In Memoriam : Robert Wise
Fra : A.And

Dato : 18-09-05 02:29

Robert Wise døde i en alder af 91 år, onsdag d.14/9.
Den eneste der i sin himmel (eller helvede) er glad, er Orson Welles, der
efter at have set "The Magnificent Amberson", hvor Wise var klipper,
udtalte: "Hvem har kørt over min film med en græsslåmaskine?".

Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at forbande de svin
der var så stupide at skrotte 70 m.m. kopierne af "Sound Of
Music"(TODD-AO), "Kanonbåden San Pablo" og
STAR"(TODD-AO).
Jeg ønsker at de dengang "høje herrer" ved Columbia-Fox må få sct.Veitsdans
og gigt på samme tid.

De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-05 07:56

"A.And" <hexata@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse

> Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at forbande de svin
> der var så stupide at skrotte 70 m.m. kopierne af "Sound Of
> Music"(TODD-AO), "Kanonbåden San Pablo" og
> STAR"(TODD-AO).
+++++++++++++++++++++
Kunne du ikke fortælle historien lidt mere udførligt?

Jeg har selv set TODD-AO i biffen. Det var en oplevelse for livet.
Især den musical fra "Hawaii" hvis navn lige nu faldt ud af hovedet på mig,
selv om sangene kører videre i baghovedet.

Hilsen
Jens

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-09-05 08:33

On Sun, 18 Sep 2005 03:28:34 +0200, "A.And" <hexata@hansen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>efter at have set "The Magnificent Amberson", hvor Wise var klipper,
>udtalte: "Hvem har kørt over min film med en græsslåmaskine?".

Den "fadæse" kompenserede han da så rigeligt for med The Days the
Earth Stood Still, West Side Story og The Haunting. Jeg har dog
aldrig tilgivet ham The Sound of Music og kommer nok heller aldrig til
det.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 18-09-05 09:28

Niels Søndergaard skrev:

> Den "fadæse" kompenserede han da så rigeligt for med The Days the
> Earth Stood Still, West Side Story og The Haunting.

Samt "The Body Snatcher".

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-09-05 10:00

On Sun, 18 Sep 2005 10:28:01 +0200, "ML-78"
<nneewwss@DELETETHISkabelmail.dk> wrote:

>Samt "The Body Snatcher".

Den kender jeg ikke, men den ser unægtelig interessant ud.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 18-09-05 10:34

Niels Søndergaard skrev:

> Den kender jeg ikke, men den ser unægtelig interessant ud.

En af tre gyserfilm Robert Wise instruerede for RKO med Val Lewton som
producer (og udkommer, ligesom de andre Lewton-film, på DVD 4. oktober).
Jeg synes den er bedre end "The Haunting". Den er generelt velspillet,
især af Boris Karloff der leverer en af sine bedste præstationer.

ML-78

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-09-05 12:02

On Sun, 18 Sep 2005 11:33:44 +0200, "ML-78"
> [...]

>Jeg synes den er bedre end "The Haunting". Den er generelt velspillet,
>især af Boris Karloff der leverer en af sine bedste præstationer.

Bedre hvordan? Mere uhyggelig eller mere hyggelig (hvis du forstår
hvad jeg mener)? Wises originaludgave af The Haunting er en af de
uhyggeligste film, jeg har set.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : ML-78

Dato : 18-09-05 13:59

Niels Søndergaard skrev:

oktober).

> Bedre hvordan? Mere uhyggelig eller mere hyggelig (hvis du forstår
> hvad jeg mener)? Wises originaludgave af The Haunting er en af de
> uhyggeligste film, jeg har set.

Jeg synes også "The Haunting" er en god film - "The Body Snatcher" er
bare bedre (instruktion, fotografering og skuespil går alt sammen op i
en højere enhed) selv om den anden er mere kendt og den de fleste tænker
på når Wise nævnes i forbindelse med gneren. Den er nok mere hyggelig
end "The Haunting" og er mere en slags morbid skæbnefortælling.

ML-78

Fra : A.And

Dato : 18-09-05 10:12

"Niels Søndergaard" <Niels.Sondergaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Earth Stood Still, West Side Story og The Haunting. Jeg har dog
> aldrig tilgivet ham The Sound of Music og kommer nok heller aldrig til

Når jeg ser "Sound Of Music" (Jeg så den i sin tid i 3 Falke i TODD-AO), Nu
må jeg så nøjes med DVD, men jeg er nødt til at bruge 4 pakker
lommetørklæder; da jeg græder som et lille barn. Jeg elsker den film, og vil
betegne den som et mesterværk. Hvilket måske ikke betyder alverden, da jeg
også betragter "Camelot" som
et overset mesterværk.
Men man har jo lov til at være sentimental!

De Bedste Hilsner
Lars
( Bredformat Freak)

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 18-09-05 12:08

On Sun, 18 Sep 2005 11:12:27 +0200, "A.And" <hexata@hansen.mail.dk>
wrote:

> [...]
>må jeg så nøjes med DVD, men jeg er nødt til at bruge 4 pakker
>lommetørklæder; da jeg græder som et lille barn. Jeg elsker den film, og vil

Jeg har kun set den én gang og fandt den totalt latterlig. Men jeg har
den faktisk købt den på dvd (til min kære familie, som har en
afskyelig smag).

>Hvilket måske ikke betyder alverden, da jeg
>også betragter "Camelot" som
>et overset mesterværk.

Den har jeg aldrig set. Det er sært, at den samme komponist, som
lavede "Gigi" og "My Fair Lady", kan lave en musical uden en eneste
ørehænger. Jeg bør nu nok se den af historiske årsager. Vil straks gå
på jagt efter den.

mvh
Niels Søndergaard

Fra : A.And

Dato : 19-09-05 01:50

> On Sun, 18 Sep 2005 11:12:27 +0200, "A.And" <hexata@hansen.mail.dk
> snip

Camelot
> [...]
> lavede "Gigi" og "My Fair Lady", kan lave en musical uden en eneste
> ørehænger. Jeg bør nu nok se den af historiske årsager. Vil straks gå

Så prøv at hør : "How To Handle A Woman", der ikke bliver sunget men nærmest
talt. Hvorfor man så har klippet nummeret "Before I Gaze at You again" ud,
fatter jeg ikke et suk af.

De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-05 13:47

> [...]
> også betragter "Camelot" som
> et overset mesterværk.
> Men man har jo lov til at være sentimental!
++++++++++++++++++++++++++++
Camelot! Den var jeg også tosset med i sin tid. ))

Gad vist hvor mange som holder vand stadigvæk. Jeg mindes at Camelot var
vist på TV, hvor jeg måtte trække på det overbærende smilebånd da
Guinesswear susede rundt på en nyslået græsplæne og plukkede tydelig
nedstukne tulipaner- teanagehilarious og kunstigt hjerneblæst.

Hilsen
Jens

Fra : A.And

Dato : 19-09-05 01:41

"Lyrik" <lyrikfjern@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Guinesswear susede rundt på en nyslået græsplæne og plukkede tydelig
> nedstukne tulipaner- teanagehilarious og kunstigt hjerneblæst.

Den scene har jeg dog ikke bemærket, men jeg kan huske at da jeg kørte den
(70 m.m.), var jeg imponeret over kontiuniteten i filmen, til trods for at
kopierne herhjemme var skamklippet. Den danske 70 m.m. kopi af filmen findes
forøvrigt på det norske filminstitut, hvad den så end laver der! Men de
passer nok bedre på den end det danske.

De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Jan Andersen

Dato : 18-09-05 19:19

On Sun, 18 Sep 2005 09:33:16 +0200, Niels Søndergaard
<Niels.Sondergaard@gmail.com> wrote:

> [...]
>Earth Stood Still, West Side Story og The Haunting. Jeg har dog
>aldrig tilgivet ham The Sound of Music og kommer nok heller aldrig til

Og ikke at forglemme:
Johnny Belinda
I Want to Live!
Born to Kill
Somebody Up There Likes Me
Run Silent, Run Deep
The Sand Pebbles
The Andromeda Strain

Bestemt en "kæmpe". Og altid sympatisk at lytte til. Også når talen
faldt på Ambersons.

--
Jan

Remove 'FOS' from emailaddress.

Fra : Jan Andersen

Dato : 19-09-05 05:46

On Sun, 18 Sep 2005 20:18:58 +0200, Jan Andersen
<FOSjklash@FOSmail.dk> wrote:

>Og ikke at forglemme:
>Johnny Belinda
>I Want to Live!
>Born to Kill
>Somebody Up There Likes Me
>Run Silent, Run Deep
>The Sand Pebbles
>The Andromeda Strain
>
>Bestemt en "kæmpe". Og altid sympatisk at lytte til. Også når talen
>faldt på Ambersons.

Og jeg glemte The Set-up, et knaldgodt boksedrama.

Fra : es

Dato : 18-09-05 08:43

Jens: > sær den musical fra "Hawaii" hvis navn lige nu faldt ud af
hovedet på mig,
selv om sangene kører videre i baghovedet.

South Pacific? Med monsterhittet "Bali Hai"? For ikke at tale om Mitzi
Gaynor's suveræne solopræstation "I'M gonna wash that Man right out
of my Hair"? Med overbevisende skuespilpræstation af Rosanno (?)
Brazzi? En uforglemmelig film, yes

hilsen esther

Fra : A.And

Dato : 18-09-05 09:47

"es" <selig@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

"South Pacific" (1958).Kørte sammenlagt i 3-Falke i 3½ år. De sled 2 kopier
op. Optaget i 70 m.m. TODD-AO. Instrueret af Joshua Logan. Jeg fik den
desværre aldrig set den i 70 m.m., men måtte nøjes med en 35 m.m.
magnetkopi, som jeg så alene (2 gange efter hinanden) en sen nattetime i min
egen biograf.(1980).
Absolut en uforglemmelig film. Jeg har bare aldrig forstået
at man for at understrege stemningerne, indsatte farvefiltre, men man skulle
jo nok prøve noget nyt.
Der blev vist forfilmen "Rutschebaneturen". Da operatøren engang "glemte" at
vise denne kom der et meget vredt læserbrev i en af de københavnske aviser.

Jeg vedlægger link, så kan Du læse om den og 3 Falke Bio.

http://www.70mm.dk/biografer/sjaelland/frederiksberg/3_falke_bio/afsnit/3_fa
lke_bio.htm

De Bedste Hilsner
Lars
70 m.m. Freak

Fra : Lyrik

Dato : 18-09-05 13:42

[...]

++++++++++++++++++
Præcis rigtigt. Sjovt som kvinder altid kan finde sokkerne og de andre ting
som er forlagt -bryllupsdagen-fødselsdagene-og alle de uforglemmelige
oplevelser.
Tak Esther

Hilsen
jens

Fra : Brian P

Dato : 18-09-05 10:04

ML-78 wrote:

> Samt "The Body Snatcher".

Som klart er den bedste af de opremsede titler. Wise var ikke nogen
særlig stor instruktør, men en habil håndværker, som påtog sig
bestillingsarbejder - uanset om opgaven lød på at skamfere Welles The
Magnificent Ambersons (hvad han burde have været mand nok til at
nægte) eller instruere Star Trek the motion Picture. Han medvirker i
øvrigt i BBCs portræt af Orson Welles, hvor han fortæller om den
skandaløse sønderklipning af Ambersons som om han ikek havde noget
valg. Desværre er det ofte mennesker med den indstilling, der bliver
til noget i filmbranchen.

Fra : Brian P

Dato : 18-09-05 10:15

A.And wrote:

> Når jeg ser "Sound Of Music" (Jeg så den i sin tid i 3 Falke i TODD-AO), Nu
> må jeg så nøjes med DVD, men jeg er nødt til at bruge 4 pakker
> lommetørklæder; da jeg græder som et lille barn.

Jeg kan godt følge dig. Jeg græder også, når jeg ser Sound of
Music. Måske ville det hjælpe at skrue ned for lyden.

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 18-09-05 12:32

"A.And" skrev i en meddelelse

> Samtidig vil jeg benytte lejligheden til at forbande de svin
> der var så stupide at skrotte 70 m.m. kopierne af "Sound >Of
> Music"(TODD-AO),

Den bliver da vist her den 9 oktober i tyskland i 70 mm ??
http://www.70mm.info/

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : A.And

Dato : 19-09-05 00:59

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:432d4fef$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Den bliver da vist her den 9 oktober i tyskland i 70 mm ??
> [...]
Tusind Tak for det, det har jeg ikke været klar over. Jeg
vil prøve at tage fri fra arbejde, og så køre derned med familien.

De Bedste Hilsner
Lars
70 m.m. Freak & Bauer U-2 Fan

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 19-09-05 13:38

"A.And" skrev i en meddelelse

> Tusind Tak for det, det har jeg ikke været klar over. Jeg
> vil prøve at tage fri fra arbejde, og så køre derned med >familien.

Hov, kom til at tænke på om den er synkroniseret til tysk
eller i hvertfald talen ,var måske værd at undersøge

Fra : A.And

Dato : 20-09-05 05:52

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> skrev i en
meddelelse news:432eb0e7$0$166$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hov, kom til at tænke på om den er synkroniseret til tysk
> eller i hvertfald talen ,var måske værd at undersøge

> [...]

Tak for det, men den er på engelsk. Den blev aldrig nogen succes i Tyskland,
man tog den endog tilbage og udsendte den i en "tyskvenlig" version, men det
hjalp heller ikke. Så man har nok ikke ville ofre penge på synkronisationen.
(heldigvis).

De Bedste Hilsner
Lars

Fra : Brian P

Dato : 18-09-05 22:32

Jan Andersen wrote:

> Og ikke at forglemme:
> Johnny Belinda
> I Want to Live!
> Born to Kill
> Somebody Up There Likes Me
> Run Silent, Run Deep
> The Sand Pebbles
> The Andromeda Strain
>
> Bestemt en "kæmpe". Og altid sympatisk at lytte til. Også når talen
> faldt på Ambersons.

Ok, lad nu Ambersons og sympatisk ligge (jeg er uenig), men hvad hulen
er det, du finder over middel ved ovennævnte film? Wise var ikke nogen
kæmpe. Undskyld hvis jeg lyder tvær, men det var han altså ikke.