Viel spas - MC som arbejdsredskab
Fra : Niels Pein

Dato : 22-10-05 21:24

Kort forhistorie:
Stormen 8. januar var meget hård ved skoven lige ud for vores hus. Den 4.
juli kom der en "skovmaskine" og rydede resten. Nu ligner det l*rt med
masser af store gren-stakke, oprevne trærødder og enkelte stykker af
træstammer.
http://pein.dk/foto/storm05/
http://pein.dk/foto/timber/

Ejeren af området har sagt at vi må tage alt det træ vi vil, af det der er
tilbage. Forleden var jeg nede med motorsaven og slæbe de bedste stykker
hjem i egen have.
Efter nogle timer var jeg ved at være træt og det var ved at blive mørkt,
men jeg fandt lige nogle gode stykker der var for tunge til at bære, helt
nede i den ande ende af området.

Så jeg savede dem op i små stykker lige til at kløve. Nu manglede jeg så
bare at slæbe dem hjem, en eller to ad gangen (diameter ca. 25 - 35 cm.)
tværs over det her elendige område hvor det er svært nok bare at gå. Jeg
havde allerede slæbt en masse, så det havde jeg ikke specielt meget lyst til
på det tidspunkt. Og det var umuligt at få bil med trailer ind i området.
Det kræver traktor eller lignende.

Så slog det mig: Her kan jeg da godt køre med TransAlp'en! Så på med den
ældste topboks, ned gennem haven og ind i skoven. Med åbent låg på topboksen
kunne jeg have et eller to stykker ad gangen, og så gik det ellers over stok
og sten i pendulfart til alle stykkerne var hjemme. Det er ikke meget man
kan have ad gangen, men det er kun godt, så er man jo nødt til at køre det
mere.
Kanon trial øvelse, selvom TransAlp'en er lidt tung og højt gearet til den
slags. Og to tunge kævler på baggagebæreren rykker også lidt ved
tungdepunktet, men det gør bare kørsel i terræn mere spændende.

Sådan kan skovarbejde pludseligt gå hen og blive sjovt.
Nu ærger jeg mig bare over, at jeg ikke har fået den ide noget før.
--
Mvh.
Niels Pein

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 23-10-05 14:09

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> wrote in message
> Kort forhistorie:
-klip-
> Sådan kan skovarbejde pludseligt gå hen og blive sjovt.
> Nu ærger jeg mig bare over, at jeg ikke har fået den ide noget før.
> [...]

Tjah, så fik du da noget motion.
Havde du haft et par gamle Krauser-lokummer på cyklen også, kunne du have
haft en del mere.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

--
=================
www.welles.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 23-10-05 19:43

"Niels Pein" <fornavn@efternavn.dk> writes:

> Sådan kan skovarbejde pludseligt gå hen og blive sjovt. Nu ærger
> jeg mig bare over, at jeg ikke har fået den ide noget før.

Det lyder til at have været skægt Det minder mig lidt om PerP's
historie om dengang han brugte Gumse til at trække havetromlen
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/msg/29fe8fb271c0d818>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Armand

Dato : 23-10-05 22:14

Niels Pein wrote:

> http://pein.dk/foto/timber/

Fed skovmaskine ikk'?
De der buede stykker som danner hjørnestolperne i kabinen har været
forbi min hånd på arbejde!
Rart sådan at kunne se faktuelt bevis på sin produktivitet

> [...]
> kunne jeg have et eller to stykker ad gangen, og så gik det ellers over stok
> og sten i pendulfart til alle stykkerne var hjemme.

Hæ!
Der findes: TransAm; TransAlp og nu også TransForrest

--
Armand.

Fra : test

Dato : 24-10-05 11:55

> Hæ!
> Der findes: TransAm; TransAlp og nu også TransForrest

Og så har du glemt "Trans".. .

Fra : Niels Pein

Dato : 24-10-05 17:00

"Armand" skrev...

> Fed skovmaskine ikk'?

Jo, den var jeg da noget imponeret over. For pokker den kunne tage fat.

> De der buede stykker som danner hjørnestolperne i kabinen har været forbi
> min hånd på arbejde!

Cool. Senere kom der en anden specialmaskine og samlede disse 4(?) meter
stammer sammen. Den havde et lignende bur, men den havde altså fået tæsk,
for nogle af sagerne var let bøjede. Så de har nok fået lov at bevise deres
værd.

> Der findes: TransAm; TransAlp og nu også TransForrest

Normalt bruger jeg den kun til TransPort.
Den får lov at leve op til sit navn, for den har transporteret os og alt
campinggrejet til Alperne 4 gange. Den er dog mere velegnet til selve
Alpekørslen end transporten derned.
--
Niels