Mest klamme antiklimax? [Spoiler]
Fra : Ukendt

Dato : 24-09-05 21:18

Det er åbenbart trolletid, så nu vil jeg også kaste en madding ud. Da det
jo er slutningerne på et par kendte film, har jeg sat spoiler på (er det
teknisk set korrekt udført?).

Jeg elsker "Das Boot" og har set den en del gange allerede og når jeg nu
får min store fladskærm og surround, vil jeg helt sikkert se den igen. men
helt ærligt: Er slutscenen ikke lidt klam? Jeg mener.... i timevis har vi
fulgt besætningen i tykt og tyndt og de har været i yderste livsfare stort
set under hele filmen, men netop som de kommer helskindede hjem, bliver de
plaffet ned af jagerfly. Ganske effektfuldt, men alligevel.

Og så er der den med Humphrey Bogart, hvor han skal transportere en
lastbilfuld nitroglycerin. Han kommer ud for en masse farer og utallige
gange er lortet ved at eksplodere, men han gennemfører missionen. Bagefter
er han glad og sidder vist og fløjter i bilen på vejen hjem og så kører han
galt (husker ikke lige hvordan og hvorfor, men han bliver, så vidt jeg
husker, dræbt).

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 24-09-05 21:28

On Sat, 24 Sep 2005 22:17:48 +0200, Kurt Hansen
<kurt-snabela-towle.dk> wrote:

> [...]
>galt (husker ikke lige hvordan og hvorfor, men han bliver, så vidt jeg

Det er ikke Bogart, men Yves Montand, i "Le Salaire de la Peur", en
aldeles fremrragende spændingsfilm:
http://us.imdb.com/title/tt0046268/

Senere genindspillet med Roy Scheider i en amerikansk skodudgave.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : Anders

Dato : 24-09-05 22:47

> [...]
> set under hele filmen, men netop som de kommer helskindede hjem, bliver de
> plaffet ned af jagerfly. Ganske effektfuldt, men alligevel.

Det er jo præcis det der gør at den er så dejlig IKKE-hollywood agtig!

Og det er præcis det der sætter hele krigens (alle krige) totale
meningsløshed i et smukt & sørgeligt relief.

-Anders

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-09-05 01:13

"Anders" <no@no.no> wrote in message
> Og det er præcis det der sætter hele krigens (alle krige) totale
> meningsløshed i et smukt & sørgeligt relief.

MAJOR SPOILER

I en helt anden sammenhæng gjorde Tv-serien MASH fuldstændig det samme, da
de afsluttede en sæson med at hovedfiguren Henry Blake blev slået ihjel lige
netop som han bliver hjemsendt. Tog røven på hele Amerika, men hvordan viser
man ellers mere effektivt hvor fucked op og meningsløs krig for altid vil
være?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-09-05 08:19

"C. H. Engelbrecht" <chris@ bitfrost.dk> writes:

> I en helt anden sammenhæng gjorde Tv-serien MASH fuldstændig det
> samme,

Den serie viste i det hele taget krigens formålsløshed og psykologiske
pres ved at vare 11 år mod selve krigens to.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kun sammen kan vi lukke kunder hver især."
The RockBear. ((^)) - Ole, salgschef

Fra : mohr

Dato : 30-09-05 00:07

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver de
> plaffet ned af jagerfly. Ganske effektfuldt, men alligevel.

Das Boot er baseret på en virkelig historie, hvilket jeg mener legaliser
den 'klamme' afslutning. Den tyske forfatter Lothar G. Buchheim
iscenesætter sig selv, ved at berette historien gennem Lt. Werner
(spillet af Herbert Grönemeyer).

Forfatteren Lothar G. Buchheim var tysk u-båds krigskorrespondent under
WW2. Hans oplevelser mundede i 1973 ud i bogen "Das Boot", og er absolut
nogle aftener værd

/Morten