/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Aprilia Leonardo 150 - død 10/2003 Update
Fra : Anders Majland


Dato : 29-10-05 13:21

Så oprendt dagen da jeg fik åbnet...

Lejet der følger knasten til udstødningsventilerne er defekt. Det er har
medført (eller den anden vej) at stilleskruen til den ene udstødningsventil
er knækket.

Så det er ikke så sært at den ikke har mange kræfter når der kun er en
funktionel udstødninsventil ...

Nu diskuterer jeg så med mig selv om jeg skal hive topstykket af også for at
se efter yderligere skader eller jeg bare skal skifte vippearm med
knastfølgeren og så håbe at det var det .... (Og så se om jeg kan få skyldet
resterne ud af sumpen - heldigvis er der jo ikke nogen gearkasse de kan lave
rod i ....)

Mvh
Anders Majland



 
 
Anders Majland (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 29-10-05 17:30

> Nu diskuterer jeg så med mig selv om jeg skal hive topstykket af også for
> at se efter yderligere skader

Ved nærmere inspektion kunne jeg godt se at enden af ventilen også var
smadret så nu er det hevet af. Cylinder, stempel og ventiler ser eller meget
pæne ud. De er lidt koks men de sidste 300km er også kørt på 1
udstødningsventil .... Honingssporene er stadig synlige i cylinderen.

Så ventilen skal skiftes - nogen der har et værktøj til at spænde det sammen
med jeg kan låne ?

/A



Armand (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 30-10-05 10:19

Anders Majland wrote:
>>
> Ved nærmere inspektion kunne jeg godt se at enden af ventilen også var
> smadret så nu er det hevet af. .................
> Så ventilen skal skiftes - nogen der har et værktøj til at spænde det sammen
> med jeg kan låne ?

Til at begynde med kan man afmontere ventilen på enkleste vis ved at
bruge en matchende topnøgle(á 10mm?) ned forlænger - lægge topnøglen
plant mod ventilfjederens topplade -Og give forlængeren et kærligt men
bestemt gok i enden med en mellemstor hammer!
Udgangspunktet er bedst á topstykket liggende på en plan flade af blødt
materiale (træ?) og med en sammenkrøllet klud i kompressionskammeret til
at yde modhold mod ventilhovedet, og har topnøglen passende størrelse
vil man med slaget bevæge fjeder-pladen så langt ned at den kommer under
låse-splitterne og samtidig slår disse løse fra ventilstammen -
Resultat: Fjederen løsnes og de to låse-splitter ligger fint inden i
topnøglen når man atter løfter dén fra fjederens topplade.
Er man hysterisk nervøs for at miste splitterne under behandlingen kan
man stoppe en anelse fedt indeni topnøglen, hvori at spiltterne vil
klistere fast!

Men det forhaler jo kun det tidspunkt hvor du skal bruge et regulært
værktøj for at montere ventilen igen

--
Armand.

Anders Majland (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 30-10-05 11:00

> Til at begynde med kan man afmontere ventilen på enkleste

Tak for beskrivelsen - men da toppen af ventilen er smadret ned i
fjederpladen er det ikke et must at skille det ad uden skader ...

> Men det forhaler jo kun det tidspunkt hvor du skal bruge et regulært
> værktøj for at montere ventilen igen

Yep

Jeg har også 3 ekstra splitter - dem på den defekte ventil er nok også
smadret... Jeg købte for et par år siden et leonardo med eksploderet motor,
men der var mange brugbare brugte og nye stumper med. Bla også et sæt
ventiler hvoraf kun den ene har synlige skader. Så umiddelbart tror jeg at
jeg kan nøjes med en ny ventilløfter (Da lejet ikke kan fåes løst)

Men kommer jeg med stumperne under armen kan en mekaniker nok heller ikke
skrive en regning på mere en 1/2 time for det - men kunne jeg låne værktøjet
ville det jo være nemmere

/A



Torben Scheel (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 30-10-05 12:05

Anders Majland wrote:

> Men kommer jeg med stumperne under armen kan en mekaniker nok heller ikke
> skrive en regning på mere en 1/2 time for det - men kunne jeg låne værktøjet
> ville det jo være nemmere
>

uden at kunne huske præcis hvordan skilte og samlede jeg motoren inkl.
topstykke på min CB400 Four engang i 80'erne med alm. håndværktøj. Det
eneste jeg husker med sikker hed er at det krævede en hjælper, en del
bandeord og nogle knoer - og at jeg måtte skifte udstødningsventilerne
da første tråd på kickstarteren lod dem kysse stemplerne så de måtte
bøje hovedet i skam. Så ku' jeg lær' det!

Mon leonardoens ventilfjeder er så meget mere styg end Hondaens?

--
vh
Torben

Anders Majland (30-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 30-10-05 18:13

> Mon leonardoens ventilfjeder er så meget mere styg end Hondaens?

Sikkert ikke og som alternativ til Armands forslag med en top så et stykke
fladjern med et passende hul i.. I princippet er det jo bare en "tilpasset"
skruetvinge ... Jeg har iøvrigt også et smadret topstykke at øve mig på
inden jeg forsøger på det der skal genbruges



Anders Majland (31-10-2005)
Kommentar
Fra : Anders Majland


Dato : 31-10-05 08:47

Og jeg har fået en aftale om at låne et værktøj til ventilen.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste