Til dem som har solgt en mc til privat.
Fra : Dak

Dato : 20-10-05 19:44

Hvad gør man som sælger i denne situation? håber på at køber har alle ting i
orden? Og hvordan afmelder man sin mc hos forsikringen osv.?

Dak
Suzuki GS500Ev

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 20-10-05 19:54

Dak wrote:
> Hvad gør man som sælger i denne situation? håber på at køber har alle ting i
> orden? Og hvordan afmelder man sin mc hos forsikringen osv.?

Hej Dak,

Du skal blot have lavet en køb/salgs kontrakt som både du som sælger og
som køberen skal underskrive - Hvor det er vigtigt at gøre opmærksom på
ting som garanti, hvilket man sjældent kan tilbyde ved privat salg.
eksempelvis.: "købt som beset, uden reklamation."

Efter købet ringer du blot til dit forsikringsselskab og siger at du har
solgt din MC, de giver typisk 14 dages dækningsperiode for den nye ejer,
så han/hun kan nå at tegne deres egen forsikring og ejerskifte
motorcyklen til deres navn.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Futte & Co.

Dato : 20-10-05 20:52

Kenneth Østrup wrote:

> [...]
> ting som garanti, hvilket man sjældent kan tilbyde ved privat salg.
> eksempelvis.: "købt som beset, uden reklamation."

Kig i dk.binaer.motor , der ligger en kontrakt. (18/9 mc-slutseddel)

> [...]
> solgt din MC, de giver typisk 14 dages dækningsperiode for den nye ejer,
> så han/hun kan nå at tegne deres egen forsikring og ejerskifte

Lad os een gang for alle få fastslået, at det er en del af
forsikringsbetingelserne at forsikringen ved salg dækker i 3 uger, så ny
ejer kan få tid til at ejerskifte. I de 3 uger hæfter
forsikringsselskabet , men "gamle" ejer hæfter ikke, altså intet
bonustab eller andre mærkværdigheder der ville betyde højere præmie.
Når ny ejer ejerskifter, tegnes en ny forsikring og den gamle ophører
automatisk. Det er motorkontoret der meddeler forsikringsselskabet at
forsikringen er ophørt. Man kan godt ringe til sit selskab og fortælle
dem at man har solgt, men de gør ikke noget før de får meddelses fra
officiel side.
Altså, sælg, brug en kontrakt hvor du sikrer dig købers idenditet og
adresse, og lav en aftale om at der er bøllebank hvis ikke de 3 uger
overholdes. Så går resten af sig selv.Hvis nu, og det kan jo ske, at det
ikke kan lade sig gøre for køber at ejerskifte indenfor 3 uger, bør
køber ringe til sælger og holde ham orienteret om forløbet, f.eks. at
der ikke var synstid før om 4 uger, eller at der ingen reservedele var
at få, de ligger i Japan , eller....... Så længe cyklen ikke er
ejerskiftet, gælder forsikringen. Hvis nu det viser sig at køber slet
ikke vil ejerskifte, men bare vil køre "gratis", kontaktes politiet. De
kan så fjerne pladen, hvis de kan finde cyklen. Det er derfor en god ide
at hjælpe politiet med at finde cyklen og den nye ejer.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975

Fra : AW på ZRX

Dato : 21-10-05 16:30

> [...]
> at man har solgt, men de gør ikke noget før de får meddelses fra officiel

Det er ikke korrekt. Du opsiger din forsikring fordi du har solgt, og så
meddeler forsikringsselskabet efter 14 dage (eller er det 3 uger som du
skriver) til myndighederne at forsikringen er ophørt.
Du får så et brev fra motorkonteret om, at hvis du ikke forsikrer dit
køretøj inden 1 uge, så kommer de og klipper pladerne.
Du svarer venligt tilbage med, at det gør de bare, og så oplyser du at
cyklen kan findes på købers adresse.

For at være flink ringer man til køber og fortæller dette, og vupti plejer
de at have omregistreret cyklen i en fart.

Ovennævnte procedure er afprøvet i praksis 2 gange.

Hvis køber omregistrerer som han/hun skal, så ved jeg ikke hvordan det
foregår. Det har jeg ikke prøvet

Allan
ZRX 1200

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 21-10-05 18:09

AW på ZRX wrote:
> Hvis køber omregistrerer som han/hun skal, så ved jeg ikke hvordan det
> foregår. Det har jeg ikke prøvet

Tja, så hører man tilsyneladende ikke en skid
Jeg har solgt 3 registreringspligtige motorcykler og har intet hørt for
nogen af dem.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 21-10-05 19:07

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Tja, så hører man tilsyneladende ikke en skid Jeg har solgt 3
> registreringspligtige motorcykler og har intet hørt for nogen af
> dem.

Svjh. får man da refunderet både forsikring og vægtafgift.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R