/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vandindtag - Volvo Saildrive 120S
Fra : sailor99


Dato : 11-10-05 12:49

Ohøj!
Min teori blev bekræftet da jeg i går fik båden på land:
hullerne til kølevandsindtag på mit saildrive var næsten tætte af rurer og
små blåmuslinger. Jeg havde her sidst på sæsonen bemærket, at der var
væsentligt mindre vand i udstødningen end tidligere.
Andre både på havnen gik det ligeså eller værre endnu.

Er der gode tips? Da drevet er af alu, er der grænser for, hvad man kan
smøre på, så ligegyldigt hvad jeg har prøvet, er problemet altid det samme -
nogle år værre end andre. Resten af bunden var stort set ren.

Jeg overvejer at lukke for hanen til saildrivet og montere et andet
vandindtag i messing af den type, der ligger plant med skroget. Skulle det
give et motormæssigt problem?
Har gearet i drevet behov for køling?

Med venlig hilsen

Georg



 
 
Harding E. Larsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-05 14:19

sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
>Ohøj!
>Min teori blev bekræftet da jeg i går
>fik båden på land:
>hullerne til kølevandsindtag på mit
>saildrive var næsten tætte af rurer og
>små blåmuslinger. Jeg havde her sidst
>på sæsonen bemærket, at der var
>væsentligt mindre vand i udstødningen
>end tidligere.
>Andre både på havnen gik det ligeså
>eller værre endnu.
>
>Er der gode tips? Da drevet er af
>alu, er der grænser for, hvad man kan
>smøre på, så ligegyldigt hvad jeg har
>prøvet, er problemet altid det samme -
>nogle år værre end andre. Resten af
>bunden var stort set ren.

Hej Georg,
Du kunne prøve med VC Bottom Wax.
Det anvendes til vandlinien mellem bundmalingen og staferingen og
på propelleren. Det er en klar voks på teflonbasis. Den forhindrer
begroninger.
Den indeholder ikke metaller og vil derfor ikke give korrosive
forstærkninger.

>
>Jeg overvejer at lukke for hanen til
>saildrivet og montere et andet
>vandindtag i messing af den type, der
>ligger plant med skroget. Skulle det
>give et motormæssigt problem?
>Har gearet i drevet behov for køling?

Det ville da ære synd at bore flere huller i skroget. Du kan se i
manualen om kølevandet foretager nogen køling; men umiddelbart
er "benet" jo kølet rigeligt af det forbistrømmende vand udvendigt.
Har du ikke en manual over motoren kan du forsøge med at finde den
på: http://motoren.ath.cx/

Mvh/Harding
--
Harding E. Larsen


sailor99 (11-10-2005)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 11-10-05 14:49


"Harding E. Larsen (slet 5L2G0)" <harding@5L2G0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11290369480.763118947173819@dtext.news.tele.dk...
> sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
> >Ohøj!
> >Min teori blev bekræftet da jeg i går
> >fik båden på land:
> >hullerne til kølevandsindtag på mit
> >saildrive var næsten tætte af rurer og
> >små blåmuslinger. Jeg havde her sidst
> >på sæsonen bemærket, at der var
> >væsentligt mindre vand i udstødningen
> >end tidligere.
> >Andre både på havnen gik det ligeså
> >eller værre endnu.
> >
> >Er der gode tips? Da drevet er af
> >alu, er der grænser for, hvad man kan
> >smøre på, så ligegyldigt hvad jeg har
> >prøvet, er problemet altid det samme -
> >nogle år værre end andre. Resten af
> >bunden var stort set ren.
>
> Hej Georg,
> Du kunne prøve med VC Bottom Wax.
> Det anvendes til vandlinien mellem bundmalingen og staferingen og
> på propelleren. Det er en klar voks på teflonbasis. Den forhindrer
> begroninger.
> Den indeholder ikke metaller og vil derfor ikke give korrosive
> forstærkninger.
>
> >
> >Jeg overvejer at lukke for hanen til
> >saildrivet og montere et andet
> >vandindtag i messing af den type, der
> >ligger plant med skroget. Skulle det
> >give et motormæssigt problem?
> >Har gearet i drevet behov for køling?
>
> Det ville da ære synd at bore flere huller i skroget. Du kan se i
> manualen om kølevandet foretager nogen køling; men umiddelbart
> er "benet" jo kølet rigeligt af det forbistrømmende vand udvendigt.
> Har du ikke en manual over motoren kan du forsøge med at finde den
> på: http://motoren.ath.cx/
>
> Mvh/Harding
> --
> Harding E. Larsen

Hej Harding!

VC Bottom Wax var måske et forsøg værd. Jeg har på det seneste benyttet
"Trilux" fra International - også med teflon - men det dur heller ikke.

Mvh
Georg



Harding E. Larsen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 12-10-05 13:37

>VC Bottom Wax var måske et forsøg
>værd. Jeg har på det seneste benyttet
>"Trilux" fra International - også med
>teflon - men det dur heller ikke.
>
>Mvh
>Georg

Hej Georg,

Så vidt jeg husker indeholder trilux kobber. Det er ikke det
bedste på et sejldrev lavet af aluminium. I hvert fald skal benet
malem emd em barierre primer som er tæt. Jeg tror ikke at
vandkanalerne i benet indvendigt vil være beskyttet om der ikke er
lavet et isoleret rør af egnet materiale som fører kølevandet frem.
Kobber, bronce og messing vil være en hurtig tikkende bombe for
nedbrydning af alubenet, en sølle zinkklods som beskyttelse vil
ikke have tilstrækkelig virkning. Er propellen af broncelegering
og ikke af aluminium eller kunststof, skal den være elektrisk
isoleret fra akselen o.s.v.
En nedbrydning af aluminium vil starte med kraftig blæredannelse
og da området ikke er beskyttet med en bundbeskyttelse vil rurer
meget hurtigt finde fodfæste og det vil umiddelbart opfattes som
en ruerplage alene, selvom aluminiumlegeringen er gjort delvist
saltvandsstabilt med tilsætning af en større mængde antimon.
Uden at genetablere en beskyttelse med afrensning passivering og
maling med en egnet barierreprimer, er fremtiden ikke god for
drevet, uanset om der etableres et andet og udvendigt
kølevandsindtag.
En beskyttelse og overvågning af et sejldrev starte dag 1,
alternativet var et sejldrev helt støbt i bronce, i stil med de
nyeste som Volvo får støbt her i Danmark til deres store motorer,
De findes desværre ikke til alm. sejldrev.

Mvh/Harding


sailor99 (12-10-2005)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 12-10-05 19:20


"Harding E. Larsen (slet 9BFUT)" <harding@9BFUTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11291208470.282778423922942@dtext.news.tele.dk...
> >VC Bottom Wax var måske et forsøg
> >værd. Jeg har på det seneste benyttet
> >"Trilux" fra International - også med
> >teflon - men det dur heller ikke.
> >
> >Mvh
> >Georg
>
> Hej Georg,
>
> Så vidt jeg husker indeholder trilux kobber.

Hej Harding!

Nej, din hukommelse spiller dig et puds, Trilux indeholder IKKE kobber og
kan derfor fint anvendes, men desværre svarer effekten ikke til prisen.

Mvh
Georg



Harding E. Larsen (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 13-10-05 07:33

sailor99 <sailor99@removeoekgnet.dk> skrev:
>
>"Harding E. Larsen (slet 9BFUT)"
><harding@9BFUTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
>meddelelse
>news:11291208470.282778423922942@dtex
>t.news.tele.dk...
>> >VC Bottom Wax var måske et forsøg
>> >værd. Jeg har på det seneste benyttet
>> >"Trilux" fra International - også med
>> >teflon - men det dur heller ikke.
>> >
>> >Mvh
>> >Georg
>>
>> Hej Georg,
>>
>> Så vidt jeg husker indeholder
>>trilux kobber.
>
>Hej Harding!
>
>Nej, din hukommelse spiller dig et
>puds, Trilux indeholder IKKE kobber og
>kan derfor fint anvendes, men
>desværre svarer effekten ikke til prisen.
>
>Mvh
>Georg

Hej Georg,

Du har sikkert ret, et produkt som indeholder kobberoxider må ikke
anvendes på aluminium.
Jeg hæfter mig dog ved Internationals egen beskrivelse der lyder:

Kan bruges på alle materialer, også primet aluminium.

Så kan man jo undre sig over kravet til en priming.

Priserne på den slags produkter er altid høj der er normalt tilsat
meget indtjeningsoptimerende profitol.
Et herligt udtryk som kemilærerne på læreranstalten anvendte når
en væske skulle fortyndes med vand.

Mvh/Harding


Troels Hansen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Troels Hansen


Dato : 11-10-05 15:41

sailor99 wrote:
> Jeg overvejer at lukke for hanen til saildrivet og montere et andet
> vandindtag i messing

Et par stykker jeg kender lavede denne operation i vinters, netop af
samme grund som du nævner.
Den ene lukkede vandindtaget i drevet helt af, og monterede et
vandindtag (af typen med en si hen over).
Den anden monterede en T hane på, så han kan skifte mellem hhv
vandindtag i ben og skrog.
HUSK... find et vandindtag i rødgods, og drop messing!

> af den type, der ligger plant med skroget. Skulle det
> give et motormæssigt problem?

Jeg ville vælge et med en si hen over, så man ikke får tang, muslinger
og alt muligt med ind i kølesystemet.


mvh Troels Hansen

Harding E. Larsen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Harding E. Larsen


Dato : 11-10-05 17:31

>HUSK... find et vandindtag i
>rødgods, og drop messing!

Ja endeligt, kun søvands bestandig rødgodslegeringer bør anvendes.

>Jeg ville vælge et med en si hen
>over, så man ikke får tang, muslinger
>og alt muligt med ind i
>kølesystemet.

Jeg forudsætter at der indvendigt i båden, uanset et direkte
indsug gennem benet eller udvendigt, og over vandlinien, er et
filter der kan åbnes og renses.
Et indtag med "si" henover hullet er absolut ikke tilstrækkeligt.
Det er ofte sket for mig at filteret må renses, der kan ligge
store dele af vandmænd/brandmænd og ålegræs og en gang har jeg
sågar suget en lille ål ind.
En si med et volumen på en liter eller mere er at foretrække.

Mvh/Harding


Troels Hansen (11-10-2005)
Kommentar
Fra : Troels Hansen


Dato : 11-10-05 18:24

Harding E. Larsen (slet 5LDX0) wrote:

> Jeg forudsætter at der indvendigt i båden, uanset et direkte
> indsug gennem benet eller udvendigt, og over vandlinien, er et
> filter der kan åbnes og renses.

Jeg mente udvendig si, som denne
http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=959
Men naturligvis også et indvendigt (finmasket) søfilter!

sailor99 (11-10-2005)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 11-10-05 20:13


"Harding E. Larsen (slet 5LDX0)" <harding@5LDX0larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11290484460.602615481549041@dtext.news.tele.dk...
> >HUSK... find et vandindtag i
> >rødgods, og drop messing!
>
> Ja endeligt, kun søvands bestandig rødgodslegeringer bør anvendes.
>
> >Jeg ville vælge et med en si hen
> >over, så man ikke får tang, muslinger
> >og alt muligt med ind i
> >kølesystemet.
>
> Jeg forudsætter at der indvendigt i båden, uanset et direkte
> indsug gennem benet eller udvendigt, og over vandlinien, er et
> filter der kan åbnes og renses.
> Et indtag med "si" henover hullet er absolut ikke tilstrækkeligt.
> Det er ofte sket for mig at filteret må renses, der kan ligge
> store dele af vandmænd/brandmænd og ålegræs og en gang har jeg
> sågar suget en lille ål ind.
> En si med et volumen på en liter eller mere er at foretrække.
>
> Mvh/Harding

Nej, jeg har et særskilt stort søvandsfilter til at opfange alt det skidt,
du nævner.

Mvh
Georg



lasse åberg (11-10-2005)
Kommentar
Fra : lasse åberg


Dato : 11-10-05 17:53

Hej,
Jag pluggade igen vattenintaget genom benet, och monterade ett separat intag
genom skroget.
Härefter monterade jag ett färskvattenfilter högt upp i motorrummet som jag
kunde rengjöra vid behov.
Jag har nu använt detta i tre säsonger, och det har fungerat perfekt och kan
rekommenderas. Jag har en 2002:a med 120S drev.

Hälsingar
lasse

--
lasse.bus@telia.com



Bjarke Christensen (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 13-10-05 18:31

Hvad med Hempels "alu-safe" der lige præcis er lavet til det formål? Det
virkede fint i mange år på mit 110 drev.

Det er da nemmere end at bygge indtaget om og du skal jo alligevel have
noget begroningshæmmende på drevet. Vandindtag eller ej.

Bjarke



"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in message
news:21b66$434ba5c3$3e3d8575$30425@news.arrownet.dk...
> Ohøj!
> Min teori blev bekræftet da jeg i går fik båden på land:
> hullerne til kølevandsindtag på mit saildrive var næsten tætte af rurer og
> små blåmuslinger. Jeg havde her sidst på sæsonen bemærket, at der var
> væsentligt mindre vand i udstødningen end tidligere.
> Andre både på havnen gik det ligeså eller værre endnu.
>
> Er der gode tips? Da drevet er af alu, er der grænser for, hvad man kan
> smøre på, så ligegyldigt hvad jeg har prøvet, er problemet altid det
> samme -
> nogle år værre end andre. Resten af bunden var stort set ren.
>
> Jeg overvejer at lukke for hanen til saildrivet og montere et andet
> vandindtag i messing af den type, der ligger plant med skroget. Skulle det
> give et motormæssigt problem?
> Har gearet i drevet behov for køling?
>
> Med venlig hilsen
>
> Georg
>
>



sailor99 (13-10-2005)
Kommentar
Fra : sailor99


Dato : 13-10-05 20:33


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
news:434e99e6$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Hvad med Hempels "alu-safe" der lige præcis er lavet til det formål? Det
> virkede fint i mange år på mit 110 drev.
>
> Det er da nemmere end at bygge indtaget om og du skal jo alligevel have
> noget begroningshæmmende på drevet. Vandindtag eller ej.
>
> Bjarke


Hej Bjarke!

Drevet er hvert år fuldstændig rent efter behandling med Trilux! - Problemet
er hullerne i siden og bunden, der sættes til. Selv smøring med en lille
pensel kan ikke klare det. Her på havnen er det et velkendt problem, som
ingen - desværre - har en løsning på.
Jeg har trods alt fået tilstrækkeligt med kølevand frem til optagningen,
hvor andre har haft problemer med hylende summere.

Mvh
Georg



Bjarke Christensen (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 13-10-05 20:56

Det forstår jeg ikke. Jeg pladrede bare godt med alu-safe ind i hullerne.
Jeg havde aldrig problemer.

Men det kan selvfølgelig være 120S er sartere.

Bjarke


"sailor99" <sailor99@removeoekgnet.dk> wrote in message
news:c4c8a$434eb59b$3e3d8575$6732@news.arrownet.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@grevestrand.de(nej, det skal selvfølgelig
> være med K da jeg er dansker)> skrev i en meddelelse
> news:434e99e6$0$67262$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Hvad med Hempels "alu-safe" der lige præcis er lavet til det formål? Det
>> virkede fint i mange år på mit 110 drev.
>>
>> Det er da nemmere end at bygge indtaget om og du skal jo alligevel have
>> noget begroningshæmmende på drevet. Vandindtag eller ej.
>>
>> Bjarke
>
>
> Hej Bjarke!
>
> Drevet er hvert år fuldstændig rent efter behandling med Trilux! -
> Problemet
> er hullerne i siden og bunden, der sættes til. Selv smøring med en lille
> pensel kan ikke klare det. Her på havnen er det et velkendt problem, som
> ingen - desværre - har en løsning på.
> Jeg har trods alt fået tilstrækkeligt med kølevand frem til optagningen,
> hvor andre har haft problemer med hylende summere.
>
> Mvh
> Georg
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177560
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408941
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste