poitier fik den - som du skriver - for at "bane vejen
>for sorte skuespillere". Altså, fordi han er neger.

Hvis det var kriteriet, skulle de hellere have givet den til Bill
Cosby.

Har du uigendrivelige beviser for, at han ikke fik den, fordi han er
en god skuespiller?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-09-05 10:05

Niels Søndergaard <Niels.Sondergaard@gmail.com> writes:

> Hvis det var kriteriet, skulle de hellere have givet den til Bill
> Cosby.

Cosby debuterede først i en TV-serie ("I Spy") året efter at Poitier
vandt sin første Oscar (for hovedrollen i "Lilies of the field").

Så det ville ikke give megen mening.

> Har du uigendrivelige beviser for, at han ikke fik den, fordi han er
> en god skuespiller?

Nej da. Den officielle begrundelse for æres-Oscaren var "For his
extraordinary performances and unique presence on the screen and for
representing the industry with dignity, style and intelligence."

Altså en gang snik-snak, som kunne siges om masser af skuespillere med
forskellige toner af hudfarve.

Så officielt er der ikke noget om hans hudfarve. Men da jeg så selve
ceremonien var der slet ingen tvivl om, at det var hans indflydelse på
det område, der gjorde sig gældende.

At der ER et problem omkring sorte og Oscars... Well...

Denzel Washington vandt en Oscar for bedste mandlige hovedrolle for
"Training Day" samme år. Han og Poitier er de eneste sorte, der har
vundet den pris nogensinde. (Ifølge BBC.
http://news.bbc.co.uk/cbbcnews/hi/tv_film/newsid_1891000/1891691.stm )

Ved samme lejlighed vandt Halle Berry en Oscar for bedste kvindelige
hovedrolle for "Monster's Ball". Så vidt jeg ved, er hun den eneste
sorte (så sort som hun nu er ) vinder af den pris nogensinde. Hun
kastede sig da også ud i en temmelig hysterisk tale om, hvordan dette
mere eller mindre var enden på apartheid

Man SAD nu engang tilbage med fornemmelsen af, at dette var negrenes
aften.

Misforstå mig nu ret: Washington og Poitier er fænomenale
skuespillere, der virkelig fortjener noget anerkendelse. Jeg har
vitterligt intet at udsætte på, at de FIK de priser. Men der VAR (også
for Berrys vedkommende) ærlig talt en tyk stemning af "throw the
negroes a bone" over aftenen og DET er forkasteligt.

Sammenfaldet er LIDT for pudsigt.

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-09-05 14:19

On 26 Sep 2005 11:04:38 +0200, p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul)
wrote:

>Denzel Washington vandt en Oscar for bedste mandlige hovedrolle for
>"Training Day" samme år.

Ja, og den skulle Ethan Hawke have haft. Han havde i hvert fald
hovedrollen. En birolle-Oscar var åbenbart ikke god nok til Denzel.

Fra : myggen

Dato : 26-09-05 14:27

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, og den skulle Ethan Hawke have haft. Han havde i hvert fald
> hovedrollen. En birolle-Oscar var åbenbart ikke god nok til Denzel.

nu var det jo ikke ham der valgte hvad han skulle have den oscar for...
selvom han sikkert var blevet glad om han så havde fået den for noget
andet...

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 26-09-05 17:47

On Mon, 26 Sep 2005 15:26:50 +0200, "myggen" <trine@pixiemachine.com>
wrote:

> [...]
>>

>nu var det jo ikke ham der valgte hvad han skulle have den oscar for...
>selvom han sikkert var blevet glad om han så havde fået den for noget

Det var en udmærket præstation, men bestemt ikke i Oscar-klassen. Og
det var efter min mening en (stor) birolle, der pludselig blev gjort
til en hovedrolle. Og Hawkes hovedrolle blev nedgraderet til en
birolle.

Er det mig, den er gal med, eller har Ethan Hawke ikke hovedrollen i
den film?

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 19:10

Den 26-09-05 18.46 skrev Niels Søndergaard følgende:

> det var efter min mening en (stor) birolle, der pludselig blev gjort
> til en hovedrolle. Og Hawkes hovedrolle blev nedgraderet til en
> birolle.

De var vel nogenlunde ligestillede, men en film kan per defination (i
hvert fald i Oscar-henseende) kun have én hovedperson, og mon man så
ikke blot har valgt det største navn? På samme måde som vi så det ved
den seneste uddeling, hvor Jamie Foxx blev nomineret for bedste birolle
i Collateral.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få hjælp til at bruge de gratis anti-spywareprogrammer Ad-Aware, Spybot

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 26-09-05 19:54

> De var vel nogenlunde ligestillede, men en film kan per defination (i
> hvert fald i Oscar-henseende) kun have én hovedperson,

hvorfor mon så både Susan Sarandon og Geena Davies blev nomineret for Thelma
and Louise? Nej, en film kan godt have flere hovedroller. Hvordan
nomineringen bliver fordelt afhænger meget af hvordan filmselskaberne
promoverer deres kandidater overfor akademiets medlemmer. Og hvis man
vurderer en given skuespiller har størst chance i birolle kategorien er det
den man går efter.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 26-09-05 22:35

Den 26-09-05 20.54 skrev Jørgen Flainard følgende:

> hvorfor mon så både Susan Sarandon og Geena Davies blev nomineret for Thelma
> and Louise?

Ok, den må jeg så bide i mig igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Sæt de små grå hjerneceller i sving i en gratis udgave af

Fra : Ukendt

Dato : 26-09-05 20:05

> [...]
> blot har valgt det største navn? På samme måde som vi så det ved den
> seneste uddeling, hvor Jamie Foxx blev nomineret for bedste birolle i

Det er vel ikke helt rigtigt. Ofte ses film nomineret til både mandlig og
kvindelig hovedrolle, mens der en sjælden gang også ses to af samme køn
nomineret som hovedrolleindehavere - fx Amadeus eller Thelma & Louise.

Rigtigt er det til gengæld, at kategorierne ofte vælges pga andre kriterier
end de rent filmiske, fx hvis filmselskabernes markedsføringsafdelinger
øjner chancen for en 'nemmere' nominering eller sejr.

Mvh Mikkel

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 27-09-05 07:57

"Mikkel Knudsen" <Mikkel_knudsen[at]killamail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> end de rent filmiske, fx hvis filmselskabernes markedsføringsafdelinger
> øjner chancen for en 'nemmere' nominering eller sejr.

Og derudover er der også noget rent stemmetaktisk i det. Hvis en film har
fået nomineret f.eks. to kvindelige hovedroller er det jo ikke helt
urimeligt at forestille sig at de vil stjæle stemmer fra hinanden, så det
bliver svære at vinde. I eksemplet med Thelma and Louise er det jo svært at
sige hvem man ville stemme på, men hvis kun Thelma var nomineret og man
gerne ville stemme på en af dem, havde man jo én mulighed.

Da Soderbergh var nomineret for to gange bedste instruktion var der mange
der ikke troede på han ville vinde netop fordi han ville splitte stemmerne.

Fra : John Hinge

Dato : 27-09-05 09:32

On 26 sep 2005 Niels Søndergaard was heard to say:

(Om Denzel i Training Day)
> Er det mig, den er gal med, eller har Ethan Hawke ikke hovedrollen
> i den film?

Hvis man går efter "First Billing" så er Denzel manden på toppen,
han er ihvertfald først ifølge IMDB.
Omvendt kan man sige at læser man filmesn synopsis, så burde det
jo egentlig nok være Ethan Hawke..
Nu har jeg så ikke set filmen (ups) men beskrivelsen, Ny panser som
skal lære noget fra en (måske slem) ældre panser.. Måden det er
skrevet på på imdb's synopsis får mig da til at læse det som om det
er en Ethan Hawke film og ikke en Denzel..

Derudover må jeg sige at rollelisten da ser ganske blandet ud..
Indtilflere rapkunstnere, en enkelt skrigeballon, og så både
Tom Berenger og Scott Glenn samt den søde Eva Mendes
Måske jeg burde tage mig sammen og få set filmen

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"You're basing your Pixie Faerie on Vin Diesel ? I'll say it again..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 27-09-05 10:09

Den 27-09-05 10.31 skrev John Hinge følgende:

> [...]
> skrevet på på imdb's synopsis får mig da til at læse det som om det
> er en Ethan Hawke film og ikke en Denzel..

Denzels figur har en meget stærk personlighed i filmen, så han virker
meget fremtrædende.

> Måske jeg burde tage mig sammen og få set filmen

Den kan klart anbefales.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gem internettet på din computer med Net Snippets.

Fra : Mikkel Møldrup-Lakje~

Dato : 25-09-05 23:32

Peter B. Juul wrote:

> Jeg mener, at han fik en æresoscar sidste eller forrige år. Så behøver
> han vel ikke lave flere film
>
> (Han fik den fordi han er neger. Det var den generelle begrundelse for
> mange Oscars det år.)

Han modtog den ikke på samme måde som Hal Berry, vel?

--
Weblog fra Guatemala:
http://lakjer.dk/mikkel/blog/

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-09-05 00:14

Mikkel Møldrup-Lakjer <mikkel@fabel.dk> writes:

> Han modtog den ikke på samme måde som Hal Berry, vel?

Næh, men han havde også fortjent den mere end hun havde.

(Ok, indrømmet, de andre nominerede var der ikke meget ved.)
--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : digi

Dato : 26-09-05 02:05

On Sun, 25 Sep 2005 21:29:24 +0200, "Mr. D"
<s-griis@post5DELETE.tele.dk> wrote:

>... er han død?
nææ men jeg så ham nede hos bageren idag