Hej,
Så har jeg taget mig sammen til at fortsætte reparationseventyret på
DT'eren. Kort fortalt har den en bankelyd i motoren som jeg ikke kan
slippe af med. Hele historien er som følger:
Jeg køber den i maj '04, kører nogle hundrede kilometer, hvorefter den
sætter sig. Den fik lidt sjovt inden da, så jeg troede at det skyldtes
en stoppet karburator med deraf følgende farligt mager blanding.
Jeg får fat i et nyt stempel og en nyopboret cylinder (og bliver
1700,- fattigere), hvorefter den igen kører fint. I samme omgang
renser jeg karburatoren. Så bliver det efterår, men jeg får ikke kørt
mere end et par hundrede km på den. I november sætter den sig så igen,
så jeg må trække de syv bakkede km hjem, hvor jeg endda er ved at
blive kørt ned - møgdag! Hvide mc'er der trækkes med kan åbenbart
sagtens overses selvom de passerer en meter foran næsen på en bil.
Jeg anede ikke hvad der er galt og det var eksamenstid, så jeg havde
ret svært ved at tage mig sammen til at gøre noget ved det. I maj tog
jeg mig sammen og skilte den ad for at finde ud af hvad der var
galt. Stemplet var ridset, men cylinderen var uskadt:
<
http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/browse_frm/thread/f67b2d94cc21ef9f/dcd99c75cf0795c6?tvc=1&q=dt125r+author:jes+author:vestervang#dcd99c75cf0795c6>
Inden jeg skilte den ad prøvede jeg lige at starte den, og den lød
perfekt (og startede ved 2. jog på starteren!). Der var en måneds
leveringstid på det nye stempel, så jeg sprøjtede en god sjat wd40 på
krumtappen. Jeg konsterer også at det må være oliepumpen, der
strejker, så jeg går over til selvblandet benzin. Olien er Belray SI7
(svjv) og er anbefalet af CrossJan (mc-mekaniker og crossguru
fra
AORMCK.
Da jeg starter motoren med det nye stempel (med nåleleje, 1000,- i
alt) har den pludselig fået en fæl bankelyd. Jeg tænker med det samme
at der er røget for meget wd40 i krumtaphuset, så det klasker mod
krumtappen. Jeg skiller den ad igen og får en del vædske op, men det
er tilsyneladende benzin, der er dernede. Svømmerventilen i
karburatoren fungerer tilsyneladende fint, men jeg renser alligevel
sagerne i svømmerhuset for en sikkerheds skyld. Derudover er stemplet
allerede blevet ridset, selvom det fik noget smørelse inden motoren
blev samlet. Jeg går ud fra at der er benzinen i krumtaphuset, der har
skyllet smøringen væk.
Da jeg samler det igen banker den lystigt videre og cyklen ryger i
skammekrogen et stykke tid.
Idag splitter jeg lortet af igen og vender den på hovedet for at få
evt. væske ud (jeg har ikke trykluft). Cylinderen blev ikke
afmonteret, men jeg skruede tændrøret ud og tørnede motoren, så
evt. væske burde alligevel være røget ud. Bankelyden er der bare
stadig
Bottom line: Misbrugt stempel lyder perfekt, nyt stempel giver
bankelyd. Jeg fatter det ikke. Stemplet skulle have det rigtige mål og
føles svjh. også som om det passer fint. Jeg har selvfølgelig glemt at
måle cylinder og stempel, men jeg har efterhånden meget lidt lyst til
at skille det af for 5-6. gang
Stemplet føles som om det kører gnidningsfrit når man drejer motoren
med starteren, så... :-/
Men det jeg søger er nogle tips til hvad der ellers kan give
bankelyden. Hjææælp, jeg er ved at blive desperat
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R