/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Hvad bør man være opmærksom på ved køb
Fra : Jesper


Dato : 19-10-05 15:13

Hej.
I har før hjulpet mig med svar herinde, og det har jeg været taknemmelig
for. Så nu prøver jeg lige igen.

Jeg skal ud og investere i min første MC her inden efteråret er slut, men
kunne godt tænke mig at vide om der er nogle gode råd man bør være opmærksom
på når man prøvekører. Fx. nogle ting man lige bør prøve med kværnen eller
tjekke. Det kunne være rust i bærende dele eller sådan noget fx. Jeg er
meget lidt kyndig i den slags så alle råd er velkommene.

Eller er det oftest specifikt for de enkelte modeller hvad man bør være
opmærksom på?

Mvh.
Jesper



 
 
Kenneth Østrup (19-10-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 19-10-05 18:35

Jesper wrote:
> Hej.
> I har før hjulpet mig med svar herinde, og det har jeg været taknemmelig
> for. Så nu prøver jeg lige igen.
>
> Jeg skal ud og investere i min første MC her inden efteråret er slut, men
> kunne godt tænke mig at vide om der er nogle gode råd man bør være opmærksom
> på når man prøvekører. Fx. nogle ting man lige bør prøve med kværnen eller
> tjekke. Det kunne være rust i bærende dele eller sådan noget fx. Jeg er
> meget lidt kyndig i den slags så alle råd er velkommene.
>
> Eller er det oftest specifikt for de enkelte modeller hvad man bør være
> opmærksom på?
>

En generel ting du bør sikre dig når du skal ud og prøve en motorcykel
som er til salg, er at det er _dig_ som varmer motoren op under kørslen,
altså at motoren ikke er varm i forvejen.

Der kan være en del raslen og hakken som forsvinder eftersom
temperaturen stiger, og det er rart at vide hvor omfattende det er før
man køber

Husk evt. at spørge efter olieforbrug på motoren, en god idé er at bede
sælgeren om at tjekke oliestanden på cyklen, så du kan se om han ved
hvordan man skal gøre - hvis der er en "dipstick" målepind til
oliestanden, skal disse *hvile* på motorblokken når målingen foretages
og *ikke* skrues i.

Hvis cyklen ser fin ud er der derudover egentlig kun de generelle ting
tilbage, som tjek af slør i kronrøret til forgaflen og hjullejer osv.

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

snusken (19-10-2005)
Kommentar
Fra : snusken


Dato : 19-10-05 18:38


> Eller er det oftest specifikt for de enkelte modeller hvad man bør være
> opmærksom på?

En grundig checkliste kunne være denne, godtnok på tysk:

http://www.byte-worker.de/gsxg/tuneup/tuneup_gebrauchtchecker.html

--
fjern 2*ii i email adressen

mvh eric

Jesper (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Jesper


Dato : 20-10-05 10:33

I skal have 1000 tak for svarene. Det var lige sådan noget jeg ledte efter.

"snusken" <snuskenii@iipc.nu> skrev i en meddelelse
news:4356842f$0$139$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Eller er det oftest specifikt for de enkelte modeller hvad man bør være
>> opmærksom på?
>
> En grundig checkliste kunne være denne, godtnok på tysk:
>
> http://www.byte-worker.de/gsxg/tuneup/tuneup_gebrauchtchecker.html
>
> --
> fjern 2*ii i email adressen
>
> mvh eric



Ronni (20-10-2005)
Kommentar
Fra : Ronni


Dato : 20-10-05 08:36


"Jesper" <jesper@mail.dk> wrote in message
news:43565469$0$41137$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg skal ud og investere i min første MC her inden efteråret er slut, men
> kunne godt tænke mig at vide om der er nogle gode råd man bør være
> opmærksom på når man prøvekører. Fx. nogle ting man lige bør prøve med
> kværnen eller tjekke. Det kunne være rust i bærende dele eller sådan noget
> fx. Jeg er meget lidt kyndig i den slags så alle råd er velkommene.
>
> Eller er det oftest specifikt for de enkelte modeller hvad man bør være
> opmærksom på?

Ja, det er ofte specifikt for modellerne.
Det bedste er at finde et forum specifikt for den (type) model du har kig
på, og så søge eller spørge der.
Hvis du ved hvilken model du kunne tænke dig, så er der sikkert nogen der
kender et forum du kan spørge på.

Ellers skal du som minimum checke alle de ting du lærte til
kørekortundervisningen, dvs. bremser, forgafler og den slags - at der ikke
er noget der lækker.
Hvis der er lidt olie ved sidefoden er det ikke nødvendigvis tegn på noget
farligt, blot at kæden har haft rigeligt med olie - men ellers skal der ikke
være hverken olie eller andre væsker nogen steder på cyklen.

Lyt efter usædvanlige lyde - det kan være meget svært at lytte på en ny (for
dig) motorcykel, men prøv alligevel - er der noget der banker, rasler
ujævnt eller på anden måde stikker ud, kan det være værd at springe over.

Som en anden skrev - kig på ejeren, og dan dig et indtryk af hvem han er og
hvor meget han ved om cyklen. Har den stået i en lade i fire år, eller er
han entusiast der har passet og plejet den? Den slags betyder næsten lige så
meget som at kigge på cyklen.

Og det allervigtigste - få stelnummeret og ring til bilbogen (86 12 91 45)
og få checket cyklen for restgæld INDEN du køber noget.
Hvis der er pant i cyklen er alt det andet ligemeget, for så får du ikke lov
at beholde den :)

Mvh
Ronni



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste