/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Ombygning af VP2003 aksel til saildrive?
Fra : sailor99


Dato : 24-10-05 19:01

Hej!

Er det forbundet med stort bøvl og store omkostninger at ændre en Volvo
Penta 2003 uden gearkasse til anvendelse med saildrive 120S, som haves?

Mvh
Georg



 
 
Harding E. Larsen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 25-10-05 21:41

sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
>Hej!
>
>Er det forbundet med stort bøvl og
>store omkostninger at ændre en Volvo
>Penta 2003 uden gearkasse til
>anvendelse med saildrive 120S, som haves?
>
>Mvh
>Georg

Hej Georg,

Rent mekanisk er det ikke det store problem. Det er bare at købe
de manglende reservedele og så montere dem.
Monteringen i båden er noget helt andet. Det afhænger meget af
bådens konstruktion hvordan det gøres muligt at påstøbe det nye
fundament og lave hullet til drevet. Desuden skal den gamle
stævnrørsgennemføring lukkes, måske skal bunden modificeres.
Det afhænger af bådtypen.
Endelig er der en styreteknisk ting som du skal være opmærksom
på.
Med et sejldrev bliver afstanden fra propeller til roret forøget
en del. Det medfører at dine manøvreegenskaber for motor bliver
væsentligt forandret (læs dårligere). Propellerens tryk på
rorfladen bliver mindre og derfor kan du ikke lige skovle lidt
vand til siden med et drejet ror og dermed dreje båden uden den
gør fart. Der skal mere fremdrift i båden for at den reagerer i
forhold til det som du er vant til.

Mvh/Harding


sailor99 (25-10-2005)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 25-10-05 23:34


"Harding E. Larsen (slet 84HKW)" <harding@84HKWlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11302730700.957025008480574@dtext.news.tele.dk...
> sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
> >Hej!
> >
> >Er det forbundet med stort bøvl og
> >store omkostninger at ændre en Volvo
> >Penta 2003 uden gearkasse til
> >anvendelse med saildrive 120S, som haves?
> >
> >Mvh
> >Georg
>
> Hej Georg,
>
> Rent mekanisk er det ikke det store problem. Det er bare at købe
> de manglende reservedele og så montere dem.
> Monteringen i båden er noget helt andet. Det afhænger meget af
> bådens konstruktion hvordan det gøres muligt at påstøbe det nye
> fundament og lave hullet til drevet. Desuden skal den gamle
> stævnrørsgennemføring lukkes, måske skal bunden modificeres.
> Det afhænger af bådtypen.
> Endelig er der en styreteknisk ting som du skal være opmærksom
> på.
> Med et sejldrev bliver afstanden fra propeller til roret forøget
> en del. Det medfører at dine manøvreegenskaber for motor bliver
> væsentligt forandret (læs dårligere). Propellerens tryk på
> rorfladen bliver mindre og derfor kan du ikke lige skovle lidt
> vand til siden med et drejet ror og dermed dreje båden uden den
> gør fart. Der skal mere fremdrift i båden for at den reagerer i
> forhold til det som du er vant til.
>
> Mvh/Harding

Hej Harding!

Tak for dit svar.

Jeg udtrykte mig nok ikke klart, men jeg har nu en MD7B med sejldrev 120S på
min 30" Bavaria.
Når jeg kunne være interesseret i at bytte den gamle motor m en 2003,
skyldes det udelukkende, at jeg vil kunne købe den til en ret fornuftig
pris - og den er stort set ny.

Mvh
Georg



Harding E. Larsen (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 26-10-05 20:32

>Hej Harding!
>
>Tak for dit svar.
>
>Jeg udtrykte mig nok ikke klart, men
>jeg har nu en MD7B med sejldrev 120S på
>min 30" Bavaria.
>Når jeg kunne være interesseret i at
>bytte den gamle motor m en 2003,
>skyldes det udelukkende, at jeg vil
>kunne købe den til en ret fornuftig
>pris - og den er stort set ny.
>
>Mvh
>Georg

Hej Georg,

Jeg tror at jeg helt misforstod dit indlæg.
Prøv at se på. http://motoren.ath.cx/ under Volvo Penta
Her er der lidt eksploderede tegninger som du kan prøve at
sammenligne med.
Normalt er det således, at den flange som sidder bagerst på
motoren er lavet lidt universal, således at forskellige typer
gearkasser kan monteres på denne flange.
Om dit drev kan passe er en sag, en anden er placeringen af
motorens trædeflader på motorcasingen, altså placeringen af
motorophængene.
Det er selvfølgelig noget som en smed kan lave eller du kan
tilpasse ved opbygningen af et modificeret motorfundament.
Der er mange spørgsmål som du skal tage stilling til ved en
sådan ombygning.

God fornøjelse med projektet.

Mvh/Harding


Harding E. Larsen (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 27-10-05 16:27

En vigtig detalje mere.
Imellem motoren og det hus som omgiver svinghjulet skal der
anbringes en skive/pakning som galvanisk adskiller motoren fra
sejldrevet. Boltene som huset skrues fast med på motoren er også
med specielle isolerende bøsninger fo galvanisk adskillelse.

Mvh/Harding


Poul Bak (28-10-2005)
Kommentar
Fra : Poul Bak


Dato : 28-10-05 19:02

Kan en 7a umiddelbart ombyges til 7b? det giver jo nogle hk mere.

MVH

Poul Bak



Harding E. Larsen (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 31-10-05 13:31

Poul Bak <Poul_bak*fjern*@pc.dk> skrev:
>Kan en 7a umiddelbart ombyges til 7b? det giver jo nogle hk
mere.
>
>MVH
>
>Poul Bak

Hej Poul,

For at ombygge fra en 7A (13HK) til en 7B (17HK) kræves det at
en del komponenter bliver udskiftet.
I tillæg findes der flere versioner og dermed forskellige ikke
ombytbare komponenter inden for de enkelte typer. Så husk at
opgive motorens serialnummer ved henvendelser ang. reservedele.

Det er en motortype fra midten af firserne så hvis du bevæger
dig ud på brugtmarkedet for dele, er det nødvendigt ar vide lidt
om forskellende, ellers kan du risikere at komme hjem med en
brugt motor i reservedele og ikke ret meget kan flyttes over.
Prøv at spørge Volvo Penta i Sverige. Du kan forsøge hos Volvo
lige ved havnen i Limhamn. Her kører/sejler mange fra
Øresundsområdet til og køber reservedele til deres Volvo motorer
og priserne ligger her i området af 50% af danske priser.

Mvh/Harding


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408929
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste