Elvarme driver duggen væk :-)
Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 17:44

Så er elvarme i styrthjelm projectet en realitet. Et første forsøg med ca. 4
watt varme i ventilationskanalen i kæbestykket på Concept'en viste lovende
takter. Det var dog ikke nok til at holde visiret helt dugfri, der måtte
mere til. Så en 15 Ohms effektmodstand blev indkøbt, og med de resulterende
ca. 12 watt varme så er duggen fordrevet, og man kan føle varmen passere
forbi næsen, dog kræver så megen varme en sikkerhedstermostat på 60°C
for det tilfælde at man holder længe i køtrafik, ellers bliver der
faretruende varmt for styroporen.

Senere vil der komme billeder og byggebeskrivelse på min hjemmeside.

mvh
Orla

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 25-10-05 19:04

meddelelse news:435e6131$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Senere vil der komme billeder og byggebeskrivelse på min hjemmeside.

Det lyder siksme spændende. Glæder mig.

Fra : Anders Majland

Dato : 25-10-05 20:20

> Det lyder siksme spændende. Glæder mig.

Samme her - jeg har kun gået og leget lidt med tanken ... men mere elegant
end tråde på visier

/A

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 19:23

Orla Pedersen wrote:

> forbi næsen, dog kræver så megen varme en sikkerhedstermostat på 60°C

   60 grader i hjelmen ???? mon ik 25 er mere ok som maks :)

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 19:46

Moller skrev i meddelelsen <435e77f4$0$41141$14726298@news.sunsite.dk>...

> 60 grader i hjelmen ???? mon ik 25 er mere ok som maks :)

Slap a Modstanden sgu' da ! Tro mig 60°C er helt fint....

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 25-10-05 20:05

Orla Pedersen wrote:

> Slap a Modstanden sgu' da ! Tro mig 60°C er helt fint....

   hæhæ :) man ved jo aldrig.

Fra : Steen Gruby

Dato : 25-10-05 20:22

On Tue, 25 Oct 2005 20:46:17 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Slap a Modstanden sgu' da ! Tro mig 60°C er helt fint....

Jeg kunne nu godt tænke mig at se hvad Joe Barr kunne få ud af den
konstruktion )

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 25-10-05 21:03

Orla Pedersen skrev i meddelelsen
<435e6131$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
>Så er elvarme i styrthjelm projectet en realitet.

Nu med fotos fra første forsøg med 4 watt. Beskrivelse kommer når ånden
kommer over mig.

http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/schubert

mvh
Orla
http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr

Fra : Henrik Mahler

Dato : 25-10-05 22:06

Hvor er det fedt at nogle giver sig i kast
med sådan noget her, der kommer sikkert mange
varianter, en mere universal metode kunne måske
være en række "mindre" serie-forbundne modstande
monteret i visirets nederste 0.5 - 1 cm, fordelt
jævnt i hele breden, en kort blød siliconeledning
i hver side, og hvorfor ikke et multistik fælles
med kombineret gsm-handfree og radio/mp3 )))

HM

Fra : Armand

Dato : 25-10-05 22:33

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> <435e6131$0$38663$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> Nu med fotos fra første forsøg med 4 watt. Beskrivelse kommer når ånden

Fedt!
Med stigende forekomst af diverse luftkanaler, er det egentlig langt
mere logisk end de før sete "el-rude" løsninger

Du skriver andetsteds at den lokale varme kan blive for meget for
polystyren'en, men er der da ikke plads på ydersiden af nettet den
sidder op ad?

Har du taget højde for at driftsspændingen ikke vil være 12, men snarere
14V??

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 25-10-05 22:35

Armand wrote:

> Du skriver andetsteds at den lokale varme kan blive for meget for
> polystyren'en, men er der da ikke plads på ydersiden af nettet den
> sidder op ad?

Og: Hvad mon forbruget ville blive på tværs af et tilsvarende
ståltråd-net :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 06:13

Armand skrev i meddelelsen

>Du skriver andetsteds at den lokale varme kan blive for meget for
>polystyren'en, men er der da ikke plads på ydersiden af nettet den
>sidder op ad?

Desværre nej, og modstanden ville komme i læ. :-|

>Har du taget højde for at driftsspændingen ikke vil være 12, men snarere
>14V??

Jada, og for ledningstab Teoretisk 13 watt, i praksis 12 watt me d 15
Ohms modstand.

Trådnettet ? Kender ikke noget ledende materiale der ville overleve 13-14
volt i den længde. Der findes i øvrigt nogle selvregulerende PTC modstande,
normalt brugt i udendørs kabinetter med elektronik, måske der kan findes
noget.

mvh
Orla

Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~

Dato : 26-10-05 19:10

Lyder som en fed nok ide..

Så det uundgåelige men... ikke for at være lysseslukker, var det ikke
nemmere, mere sikkert etc, med hensyn til strøm, som er hjemmefusket, i
hjelmen( nu kender jeg ikke til fols kundskaber indenfor faget).. ;)
Så ofre de par hundrede kr i en fogcity?(ved ikke om de duer) men dem har
man hørt en del om efterhånden.

godt nok giver den ikke varme fra sig, men er antidug agtig ;)

Giver dig nu alligevel et fint 12 tal i karakter( ifølge den nye minus
skala) ;)

MVH
Johan

Fra : Henrik Mahler

Dato : 26-10-05 20:04

ser godt nok smart ud (hvis det virker)

http://www.mc-select.dk/img/fogcity.pdf

HM

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:02

Johan Vikkelsøe-Pedersen skrev i meddelelsen
<1130350221.488614@dalum.dsa-net.dk>...
> [...]
>man hørt en del om efterhånden.
>
>godt nok giver den ikke varme fra sig, men er antidug agtig ;)

Det kan godt ske at jeg er sart, men fogcity begrænser udsynet mere end jeg
bryder mig om, er komplet ubrugeligt om natten, og hjælper ikke på ydersiden
af visiret.

mvh
Orla

Fra : Jan A Jensen

Dato : 27-10-05 08:30

> [...]
> jeg
> bryder mig om, er komplet ubrugeligt om natten, og hjælper ikke på

Og så hæver det prisen på et nyt visir med adskillige procent Og de kan
jo være dyre nok endda.

--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 14:56

Jan A Jensen skrev i meddelelsen
<43608207$0$198$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...

>Og så hæver det prisen på et nyt visir med adskillige procent Og de
kan
>jo være dyre nok endda.

jo-deet....

mvh
Orla

Fra : Fer

Dato : 28-10-05 17:19

Johan Vikkelsøe-Pedersen wrote:
> [...]
>
> godt nok giver den ikke varme fra sig, men er antidug agtig ;)
>

> Giver dig nu alligevel et fint 12 tal i karakter( ifølge den nye minus

Jeg har tidligere benyttet Fogcity med stor glæde, dvs før jeg fik bil,
nu ser jeg ikke grund til at kører mc når der er anledning til duk i
visiret.

Jeg havde den model der selv skiftede farve efter lysintensiteten, det
var superlækkert, så slipper man for solbriller eller visir skift.

mvh Tommy Fer

Fra : Armand

Dato : 26-10-05 21:40

Orla Pedersen wrote:

> Desværre nej, og modstanden ville komme i læ. :-|

Helt i læ kan den da ikke komme :-/

Et alternativt metal-trådnet kunne, med varmekilden foran, forøvrigt
virke som en diffuser ud fra metallets varmeledning og dermed -spredning
af varmebilledet i kanalens tværsnit!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 26-10-05 22:08

Armand skrev i meddelelsen ...

>Helt i læ kan den da ikke komme :-/

Meget tæt på, modstanden vil komme ud i det hule vippestykke, der også udgør
lukkeventil.

>Et alternativt metal-trådnet kunne, med varmekilden foran, forøvrigt
>virke som en diffuser ud fra metallets varmeledning og dermed -spredning
>af varmebilledet i kanalens tværsnit!

Det ville givet hjælpe, men Schubert konstruktionen tillader ikke et fast
gitter, med mindre man alligevel udfører større modifikationer.

Men igen, problemet er minimalt, luften hvivles alligevel rundt, og med
sikkerhedstermostaten mellem modstand og styropor, så sker der ingenting.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 26-10-05 22:40

On Wed, 26 Oct 2005 23:08:25 +0200, "Orla Pedersen"
> [...]

>Men igen, problemet er minimalt, luften hvivles alligevel rundt, og med
>sikkerhedstermostaten mellem modstand og styropor, så sker der ingenting.

Hvis man endelig vil forlade principperne omkring KISS kan man jo ofte
en PNP transistor og en PTC modstand til at holde temperaturen i skak
med.
Jeg tror jeg ville gøre det, idet jeg har testet temperaturen i to stk
27 ohm 11 watt i parallel påtrykt 12 .5 volt.
Næsten samme type som du har brugt - WTM 19050
De lander ud med 83,5 grad, så de bliver sørme varme.
OK, de bliver selvfølgelig "kølet" når der køres, og på den måde
holdes temperaturen nede.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Armand

Dato : 26-10-05 22:51

Orla Pedersen wrote:

> Det ville givet hjælpe, men Schubert konstruktionen tillader ikke et fast
> gitter, med mindre man alligevel udfører større modifikationer.

Der er da et gitter i forvejen. dét skal da blot udskiftes med et af
metal istedet!

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 15:10

Armand skrev i meddelelsen ...

>Der er da et gitter i forvejen. dét skal da blot udskiftes med et af
>metal istedet!

Jaeh-joeh, der er nok en grund til at giteret er af stof, det skal nemlig
bevæge sig en smule når "ventilen" åbnes eller lukkes. Måske et lidt tyndt
grundlag for ikke at skifte... Jeg kan ikke huske hvornår ventilationen
sidst har været lukket.

Fordelingen af varm luft er nu ikke så tosset endda, der kommer mest midt
for, hvor der er mest brug for afdugning grundet udåndingsluft. Der er et
par "læ" hjørner oppe ved hængslerne til visiret, men det vil kræve ændring
af ventilationskanalerne at få luft derop.

Umiddelbar udfordring er at finde et stik, der fylder mindst muligt, (bruger
et adapterstik nu), med et fornuftigt greb, og som dog smutter ud når man
glemmer stikket. Adapterstikket ryger ud når stærk sidevind "griber"
ledningen. Cigartænderstik er _ikke_ en option !

mvh
Orla

Fra : Torben Scheel

Dato : 27-10-05 17:19

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> glemmer stikket. Adapterstikket ryger ud når stærk sidevind "griber"
> ledningen. Cigartænderstik er _ikke_ en option !

Lille med godt greb er vel modstridende - jeg er ret begejstret for XLR
stik til batteripakker på cykler : http://www.brinck.dk/stik.asp#XLR -
også vejrbestandigheden.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-10-05 21:31

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4360fe7d$0$78283$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Lille med godt greb er vel modstridende - jeg er ret begejstret for XLR
>stik til batteripakker på cykler : http://www.brinck.dk/stik.asp#XLR -
>også vejrbestandigheden.

Neutrik XLR er et fabelagtigt godt designet stik, men de par hundrede
stykker jeg har er nu bare forbeholdt andre opgaver XLR er for stort, og
så låser de. Sennheiser har løst problemet med adapterstikket, de har sat en
krave yderst så det "klikker" i fatningen, men hvor fåes de løst med istøbt
ledning... :-|

mvh
Orla

Fra : Bjørn S

Dato : 28-10-05 07:44

Orla Pedersen wrote:

> Neutrik XLR er et fabelagtigt godt designet stik, men de par hundrede
> stykker jeg har er nu bare forbeholdt andre opgaver XLR er for stort, og
> så låser de.

Det er jo nok fordi de er forbeholdt heavy-rocker-wannabee forsangeren som
skal svinge mikrofonen efter kabelet(en fritflyvende mikrofon slår hårdt,
skal jeg hilse og sige :)
En musikforhandler med eget værksted var måske et bud, hvis det skulle
være løse XLR til overpris, ellers bruger jo RS radioparts eller
www.Elfa.se være et godt sted at kigge.
Der ligger en masse links her ; http://tkhifi.homepage.dk/Link.html

--
/Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 08:23

Bjørn S skrev i meddelelsen ...

>Det er jo nok fordi de er forbeholdt heavy-rocker-wannabee forsangeren som
>skal svinge mikrofonen efter kabelet(en fritflyvende mikrofon slår hårdt,
>skal jeg hilse og sige :)

Derfor dur XLR ikke til mit formål ! Hvis noget går galt, så skal stikket
slippe fatningen. Jeg skal ikke stranguleres af en tynd ledning ved et
banalt uheld. :-/ Jeg kunne selvfølgelig fjerne låsemekanikken fra
fatningen, men det er stadigt et meget stort, fysisk, stik til formålet.

>En musikforhandler med eget værksted var måske et bud, hvis det skulle
>være løse XLR til overpris, ellers bruger jo RS radioparts eller
>www.Elfa.se være et godt sted at kigge.

Jeg mangler ikke XLR stik og køber normalt i kartoner når behovet er
der

mvh
Orla

Fra : Bjørn S

Dato : 28-10-05 12:33

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> banalt uheld. :-/ Jeg kunne selvfølgelig fjerne låsemekanikken fra
> fatningen, men det er stadigt et meget stort, fysisk, stik til formålet.

Det forstod jeg, og det var derfor jeg kom med nogle links hvor du måske
kunne finde noget andet, og/eller XLR født uden låsetap.
Jeg var kortvarigt inde på tanken at foreslå det firpolige stik som
sidder på bl.a min Garmin GPS, men kom i tanke om at det faktisk
allerede er ved at være slidt, og jeg er heller ikke sikker på om det
kan håndtere større strømmer.
Bortsæt fra størrelsen er jeg af den opfatning at XLR er den bedste løsning.

--
/Bjørn

Fra : Fer

Dato : 28-10-05 17:22

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> glemmer stikket. Adapterstikket ryger ud når stærk sidevind "griber"
> ledningen. Cigartænderstik er _ikke_ en option !

Ved ikke om det kan bære belastningen, men jeg tænker umiddelbart på et
gammeldags jack stik af den store type 3-4 mm tyk. ?

mvh Tommy Fer

Fra : Bjørn S

Dato : 28-10-05 20:03

Fer wrote:

> Ved ikke om det kan bære belastningen, men jeg tænker umiddelbart på et
> gammeldags jack stik af den store type 3-4 mm tyk. ?

De er sågar stadig i fuldt brug til mange ting
Men de fylder "indad" i hjælmen. Hunstikket er jo ca 4-5 cm langt, og
det er vel heller ikke så smart med et han-jackstick med en "hot" spids.
Så skulle heller hele kabelet hænge fast i hjælmen og plugges til
cykkelen, men så er man ligså gerne tilbage til et maritimt
cigaret-tænder stik :-/

--
/Bjørn

Fra : Ukendt

Dato : 28-10-05 23:10

Fer skrev i meddelelsen <43624fcd$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...

>Ved ikke om det kan bære belastningen, men jeg tænker umiddelbart på et
>gammeldags jack stik af den store type 3-4 mm tyk. ?

Kortslutter under isætning :-|

mvh
Orla

Fra : Moller

Dato : 28-10-05 23:35

Orla Pedersen wrote:

> Kortslutter under isætning :-|

   Ja, det er imponerende hvad slags crap der er dukket op at stik gennem
tiderne ;)

   hvad med en alm. DC stik. ala dem man bruger til PC speakers osv. ?
eller går der mere end 1A gennem ?

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 08:24

Moller skrev i meddelelsen <4362a7a6$0$41149$14726298@news.sunsite.dk>...

> hvad med en alm. DC stik. ala dem man bruger til PC speakers osv. ?
>eller går der mere end 1A gennem ?

Det er hvad jeg bruger lige nu, og det passer størrelsesmæssigt fint, men
det holder en anelse for lidt fat, og "blæser ud" i hårdt vejr. Jeg ved at
Sennheiser bruger en udgave med en lille forhøjet kant yderst på stikket.
Det må vist blive et sådant jeg skal have fundet, gerne med en meter
faststøbt ledning. Jeg må igang med katalogerne, og google

mvh
Orla

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 29-10-05 09:23

"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i

> [...]
> Det må vist blive et sådant jeg skal have fundet, gerne med en meter
> faststøbt ledning. Jeg må igang med katalogerne, og google

Hvad med at fastholde stikket med en anordning a´la fjederen der holder
stikket i en LPT printer? (hvis du forstår en lidt søgt forklaring

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen
Om signatur og quoting: http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Fra : Steen Gruby

Dato : 28-10-05 23:41

On Sat, 29 Oct 2005 00:09:49 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla...

>Kortslutter under isætning :-|

Phono plug
Du ved de såkaldte RCA stik.
De sidder godt, men bliver rykket fra hinanden med et hårdt træk.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 29-10-05 08:32

Steen Gruby skrev i meddelelsen
<35a5m19gml7u18cnobcbmpqs70ae5igu95@4ax.com>...

>Phono plug
>Du ved de såkaldte RCA stik.
>De sidder godt, men bliver rykket fra hinanden med et hårdt træk.

Af guldbelagt lc-ofc kobber, og med teflonisolering. Nej seriøst, det er
da en mulighed, og det er faktisk bedre egnet end dc/adapterstik af hensyn
til fugt. Men stiktypen er svær at finde med en "seriøs" trækaflastning for
ledningen. Jeg kunne selvfølgelig kanibalisere et SP-DIF kabel med støbte
stik, men der er godtnok ikke meget kobber i inderlederen :-|

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-10-05 11:18

On Sat, 29 Oct 2005 09:31:54 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

>Af guldbelagt lc-ofc kobber, og med teflonisolering.

Det giver en mere nyanceret varme

> [...]
>ledningen. Jeg kunne selvfølgelig kanibalisere et SP-DIF kabel med støbte
>stik, men der er godtnok ikke meget kobber i inderlederen :-|

Et lille stylle krympeflex med "svejse nams" indeni, og det er vandtæt
og ikke til at flå fra hinanden igen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Andersen \(3650\)

Dato : 29-10-05 13:34

"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> Et lille stylle krympeflex med "svejse nams" indeni, og det er vandtæt
> og ikke til at flå fra hinanden igen.

"Svejse nams" er godt nok det sjoveste udtryk jeg til
dato har hørt. Det er blot lim, a'la det man bruger i limpistoler.
Men du har ret i at det ikke er til at flå fra hinanden når det
først er størknet (og krympeflexen er krympet helt ind)

Fra : Steen Gruby

Dato : 29-10-05 19:38

On Sat, 29 Oct 2005 14:34:26 +0200, "Andersen \(3650\)"
<virkerikke@nospam.dk> wrote:

Hej.

> [...]
>Men du har ret i at det ikke er til at flå fra hinanden når det
>først er størknet (og krympeflexen er krympet helt ind)

Jeg benytter den slags krympeflex til at udbedre skader på nedgravede
kabler i vort lokale fællesantenneanlæg.
Jeg ved ikke næjagtigt hvad der er indeni, men lim kan sagtens passe.
Under alle omstændigheder er det vandtæt.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo