Info om AJS 500ccm fra 1931 søges
Fra : Psycho Cowboy

Dato : 27-10-05 16:00

Dette er nok mest til de "ældre" mc-nørder...

Min far har en gammel 500ccm AJS enstamper fra 1931 (den med ventilerne i
siden), som efter sigende skulle være møghamrende sjælden her i DK. (Hvis
der overhovedet stadig findes nogen indregistrerede?)
Han har haft den at stå stille i mere eller mindre adskilt tilstand i over
30-40 år så vidt jeg ved, uden at den har så meget som slået en enkelt skid.
Den har i al den tid stået på et opvarmet loft, i en opvarmet kælder, og de
seneste 10 år i en opvarmet garage, så der er ikke decideret rust eller
tæring på den nogen som helst steder, men den trænger virklig til den helt
store tur, før end den kan køre.

Det største problem, som stoppede den gamles restaureringsarbejde for 7-8 år
siden var, at dynamohuset har mistet det meste af magnetismen og derfor ikke
kan give nogen synderlig gnist på tændrøret. Han har undersøgt mulighederne
for at få huset opmagnetiseret mange gange, men selv de mest garvede
elektroniknørder kan efter sigende ikke "ordne" problemet, da det jo er
overfladen inde i huset, som gerne skal være magnetisk.

Nå, men jeg søger noget information og historie på modellen, og i det hele
taget nogle billeder af en original af slagsen, da de efter min
overbevisning er praktisk talt umulige at finde nogen som helst steder,
fordi maskinen er så sjælden. (Heller ikke den kære google virker her).

Min plan er nu, at jeg vil gøre alt hvad jeg overhovedet kan for at få
restaureret den gamle maskine her til vinter sammen med min far, og så kunne
det være virkelig lækkert, hvis nogle af jer garvede mc-mekkere kunne komme
med et forsag til, hvordan man opmagnetiserer huset, eller kender nogen der
kan? Jeg er nået dertil, at jeg næsten er ligeglad med om jeg skal til
Guatemala for at få det gjort, bare den flotte gamle sag snart kan slå en
skid.
Jeg bliver jo nødt til at have et eller andet projekt her i vinterens løb,
da jeg snart ikke kan finde på flere seriøse ting at lave på gixxeren.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker nu i sit vinterhi...

Fra : Villy Olsen

Dato : 27-10-05 16:10

Jeg er næsten sikker på at Schnabel i Kronborggade i Kbh. kan opmagnetisere
din tændingsmagnet.
Jeg mener at kunne huske at det hedder E.S.Elektro. Alle veteranfolk kender
ham og han er yderst kompetent.
Hilsen Villy

Fra : Carsten Jensen

Dato : 27-10-05 16:40

Jeg har også fået lavet fint arbejde ved Langelands eletro i Rudkøbing.

Carsten

Fra : Ager

Dato : 27-10-05 18:10

Hej
Jeg solgte en magen til for et par måneder siden og kender et par stykker
der kan opmagnetisere.
Det er sikkert en model S9, det fremgår af stelnummeret.
Hvor i landet bor du?

MVH

Kai Agerschou

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-05 18:27

On Thu, 27 Oct 2005 16:59:46 +0200, "Psycho Cowboy"
<chrijac[FJERN]@hotmail.com> wrote:

Hej.

> [...]
>elektroniknørder kan efter sigende ikke "ordne" problemet, da det jo er
>overfladen inde i huset, som gerne skal være magnetisk.

Magneto, jeg ved at de for nylig har haft en lignende sag.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-05 18:38

Prøv lige her: http://jampot.dk/Subpages/AJSf1940.htm

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 27-10-05 20:42

> [...]

>overbevisning er praktisk talt umulige at finde nogen som helst steder,
>fordi maskinen er så sjælden. (Heller ikke den kære google virker her).

Det kan også være denne:
http://www.vintagebike.co.uk/Bike%20Directories/AJS%20Bikes/pages/AJS-S5-31.htm
Dog har jeg et problem med typen, idet jeg mener at S5 var
topventilet, men ellers er den go' nok.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-10-05 08:59

Tak for de gode svar!

Jeg er ret sikker på, at cyklen er 100% magen til denne:
http://jampot.dk/AJSS9L-31-01%20007.jpg
Og altså hedder en S9, som Asger også er inde på.

Jeg har i øvrigt skrevet privat til dig Asger.

Nu skal vi have kontaktet nogle af forslagene, så der kan komme noget
magnetisme på den gamle dynamo.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 11:45

Psycho Cowboy skrev i meddelelsen
<4361da26$0$11171$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>...

>Nu skal vi have kontaktet nogle af forslagene, så der kan komme noget
>magnetisme på den gamle dynamo.

Betegnelser skal være rigtige, ellers kommer Du ingen vejne hos eksperterne.
:-| Det hedder en "magnet tænding". At den så muligvis er bygget sammen med
en dynamo er en anden sag. Kombinationen hedder en "magdyno"

mvh
Orla

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 28-10-05 12:17

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> eksperterne. :-| Det hedder en "magnet tænding". At den så muligvis
> er bygget sammen med en dynamo er en anden sag. Kombinationen hedder

Og hvor pokker skulle jeg dog vide det fra?
Det er netop derfor jeg spørger og udstiller min manglende viden på området
her i forummet.

Men så ved jeg da det... Tak for svaret Orla.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600 ...snorker i sit vinterhi...

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 11:52

> [...]
>
> --
> Psycho Cowboy
> Suzuki GSX-R 600 ...snorker nu i sit vinterhi...

Sådan har har min bror :)
han ved vist en masse om den!
Kan evt sætte dig i kontakt med ham

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 31-10-05 10:25

"S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> skrev:

> Sådan har har min bror :)
> han ved vist en masse om den!
> Kan evt sætte dig i kontakt med ham

Lyder spændende...
Hvis det er omtalte model han har, må du meget gerne vise ham mit første
indlæg på denne tråd og give ham min mail, som han kan svare tilbage på,
hvis han har lyst til at dele sin viden?

--
http://dfmc.dk/?id=234