|
| Rd 350 skrammel Fra : Chris |
Dato : 19-10-05 18:41 |
|
hmmm. pis så er jeg på den igen.
Idag da jeg kørte hjem fra arbejde på min RD350 YPVS model 1994 (på
motorvejen) gik den pludeseligt ud... eller sådan føltes det ihvertfald. Jeg
troede jeg ved at uheld var kommet til at trykke på dødemandsknappen. Det
lykkedes at få Mc'en startet igen dog var den nu meget sværere at få liv i
end normalt. generelt virker det som om den nu skal have noget mere gas når
man sætter igang for at den ikke skal gå ud. Jeg har prøvet at fyre lidt til
den for at se om YPVS'en stadigt virker... og den trækker godtnok når man
når op på de 8000 omdrejninger så jeg tror ikke det er her problemet ligger.
Hvis det lykkedes at sætte igang efter at have holdt stille synes jeg
egentligt den kører ganske hæderligt (det er ikke et problem at komme over
110 km/t), den har dog mistet noget acceleration og det er som om det
"klikker" fra motoren... og hvis jeg ikke tager meget fejl synes jeg også
jeg kunne høre motoren miste kompression. Jeg har i nogle måneder kørt med
to toppakninger for at kompensere for et planet topstykke... kan det være en
af disse der er røget (jeg kørte trods alt 140 km/t da det skete)
Er der nogen der har en ide til hvad der kan være i vejen med maskinen.
P.s. det skal lige siges jeg tidligere har fået brændt et stempel af og jeg
synes ikke det virker som om det er de samme symptomer. Dengang kunne man
meget tydeligt høre at den mistede kompression og indimellem skød den også
ud af udstødningen. desuden havde den en max hastighed på omkring de 90 km/t
med bundgas. Til gengæld var den meget nemmere at starte end den er pt.
Mvh Chris
| |
Hekto (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-10-05 20:49 |
|
In article <4356851c$0$41145$14726298@news.sunsite.dk>,
chl@heleneogjens.dk says...
> Hvis det lykkedes at sætte igang efter at have holdt stille synes jeg
> egentligt den kører ganske hæderligt (det er ikke et problem at komme over
> 110 km/t), den har dog mistet noget acceleration og det er som om det
> "klikker" fra motoren... og hvis jeg ikke tager meget fejl synes jeg også
> jeg kunne høre motoren miste kompression.
>
Jeg tror du har revet et stempel, og måske knækket en stempelring.
Om det er til at redde kan man ikke sige; men hvis du fortsætter
risikerer du den sætter sig igen.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Henrik Aarfeldt (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 19-10-05 21:18 |
|
Chris wrote:
> P.s. det skal lige siges jeg tidligere har fået brændt et stempel af
Hvad bruger du for noget 2T-olie ?
Blander du selv, så du er sikker på korrekt blandingsforhold ?
--
Mvh Henrik.
| |
Ivar (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 20-10-05 11:43 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
> Chris wrote:
>> P.s. det skal lige siges jeg tidligere har fået brændt et stempel af
> Hvad bruger du for noget 2T-olie ?
> Blander du selv, så du er sikker på korrekt blandingsforhold ?
Har alle RD350 ikke oliepumpe?
Ivar Magnusson
--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Moller (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 20-10-05 12:17 |
|
Ivar wrote:
> Henrik Aarfeldt skrev:
>
>> Chris wrote:
>
>>> P.s. det skal lige siges jeg tidligere har fået brændt et stempel af
>
>> Hvad bruger du for noget 2T-olie ?
>> Blander du selv, så du er sikker på korrekt blandingsforhold ?
>
> Har alle RD350 ikke oliepumpe?
Tjooo... men mange RD350 ejere har det med at give den skylden for alt
af deres misvedligeholdenhed af cyklen ;) og derved straks siger man
skal blande selv, for man kan ikke stole på pumpen :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Henrik Aarfeldt (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 20-10-05 19:35 |
|
Ivar wrote:
>> Blander du selv, så du er sikker på korrekt blandingsforhold ?
> Har alle RD350 ikke oliepumpe?
Joda - og det er da den første overflødige dims man demonterer.
I med noget A747 i det korrekte blandingsforhold, sørg for at YPVS kører
uden problemer, så triller RD'eren i det uendelige :)
Lugten af A747....mums....
--
Mvh Henrik.
| |
Ivar (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 20-10-05 20:37 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
>> Har alle RD350 ikke oliepumpe?
> Joda - og det er da den første overflødige dims man demonterer.
Hvorfor det?
Ved olieblandet benzin bliver motoren kun smurt i henhold til det
aktuelle benzinforbrug. Ved pumpen bliver der som minimum taget
hensyn til omdrejningstal og gashåndtagets indstilling (sådan
var det i den originale RD350, i dag er det måske mere avanceret)
Hvis man begynder at iblande olie, må man ikke glemme at man
reelt fortynder benzinen og man ændrer viskositeten.
En sådan ændring bør altså følges op af en omdysning af
karburatorerne. En for mager benzin blanding i en to-takter,
er at bede om motorhavari.
> Lugten af A747....mums....
Hvis du går efter lugten, skal du ikke køre motorcykel, men dyrke
tulipaner
Ivar Magnusson
--
Prøv den gratis MesNews, hvis du med Outlook Express mangler:
yEnc, XFace/Face, automatisk synkronisering mm.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Henrik Aarfeldt (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 20-10-05 21:01 |
|
Ivar wrote:
>>> Har alle RD350 ikke oliepumpe?
>> Joda - og det er da den første overflødige dims man demonterer.
> Hvorfor det?
Jeg ville ikke stole på den - og har aldrig brændt/revet stempel.
> Ved olieblandet benzin bliver motoren kun smurt i henhold til det
> aktuelle benzinforbrug. Ved pumpen bliver der som minimum taget
> hensyn til omdrejningstal og gashåndtagets indstilling (sådan
> var det i den originale RD350, i dag er det måske mere avanceret)
>
> Hvis man begynder at iblande olie, må man ikke glemme at man
> reelt fortynder benzinen og man ændrer viskositeten.
> En sådan ændring bør altså følges op af en omdysning af
> karburatorerne. En for mager benzin blanding i en to-takter,
> er at bede om motorhavari.
Nej, den holder ikke.
Olie-dunken er kun en luksus-foranstaltning, og jeg har aldrig skullet
omdyse nogen RD/TZ/TZR fordi jeg selv blandede.....ej heller hørt om
nogen der skulle.
>> Lugten af A747....mums....
> Hvis du går efter lugten, skal du ikke køre motorcykel, men dyrke
> tulipaner
Tulipaner der lugter af A747 - fortæl fortæl...
--
Mvh Henrik.
| |
Ivar (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 20-10-05 21:38 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
> Jeg ville ikke stole på den - og har aldrig brændt/revet stempel.
Du stoler på, at stemplerne kan fare op og ned 10.000 gange
i minuttet, men du stoler ikke på en pumpe der giver et slag
pr. sekund!?
Alle firtaksts motorer er afhængig af oliepumper der virker. Man må
forvente, at hvis du anskaffer dig en firtakts motor, vil du afmontere
oliepumpen og montere kopsmøring eller ligende.
> Nej, den holder ikke.
> Olie-dunken er kun en luksus-foranstaltning, og jeg har aldrig skullet omdyse
> nogen RD/TZ/TZR fordi jeg selv blandede.....ej heller hørt om nogen der
> skulle.
Ikke omdysset!?
Ja, livet er et lotteri. Man kan selvfølgelig sagtens køre med
forhøjede
forbrændingstemperaturer i en to-takts motor, men hvorfor skulle man?
> Tulipaner der lugter af A747 - fortæl fortæl...
Du skal gå efter den blå art, der hedder Norsk Alperose.
Så kan du sidde og sniffe, uden at mishandle din motor.
Ivar Magnusson
--
Prøv den gratis MesNews, hvis du er træt af Outlook Express'
langsomelige snurren med hardisken.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Henrik Aarfeldt (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 20-10-05 22:01 |
|
Ivar wrote:
>> Jeg ville ikke stole på den - og har aldrig brændt/revet stempel.
> Du stoler på, at stemplerne kan fare op og ned 10.000 gange
> i minuttet, men du stoler ikke på en pumpe der giver et slag
> pr. sekund!?
Jada - hvis jeg kan udelukke en så simpel ting, som kan være skyld i
manglende smøring med deraf tilhørende havari, så er der intet at
betænke sig på.
Når man en gang har set hvad manglende smæring kan medføre, så bliver
man klogere og tager sine simple forholdsregler.
Så behøver man heller ikke at bekymre sig om olie-dunken er ved at løbe tør.
A747 har 2 ulemper - den har det med at bundfælde en anelse samt at den
ikke er brugbar under minus 3 grader - men ellers er den kendt for at
yde maksimalt.
--
Mvh Henrik.
| |
Ivar (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 20-10-05 22:16 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
>> Du stoler på, at stemplerne kan fare op og ned 10.000 gange
>> i minuttet, men du stoler ikke på en pumpe der giver et slag
>> pr. sekund!?
> Jada - hvis jeg kan udelukke en så simpel ting, som kan være skyld i
> manglende smøring med deraf tilhørende havari, så er der intet at betænke sig
> på.
Nej, men hvorfor tror du ikke på pumpen?
(Tro siger man normalt har noget med religion at gøre, jeg har på
fornemmelsen at der er lidt religion her).
Tror du heller ikke på pumpen i en firtakter?
For øvrigt: når du lukker for gassen, får en benzinsmurt motor
ingen smøring, det gør en pumpesmurt.
Ivar Magnusson
--
MesNews: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Henrik Aarfeldt (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 20-10-05 23:12 |
|
Ivar wrote:
>>> Du stoler på, at stemplerne kan fare op og ned 10.000 gange
>>> i minuttet, men du stoler ikke på en pumpe der giver et slag
>>> pr. sekund!?
>> Jada - hvis jeg kan udelukke en så simpel ting, som kan være skyld i
>> manglende smøring med deraf tilhørende havari, så er der intet at
>> betænke sig på.
> Nej, men hvorfor tror du ikke på pumpen?
Det er sådanset ikke selve pumpen, men hele autolube princippet.
1: den [pumpen] kan gå i stykker
2: slangerne/rør/filter kan blive proppet til
3: olie-dunken kan løbe tør
> (Tro siger man normalt har noget med religion at gøre, jeg har på
> fornemmelsen at der er lidt religion her).
Religion har sjældent medført andet end ulykker, imho.
> Tror du heller ikke på pumpen i en firtakter?
Har ingen relevans her.
> For øvrigt: når du lukker for gassen, får en benzinsmurt motor
> ingen smøring, det gør en pumpesmurt.
Enig - hvis autolube-systemet altså virker efter hensigten.
Sandsynligheden for fejl bliver også større, des ældre systemet er.
Derfor er der mange der går over til premix, da de ikke tør stole på det
gamle autolube system.
--
Mvh Henrik.
| |
Moller (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 21-10-05 05:58 |
|
Henrik Aarfeldt wrote:
> Det er sådanset ikke selve pumpen, men hele autolube princippet.
>
> 1: den [pumpen] kan gå i stykker
> 2: slangerne/rør/filter kan blive proppet til
> 3: olie-dunken kan løbe tør
Det er ekstremt sjældent en pumpe går i stykker, og flere af os 2 takts
folk har endnu ikke hørt om en der gjorde det endnu, men nu har jeg kun
5-6 år på bagen med den slags.
Slanger, rør osv.. høre under alm. service, så hvis man holder sine
service, og udskifter dem når de ser hårde ud, så er det heller ikke et
problem.
At huske at hælde olie på, er nu nemmere end at skulle blande små
porsioner hele tiden, så man ikke oplever at olien skiller fra benzinen.
>> For øvrigt: når du lukker for gassen, får en benzinsmurt motor
>> ingen smøring, det gør en pumpesmurt.
>
> Enig - hvis autolube-systemet altså virker efter hensigten.
> Sandsynligheden for fejl bliver også større, des ældre systemet er.
> Derfor er der mange der går over til premix, da de ikke tør stole på det
> gamle autolube system.
De eneste tidspunkter hvor selvblanding har fornuft er til folk der
køre race, 1. Lortet vejer, af med det. 2. Man køre med fuld rulle
konstant, så det er hele tiden maksimal blanding. 3. Man blander altid
på dagen, og kun i de mængder der skal bruges.
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Hekto (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 21-10-05 10:54 |
|
Moller was thinking very hard :
> Det er ekstremt sjældent en pumpe går i stykker, og flere af os 2 takts folk
> har endnu ikke hørt om en der gjorde det endnu, men nu har jeg kun 5-6 år på
> bagen med den slags.
Jeg har kun ét dokumenteret tilfælde på en Peugeot Scooter.
Hvad den egentlige årsag var, ved jeg ikke.
Ellers er det eneste egentlige problem at der kan være luft i
slangerne, og klare slanger er derfor at foretrække.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Moller (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 21-10-05 12:29 |
|
Hekto wrote:
> Moller was thinking very hard :
>
>> Det er ekstremt sjældent en pumpe går i stykker, og flere af os 2
>> takts folk har endnu ikke hørt om en der gjorde det endnu, men nu har
>> jeg kun 5-6 år på bagen med den slags.
>
>
> Jeg har kun ét dokumenteret tilfælde på en Peugeot Scooter.
> Hvad den egentlige årsag var, ved jeg ikke.
>
> Ellers er det eneste egentlige problem at der kan være luft i slangerne,
> og klare slanger er derfor at foretrække.
Og tager man det ene tilfælde op mod alle de andre ting som du har haft
med 4 takts motore, 2 takts motore osv... vil man sige at det nok bare
var en mandags model du fik dig der ;)
Men jo, luft i slangerne, men det kommer der jo kun hvis man lader
olietanken løbe for tør, og ikke udlufter ;) så det må man sige er en
bruger fejl, og ikke en mekanisk fejl, hvis ikke der ryger en slange af
? men hvor tit sker der det ? når man husker at sætte låseringe på...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Armand (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-05 23:04 |
|
Moller wrote:
>
> Det er ekstremt sjældent en pumpe går i stykker, og flere af os 2
> takts folk har endnu ikke hørt om en der gjorde det endnu, men nu har
> jeg kun 5-6 år på bagen med den slags.
For mit vedkommende har jeg kun hørt om 2-takts olie -crash i ét
tilfælde: En Suzuki TS185, der tabte slangen!
--
Armand.
| |
Ivar (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 21-10-05 08:31 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
>> Tror du heller ikke på pumpen i en firtakter?
> Har ingen relevans her.
Det har det da. Når du siger at du ikke *tror* på systemet med
oliepumpe. Den har principielt de samme betingelser i en firtakter,
bortset fra, at det ikke altid er frisk olie. De problemer du nævner
ved Autolube kan nøjagtig lige så godt ske ved en firtakter.
Hvis du skrev, at du fjerne pumpen, fordi du gerne vil efterligne
dem der kører race, ville en diskussion om hvilken tillid du
har til oliepumpen i en firtakter være irrelevant.
Ivar Magnusson
--
MesNews, dansk version: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Henrik Aarfeldt (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 21-10-05 16:20 |
|
Ivar wrote:
>>> Tror du heller ikke på pumpen i en firtakter?
>> Har ingen relevans her.
> Det har det da.
Ikke for mig.
> Når du siger at du ikke *tror* på systemet med
> oliepumpe.
Hvis jeg kan eliminere en fejlkilde, så gør jeg det.
> Den har principielt de samme betingelser i en firtakter,
> bortset fra, at det ikke altid er frisk olie. De problemer du nævner
> ved Autolube kan nøjagtig lige så godt ske ved en firtakter.
Men nu er det jo 2 takt vi snakker omher, så det har ingen relevans.
> Hvis du skrev, at du fjerne pumpen, fordi du gerne vil efterligne
> dem der kører race
Jeg efterligner skam ikke - og jeg har forresten ikke snakket om at
fjerne nogle dele.
--
Mvh Henrik.
| |
Ivar (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Ivar |
Dato : 21-10-05 16:45 |
|
Henrik Aarfeldt skrev:
> Hvis jeg kan eliminere en fejlkilde, så gør jeg det.
Så se at få den pumpe på igen!
> - og jeg har forresten ikke snakket om at fjerne
> nogle dele.
Du skrev "det er da den første overflødige dims man demonterer".
(du risikere at ødelægge pumpen, hvis den kører uden olie)
Jeg ønsker ikke at fortsætte denne diskussion længere.
Det er helt op til dig selv, hvordan du vil mishandle din cykel.
Ivar Magnusson
--
Prøv den gratis MesNews, hvis du egentlig er tilfreds med
Outlook Express, men gerne vil have flere funktioner.
Hent dansk version her: http://www.mesnews.net/chargement-gb.php
| |
Henrik Aarfeldt (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Aarfeldt |
Dato : 21-10-05 17:08 |
|
Ivar wrote:
>> - og jeg har forresten ikke snakket om at fjerne nogle dele.
> Du skrev "det er da den første overflødige dims man demonterer".
Sorry, min fejl, beklager.
> Det er helt op til dig selv, hvordan du vil mishandle din cykel.
Sidst jeg havde 2-takt var for 15 år siden.
At blande selv til RD'ere var ganske almindelig kotyme - har aldrig set
en RD/TZR-racer benytte olie-dunken.
Begge smøringsmetoder har sine fordele/ulemper, men jeg mener man har
mere kontrol over blandingen ved at gøre det selv....og hvis man som
spørgeren allerede har ødelagt dele [sikkert pga manglende smøring], så
ville jeg ikke være 1 sekund i tvivl.
Der findes mange eksempler på almindelige kørere, som har skiftet
autolube ud med premix - prøv evt at google lidt hvis du tvivler.
--
Mvh Henrik.
| |
Jon & Ann-Rikka (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Jon & Ann-Rikka |
Dato : 21-10-05 15:48 |
|
(sådan
> var det i den originale RD350, i dag er det måske mere avanceret)
xxxxxxxxxxx
Min Peugeot Speedake, havde også en lignede pumpe. den var fra 99, så det er
ikke et udgået system..
--
Jon Larsen
Suzuki GSX-R 250
MZ 6,0
| |
Armand (21-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 21-10-05 23:07 |
|
Chris wrote:
> hmmm. pis så er jeg på den igen.
>
> Idag da jeg kørte hjem fra arbejde på min RD350 YPVS model 1994 (på
> motorvejen) gik den pludeseligt ud... eller sådan føltes det ihvertfald. Jeg
> troede jeg ved at uheld var kommet til at trykke på dødemandsknappen. Det
> lykkedes at få Mc'en startet igen dog var den nu meget sværere at få liv i
> end normalt. generelt virker det som om den nu skal have noget mere gas når
> man sætter igang for at den ikke skal gå ud. Jeg har prøvet at fyre lidt til
> den for at se om YPVS'en stadigt virker... og den trækker godtnok når man
> når op på de 8000 omdrejninger så jeg tror ikke det er her problemet ligger.
> Hvis det lykkedes at sætte igang efter at have holdt stille synes jeg
> egentligt den kører ganske hæderligt (det er ikke et problem at komme over
> 110 km/t), den har dog mistet noget acceleration og det er som om det
> "klikker" fra motoren... og hvis jeg ikke tager meget fejl synes jeg også
> jeg kunne høre motoren miste kompression. Jeg har i nogle måneder kørt med
> to toppakninger for at kompensere for et planet topstykke... kan det være en
> af disse der er røget (jeg kørte trods alt 140 km/t da det skete)
> Er der nogen der har en ide til hvad der kan være i vejen med maskinen.
>
> P.s. det skal lige siges jeg tidligere har fået brændt et stempel af og jeg
> synes ikke det virker som om det er de samme symptomer. Dengang kunne man
> meget tydeligt høre at den mistede kompression og indimellem skød den også
> ud af udstødningen. desuden havde den en max hastighed på omkring de 90 km/t
> med bundgas. Til gengæld var den meget nemmere at starte end den er pt.
At pille topstykke og cylindre af for et stempel-check er rutinearbejde
på en totagger, så du kan ligeså godt begynde at vænne dig til det -
Frem med værktøjet!
--
Armand.
| |
|
|