/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Sejlnummer
Fra : Bent Pedersen


Dato : 25-10-05 20:08

Hvis jeg ville skifte det svenske sejlnummer til et dansk nummer, hvordan
gør jeg det så? (udover selvfølgelig at ændre nummeret i sejlet...)
Findes der et register eller lignende?

Bent



 
 
Harding E. Larsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-10-05 21:21

Bent Pedersen <bentp@email.dk> skrev:
>Hvis jeg ville skifte det svenske
>sejlnummer til et dansk nummer, hvordan
>gør jeg det så? (udover selvfølgelig
>at ændre nummeret i sejlet...)
>Findes der et register eller lignende?
>
>Bent

Prøv at spørge hos Dansk Sejlunion om det kan lade sig gøre at
skiftenummer.
Sejlnummeret er bådens produktionsnummer. Det kan være et andet
nummer der står i sejlene om sejlene er købt brugte.
Bliver en båd produceret i flere lande for båden, hvis den er
bygget i Danmark et D- eller DEN-, i Sverige et S- o.s.v.
Både bygget i Danmark får en nummerserie f.eks. for en B-31 MK-I
fra nr.: 500-699, og fra 1000-1199 for MK-II.
I Sverige fik bådene numre i andre serie o.s.v.
Er båden registreret i et register f.eks. Skibsregisteret er
produktionsnummeret ikke nævnt.
Produktionsnummeret er tillige indstøbt i skroget, normalt i
hækken. I en B-31 er de lavet af tyndt rustfrit plade ca 20 cm
høje bogstav og tal der er indstøbt i glasfiberlagene, Nummeret
kan ses indefra ved kraftig belyning udefra.

Mvh/Harding


Bjarke Christensen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 25-10-05 22:51

Det er ikke altid korrekt. Svenske både har næste aldrig sammenfald i
numrene og danske både har ofte, men ikke altid.

Min båd har forskellig skrog og sejlnummer.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet PWBR4)" <harding@PWBR4larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:11302718640.500479976254613@dtext.news.tele.dk...
snip
> Sejlnummeret er bådens produktionsnummer. Det kan være et andet
> nummer der står i sejlene om sejlene er købt brugte.
>
snip
>
> Mvh/Harding
>



Jens (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 26-10-05 11:16

> Det er ikke altid korrekt. Svenske både har næste aldrig sammenfald i
> numrene og danske både har ofte, men ikke altid.
>
> Min båd har forskellig skrog og sejlnummer.
>

Det kommer an på, om båden er målt og/eller klasset (har målebrev eller
klassebevis ved DS)??. Det kan tjekkes ved DS, som også har et on-line
bådregister med fri adgang for alle <http://www.websejler.dk/>

Hvis det er en importeret båd, så er der ikke dansk målebrev/klassebevis, og
har du ingen interesse for kapsejlads, så mærkes sejlet typisk med byggenr
(uden DEN-). Har du kapsejladsinteresse, så må du til din klubs måler eller
en klassemåler i evt. klasselklub og have båden målt op og efterfølgende få
udarbejdet målebrev / klassebevis ved DS. Her får du så oprettet DEN-XXX
nummer, som påføres sejlet.

Hvilken bådtype taler vi om?

Jens



Bjarke Christensen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 26-10-05 22:56

Det kan godt være forskelligt alligevel.

Min er målt (Målebrev, certifikat 3325) og den har DEN050, men byggenummeret
er 27. Den er "født dansk" og ikke importeret.

Dette er blot en observation. Jeg har ofte undret mig over det. Hvis der er
en der kan forklare hvorfor nogle både har overensstemmelse mens andre ikke
har, så vil det mætte min nysgerrighed at høre om baggrunden.

Bjarke

"Jens" <jens.news@schoenemann-paul.dk> wrote in message
news:BJI7f.71836$Fe7.245581@news000.worldonline.dk...
>> Det er ikke altid korrekt. Svenske både har næste aldrig sammenfald i
>> numrene og danske både har ofte, men ikke altid.
>>
>> Min båd har forskellig skrog og sejlnummer.
>>
>
> Det kommer an på, om båden er målt og/eller klasset (har målebrev eller
> klassebevis ved DS)??. Det kan tjekkes ved DS, som også har et on-line
> bådregister med fri adgang for alle <http://www.websejler.dk/>
>
> Hvis det er en importeret båd, så er der ikke dansk målebrev/klassebevis,
> og har du ingen interesse for kapsejlads, så mærkes sejlet typisk med
> byggenr (uden DEN-). Har du kapsejladsinteresse, så må du til din klubs
> måler eller en klassemåler i evt. klasselklub og have båden målt op og
> efterfølgende få udarbejdet målebrev / klassebevis ved DS. Her får du så
> oprettet DEN-XXX nummer, som påføres sejlet.
>
> Hvilken bådtype taler vi om?
>
> Jens
>



Jens (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens


Dato : 27-10-05 08:22


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:435ffb5a$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Det kan godt være forskelligt alligevel.
>
> Min er målt (Målebrev, certifikat 3325) og den har DEN050, men
> byggenummeret er 27. Den er "født dansk" og ikke importeret.
>
> Dette er blot en observation. Jeg har ofte undret mig over det. Hvis der
> er en der kan forklare hvorfor nogle både har overensstemmelse mens andre
> ikke har, så vil det mætte min nysgerrighed at høre om baggrunden.

Øhh... tror nok, at forklaringen må være, at 'Målebrev, Certifikat nr.' er
fortløbende for alle bådtyper, mens DEN-nr jo er en nummerering af den
enkelte bådtype/-klasse. Der findes garanteret adskellige danske både med
DEN050 i sejlet (jeg er allerede komme i tanke om et par stykker i vores
hjemhavn), så derfor skal nummeret altid følges af sejlmærket for den
aktuelle type.

Jens



Mikkel Brahm (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Brahm


Dato : 27-10-05 21:25

>> Det kan godt være forskelligt alligevel.
>>
>> Min er målt (Målebrev, certifikat 3325) og den har DEN050, men
>> byggenummeret er 27. Den er "født dansk" og ikke importeret.

Det er vel netop derfor de er forskellige. Hvis man sejler som klassebåd
skal man ikke bruge individuelt målebrev til den enkelte båd. Så kan alle
både i klassen nummereres med deres byggenummer. Han man individuelt
målebrev får man først et nummer når man får målt båden og så bliver
sekvensen jo ikke den samme som byggesekvensen da man jo kan få målt båden
længe efter den er bygget (eller slet ikke).
/Mikkel.



Bjarke Christensen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 27-10-05 22:45

OK, så lad mig spørge anderledes:

Hvorfor er der altid overensstemmelse på en Maxi 77, men aldrig på Maxi
Magic ??

/Bjarke


"Mikkel Brahm" <mREMOVEbrahm@hotmail.com> wrote in message
news:4361378a$0$8823$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>>> Det kan godt være forskelligt alligevel.
>>>
>>> Min er målt (Målebrev, certifikat 3325) og den har DEN050, men
>>> byggenummeret er 27. Den er "født dansk" og ikke importeret.
>
> Det er vel netop derfor de er forskellige. Hvis man sejler som klassebåd
> skal man ikke bruge individuelt målebrev til den enkelte båd. Så kan alle
> både i klassen nummereres med deres byggenummer. Han man individuelt
> målebrev får man først et nummer når man får målt båden og så bliver
> sekvensen jo ikke den samme som byggesekvensen da man jo kan få målt båden
> længe efter den er bygget (eller slet ikke).
> /Mikkel.
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste