Motorcyklister søges
Fra : musse@cs.aau.dk

Dato : 28-10-05 07:46

Hej,

Vi er en gruppe studerende fra Aalborg universitet, som er ved lave
et system, der skal kunne benyttes af motorcyklister under kørslen.

Vi arbejder med forskellige input- og outputformer og er i den
forbindelse meget interesserede i at høre jeres mening om dette
system. Både vedrørende anvendelses muligheder og behov.

Til dette formål har vi lavet et spørgeskema på følgende adresse:
http://diary.nielsw.dk

Vi håber i vil være behjælpelige med at besvare spørgeskemaet, så
vi
kan få udviklet et så anvendeligt og brugbart system som muligt.

Med venlig hilsen
Gruppe i302a Informatik - Aalborg Universitet

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-10-05 08:19

musse@cs.aau.dk wrote:
> Hej,
>
> Vi er en gruppe studerende fra Aalborg universitet, som er ved lave
> et system, der skal kunne benyttes af motorcyklister under kørslen.

Så har jeg svaret - og er i tvivl om i har en motorcyklist iblandt jer.
I så fald bør "nørderne" lytte lidt mere til ham/hende - i glemmer
problematik omkring vindstøj og distraktion i trafikken. Mit
udgangspunkt for svarene er at komfort kan man få i bilen, MC kørsel er
for fornøjelsens skyld. Og hvorfor i alverden skulle man lade sig
afbryde af emails og telefoner når man nyder sit sidste fristed?

Held og lykke med projektet - der kunne munde ud i en MC-GPS der viser
om der er nye beskeder på mail eller telefon. Ved stilstand kunne man så
læse beskederne. Jeg er for gammel til at forestille mig flere nyttige
funktioner

--
vh
Torben

Fra : Bjørn S

Dato : 28-10-05 08:34

Torben Scheel wrote:

> [...]
> om der er nye beskeder på mail eller telefon. Ved stilstand kunne man så
> læse beskederne. Jeg er for gammel til at forestille mig flere nyttige

Se det nu lidt mere som hvis du er på touring i Europa, eller bruger
cykkelen til den daglige transport
Det er på vej... Det kommer ( hvis ikke den er kommet) en TomTom Rider for
MC som ihvertfald kan vise opkald, rumme adressebogen og lidt mere via
Bluetooth.
GPS funktionerne generelt kunne da godt blive udviklet lidt, med
vejvarsler som korresponderte i tilfælde vejarbejde, trafikprop m.m., men
ellers er jeg stort sæt enig i dine betregtninger.

--
/Bjørn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-10-05 08:34

> [...]
> er for fornøjelsens skyld. Og hvorfor i alverden skulle man lade sig
> afbryde af emails og telefoner når man nyder sit sidste fristed?

Enig, og ofte har man heller ikke brug for at finde den korteste vej når man
kører motorcykel. Hvis man bare kommer frem, så betyder det ofte ikke så
meget, hvis der er løbet et par ekstra kilometer på triptælleren.

Det skulle da lige være hvis man kører erhvervskørsel på MC og f.eks. bruger
den til at køre ud til kunder. Så kan det ikke nytte noget at man kører
længere end nødvendigt, men det kan en helt almindelig GPS jo råde bod på..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-10-05 16:06

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> når man kører motorcykel. Hvis man bare kommer frem, så betyder det
> ofte ikke så meget, hvis der er løbet et par ekstra kilometer på

Og da slet ikke hvis det er en marguerite-rute man bliver guidet af.

Det er da måske en idé ? Istedet for at blive spurgt om man vil den korteste
eller hurtigste vej, så også have en valgmulighed "kønneste"/"sjoveste" ?

/jim

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 28-10-05 19:05

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> [...]
korteste
> eller hurtigste vej, så også have en valgmulighed "kønneste"/"sjoveste" ?

Hæhæ, den mulighed findes allerede i en Garmin GPS.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-05 19:46

"Aragorn Elessar" <aragornDK@gmailTIGERDYR.com> wrote in message

> korteste

> Hæhæ, den mulighed findes allerede i en Garmin GPS.

Hvad er det for en Garmin GPS, der kan det?

--
Peter
FJR1300A

Fra : TH

Dato : 30-10-05 15:58

> Hvad er det for en Garmin GPS, der kan det?

Med en Garmin StreetPilot 2610 kan man selv definere hvilken type vej man
ønsker at benytte. Hvis man ønsker at benytte de mindste veje virker det som
oftest fortrinligt, da man undgår de kedelige, lige landeveje og motorveje.
Ulemenpen er blot at nogen gange insisterer navigatoren på at man skal skyde
genvej via en markvej...

VH Tim.

Fra : Peter

Dato : 30-10-05 18:20

"TH" <spamblocked@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> motorveje.
> Ulemenpen er blot at nogen gange insisterer navigatoren på at man skal

Det er korrekt at man på Garmin 2610, udover hurtigste/korteste vej også kan
vægte mellem store/mellem/små veje, men det er desværre ikke det samme som
at kunne vælge kønneste/sjoveste vej.

--
Peter
FJR1300A (med Garmin 2610)

Fra : Anders Majland

Dato : 31-10-05 20:32

> Ulemenpen er blot at nogen gange insisterer navigatoren på at man skal
> skyde
> genvej via en markvej...

Det er da kun et plus, men bare cyklen der er forkert.

Jeg har kun kørt ~10km idag men over halvdelen var grusvej (og opkørt
jordvej) da jeg var ude for at se hvor TDC havde gravet "mit" kabel over.
Kombinationen af 1mm mønster på bagdækket og jord gav godt nok lidt besvær
med at komem opad bakke... Ja ja jeg skal have det dæk skiftet, men nu gik
der lige aprilia i skrueskuret i weekenden ...

Fra : Rene Joergensen

Dato : 28-10-05 09:00

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> wrote:

> Så har jeg svaret - og er i tvivl om i har en motorcyklist iblandt jer.

"Hvad savner du at kunne under kørslen?" ..

At kunne køre på baghjul, skal se at få opgraderet til 1kccm :)

--
-René

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 28-10-05 15:56

Torben Scheel wrote:

> [...]
> om der er nye beskeder på mail eller telefon. Ved stilstand kunne man så
> læse beskederne. Jeg er for gammel til at forestille mig flere nyttige

Lige mine tanker da jeg svarede....

Det aller sidste fristed, der hvor intet kan forstyrre, skulle man
mindes om at alt skal være så satans effektivt - glem det!

Hvordan finder du vej?
Ved at stoppe og spørge - hvis jeg (en meget sjælden gang) er i tvivl
selvfølgelig, så kan man også få lidt ros til den fine MC

--
Dun@nt Foreningen til bavarelse af fred for "dimer" på MC
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Moller

Dato : 28-10-05 08:38

musse@cs.aau.dk wrote:
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Gruppe i302a Informatik - Aalborg Universitet

   De spørgsmål kan i godt tøffe ind i bilgruppen med :) de passer da
bedre til Bil ejere, og Goldwingfolket.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Bjørn S

Dato : 28-10-05 08:46

Moller wrote:

>    De spørgsmål kan i godt tøffe ind i bilgruppen med :) de passer da
> bedre til Bil ejere, og Goldwingfolket.

Ah, kom nu Moller. Er du ikke lige sluppet ud fra et sådan kloge-anstalt
med lidt visioner ?
Headup-display i visiret, sorroundlyd med Jette Brækmand som messer om
morgenkåde trafikanter, og muligheder for et slag CounterStrike når du
lige ikke nåede færgen ...

Det må da lige være noget obligatorisk tilbehør til MZ'en ?

--
/Bjørn

Fra : Moller

Dato : 28-10-05 21:05

Bjørn S wrote:

> Ah, kom nu Moller. Er du ikke lige sluppet ud fra et sådan kloge-anstalt
> med lidt visioner ?

   Tjooo.. deettt... :) det er nu ca. 1½ år siden, og en af de første ting
man lære når man er stoppet, er at ide'er skal enten kunne tjene penge
ind, eller holdes til privatlivet :) og så kommer pesimismen ind, eller
hvordan det ord nu staves.

> Headup-display i visiret, sorroundlyd med Jette Brækmand som messer om
> morgenkåde trafikanter, og muligheder for et slag CounterStrike når du
> lige ikke nåede færgen ...

   Hey, var det ik ca. hvad man kunne med den hjelm fra "BlueThunder"

> Det må da lige være noget obligatorisk tilbehør til MZ'en ?

   hmmmm, BlueSpjætter... hmmmm... skidtet vejer ;) så den går ikke.

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-10-05 15:38

Moller <news@molnit.com> skrev i

> De spørgsmål kan i godt tøffe ind i bilgruppen med :) de passer da
> bedre til Bil ejere, og Goldwingfolket.

Noget der driller ?

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Moller

Dato : 28-10-05 21:06

Arne Lorenzen wrote:
> Moller <news@molnit.com> skrev i

> Noget der driller ?

   yeps :)

Fra : Janner

Dato : 28-10-05 09:39

De spørgsmål er sgu da langt ude ?? intet harmonerer med glæden ved køre mc
?? Tror uden tvivl jeres projekt er en døds sejler i mc verdenen kan måske
bruges på biler

--
Hygge

Jan
RSV Tuono ...
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=59
www.gugmc.dk
http://www.aprilia-club.dk/

Fra : Hekto

Dato : 28-10-05 10:30

musse@cs.aau.dk pretended :
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Gruppe i302a Informatik - Aalborg Universitet

Spørgeskemaet bærer ganske rigtigt præg af at der ikke er den store
MC-erfarring i den studie-gruppe!
At 'opfinde' et eller andet elektronisk medie som kræver læsning og
talegenkendelse mens man fører sig frem på en Ducati med åben
indsugning har ingen mening.
Man kan til nød, og i sjældne tilfælde opdage at man har glemt
blinklyset!

Man har identificeret et 'behov' som der dels ikke eksisterer, dels har
voldsomme interfaceproblemer.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 28-10-05 11:18

Jeg har også været inde at svare. Men jeg kan ikke bruge det, sådan som jeg
kører MC.... Måske i min bil, som flere andre også har sagt...

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bongo

Dato : 28-10-05 14:23

Glem det, prøv at tage tur selv på en maskine og mærk vindpresset og støjen
ved bare 100km/t.
Tanken om at MCere skal til at tænke på andet end at køre er da skræmmende!

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 28-10-05 20:08

Bongo wrote:

> Tanken om at MCere skal til at tænke på andet end at køre er da skræmmende!

Lige nøjagtig.
De mangler da et væsentligt spørgsmål - 'hvilket krav man vil stille til
et sådant uhyre', og her ville jeg kræve, at det kun kan betjenes hvis
man holder stille og har slukket motor - alt andet er da idioti, imho.

--
Mvh Henrik.

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 28-10-05 15:09

Har også lige svaret.
Det virker ikke lige som om der er nogen der selv kører MC i gruppen.
Det sidste i verden jeg vil, er at tale i telefon eller læse emails
når jeg kører.

Men hvis man som job er MC- kurer, vejhjælp, betjent eller lign. er
det nok meget anvendeligt. Men mon ikke de har systemer der ligner i
forvejen.

Måske også dem der er til "alt i udstyr" ville kunne finde "brug" for
sådan en dims.

/Jesper
'03 CB900F

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 15:38

Personlig tror jeg at i har misforstået en essensen i at køre mc.
:)

Fra : Paw Thomas Hildebran~

Dato : 28-10-05 16:54

Den ting som vi alle mangler, er en lille box som kan fortælle
hvor cyklen er henne når de langfingrede er på spil.

En interessant feature kunne være en fin stop knap, så man kan
stoppe ham og overdrage ham til den flinke politibetjent.

Hilsen Paw
BMW R80/7

Fra : Bongo

Dato : 28-10-05 17:52

Den idé er faktisk god, sålænge den ikke bare kan afmonteres eller gøres
uvirksom.

"Paw Thomas Hildebrandt Christensen (slet P231N)" <pthc@P231Nmail.dk> skrev
i en meddelelse news:11305150520.541325553916259@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 28-10-05 18:44

<pthc@P231Nmail.dk> wrote in message
> [...]
> spil.
>
> En interessant feature kunne være en fin stop knap, så
> man kan stoppe ham og overdrage ham til den flinke

Det findes allerede. Jeg er dog ikke sikker på om den sidste feature kun er
tilgængelig på biler, men her kan forsikringsselskabet i hvert fald slukke
for din bil.

Det andet findes helt sikkert allerede til mc, og kan både fortælle dig
(vha. sms) og dit forsikringsselskab hvor din mc er.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Anders Houmark

Dato : 28-10-05 19:39

Jacob Larsen wrote:
> "Paw Thomas Hildebrandt Christensen (slet P231N)"
> <pthc@P231Nmail.dk> wrote in message

> Det findes allerede.

Måske kunne de lave en mere overkommelig version af systemet? Synes 10000
kroner (som vist var prisen sidst jeg så sådan en overvågnings-maskin-dims)
er lige i overkanten af hvad jeg har råd til.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Peter

Dato : 28-10-05 19:48

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message

> Måske kunne de lave en mere overkommelig version af systemet? Synes 10000
> kroner (som vist var prisen sidst jeg så sådan en
> overvågnings-maskin-dims)
> er lige i overkanten af hvad jeg har råd til.

Prisen er i dag 6000 kr. excl. montering.

Ideen lyder god, men det er desværre ret nemt at sætte dem ud af spillet.

--
Peter
FJR1300A

Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 28-10-05 22:42

Hej,

Vi er en gruppe studerende fra Aalborg universitet, som er ved lave
et system, der skal kunne benyttes af motorcyklister under kørslen.

-Måske I skulle kaste den samme undersøgelse ud i et cykel-forum. Cyklister
synes at have et overordentligt stort behov for kunne SMS'e under kørsel, og
det er altså en skide uskik. Næste gang en SMS'ende cyklist bliver kørt ned
af en lastbil vil der blive krævet endnu et spejl eller videokamera
monteret, men hvad nyter det når nu selvmordscyklisten har besluttet sig for
at deponere al tankevirksomhed i sin Nokia ?

//Tommy

Fra : Torben Scheel

Dato : 29-10-05 09:29

Tommy Jakobsen wrote:
> [...]
> monteret, men hvad nyter det når nu selvmordscyklisten har besluttet sig for
> at deponere al tankevirksomhed i sin Nokia ?

Nå ja - her er et eksempel på at man kan overleve en cykeltur med
"nogen" teknisk distraktion : http://microship.com/bike/behemoth/

I øvrigt kunne jeg bedre forestille mig en teknikklump på cyklen end
MC'en - især en GPS med cykelruter indkodet er på ønskelisten - TomTom 5
har valgmuligheden SVJH - men der er ikke cykelruter/stier i kortet, så
i praksis får man en landevejsrute. En GPS giver også mere bonus på en
cykel hvor 20 km ekstra har lidt større konsekvens.

--
vh
Torben

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-10-05 22:58

Henrik Aarfeldt <rivmin@rivmin.dk> writes:

> [...]
> krav man vil stille til et sådant uhyre', og her ville jeg kræve, at
> det kun kan betjenes hvis man holder stille og har slukket motor -

Tag det nu roligt og tænk lidt over perspektiverne i stedet for at
afvise det hele med det samme. Jeg kan kan ihvertfald sagtens se det
brugbare i f.eks. at kombinere intercom med en onboard computer, der
kan kommunikere med telefon og GPS. Det kan give mulighed for at få
læst retningsanvisninger op (og holde blikket på vejen i stedet for at
glo på en gps), få læst smsser op, indtale smsser ved tale, styre
radio med tale osv.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : musse@cs.aau.dk

Dato : 01-11-05 16:27

Mange tak for alt den hjælp i har givet os. Vi har nu lukket for
spørgeskemaet. Vi havde på ingen måde forestillet os at få over 300
svar på vores det! Det har også været spændene at følge med i den
debat der har været herinde. Tak til dem af Jer der sendt mails med
forslag til forbedringer og ideér til selve systemet.

Mvh
Rasmus Eriksen Gr. i302a Informatik, Aalborg Universitet