/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
DT125R diagnosticering: bankelyd efter nyt~
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-10-05 18:10

Hej,

Så har jeg taget mig sammen til at fortsætte reparationseventyret på
DT'eren. Kort fortalt har den en bankelyd i motoren som jeg ikke kan
slippe af med. Hele historien er som følger:

Jeg køber den i maj '04, kører nogle hundrede kilometer, hvorefter den
sætter sig. Den fik lidt sjovt inden da, så jeg troede at det skyldtes
en stoppet karburator med deraf følgende farligt mager blanding.

Jeg får fat i et nyt stempel og en nyopboret cylinder (og bliver
1700,- fattigere), hvorefter den igen kører fint. I samme omgang
renser jeg karburatoren. Så bliver det efterår, men jeg får ikke kørt
mere end et par hundrede km på den. I november sætter den sig så igen,
så jeg må trække de syv bakkede km hjem, hvor jeg endda er ved at
blive kørt ned - møgdag! Hvide mc'er der trækkes med kan åbenbart
sagtens overses selvom de passerer en meter foran næsen på en bil.

Jeg anede ikke hvad der er galt og det var eksamenstid, så jeg havde
ret svært ved at tage mig sammen til at gøre noget ved det. I maj tog
jeg mig sammen og skilte den ad for at finde ud af hvad der var
galt. Stemplet var ridset, men cylinderen var uskadt:
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/f67b2d94cc21ef9f/dcd99c75cf0795c6?tvc=1&q=dt125r+author:jes+author:vestervang#dcd99c75cf0795c6>

Inden jeg skilte den ad prøvede jeg lige at starte den, og den lød
perfekt (og startede ved 2. jog på starteren!). Der var en måneds
leveringstid på det nye stempel, så jeg sprøjtede en god sjat wd40 på
krumtappen. Jeg konsterer også at det må være oliepumpen, der
strejker, så jeg går over til selvblandet benzin. Olien er Belray SI7
(svjv) og er anbefalet af CrossJan (mc-mekaniker og crossguru fra
AORMCK.

Da jeg starter motoren med det nye stempel (med nåleleje, 1000,- i
alt) har den pludselig fået en fæl bankelyd. Jeg tænker med det samme
at der er røget for meget wd40 i krumtaphuset, så det klasker mod
krumtappen. Jeg skiller den ad igen og får en del vædske op, men det
er tilsyneladende benzin, der er dernede. Svømmerventilen i
karburatoren fungerer tilsyneladende fint, men jeg renser alligevel
sagerne i svømmerhuset for en sikkerheds skyld. Derudover er stemplet
allerede blevet ridset, selvom det fik noget smørelse inden motoren
blev samlet. Jeg går ud fra at der er benzinen i krumtaphuset, der har
skyllet smøringen væk.

Da jeg samler det igen banker den lystigt videre og cyklen ryger i
skammekrogen et stykke tid.

Idag splitter jeg lortet af igen og vender den på hovedet for at få
evt. væske ud (jeg har ikke trykluft). Cylinderen blev ikke
afmonteret, men jeg skruede tændrøret ud og tørnede motoren, så
evt. væske burde alligevel være røget ud. Bankelyden er der bare
stadig

Bottom line: Misbrugt stempel lyder perfekt, nyt stempel giver
bankelyd. Jeg fatter det ikke. Stemplet skulle have det rigtige mål og
føles svjh. også som om det passer fint. Jeg har selvfølgelig glemt at
måle cylinder og stempel, men jeg har efterhånden meget lidt lyst til
at skille det af for 5-6. gang

Stemplet føles som om det kører gnidningsfrit når man drejer motoren
med starteren, så... :-/

Men det jeg søger er nogle tips til hvad der ellers kan give
bankelyden. Hjææælp, jeg er ved at blive desperat
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

 
 
Torben Scheel (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Torben Scheel


Dato : 22-10-05 19:14

Jes Vestervang wrote:
> Men det jeg søger er nogle tips til hvad der ellers kan give
> bankelyden. Hjææælp, jeg er ved at blive desperat

Lynhurtigt fra hoften - er det tværgående hul (til plejlstangsakslen) i
det nye stempel ovalt? Bruger du samme plejlstangsleje? Prøv at køre
stemplet i bund og giv det et lille gok ovenfra for at høre/føle/mærke
om der er slup.

--
vh
Torben

Preben Riis Sørensen (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-10-05 19:22


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev
en masse

Det kan være plejlstangsleje/bøsning der har taget skade. Hiv og tryk i alle
stillinger for at konstatere slør, det er nærmest kun muligt hvis krumtappen
er taget ud. Det kan jo ikke være stemplet, da du skriver at du har kørt med
det uden problemer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk





Jes Vestervang (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-10-05 19:23

Torben Scheel <torben_scheel@hotmail.com> writes:

> Lynhurtigt fra hoften - er det tværgående hul (til
> plejlstangsakslen) i det nye stempel ovalt? Bruger du samme
> plejlstangsleje?

Jeg fik ny krydsping og leje med til stemplet, så det burde være i
orden. Krydspinden passer svjh. perfekt i stemplet.

> Prøv at køre stemplet i bund og giv det et lille gok ovenfra for at
> høre/føle/mærke om der er slup.

Når man hiver op og ned i stemplet føles det helt slupfrit.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 22-10-05 19:49

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev
> en masse
>
> Det kan være plejlstangsleje/bøsning der har taget skade. Hiv og tryk i alle
> stillinger for at konstatere slør, det er nærmest kun muligt hvis krumtappen
> er taget ud.

Gys

> Det kan jo ikke være stemplet, da du skriver at du har kørt med
> det uden problemer.

Jeg har hele tiden haft problemer med det nye stempel, der sidder i
nu.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Andersen \(3650\) (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 22-10-05 20:36

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:877jc51nrx.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> Bottom line: Misbrugt stempel lyder perfekt, nyt stempel giver
> bankelyd. Jeg fatter det ikke. Stemplet skulle have det rigtige mål og
> føles svjh. også som om det passer fint. Jeg har selvfølgelig glemt at
> måle cylinder og stempel, men jeg har efterhånden meget lidt lyst til
> at skille det af for 5-6. gang
>
Når mislyden kun er der når det er med det nye stempel, så vil jeg få
det målt på alle forskellige tænkelig måder. Plejstang og krumtap kan
der jo ikke være noget galt med. Hvis hullet til krydspin ikke sidder
samme sted kan det jo være skørtet rammer krumtap såvel som top
af stempel rammer topstykke/tændrør. Passer bankelyden med om-
-drejningerne? (det burde være tilfældet)



Preben Riis Sørensen (22-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 22-10-05 21:59


"Andersen (3650)" <virkerikke@nospam.dk> skrev
> Hvis hullet til krydspin ikke sidder
> samme sted kan det jo være skørtet rammer krumtap såvel som top
> af stempel rammer topstykke/tændrør.

Åh ja, den kan selvf. også ramme i bunden, totaktere ligger helt tæt på der.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jes Vestervang (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-05 05:15

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> writes:

> Fejl ved stempelringe? Kan det udelukkes?

Udelukke er nok så meget sagt, men umiddelbart passer de fint. De har
dog været lidt tricky at montere, men det skulle være ret mærkeligt om
noget kunne gå galt så mange gange i træk.

> Hvis de er en anelse for "smalle" har du problemet - De skal passe
> meget nøjagtigt.

Smalle som i at radius (og længde) er for lille? De fulgte jo med
stemplet, så de burde passe, men derudover lader de nu også til at
passe om stemplet som de bør.

> Forkert Tændrørstype (gevindlængde)?

Jeg kørte med samme tændrør da det hele kørte perfekt, så det burde
være i orden.

Jeg må nok hellere prøve at skille sagerne ad igen imorgen
(eftermiddag og måle stempel, cylinder og stempelringe efter :-/
--
mvh Jes Vestervang (netop vadet de 8 km hjem fra Gaden... sikke en
motion man får

Jes Vestervang (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-05 19:29

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> Og på alle de japanske 2-taktere jeg har haft fingrene i, må enderne
> af stempelringene ikke komme i nærheden af portene - indsugning
> såvel som udstødning.

Men det behøver man vel slet ikke at tage stilling til, for noterne
sørger da for at stempelringene kun kan sidde på een måde.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (23-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 23-10-05 22:24

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> Men det behøver man vel slet ikke at tage stilling til, for noterne
>> sørger da for at stempelringene kun kan sidde på een måde.
>
> Derfor kan du vel stadig vende stemplet en halv omgang forkert.

Nåja, men pilen er jo ikke til at tage fejl af

....men det blev ikke lige idag jeg fik splittet skidtet ad igen, måske
imorgen
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (24-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 24-10-05 21:49

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> writes:

> Når mislyden kun er der når det er med det nye stempel, så vil jeg
> få det målt på alle forskellige tænkelig måder. Plejstang og krumtap
> kan der jo ikke være noget galt med. Hvis hullet til krydspin ikke
> sidder samme sted kan det jo være skørtet rammer krumtap såvel som
> top af stempel rammer topstykke/tændrør.

Stemplet ser ikke ud til at have ramt noget, men næste gang jeg har
skidtet åbnet, sammenligner jeg det med det gamle og ser om jeg kan
finde nogle forskelle.

> Passer bankelyden med omdrejningerne? (det burde være tilfældet)

Jep.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-10-05 18:25

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>
>>> Passer bankelyden med omdrejningerne? (det burde være tilfældet)
>>
>> Jep.
>
> Nå men så læser vi vel nærmere når dyret har været brækket over

Ja, jeg skal liiige tage mig sammen :-/ Men jeg vender tilbage.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-10-05 22:43

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Så har jeg taget mig sammen til at fortsætte reparationseventyret på
> DT'eren. Kort fortalt har den en bankelyd i motoren som jeg ikke kan
> slippe af med........... Bottom line: Misbrugt stempel lyder
> perfekt, nyt stempel giver bankelyd. Jeg fatter det ikke. Stemplet
> skulle have det rigtige mål og føles svjh. også som om det passer
> fint. Jeg har selvfølgelig glemt at måle cylinder og stempel, men
> jeg har efterhånden meget lidt lyst til at skille det af for
> 5-6. gang

Så gjorde jeg det alligevel og kan konstatere at stempel og cylinder
ikke passer så godt som jeg troede at kunne huske.

Overstørrelesmålene på stempeltoppene (hedder det ikke stempelkrone,
egentlig?) viser begge 0,75, men der er tydeligvis stor forskel på
diameteren. Det nye stempel tillader et 0,3 mm søgeblad at komme ned,
mens det gamle kun lader et 0,1 mm søgeblad komme ned. 0,1 mm er vist
egentlig slidgrænsen, men det er fusket målt og jeg mangler en
skydelære (jeg skal nok købe en snarest .

Såeh, nu vil jeg smutte ned forbi Special MC imorgen, som solgte mig
stemplet, og se om de kan forklare hvordan det kan gå til. Det værste
er bare at det tog en måned at få det forkerte stempel, så jeg gruer
for hvor lang tid det tager at få et der passer. Special kæmpede
ellers hårdt ved telefonen for at få fat i stemplet, glemte mig aldrig
og kan på ingen måde klandres for at skidtet ikke passer - lige for at
få det på plads
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Preben Riis Sørensen (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 25-10-05 23:01


"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev > Overstørrelesmålene på
stempeltoppene (hedder det ikke stempelkrone,
> egentlig?) viser begge 0,75, men der er tydeligvis stor forskel på
> diameteren. Det nye stempel tillader et 0,3 mm søgeblad at komme ned,
> mens det gamle kun lader et 0,1 mm søgeblad komme ned. 0,1 mm er vist
> egentlig slidgrænsen

Det giver vel kun hjertebanken, og ikke stempelbanken?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Jes Vestervang (25-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 25-10-05 23:14

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev
>> Overstørrelesmålene på stempeltoppene (hedder det ikke
>> stempelkrone, egentlig?) viser begge 0,75, men der er tydeligvis
>> stor forskel på diameteren. Det nye stempel tillader et 0,3 mm
>> søgeblad at komme ned, mens det gamle kun lader et 0,1 mm søgeblad
>> komme ned. 0,1 mm er vist egentlig slidgrænsen
>
> Det giver vel kun hjertebanken, og ikke stempelbanken?

De 0,1 mm? Tjow, men det er også målt med et søgeblad mellem stempel
og cylinder længst nede er er derfor ret upræscist. Til gengæld er jeg
ikke i tvivl om at de 0,3 mm er skyld i bankelyden :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-10-05 00:05

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev
>> > Det giver vel kun hjertebanken, og ikke stempelbanken?
>>
>> De 0,1 mm? Tjow, men det er også målt med et søgeblad mellem
>> stempel og cylinder længst nede er er derfor ret upræscist. Til
>> gengæld er jeg ikke i tvivl om at de 0,3 mm er skyld i bankelyden
>> :-/
>
> Det er jeg, derfor er de andre mål stadig interessante.

Jeg skal lige have købt mig en skydelære før jeg kan tage nogle
fornuftige mål :-/ Men nu vil jeg lige se hvad de har at sige hos
Special.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-10-05 10:48

"Soren Lindholt" <lindholt@FJERNESperson.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in message
>> Jeg skal lige have købt mig en skydelære før jeg kan tage nogle
>> fornuftige mål :-/ Men nu vil jeg lige se hvad de har at sige hos
>> Special.
>
> Jeg har de der dimser til at tage indvendige mål så du kan bare
> komme forbi mit værksted med cyllen....

Ok. Så hører du nok fra mig, hvis ikke de har sådan en hos
Special. Men cylinderen er jo nyopboret, hvis man ser bort fra at den
har sat sig en enkelt gang og lavet nogle minimale ridser:
<http://kom.aau.dk/~jvje03/stempel/>

> men ellers arbejder crossJan jo hos Special, og han er en af de
> førende DT specialister i DK, han har selv haft 19!!

Det var da også en del, men jeg er nu ikke overrasket

Men nøjj, hvor jeg håber at DT'en snart kommer ud at køre så jeg kan
komme til at køre noget ræs Er der stadig ugentligt møde i AORMCK?
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-10-05 17:03

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Bottom line: Misbrugt stempel lyder perfekt, nyt stempel giver
> bankelyd.

Problemet viste sig at være at det gamle stempel var mærket
forkert(!), og det kan det nye fra Special jo ikke gøre for. Nu håber
jeg bare at CrossJan har en cylinder, der passer til det lille nye
stempel :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Andersen \(3650\) (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 26-10-05 19:39

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:87hdb4gtap.fsf@dellen.royal.flof.dk...
> Problemet viste sig at være at det gamle stempel var mærket
> forkert(!), og det kan det nye fra Special jo ikke gøre for. Nu håber
> jeg bare at CrossJan har en cylinder, der passer til det lille nye
> stempel :-/

Hvad med et stempel som svarer til det gamle, det må
da være billigere end en cylinder.
(ja jeg husker nok at cylindervæggen har en skramme)



Jes Vestervang (26-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 26-10-05 21:25

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> writes:

> "Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev...
>> Problemet viste sig at være at det gamle stempel var mærket
>> forkert(!), og det kan det nye fra Special jo ikke gøre for. Nu
>> håber jeg bare at CrossJan har en cylinder, der passer til det
>> lille nye stempel :-/
>
> Hvad med et stempel som svarer til det gamle, det må da være
> billigere end en cylinder. (ja jeg husker nok at cylindervæggen har
> en skramme)

Jeg håber lidt på at CrossJan har lyst til at bytte cylinder, så der
ikke skal købes nyt.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-10-05 17:31

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:
>
>> Bottom line: Misbrugt stempel lyder perfekt, nyt stempel giver
>> bankelyd.
>
> Problemet viste sig at være at det gamle stempel var mærket
> forkert(!), og det kan det nye fra Special jo ikke gøre for. Nu
> håber jeg bare at CrossJan har en cylinder, der passer til det lille
> nye stempel :-/

Så blev problemet løst - Special havde en cylinder liggende som de
borede op, så den passer til stemplet. Hurtig service! 500 dask løb
det op i, hvilket jo egentlig er billigt nok for en opboring (og
bytter til mindre overstørrelse). Alligevel er det jo trælse penge at
skulle af med, når det bare skyldes et fejlmærket stempel, men... shit
happens.

Nu skal jeg bare ud at samle skidtet og køre på olieblandet benzin
indtil jeg får luret hvad der (forhåbentlig) er galt med oliepumpen.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (27-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 27-10-05 21:43

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Nu skal jeg bare ud at samle skidtet og køre på olieblandet benzin
> indtil jeg får luret hvad der (forhåbentlig) er galt med oliepumpen.

....og så er den hermed samlet og jeg har øvet lavhastighedsmanøvrer på
Bilkas parkeringsplads og trillet rundt omkring i en lille times tid
og alt lader til at fungere perfekt
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Jes Vestervang (29-10-2005)
Kommentar
Fra : Jes Vestervang


Dato : 29-10-05 23:16

"Andersen \(3650\)" <virkerikke@nospam.dk> writes:

> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev...
>> "hvad der forhåbentligt er galt" ????
>>
> Man må formode at Jes helst ser et problem med olieblanderen i
> stedet for noget andet (som gør der ikke bliver smurt i motoren).
> Ellers er hans placering af tillægsord ikke lige udført med omtanke
>
>
> indtil jeg får luret hvad der (forhåbentlig) er galt med
> oliepumpen. indtil jeg (forhåbentlig) får luret hvad der er galt
> med oliepumpen.

Hehe, jeg mente faktisk præcist hvad jeg skrev Sagen er jo at
skidtet sætter sig hele tiden og at jeg nu kører på olieblandet benzin
i håb om at det er oliepumpen, det er galt med. Fejler oliepumpen
intet må problemet jo være et andet sted, hvilket betyder at jeg kan
vente flere stempelsættere. Så jo, jeg håber at der er noget galt med
oliepumpen
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408555
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste