|
| SV650 motorlyd Fra : duer@ikke.IT |
Dato : 24-10-05 22:09 |
|
Hej NG'er
Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
bemærket
en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
Ved lidt højrer tomgang og under kørsel er der intet, og MC'en går
forrygende i maskinen.
Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
mvh & på forhånd tak
/Mike
| |
Mikkel Christensen (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 25-10-05 00:44 |
|
duer@ikke.IT writes:
> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
> bemærket en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
Det var da en usædvanlig lav tomgang?
> Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
Nøeh... Hvorfor ikke bare stille den til at gå 10-1200 rpm (eller hvad
den nu står til i bogen) i tomgang og så glæde sig over lyden er forsvundet?
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Tue Jensen (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Tue Jensen |
Dato : 25-10-05 09:10 |
|
On 25 Oct 2005 01:44:09 +0200, Mikkel Christensen wrote:
> duer@ikke.IT writes:
>
>> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
>> bemærket en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>
> Det var da en usædvanlig lav tomgang?
>
>> Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
>
> Nøeh... Hvorfor ikke bare stille den til at gå 10-1200 rpm (eller hvad
> den nu står til i bogen) i tomgang og så glæde sig over lyden er forsvundet?
Den skal da vist op på 1300 +/- 200 omdr. eller i det lag.
--
Tue
SV650S
dfmc.dk/?id=389
| |
Armand (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-10-05 17:14 |
|
Mikkel Christensen wrote:
> duer@ikke.IT writes:
>
>
>>Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
>>bemærket en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>
>
> Det var da en usædvanlig lav tomgang?
>
>
>>Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
>
>
> Nøeh... Hvorfor ikke bare stille den til at gå 10-1200 rpm (eller hvad
> den nu står til i bogen)
En SV650 er IKKE en Harley Davidson og skal derfor ikke lyde som en
sådan - Hverken under kørsel eller tomgang :-|
Korrekt tomgang for den er faktisk relativ høj: 1300rpm +/-100!
--
Armand.
| |
Moller (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-10-05 17:26 |
|
Armand wrote:
> Mikkel Christensen wrote:
>> duer@ikke.IT writes:
>>
>>
>>> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
>>> bemærket en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>>
>>
>> Det var da en usædvanlig lav tomgang?
>>
>>
>>> Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
>>
>>
>> Nøeh... Hvorfor ikke bare stille den til at gå 10-1200 rpm (eller hvad
>> den nu står til i bogen)
>
> En SV650 er IKKE en Harley Davidson og skal derfor ikke lyde som en
> sådan - Hverken under kørsel eller tomgang :-|
> Korrekt tomgang for den er faktisk relativ høj: 1300rpm +/-100!
Hæ, det minder en om hvorfor der var så mange VF ejere som brændte
motoren af, fordi de syntes de lød godt med lavere omdr. i tomgang, end
hvad de var bygget til :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Mikkel Christensen (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Mikkel Christensen |
Dato : 25-10-05 20:26 |
|
Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
> En SV650 er IKKE en Harley Davidson og skal derfor ikke lyde som en
> sådan - Hverken under kørsel eller tomgang :-|
Sådan en Harley tomgang er ellers ganske lærerig. Når man sætter en hånd
for udstødningen på min brors gamle shovel kan man nærmest høre de 4
takter. 'Suck, squeeze, bang, blow' som manden på Discovery siger :)
--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.
| |
Moller (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-10-05 20:35 |
|
Mikkel Christensen wrote:
> Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:
>
>> En SV650 er IKKE en Harley Davidson og skal derfor ikke lyde som en
>> sådan - Hverken under kørsel eller tomgang :-|
>
> Sådan en Harley tomgang er ellers ganske lærerig. Når man sætter en hånd
> for udstødningen på min brors gamle shovel kan man nærmest høre de 4
> takter. 'Suck, squeeze, bang, blow' som manden på Discovery siger :)
Mens han fortalt om den lille Jet motor til et fjernstyret fly ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Futte & Co. (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Futte & Co. |
Dato : 25-10-05 13:41 |
|
duer@ikke.IT wrote:
> Hej NG'er
>
> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
> bemærket
> en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>
Det hedder da ikke tomgang men eftertænding . Opstår tit ved for lav
oktan brændsel
--
Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er
| |
duer@ikke.it (25-10-2005)
| Kommentar Fra : duer@ikke.it |
Dato : 25-10-05 19:22 |
|
Hov hov - nu skal I være ordentlige.
Vi er enige om, at korrekt tomgang ligger en pæn del over det nævnte, men
det ændre jo ikke ved det faktum,
at der er en lyd i motoren, som jeg ikke kender og ikke har hørt
tidligere.
Og da der er heldigvis er en del SV chauffører derude, så kunne det jo
være spændende,
og høre om en eller anden har oplevet noget tilsvarende...
OG der er ikke tale om tændingsbanken (medmindre den skal køre på
Flybrændstof),
og der er ikke en forkert lyd ved sejtræk..
SÅ - jeg prøver igen: Er der nogle SV-chauffører der har oplevet noget
tilsvarende ?????
/Mike
| |
Moller (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 25-10-05 19:32 |
|
duer@ikke.it wrote:
> Hov hov - nu skal I være ordentlige.
>
> Vi er enige om, at korrekt tomgang ligger en pæn del over det nævnte, men
> det ændre jo ikke ved det faktum,
> at der er en lyd i motoren, som jeg ikke kender og ikke har hørt
> tidligere.
> Og da der er heldigvis er en del SV chauffører derude, så kunne det jo
> være spændende,
> og høre om en eller anden har oplevet noget tilsvarende...
>
> OG der er ikke tale om tændingsbanken (medmindre den skal køre på
> Flybrændstof),
> og der er ikke en forkert lyd ved sejtræk..
>
> SÅ - jeg prøver igen: Er der nogle SV-chauffører der har oplevet noget
> tilsvarende ?????
Hvis lyde kun kommer når den er så langt under af tomgang efter bogen,
så er det motoren der brokker sig over du gør noget den ikke er bygget til.
Hvis lyden også kommer når den står rigtig i tomgang som den skal, og
du altid holder omdr. der, og opefter så er det noget helt andet og
derved noget der skal kigges på, og der må du nok forbi er værksted og
lade dem lytte til den, da en lyd kan være mange ting, og derved vil du
ikke kunne få en 100% brugbar diagnose herinde fra.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 25-10-05 21:06 |
|
duer@ikke.it wrote:
> Hov hov - nu skal I være ordentlige.
>
> Vi er enige om, at korrekt tomgang ligger en pæn del over det nævnte, men
> det ændre jo ikke ved det faktum,
> at der er en lyd i motoren, som jeg ikke kender og ikke har hørt
> tidligere.
Du tog det ikke som et hint om at den p.g.a. for lave omdrejninger
mister smørefilmen og derfro banker i et plejlleje?? =
--
Armand.
| |
Johan Vikkelsøe-Pede~ (26-10-2005)
| Kommentar Fra : Johan Vikkelsøe-Pede~ |
Dato : 26-10-05 17:06 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:Kew7f.71775$Fe7.245523@news000.worldonline.dk...
> duer@ikke.it wrote:
> > Hov hov - nu skal I være ordentlige.
> >
> > Vi er enige om, at korrekt tomgang ligger en pæn del over det nævnte,
men
> > det ændre jo ikke ved det faktum,
> > at der er en lyd i motoren, som jeg ikke kender og ikke har hørt
> > tidligere.
>
> Du tog det ikke som et hint om at den p.g.a. for lave omdrejninger
> mister smørefilmen og derfro banker i et plejlleje?? =
_____________________________________________
Det er jo heller ikk en harley, lad den stakkels sv få de omdrejninger den
skal have.
Det kan jo også skyldes den er ved at gå i stå, og banker sig igang igen??¨
(det dog mest udprgæget ved biler jeg har hørt det, men hvorfor skulle det
ikk også kunne ske på mc)
Johan
| |
Jes Vestervang (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 25-10-05 19:29 |
|
duer@ikke.it writes:
> Vi er enige om, at korrekt tomgang ligger en pæn del over det
> nævnte, men det ændre jo ikke ved det faktum, at der er en lyd i
> motoren, som jeg ikke kender og ikke har hørt tidligere.
Ingen motor lyder fornuftig ved et omdrejningstal på halvdelen af
tomgang. Det er faktisk ret usundt for den, så få den nu bare skruet
op på de 1300 rpm. iden den bliver ødelagt af det!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (25-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 25-10-05 22:53 |
|
Moller <news@molnit.com> writes:
> Mikkel Christensen wrote:
>> 'Suck, squeeze, bang, blow' som manden på Discovery siger :)
>
> Mens han fortalt om den lille Jet motor til et fjernstyret fly ;)
En meget fascinerende tingest i øvrigt!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Tommy Fer (28-10-2005)
| Kommentar Fra : Tommy Fer |
Dato : 28-10-05 12:54 |
|
duer@ikke.IT skrev:
> Hej NG'er
>
> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
> bemærket
> en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>
> Ved lidt højrer tomgang og under kørsel er der intet, og MC'en går
> forrygende i maskinen.
>
> Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
>
> mvh & på forhånd tak
>
> /Mike
Mit bud er at oliepumpen ikke levere nok (tryk eller mængde) så det du
kan høre er enten dine hovedlejer eller dit plejlstangsleje der har
metal mod metal skraben/banken istedet for med en fin og lækker olie
film imellem.... Moralen.. FÅ DEN NU OP PÅ 1300 RPM. Eller find en
gammel Honda VF chauffør fra 80erne der kan fortælle hvor dyrt det kan
blive.
mvh Tommy Fer
| |
Torben Scheel (28-10-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 28-10-05 15:16 |
|
Tommy Fer wrote:
> duer@ikke.IT skrev:
>
>> Hej NG'er
>>
>> Jeg er ved at putte SV'er væk for vinteren, og har i den forbindelse
>> bemærket
>> en "klonk-lyd" fra motoren ved lav tomgang (600 omdr).
>>
>> Ved lidt højrer tomgang og under kørsel er der intet, og MC'en går
>> forrygende i maskinen.
>>
>> Har nogle af jer oplevet noget tilsvarende på en SV650 ???
>>
>> mvh & på forhånd tak
>>
>> /Mike
>
>
> Mit bud er at oliepumpen ikke levere nok (tryk eller mængde) så det du
> kan høre er enten dine hovedlejer eller dit plejlstangsleje der har
> metal mod metal skraben/banken istedet for med en fin og lækker olie
> film imellem.... Moralen.. FÅ DEN NU OP PÅ 1300 RPM. Eller find en
> gammel Honda VF chauffør fra 80erne der kan fortælle hvor dyrt det kan
> blive.
>
Jeg er godtnok fra 60'erne - men har da været VF chauffør. Det
kostede kun normal afskrivning og sliddele i mine 60.000km
--
vh
Torben - der støtter forslaget om at justere MC'en til spec's
| |
MKS - 74 (28-10-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 28-10-05 15:47 |
|
On Fri, 28 Oct 2005 16:16:15 +0200, Torben Scheel
<torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>men har da været VF chauffør. Det
>kostede kun normal afskrivning og sliddele i mine 60.000km
Det har jeg også været, det var en indtægt .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
BoA (29-10-2005)
| Kommentar Fra : BoA |
Dato : 29-10-05 21:51 |
|
MKS - 74 skrev:
> On Fri, 28 Oct 2005 16:16:15 +0200, Torben Scheel
> <torben_scheel@hotmail.com> wrote:
>
>
>>men har da været VF chauffør. Det
>>kostede kun normal afskrivning og sliddele i mine 60.000km
>
>
> Det har jeg også været, det var en indtægt .
>
Tjaeh ! Min VF750c årgang 84 nåede at runde de
128.000 km uden at motoren havde været åbnet. Den
brugte næsten ingen olie da den (og undertegnede)
desværre blev smadret af en bilist, der lige
glemte det med vigepligt.
Med bedste hilsner
fra
BoA
| |
|
|