Livet er et mirakel
Fra : Elsebeth Frederiksen

Dato : 21-09-05 21:43

jeg har lige været inde at se den idag, og jeg er ret skuffet.. Nu skal jeg
forklare hvorfor:

Kusturica skulle have stoppet efter Underground, der er ikke kommet noget
originalt fra hans siden da. Jeg er træt at hans tossede personligheder, de
flyvende senge og sigøjner musik.

Filmen er alt for lang, den kunne sagtens have været en time kortere. Der er
for meget fyld på, som egentligt er uvæsenligt for historien. Kusturicas
prangende landskaber, store fester med hor og druk siger mig ingenting mere.

hans Romeo og Julie tema er for udvandet.Typisk bosnisk tragedie hvor krigen
skiller folk ad.

Hans nationalistiske tilgang til de fleste film. Det faktum at han er muslim
kan på ingen måde ses, da han på mange måder støttet den serbiske sag, og
den serbiske version af krigen..

Nå det var en smøre, er der sndre der har set den?

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 22-09-05 00:03

"Elsebeth Frederiksen" skrev i en meddelelse

> [...]
noget
> originalt fra hans siden da. Jeg er træt at hans tossede

Nu spørger jeg nok dumt. Han hed vel ikke Kusturica - ham der blev så
kendt på "Far på forretningsrejse" ? Jeg har ikke set flyvende senge i
de to af hans film, som jeg har set. Den ene blev vist på et stort hotel
i Vojvodina, den skulle sådan flyde med på den bølge der var blevet
skabt af "Far på forretningerejse". Den kom vist aldrig til Danmark. Den
var en heksekeddel af dystre, skumle landskaber, masseophobninger af
mennesker, som var på vej bort fra de steder, de helst ville være. Måske
en slags profeti om, hvad der ventede det daværende Jugoslavien lige om
hjørnet.

Da man endelig kom ud i det fri, en smuk blomstrende eng, med bjerge i
baggrunden, blev en zigøjnerpige voldtaget i grøften, hendes kæreste fik
tæsk, og til sidst så man hans violin drive afsted med flodens
strømmende vand.

Hallejujah - musikken spiller,
men skønnest var
en fjern og tabt melodi.