|
| Kasko af ældre MC Fra : Erling Christensen |
Dato : 20-10-05 11:27 |
|
Efter en masse gode råd om valg af første MC, så melder der sig et nyt
spørgsmål....
Hvis man nyt så er det næsten klart en fordel med Kasko i tilfælde af
skader....
Men hvordan ser det så ud med en brugt MC? Kan det betale sig med
Kasko eller er det egenlig bedre og spare pengene?
Jeg tænker på, at forsikringer måske kun vil betale en del af skaden
da cyklen ikke er helt ny mere....
Nu håber man jo aldrig at skulle komme i situationen at så en skade,
men som påpeget, så kan det jo sket til en hver tid.... og som
nybegynder er risikoen jo større....
Mvh
Erling Christensen
| |
runes-mc.dk (20-10-2005)
| Kommentar Fra : runes-mc.dk |
Dato : 20-10-05 11:46 |
|
Jeg vil jo mene det kommer an på hvilken mc du køber.
Som nybegynder er din præmie formentlig høj, jeg skulle selv af med
ca. 12.000,- om året til en GS500 som 21 årig.
Så hvis man f.eks. køber en brugt GS500 til ca. 30.000 og skal give
12.000,- om året i forsikring + selvrisiko ved en skade, så har du
allerede betalt en halv mc.
Men det er i høj grad op til en selv og ens pengepung og til dels
også ens evner og troen derpå.
Hvis du er meget usikker kan det være rart at vide at mc'en er
kaskoforsikret.
Men når du har fået noget erfaring, har du formentlig også en ide om
hvornår du selv synes det kan betale sig.
| |
Peter B. Juul (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Peter B. Juul |
Dato : 20-10-05 13:14 |
|
"runes-mc.dk" <rune.uthaug@gmail.com> writes:
> Jeg vil jo mene det kommer an på hvilken mc du køber.
> Som nybegynder er din præmie formentlig høj, jeg skulle selv af med
> ca. 12.000,- om året til en GS500 som 21 årig.
Jeg har på den anden side lige kasko-forsikret min første maskine,
Shadow VT1100 for lige ved 3000 kr/år hos TopDK. Selvrisiko 3600 kr.
Bilerfaring, alder og maskin-type har stor betydning.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp
I speak only 0}._.{0 We are going to kill you
for myself. O/ \O We are going to kill you
By giving you lots of water to drink"
| |
"J.C.Kløve" (20-10-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-10-05 12:00 |
|
Erling Christensen wrote:
> Efter en masse gode råd om valg af første MC, så melder der sig et nyt
> spørgsmål....
>
> Hvis man nyt så er det næsten klart en fordel med Kasko i tilfælde af
> skader....
>
> Men hvordan ser det så ud med en brugt MC? Kan det betale sig med
> Kasko eller er det egenlig bedre og spare pengene?
>
> Jeg tænker på, at forsikringer måske kun vil betale en del af skaden
> da cyklen ikke er helt ny mere....
>
> Nu håber man jo aldrig at skulle komme i situationen at så en skade,
> men som påpeget, så kan det jo sket til en hver tid.... og som
> nybegynder er risikoen jo større....
>
> Mvh
>
> Erling Christensen
Armand er tidligere i den anden tråd kommet med guldkornet og dermed
nøglen til løsningen af dit problem.
Køb en brugt "naked" der kan "tåle" lidt skrammer.
Kør så nogle år kun med ansvar og få noget erfaring (i bred forstand)
med kørsel og håndtering af MC.
Så får man erfaring på egen krop med alle de dumheder man nu engang skal
begå før man lærer det :-/
Mange af de "skader" man får de første år er "håndteringsskader", altså
at man smider den i garagen eller glemmer skivebremselåsen, eller at den
staaler ved samtidig drejning og igangsætning og såden lignende
"dumheder" (og der er ikke mange der fortæller om dem her i NG - netop
fordi det føles uendeligt dumt bagefter )
Jeg havde haft min XJ'er under eet døgn før den lavede en "halv Nielson"
på mig og jeg lå og rodede på jorden, og MC'en var befriet for et
bremsegreb og et blinklys.....
Problemet kan være en bekymring om hvorvidt MC'en ikke "holder" sin
brugs og herlighedsværdi (for lille MC)
Nu kan det være svært at vurdere hvad der er "for lille" en MC, eller
"brystsvag" som du vist selv kaldte det i en anden tråd, er.
Hvis man ønsker at markere sine evner på MC, ved at skyde den af med 270
km/t på motorvej - ja så vil mange "begynder MC" (Intet nedvurderende i
det ordvalg!) være for brystsvage efter ganske kort tid - det er jo ikke
svært at køre lige ud. Tager man derimod geden med på landet, på de små
snoede sogneveje, vil langt de fleste "normal-gennemsnits MC'ister" ikke
være i stand til at pine det sidste ud af motrocyklen, alt den stund at
dens "grænse" ligger langt over hvad chaufførens evner/nerver/gernser
tillader.
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Erling Christensen (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 20-10-05 12:38 |
|
On Thu, 20 Oct 2005 12:59:47 +0200, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
>
>Armand er tidligere i den anden tråd kommet med guldkornet og dermed
>nøglen til løsningen af dit problem.
>
>Køb en brugt "naked" der kan "tåle" lidt skrammer.
>
>Kør så nogle år kun med ansvar og få noget erfaring (i bred forstand)
>med kørsel og håndtering af MC.
>
>Så får man erfaring på egen krop med alle de dumheder man nu engang skal
>begå før man lærer det :-/
Jeg tror også det nok er bedst af holde sig væk fra kåberne til en
start... Så derfor er jeg ved nok ved og ende på følgende cykler:
Kawasaki ER6N (skolecyklen jeg kører på)
Honda CB500
Suzuki SV650
>
>Mange af de "skader" man får de første år er "håndteringsskader", altså
>at man smider den i garagen eller glemmer skivebremselåsen, eller at den
>staaler ved samtidig drejning og igangsætning og såden lignende
>"dumheder" (og der er ikke mange der fortæller om dem her i NG - netop
>fordi det føles uendeligt dumt bagefter )
>
>Jeg havde haft min XJ'er under eet døgn før den lavede en "halv Nielson"
>på mig og jeg lå og rodede på jorden, og MC'en var befriet for et
>bremsegreb og et blinklys.....
>
>Problemet kan være en bekymring om hvorvidt MC'en ikke "holder" sin
>brugs og herlighedsværdi (for lille MC)
>
>Nu kan det være svært at vurdere hvad der er "for lille" en MC, eller
>"brystsvag" som du vist selv kaldte det i en anden tråd, er.
>
Næste... jeg skrev Bovlam.... for den føles noget sløv ved lave
omdrejninger og der skal skal skiftes gear meget hvis ikke man holder
den godt oppe I omdrejningerne....
>Hvis man ønsker at markere sine evner på MC, ved at skyde den af med 270
>km/t på motorvej - ja så vil mange "begynder MC" (Intet nedvurderende i
>det ordvalg!) være for brystsvage efter ganske kort tid - det er jo ikke
>svært at køre lige ud. Tager man derimod geden med på landet, på de små
>snoede sogneveje, vil langt de fleste "normal-gennemsnits MC'ister" ikke
>være i stand til at pine det sidste ud af motrocyklen, alt den stund at
>dens "grænse" ligger langt over hvad chaufførens evner/nerver/gernser
>tillader.
Jeg er ikke så meget interesseret I Topfart men mere I at den kan
bruges om touring og ikke går I stykker hele tiden eller ligefrem skal
til service hvergang den kommer forbi et værksted
Mvh
Erling Christensen
| |
"J.C.Kløve" (20-10-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-10-05 13:01 |
|
Erling Christensen wrote:
> On Thu, 20 Oct 2005 12:59:47 +0200, "J.C.Kløve"
> <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
> Kawasaki ER6N (skolecyklen jeg kører på)
> Honda CB500
> Suzuki SV650
Der er ikke andet for end at komme ud til nogle forhandlere og prøve de
mulige kandidater, for at se hvad der passer dig bedst (skam dig ikke
for at køre en times tid eller så!)
Ved touring kunne en lille vindskærm, eller kåbe nu være rar nok -
indrømmet, her er eftermonterede måske en mulighed (det koster heller
ikke på forsikringen)
Som *nogen* her på NG fremhæver kan touring gøres på alt med 2 hjul og
en motor
Held og lykke med at finde den rette MC
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Erling Christensen (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 20-10-05 13:32 |
|
On Thu, 20 Oct 2005 14:01:27 +0200, "J.C.Kløve"
<DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
>Erling Christensen wrote:
>> On Thu, 20 Oct 2005 12:59:47 +0200, "J.C.Kløve"
>> <DunantFjern@X.mail.tele.dk> wrote:
>
>> Kawasaki ER6N (skolecyklen jeg kører på)
>> Honda CB500
>> Suzuki SV650
>
>Der er ikke andet for end at komme ud til nogle forhandlere og prøve de
>mulige kandidater, for at se hvad der passer dig bedst (skam dig ikke
>for at køre en times tid eller så!)
Det er så lige det største problem.... Jeg har først kortet sidst I
nov.... og så er det jo nok ikke mange steder som lader mig smutte ud
på en længere tur
>
>Ved touring kunne en lille vindskærm, eller kåbe nu være rar nok -
>indrømmet, her er eftermonterede måske en mulighed (det koster heller
>ikke på forsikringen)
>
>Som *nogen* her på NG fremhæver kan touring gøres på alt med 2 hjul og
>en motor
>
>
>Held og lykke med at finde den rette MC
Jeg må indrømme jeg er godt forvirret efterhånden..... Man træffer
vist aldrig et ordenligt valgt, men sjusse sig frem over tid.... Det
jeg helst ville, var at have en MC som jeg i det mindst kunne leve med
I del år inden lysten til noget større kom...
Kawasaki ER5N som jeg lærer og køre er faktisk sjov nok, men jeg er
blot usikker på om ikke det måske er lidt kortsigtet at vælge den, men
at en større maskine som SV650 vil holde længere inden trangen til
noget større kommer....
Men det er vel nok bare og hoppe ud I det, og vælge billigt og så
skifte når det bliver kedeligt....
Mvh
Erling Christensen
| |
Armand (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-05 16:27 |
|
Erling Christensen wrote:
>
> Jeg må indrømme jeg er godt forvirret efterhånden..... Man træffer
> vist aldrig et ordenligt valgt, men sjusse sig frem over tid....
Og dét har jeg også tidligere nævnt som fordelen ved en billig
gensælgelig model som første motorcykel:
Man gør sig et helt andet indtryk af sit (fremtidige) behov når man
først kommer "ind i branchen", ligesom at man pludselig kommer mere
rundt og derved forbi diverse forhandlere hvor man kan opleve alskens
modeller i 1:1 3D!
> Det jeg helst ville, var at have en MC som jeg i det mindst kunne
> leve med I del år inden lysten til noget større kom...
Der er skam mange der lever fint med en 45Hk's 400-twin i indtil flere
år! For mit eget vedkommende havde jeg en 3½'er med 36Hk i tre år,
indtil jeg blev udlært og fik udsigt til led bedre løn. Allle tre år
nærmest sov jeg på den bette 3½'er og den væsentligste forskel på den og
den senere 48Hk's 500'er, var at på 500'eren fik jeg hul på grænsen (ved
Kruså) og var til træf i Holland i tide og utide - Faktisk blev 500'eren
dén model hvorpå jeg kørte længst på en sæson
> Kawasaki ER5N som jeg lærer og køre er faktisk sjov nok, men jeg er
> blot usikker på om ikke det måske er lidt kortsigtet at vælge den, men
> at en større maskine som SV650 vil holde længere inden trangen til
> noget større kommer....
Den af mig tidligere nævnte GPZ500 er forgængeren til ER-5 og har 10
heste mere samt køreegenskaber med lidt mere appeal, tag lige den med i
overvejelserne!
> Men det er vel nok bare og hoppe ud I det, og vælge billigt og så
> skifte når det bliver kedeligt....
Jup!
Og vær forvisset om at det langtfra bliver så dyrt at skifte som når man
(vane)tænker bil!!
--
Armand.
| |
Erling Christensen (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 21-10-05 18:01 |
|
On Fri, 21 Oct 2005 17:27:02 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
-snip-
>> Det jeg helst ville, var at have en MC som jeg i det mindst kunne
> > leve med I del år inden lysten til noget større kom...
>
>Der er skam mange der lever fint med en 45Hk's 400-twin i indtil flere
>år! For mit eget vedkommende havde jeg en 3½'er med 36Hk i tre år,
>indtil jeg blev udlært og fik udsigt til led bedre løn. Allle tre år
>nærmest sov jeg på den bette 3½'er og den væsentligste forskel på den og
>den senere 48Hk's 500'er, var at på 500'eren fik jeg hul på grænsen (ved
>Kruså) og var til træf i Holland i tide og utide - Faktisk blev 500'eren
>dén model hvorpå jeg kørte længst på en sæson
Jeg har efterhåden sporet mig ind på en SV650S som du vist foreslog på
et tidspunkt....
Derudover er en RF600R og en FZJ600 også stadig I overvejelserne, men
tror nu nok det ender med SV650S...
Hvis jeg dropper Kasko, så kan alle 3 blive nogle billige cykler og
køre rundt på.....
Mvh
Erling Christensen
| |
Armand (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-05 22:41 |
|
Erling Christensen wrote:
> On Fri, 21 Oct 2005 17:27:02 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
> -snip-
>
>>>Det jeg helst ville, var at have en MC som jeg i det mindst kunne
>>>leve med I del år inden lysten til noget større kom...
>>
>>Der er skam mange der lever fint med en 45Hk's 400-twin i indtil flere
>>år! For mit eget vedkommende havde jeg en 3½'er med 36Hk i tre år,
>>indtil jeg blev udlært og fik udsigt til led bedre løn. Allle tre år
>>nærmest sov jeg på den bette 3½'er og den væsentligste forskel på den og
>>den senere 48Hk's 500'er, var at på 500'eren fik jeg hul på grænsen (ved
>>Kruså) og var til træf i Holland i tide og utide - Faktisk blev 500'eren
>>dén model hvorpå jeg kørte længst på en sæson
>
>
> Jeg har efterhåden sporet mig ind på en SV650S som du vist foreslog på
> et tidspunkt....
> Derudover er en RF600R og en FZJ600 også stadig I overvejelserne, men
> tror nu nok det ender med SV650S...
> Hvis jeg dropper Kasko, så kan alle 3 blive nogle billige cykler og
> køre rundt på.....
Jeg pointerede faktisk at det var SV650 (uden"S") á dén uden kåbe som
min anbefaling gik på!
Netop modeller uden kåbe skulle være til at kasko-forsikre fornuftigt,
hvorimod SV-S'en efter de første par sæson'er (lanceredes i '98) hurtigt
blev blacklistet som sport-motorcykel qua at alle og enhver kørte på dem
til de slog i jorden når naturlovene oversteg mc-magasinernes roser
Var der ikke nogen med at du var over 30?
GF!!!
--
Armand.
| |
Erling Christensen (22-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 22-10-05 03:18 |
|
On Fri, 21 Oct 2005 23:41:25 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
...
>
>Jeg pointerede faktisk at det var SV650 (uden"S") á dén uden kåbe som
>min anbefaling gik på!
>
>Netop modeller uden kåbe skulle være til at kasko-forsikre fornuftigt,
>hvorimod SV-S'en efter de første par sæson'er (lanceredes i '98) hurtigt
>blev blacklistet som sport-motorcykel qua at alle og enhver kørte på dem
> til de slog i jorden når naturlovene oversteg mc-magasinernes roser
>
>Var der ikke nogen med at du var over 30?
>GF!!!
Den pris jeg fik må så være med kåbe, for den er lige så dyr som andre
med kåbe....
At jeg specifik er efter en SV650S er, at jeg fylder noget mere end de
fleste og sidder temmelig udsat for vinden og det er temmelig
anstrengende I længden....
Motorvejskørsel som jo ikke helt kan undgåes er aldeles ikke en
fornøjelse uden kåbe.... det har jeg lige erfaret I dag....
SV650S er dem med halvkåbe jeg vil have, og så kan man jo senere
udvide med helkåbe eller som sagt sælge og købe noget andet....
Mener GF kræver at man har haft MC I nogle år indem man kan forsikre
hos dem...... Og da jeg er endnu er helt ny, så går det jo ikke...
Mvh
Erling Christensen
| |
Hekto (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 20-10-05 14:09 |
|
Erling Christensen wrote on 20-10-2005 :
>
> Jeg tror også det nok er bedst af holde sig væk fra kåberne til en
> start... Så derfor er jeg ved nok ved og ende på følgende cykler:
>
> Kawasaki ER6N (skolecyklen jeg kører på)
> Honda CB500
> Suzuki SV650
>
På baggrund af mine 'nyvundene' erfarringer med pøllefanten, vil jeg
godt lige gøre opmærksom på det anvendelige i en 'adventurer/enduro'-
agtig maskine som sådan en hoppegøj ellers også betegnes.
Det er klart en overset type MC, der er ganske velegnet til de små veje
vi har, dårligt vedligeholdte, med elendig asfalt og bump alle vegne.
Udemærkede representanter kunne være Aprilia Pegaso og hvad der ellers
findes tilgængeligt, brugt og med rimelige priser.
/Hekto
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
anders majland (20-10-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 20-10-05 20:13 |
|
> På baggrund af mine 'nyvundene' erfarringer med pøllefanten, vil jeg
> godt lige gøre opmærksom på det anvendelige i en 'adventurer/enduro'-
> agtig maskine som sådan en hoppegøj ellers også betegnes.
> Det er klart en overset type MC, der er ganske velegnet til de små
> veje vi har, dårligt vedligeholdte, med elendig asfalt og bump alle
> vegne.
Ganske enig, men udvalget er også temmeligt begrænset - mange vil mene at
min 600ccm enstamper er lidt bovlam, men med de hastighedsgrænser og
bødetakster vi har herhjemme så er der egenligt nok - men jeg pønser nu
alligevel på en xtz750 super tenere
Desuden er det faktisk også sjovt at kørepå løst underlag og så behøver
farten ikke være ret høj for at der udfordring nok for en begynder
Jeg har kørt 40000km på 2år på min gyngehest og det er vel "touring
distancer" - Der er nogen i DBA til mellem 26 og 37kkr og henter man en
tysker vil afgiften typisk være 18-20kkr (har jeg hørt)
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
| |
Hekto (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-10-05 12:37 |
|
anders majland was thinking very hard :
>> På baggrund af mine 'nyvundene' erfarringer med pøllefanten, vil jeg
>> godt lige gøre opmærksom på det anvendelige i en 'adventurer/enduro'-
>> agtig maskine som sådan en hoppegøj ellers også betegnes.
>> Det er klart en overset type MC, der er ganske velegnet til de små
>> veje vi har, dårligt vedligeholdte, med elendig asfalt og bump alle
>> vegne.
>
> Ganske enig, men udvalget er også temmeligt begrænset - mange vil mene at
> min 600ccm enstamper er lidt bovlam, men med de hastighedsgrænser og
> bødetakster vi har herhjemme så er der egenligt nok - men jeg pønser nu
> alligevel på en xtz750 super tenere
>
> Desuden er det faktisk også sjovt at kørepå løst underlag og så behøver
> farten ikke være ret høj for at der udfordring nok for en begynder
>
> Jeg har kørt 40000km på 2år på min gyngehest og det er vel "touring
> distancer" - Der er nogen i DBA til mellem 26 og 37kkr og henter man en
> tysker vil afgiften typisk være 18-20kkr (har jeg hørt)
Jeg slås med T&S om afgiften på pøllefanten skal være 16 eller 19.000
kr.
Det ern 86'er med falmet plastik og jeg kan ikke se den vil være 31.000
værd i dens nuværende stand.
25K må være absolut max. af hvad den kan indbringe .. hvis den skulle
sælges!
Så skulle du lige have nogle eksempler på hånden med næsten nye XTZ'ere
der er blevet afgiftet til 20K - så sig lige til!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Preben Riis Sørensen (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Preben Riis Sørensen |
Dato : 20-10-05 18:23 |
|
"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev
> Armand er tidligere i den anden tråd kommet med guldkornet og dermed
> nøglen til løsningen af dit problem.
>
> Køb en brugt "naked" der kan "tåle" lidt skrammer.
>
> Kør så nogle år kun med ansvar og få noget erfaring (i bred forstand)
> med kørsel og håndtering af MC.
Nej køb en dyrere og pæn, og kør uden kasko, så får du den bedste
livsforsikring oveni handelen....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk
| |
Paw Thomas Hildebran~ (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Paw Thomas Hildebran~ |
Dato : 20-10-05 18:55 |
|
Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk> skrev:
>
>"J.C.Kløve"
><DunantFjern@X.mail.tele.dk> skrev
>> Armand er tidligere i den anden
>>tråd kommet med guldkornet og dermed
>> nøglen til løsningen af dit problem.
>>
>> Køb en brugt "naked" der kan
>>"tåle" lidt skrammer.
>>
>> Kør så nogle år kun med ansvar og
>>få noget erfaring (i bred forstand)
>> med kørsel og håndtering af MC.
>
>
>Nej køb en dyrere og pæn, og kør
>uden kasko, så får du den bedste
>livsforsikring oveni handelen....
Jeg var nu altså meget glad for at det var min MZ som jeg tabte
efter den første uge. Hvis jeg havde gjort den samme fejl på min
nuværende BMW, ville jeg have grædt snot i stænger.
småcyklerne er man ikke så ømskindet over, og skjulte
kloakdæksler foran lyskryds som ligger under vandspejlet i
regnvejr er man først opmærksom på når man har være nede og
ligge. 20km/t kostede en bøjet forhviler og lidt ridser, det ene
kunne klares med en rørtang og det andet ... det sker jo.
Og så kan man selv rejse den op efter uheldet, og de par tusinde
som det koster det første år er hurtigt tjent hjem.
Hilsen Paw
BMW R80/7
| |
anders majland (20-10-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 20-10-05 12:15 |
|
> Hvis man nyt så er det næsten klart en fordel med Kasko i tilfælde af
> skader....
Der skal store skader til for at det kan betale sig at lade en kasko om at
betale. Selvrisiko og tab af ancienitet gør at man alligevel lægger mange
penge hos selskabet ...
Men:
- En kasko dækker tyveri
- En kasko klarer ærterne for dig hvis du bliver involveret i et uheld hvor
du er uden skyld. Du anmelder til eget selskab der så varetager alt i
forhold til modparten.
Jeg kører på en 88'er og har kasko på den - i forhold selvforskyldte skader
(mindre end en totalskade) vil det ikke kunne betale sig at gøre brug af
den. Men for et par uger siden havde jeg et "møde" med en svensker og så er
det rart ikke selv at skulle slås med det svenske forsikringesselskab ....
> Jeg tænker på, at forsikringer måske kun vil betale en del af skaden
> da cyklen ikke er helt ny mere....
Du skal stilles som før uheldet. Det betyder f.eks at der kan anvendes
brugte dele eller andet til at holde rep.prisen nede.
Nogen selskaber beregner præmien efter nyprisen mens andre efter aktuel
værdi - Da du aldrig vil få en erstatning højere end dagsprisen på en
tilsvarende model finder jeg sidstnævnte præmiefastsættelse mere reel.
Ligeledes bør du være opmærksom på om selvrisikoen er ekstra stor ved
tyveri. Nogen selskaber opkræver 20% selvrisiko ved tyveri ... Utroligt at
der er motorcyklister der akceptere de vilkår - hvor mange bilister tror i
ville akceptere en sådan selvrisiko ....
Btw jeg har mine motorcykler forsikret hos GF. Den ene med kasko og den
anden med ansvar (men den har alligevel ikke været ude og køre i flere år
pga en motorskade, men jeg har planer om at få den lavet og så gider jeg
ikke bøvlet med at få den synet igen)
| |
Jes Vestervang (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 21-10-05 19:06 |
| | |
Erling Christensen (22-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 22-10-05 03:10 |
|
On Fri, 21 Oct 2005 20:06:19 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
>Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
>
>> Derudover er en RF600R og en FZJ600 også stadig I overvejelserne,
>> men tror nu nok det ender med SV650S...
>
>Du mener vel FZS600, ikke? Så kan du jo lige læse anmeldelse jeg har
>skrevet af min
>< http://dmcn.dk/mcanm/vis_mc_anm_detail.asp?maerke=Yamaha&model=FZS600%20Fazer&aargang=1999>
Du har ret, jeg mente en anden model, men ikke FZS600..... det var en
FZR600....
Mvh
Erling Christensen
| |
Jes Vestervang (22-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 22-10-05 12:48 |
|
Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
> SV650S er dem med halvkåbe jeg vil have, og så kan man jo senere
> udvide med helkåbe eller som sagt sælge og købe noget andet....
Hvis du overvejer SV650S bør du også overveje en FZS600 Fazer. De fås
fra 65k (fra '98 og fremefter), har en god kåbe og trækker jævnt fra
bunden til det røde felt. Dens 95 hk skal du ikke lade dig skræmme af,
for holder du den under 7500 rpm (150 km/t i 6.) er den ganske
godmodig og fredsommelig. Se anmeldelsen i linket andetsteds i tråden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|