Karburatorsprit og elektronisk tænding
Fra : Jørgen Mangor Iverse~

Dato : 27-10-05 12:29

Giver det overhovedet nogen mening?
Der er sket det skrækkelige at jeg er kommet til at tænke over noget jeg
ikke har tænkt over før, eller som jeg har glemt svaret til. Her i den
tilstundene efterårs/vinter -sæson dukker begrebet karburatorsprit op. Det
bruges normalt til at sænke benzinens frysepunkt, så der ikke dannes drivis
m..m i svømmerhuse og den slags steder. Men hvad hvis man slet ikke har
nogen karburator? Bimmeren har jo elektronisk tænding. Men er der alligevel
steder hvor is kan dannes? Bortset fra at den stadig ikke kan lide at være
våd, starter den fint på de kolde morgener (det er jo en bimmer).
---
Jørgem Mangor Iversen
BMW K100RS med EML GT2000 sidevogn

Fra : Menabra

Dato : 27-10-05 12:39

"Jørgen Mangor Iversen" <joergen.iversen@leo-pharma.com> skrev i en
meddelelse news:4360ba16$0$41147$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> steder hvor is kan dannes? Bortset fra at den stadig ikke kan lide at være
> våd, starter den fint på de kolde morgener (det er jo en bimmer).

Det kan jo også fjerne kondensvand i tanken.

Fra : Moller

Dato : 27-10-05 13:14

Jørgen Mangor Iversen wrote:
> [...]
> steder hvor is kan dannes? Bortset fra at den stadig ikke kan lide at være
> våd, starter den fint på de kolde morgener (det er jo en bimmer).

   Du mener Elektronisk indsprøjtning ;) elektronisk tænding, har jeg på 4
af mine MC'er og de alle har kaburator :)

   Men som skrevet et andet sted, så hjælper det også i tanken...
vandplamacher i bunden af tanken(reservetanksområdet), kan medføre rust
osv. på ubeskyttede metalområder.

   Ud over dette, så er der dine dyser i indsprøjtningen, og hvordan de
tager det med at få vand ind i støre mængder i stedet for benzin ?
uha... jeg vil hellere ha vand i svømmerhuset, end skulle ud og købe en
ny indsprøjtningsdyse :)

   Der står også på tanken flasker hvor der desideret står det er til
indsprøjtnings motore :) om det er salgsgas eller ej ???

--
VH
Lars Molnit

Fra : Hekto

Dato : 27-10-05 13:56

Moller brought next idea :
> [...]
> tager det med at få vand ind i støre mængder i stedet for benzin ? uha... jeg
> vil hellere ha vand i svømmerhuset, end skulle ud og købe en ny

Fugt i indsugningsluften kan fryse ved benzinens fordampning og sætte
sig og spærre for åbning/lukning af spjældet. Så der er stadig en idé i
det.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-10-05 16:59

> Fugt i indsugningsluften kan fryse ved benzinens fordampning og sætte sig
> og spærre for åbning/lukning af spjældet. Så der er stadig en idé i det.

Det gælder nok ikke på en k100 da benzinen bliver indsprøjtet lige før
indsugningsventilen
og der er heller ikke nogen venturi ved gasspjældne hvor der er trykfald.Men
et skvat i tanken til at fjerne
kondens er nok ikke dårligt på denne årstid.Jørgen har du fået løst dine
tændings problemer?Jeg har fået mit kable-kit
hjem så hvis du stadig har brug for noget fra det så ring.Det er ikke 100%
iorden men du kan jo prøve dig frem.Jeg har
også lidt tændspoler hvis det er der problemet er.
Hej Palle
tlf 48713965

Fra : Peter

Dato : 27-10-05 20:15

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT-13> wrote in message

> Fugt i indsugningsluften kan fryse ved benzinens fordampning og sætte sig
> og spærre for åbning/lukning af spjældet. Så der er stadig en idé i det.

Er det ikke ved at være et overstået fænomen? Har de fleste biler og mc'ere
ikke opvarmning af karburatorer/indsprøjtningssystem i dag?

F.eks. har de gamle XJ600 modeller (92-95) olie-opvarmning af
karburatorerne. Og de nyere XJ600 modeller (96-04) termostatstyret
el-opvarmning af karburatorerne.

Derfor kan det jo stadig være en god ide at anvende sprit et par gange om
året til at fjerne vand fra tanken.

--
Peter
FJR1300A (tidligere XJ600S)

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-10-05 21:36

Peter wrote:

> F.eks. har de gamle XJ600 modeller (92-95) olie-opvarmning af

Korrektion : gamle XJ600 er 84-88, nye 89-91. 92 og frem er en skandale

--
vh
Torben

Fra : Jim Andersen

Dato : 28-10-05 16:01

Peter wrote:

> Derfor kan det jo stadig være en god ide at anvende sprit et par
> gange om året til at fjerne vand fra tanken.

Hvordan fungerer det ? Sådan rent teoretisk/kemisk ....

/jim

Fra : Peter

Dato : 28-10-05 17:33

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote in message

> Hvordan fungerer det ? Sådan rent teoretisk/kemisk ....

Sprit er blandbart med vand i alle forhold. Det er derfor godt til at slæbe
lidt vand med sig gennem karburatorerne, ind i motoren, hvorefter det blot
forsvinder ud gennem udstødningen som vanddamp.

Det skulle i øvrigt ikke undre mig om det gav en renere forbrænding med lidt
vand under forbrændingen. På oliefyrede varmeværker er det ihvertfald
almindeligt at tilsætte vand til forbrændingen (det hældes _ikke_ i olien,
da vand og olie (også benzin) ikke er blandbart, men indsprøjtes sammen med
olien).

--
Peter
FJR1300A