Hvilken ting bliver tjekket ved syn?
Fra : Dak

Dato : 25-10-05 19:42

Undrer mig bare...

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 19:49

Dak wrote:
> Undrer mig bare...

   Alle de ting synsmanden husker at tjekke den pågældene dag, som har
påvirkning med sikkerheden af køretøjet.

--
VH
Lars Molnit

Fra : Buhl

Dato : 25-10-05 19:56

"Dak" <dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote in message
> Undrer mig bare...
>

> Dak
> Suzuki GS500Ev

Jeg tror det er forskelligt fra sted til sted, og fra mand til mand, men ved
en nyere MC ville jeg nok regne med bremser, slør i styrrør, lys, olietjek
ved forgaffelens O-ringe og horn. Der er som regel ikke de samme problemer
med rusttæring som ved bilerne, så jeg forestiller mig det er
sikkerhedsudstyret det kommer an på. Hvis cyklen er pæn og ordentlig at se
på tror jeg samtidig at de er "hurtigere" til at syne den - gaffatape,
strips, gamle olierester og lignende tror jeg øger opmærksomheden hos
synsmanden. Skivebremser er lettere at tjekke end tromler - tjek at din
skive har den korrekte tykkelse osv. Der er sikkert andre fra gruppen der
kan biddrage med egne erfaringer.....

Jeg har fået synet to motorcykler, men begge var veteraner, og det tror jeg
ikke kan sammenlignes med nye cykler.

Ved den ene kontrollerede han egrenes stand og spænding, slør i styrrør,
lys, horn og tjekkede bremser (accelerationsbegrænser for "forbremsens"
vedkommende) ved en kort tur.

Ved nr. to sad han på hug i 5 minutter og gentog "Den er godt nok flot - du
har godt nok været inde i alle hjørner og shine den hva? - den er godt nok
flot......osv." - sådan lidt mantra-agtigt. Han turde ikke tage en tur af
frygt for at ridse noget, brugte derefter 10 minutter på at lede efter en
gammel typegodkendelse på cyklen inde i deres arkivskab, og lave en fotokopi
til mig.

mvh.
Hans

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-10-05 19:58

On Tue, 25 Oct 2005 20:41:57 +0200, "Dak"
<dakSLET@REMOVEFJERNitsaret.dk> wrote:

Hej.

>Undrer mig bare...

For 5 år siden skrev jeg denne liste i DFM.
Jeg tror stadig den kan bruges.

Her er en checkliste der kan anvendes til at checke en MC før et evt
syn.
Listen gælder ikke helt for ældre MC'er, idet der ikke var
blinklyskrav, bremsekontakt på forbremse, spejle mm.
Jeg har heller ikke taget højde for evt. konstruktive ændringer
Listen adskiller sig forresten ikke meget fra de eftersyn enhver MC
pilot jævnligt bør foretage på sin MC.

Lys:
Alle lygter virker (hvis der er påmonteret ekstralygter skal de virke)
Paraboler fejlfri.
Forlygte indstillet rigtigt - højde og side.
Possitionslys.
Possitionslys ved parkering virker når nøglen står i P (Kun sidevogns
MC).
Bremselys for- og bagbremse.
Blinklys.
Refleks over eller under nummerpladen (skal være synligt)

Bremser.
Tykkelse på klodser - skift dem inden syn, det giver et godt indtryk.
Skivernes mål (se instruktionsbogen for data)
Skiverne er lige.
Ingen rust på skiverne.
Ikke for meget slør i bremsegreb og pedal (læs - intet).
Gummi på bremsepedal skal være i orden (ubeskadiget).
Bremsegreb og pedal skal være hård (ingen luft i systemet).
Bremseslanger skal være ubeskadigede og uden ældningstegn.
Tromlebremser - vinklen mellem trækstang og aktiveringsarm ved hjulet
skal være under 90 grader.
Cyklen skal bremse jævnt og uden at ryste.
Bremserne må ikke hænge (slæbe).

Stel:
Stelnummeret skal let kunne læses (på siden af kronrøret).
Kronrørslejer - ingen slør.
Forgaffel lige.
Forgaffel - ingen slør imellem forgaffelrør.
Styr - ingen slør i de gafler styret på ældre cykler er monteret i.
Styrstop - styret må ikke komme så tæt på tanken at fingrene kommer i
klemme eller at gaffelrørene rammer tanken.
Bagsvinger - ingen slør.
Intet op/ned slør i hjælpesvingarm ved monoaffjedring.
(check på centralstøtteben ved at løfte op i baghjulet).
Støddæmpere - cyklen må ikke opføre sig som en gyngehest.
Hjullejer - ingen slør.
Hvis cyklen har huller i hjulakslerne til splitter skal de være der.
Dæk - minimum slidbane 1 mm (mener jeg at kunne huske).
Opspænding af kæden.
Kædeskærm skal være monteret.
Spejle - skal sidde fast og være ubeskadigede.

Motor:
Intet oliespild.
Spændebånd på benzinslanger.
Ingen røgudvikling fra motor.
Udstødningssystem tæt.
Originale eller godkendte lydpotter (potter der ikke støjer godkendes
som regel).
Bowdentræk til kobling og gas skal lade sig bevæge let og ubesværet.
Gashåndtaget skal løbe hurtigt tilbage når håndtaget slippes (smæk).
Koblingen må ikke "slæbe".

Instrumentering:
Speedometer skal virke.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jan

Dato : 26-10-05 09:55

> Possitionslys.
> Possitionslys ved parkering virker når nøglen står i P (Kun sidevogns
> MC).

Jeg mente positionslys altid skulle virke når nøglen var fjernet fra cyklen,
hvorfor er der et specielt krav til sidevogn?
Man skal da også med en solomaskine kunne tænde positionslyset hvis man
henstiller den på en mørk vej uden nøgle i, eller er jeg galt på den?

jd

Fra : Bjørn S

Dato : 26-10-05 10:27

Jan wrote:

> Man skal da også med en solomaskine kunne tænde positionslyset hvis man
> henstiller den på en mørk vej uden nøgle i, eller er jeg galt på den?

Nej, det kræves ikke, ihvertfald får man disposition for det hvis maskinen
er født uden.
Min NTV er en af dem.

--
/Bjørn

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-05 19:38

On Wed, 26 Oct 2005 10:55:01 +0200, "Jan" <SPAMa45@SPAMsccd.dk> wrote:

Jej Jan.

> [...]
>Man skal da også med en solomaskine kunne tænde positionslyset hvis man
>henstiller den på en mørk vej uden nøgle i, eller er jeg galt på den?

Loven er ændret på det punkt således at kravet kun gælder MC med
sidevogn.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Torben Scheel

Dato : 26-10-05 09:14

Dak wrote:
> Undrer mig bare...

Altid de ting der er defekte

--
vh
Torben - netop hjemkommet fra madkassesyn hvor de glemte at checke