|
| Batteri Fra : Jim Andersen |
Dato : 21-10-05 11:36 |
|
Jeg faldt tilfældigvis over en artikel i Bike om batterier. Som hærdet
batteri-morder læste jeg den selvfølgelig med stor interesse. Der stod bl.a
at man skulle lade et nyt batteri op med en prof lader den første gang. Hvis
man bare monterede det, og ladede det op under kørslen, ville det forkorte
levetiden med ca 40%.
/jim
| |
Torben Scheel (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Torben Scheel |
Dato : 21-10-05 17:30 |
|
Jim Andersen wrote:
> Jeg faldt tilfældigvis over en artikel i Bike om batterier. Som hærdet
> batteri-morder læste jeg den selvfølgelig med stor interesse. Der stod bl.a
> at man skulle lade et nyt batteri op med en prof lader den første gang. Hvis
> man bare monterede det, og ladede det op under kørslen, ville det forkorte
> levetiden med ca 40%.
>
Njah - levetiden er vel mere afhængig af din blodrus
--
vh
Torben
| |
Preben Riis Sørensen (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 21-10-05 19:31 |
|
"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> skrev
> Hvis man bare monterede det, og ladede det op under kørslen, ville det
forkorte
> levetiden med ca 40%.
Et nyt batteri er fuldt opladet, så..?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Steen Gruby (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 21-10-05 19:54 |
|
On Fri, 21 Oct 2005 20:30:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
Hej Preben.
>
>Et nyt batteri er fuldt opladet, så..?
Både og - Det afhænger af hvor du handler.
..
Et nyt batteri får hældt syre/vand blanding på, og så er der en vis %
del spænding på, men fuldt opladet er det ikke.
Alle batterier bør have en tur med laderen før de tages i brug for at
sikre at de er helt oppe før de udsættes for grovæderen i form af en
starter.
Derfor lader alle ansvarlige forhandlere på et batteri før du får det
udleveret.
Det er netop forskellen på priserne hos THansen og MC butikkerne.
Hos THansen får du et batteri og en flaske syre/vand, og så kan du
selv lade.
Hos den ansvarlige MC forhandler får du et batteri der har fået suppe
både i form af væske og en tur med laderen.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Hekto (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-10-05 20:02 |
|
> On Fri, 21 Oct 2005 20:30:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
>
> Både og - Det afhænger af hvor du handler.
> .
> Et nyt batteri får hældt syre/vand blanding på, og så er der en vis %
> del spænding på, men fuldt opladet er det ikke.
> Alle batterier bør have en tur med laderen før de tages i brug for at
> sikre at de er helt oppe før de udsættes for grovæderen i form af en
> starter.
> Derfor lader alle ansvarlige forhandlere på et batteri før du får det
> udleveret.
> Det er netop forskellen på priserne hos THansen og MC butikkerne.
> Hos THansen får du et batteri og en flaske syre/vand, og så kan du
> selv lade.
> Hos den ansvarlige MC forhandler får du et batteri der har fået suppe
> både i form af væske og en tur med laderen.
Den navnkundie og herostratisk berømte Schnabel smider een ud af
forretningen, med besked om at komme igen og hente batteriet mindst 24
timer senere! - Basta!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Preben Riis Sørensen (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 21-10-05 20:49 |
|
"Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
news:osdil1dj65sbqp07jnqsocub9pkpp1h31v@4ax.com...
> On Fri, 21 Oct 2005 20:30:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> <preben@esenet.dk> wrote:
>
> Hej Preben.
> >
> >Et nyt batteri er fuldt opladet, så..?
>
> Både og - Det afhænger af hvor du handler.
> .
> Et nyt batteri får hældt syre/vand blanding på, og så er der en vis %
> del spænding på, men fuldt opladet er det ikke.
Ved opladning omdannes blyilte til bly. Da der ikke findes blyilte, når
pladerne er nye, er der altså ikke noget der skal/kan omdannes. Hvorfor så
lade på det?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Steen Gruby (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Steen Gruby |
Dato : 21-10-05 21:26 |
|
On Fri, 21 Oct 2005 21:49:15 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:
Hej Preben.
>
>Ved opladning omdannes blyilte til bly. Da der ikke findes blyilte, når
>pladerne er nye, er der altså ikke noget der skal/kan omdannes. Hvorfor så
>lade på det?
Jeg ville ønske at jeg kunne give dig en solid teknisk forklaring, men
det kan jeg ikke.
Jeg ved blot at en akku ikke har sin fulde kapacitet blot ved at fylde
syre/vand på den og at den først kommer op efter få timer på laderen.
Det underbygges noget af at selv en ny akku trækker en rimelig stor
ladestrøm i de første timer den er på laderen.
Hvis den var helt oppe ville den trække strøm en meget kort tid og så
vise 13,8 volt, men sådan er det ikke.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk
| |
Ukendt (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 21-10-05 21:33 |
|
"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en meddelelse
news:43594639$0$8872$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> "Steen Gruby" <oz9zi@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> news:osdil1dj65sbqp07jnqsocub9pkpp1h31v@4ax.com...
> > On Fri, 21 Oct 2005 20:30:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
> > <preben@esenet.dk> wrote:
> >
> > Hej Preben.
> > >
> > >Et nyt batteri er fuldt opladet, så..?
> >
> > Både og - Det afhænger af hvor du handler.
> > .
> > Et nyt batteri får hældt syre/vand blanding på, og så er der en vis %
> > del spænding på, men fuldt opladet er det ikke.
>
> Ved opladning omdannes blyilte til bly. Da der ikke findes blyilte, når
> pladerne er nye, er der altså ikke noget der skal/kan omdannes. Hvorfor så
> lade på det?
Nu er jeg ikke god til kemi, men det er 100% sikkert, at et batteri ikke er
fuld opladet, når man har hældt syre på.
Det kan jeg jo se på laderen, når jeg lader det klart til en kunde!!!
Det er også min klare indstilling at et batteri klare sig bedre i længden,
når det får en "mild" opladning, før det tages i brug.
--
Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk
| |
Armand (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-05 21:22 |
|
Jim Andersen wrote:
> Jeg faldt tilfældigvis over en artikel i Bike om batterier. Som hærdet
> batteri-morder læste jeg den selvfølgelig med stor interesse. Der stod bl.a
> at man skulle lade et nyt batteri op med en prof lader den første gang. Hvis
> man bare monterede det, og ladede det op under kørslen, ville det forkorte
> levetiden med ca 40%.
Nu er det ikke liige mit speciale; men alligevel synes jeg at kunne
gennemskue at det heller ikke ligefrem er Bike's :-|
Dels er det få ladere, "professionelle eller ej" der reguleres så
fintfølende (efter om batteriet "tager imod" eller ej!) som køretøjets
egen laderegulering.
Dels vil man næppe kunne finde en ordentlig "proffessionel lader" at få
førstegangsfyldt sit batteri med - Uanset hvor man henvender sig vil der
sandsynligvis blive brugt en autolader med 4-5 gange for høj effekt!
:-|
--
Armand.
| |
Jim Andersen (22-10-2005)
| Kommentar Fra : Jim Andersen |
Dato : 22-10-05 12:42 |
|
Armand wrote:
> Jim Andersen wrote:
>> Jeg faldt tilfældigvis over en artikel i Bike om batterier.
> Nu er det ikke liige mit speciale; men alligevel synes jeg at kunne
> gennemskue at det heller ikke ligefrem er Bike's :-|
>
> Dels er det få ladere, "professionelle eller ej" der reguleres så
> fintfølende (efter om batteriet "tager imod" eller ej!) som køretøjets
> egen laderegulering.
Synes da ellers jeg har hørt en del historier (herinde) om at Suzuki'er bare
lader og lader og lader..
> Dels vil man næppe kunne finde en ordentlig "proffessionel lader" at
> få førstegangsfyldt sit batteri med - Uanset hvor man henvender sig
> vil der sandsynligvis blive brugt en autolader med 4-5 gange for høj
> effekt!
De viste/skrev om Optimate III, og en Junior Tender. Optimate III er vel
rimelig pros ifht en lader fra HN ?
/jim
| |
Armand (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 23-10-05 21:18 |
|
Jim Andersen wrote:
> Armand wrote:
>
>>Jim Andersen wrote:
>>
>>>Jeg faldt tilfældigvis over en artikel i Bike om batterier.
>
>
>>Nu er det ikke liige mit speciale; men alligevel synes jeg at kunne
>>gennemskue at det heller ikke ligefrem er Bike's :-|
>>
>>Dels er det få ladere, "professionelle eller ej" der reguleres så
>>fintfølende (efter om batteriet "tager imod" eller ej!) som køretøjets
>>egen laderegulering.
>
>
> Synes da ellers jeg har hørt en del historier (herinde) om at Suzuki'er bare
> lader og lader og lader..
Nej, nej!
Skruzuki'ers laderegulering står af og pumper 80V i akkumulatoren =
>
>>Dels vil man næppe kunne finde en ordentlig "proffessionel lader" at
>>få førstegangsfyldt sit batteri med - Uanset hvor man henvender sig
>>vil der sandsynligvis blive brugt en autolader med 4-5 gange for høj
>>effekt!
>
>
> De viste/skrev om Optimate III, og en Junior Tender. Optimate III er vel
> rimelig pros ifht en lader fra HN ?
Jo!
Hvis du har sådan én, for forudsæt ikke at den du ellers sætter til at
lade på'ed har én :-|
--
Armand.
| |
Hekto (23-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 23-10-05 21:35 |
|
> Nej, nej!
> Skruzuki'ers laderegulering står af og pumper 80V i akkumulatoren
> =
Det er næææsten rigtigt!
Generatoren kan dog ikke få spændingen på på 80 volt, det kan den kun
ubelastet. Den vil dog gøre hvad den kan, og resultatet er
overophedning og at statoren står af - også.
- og det er ikke kun Suzuki der har den elendige shunt-regulering, men
en ganske stor del af de øvrige mærker.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
|
|