|
| En MC motors holdbarhed Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 14:41 |
|
Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
renoveres....
Hvordan ser det ud med en MC motor. ?
Jeg spørger, da jeg skal til og finde mig min første MC og er lidt I
tvivl om mange kilometer er lige med udtjent MC eller om det ikke skal
ses som et problem....
Der er en del MC'er som jo har kørt 40-80.000 km som stadig ser fine
ud, men hvis det så istedet er lig med ny motor alle inden man næste
har kørt den første tur, så skal man jo se sig om efter noget andet...
En del MC'er har jeg også har kun 15-20.000 km på bagen, og er typisk
importeret.... skal man undgå dem, da de måske ligefrem har kørt for
lidt set I forhold til deres alder?
Håber der er nogen som har et par guldkorn at dele ud af..
Mvh
Erling Christensen
| |
Intet Navn (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Intet Navn |
Dato : 19-10-05 14:58 |
|
Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
news:kricl1def5lg43bme9gvo3lk4p2e1us8al@4ax.com:
> Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
> bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
> renoveres....
>
> Hvordan ser det ud med en MC motor. ?
Det er mit indtryk at der er ret stor forskel på de enkelte
fabrikater/modeller. Som et eksempel i den bedre ende, har jeg hørt en
nogenlunde pålidelig mc-mekaniker udtale om motoren på en CBR-600, at der
jo overhovedet ikke var nogen grund til at skille den ad for at stille
ventiler inden den havde rundet de 100.000km - men nu er lige den motor
vist også kendt for ekstraordinær holdbarhed til trods for at det jo er en
relativt højtydende..?!
/claus
| |
Per (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Per |
Dato : 19-10-05 15:03 |
|
"Intet Navn" <noone@nowhere.undeliverable> skrev i en meddelelse
news:Xns96F4A1A36E745noonenowhereundelive@131.228.6.99...
> Erling Christensen <pointman@fabel.dk> wrote in
> news:kricl1def5lg43bme9gvo3lk4p2e1us8al@4ax.com:
>
?
>
> Det er mit indtryk at der er ret stor forskel på de enkelte
> fabrikater/modeller. Som et eksempel i den bedre ende, har jeg hørt en
> nogenlunde pålidelig mc-mekaniker udtale om motoren på en CBR-600, at der
> jo overhovedet ikke var nogen grund til at skille den ad for at stille
> ventiler inden den havde rundet de 100.000km - men nu er lige den motor
> vist også kendt for ekstraordinær holdbarhed til trods for at det jo er en
> relativt højtydende..?!
Nu er netop CBR600 motoren også en helt speciel stærk speciel motor - der er
ikke mange andre motorer der er lavet til at være så EXTREM holdbar - der
har været tale om at faktisk er en fejl fra fabrikkens side at den kan holde
til så meget - de sælger ingen reservedele.
Men ellers mht. holdbarhed - ja så er det svært at udtale sig om.
En velholdt 4 cylindret maskine burde sagtens kunne køre over 100.000 km.
Du skal nok være på vagt over for 1-cylindrede motorer de er ikke så
holdbare før der skal renoveres mv.
Vedligeholdelse og kørselsmønster har alt at sige mht. holdbarhed. Men det
der med at en MC er færdig efter 60.000 km det holder ikke mere. De er
væsentlig stærkere i dag.
Mvh. Per!
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 23:36 |
|
Per wrote:
>
>
> Nu er netop CBR600 motoren også en helt speciel stærk speciel motor - der er
> ikke mange andre motorer der er lavet til at være så EXTREM holdbar - der
> har været tale om at faktisk er en fejl fra fabrikkens side at den kan holde
> til så meget -
Mnjaarrh :-/
Jeg synes dén historie til forveksling ligner den der ofter er set brugt
omkring VFR - Er du sikker på at du ikke forveksler noget??
Alt andet lige, så har VFR'en haft en håndfuld år mere at bevise sin
holdbarhed i - Uden at være faldet igennem endnu
>
> Du skal nok være på vagt over for 1-cylindrede motorer de er ikke så
> holdbare før der skal renoveres mv.
Hørt!
--
Armand.
| |
MKS - 74 (19-10-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 19-10-05 15:11 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 15:41:10 +0200, Erling Christensen
<pointman@fabel.dk> wrote:
>Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
>bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
>renoveres....
>Hvordan ser det ud med en MC motor. ?
Det gør en MC-motor med få åbentlyse undtagelser ikke typisk, en
MC-motor er oftest langt hårdere belastet, så det er vel snarere
½-delen, omkring de 80-100.000 så vil en del ældre MC-motorer begynde
at være lidt slidte, nyere går gerne lidt mere og nogle lidt mindre,
og enkelte skiller sig så helt udfra mængden i enten positiv eller
negativ retning.
>Jeg spørger, da jeg skal til og finde mig min første MC og er lidt I
>tvivl om mange kilometer er lige med udtjent MC eller om det ikke skal
>ses som et problem....
Umiddelbart synes jeg ikke det er den rigtige indfaldsvinkel til hvor
brugt en MC er. En MC kan ha' gået 80.000 km og være meget flot
vedligeholdt, en anden kan ha' gået 20.000 km men være skoddet totalt,
den sidste vil koste dig langt flere kr. i længden. Min holdning er
at motoren er en sliddel, man skal også køre som man nu engang lyster
uden at bekymre sig alt for meget om det og så ellers passe cyklen
godt helt generelt.
>Der er en del MC'er som jo har kørt 40-80.000 km som stadig ser fine
>ud, men hvis det så istedet er lig med ny motor alle inden man næste
>har kørt den første tur, så skal man jo se sig om efter noget andet...
Men det er det heller ikke, hvis motoren lyder sund og opfører sig
ligesådan, og cyklen ellers er flot så er det IMHO bare at springe på,
skulle det endelig ske at motoren ryger sig en tur, så hedder
løsningen som oftest bare at finde en erstatningsmotor i Tyskland, det
kan for mange cykler gøres for et langt mindre beløb end en typisk
renovering vil koste, og er resten af cyklen ellers i topform så vil
det nu ikke repræsentere det store problem.
>En del MC'er har jeg også har kun 15-20.000 km på bagen, og er typisk
>importeret.... skal man undgå dem, da de måske ligefrem har kørt for
>lidt set I forhold til deres alder?
Næh, de lave km-tal kan sagtens passe, f.eks har mange tyskere kun
deres MC som en weekend-hobby og kører ganske få tusinde km om året
eller endnu mindre, så det er helt normalt, til gengæld kan det også
være en styg løgn, tit er det yderst simpelt at stille på tælleren og
denne tjener da også kun som en vejledning, er der overensstemmmelse
mellem tæller og stand så fint, men er der ikke, så tænder den røde
lampe jo, tælleren på en MC er bestemt ikke det store truth-o-meter,
man skal altid gå efter stand.
>Håber der er nogen som har et par guldkorn at dele ud af..
Konkluderende så synes jeg ikke man skal lægge alt for meget vægt på
antal km. men mere på den generelle stand, det varierer ganske meget
hvordan folk kan og vil passe deres MC, samt hvordan de har brugt den.
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 16:20 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 16:11:24 +0200, MKS - 74 <mks74temp@tiscali.dk>
wrote:
-snip-
>>Håber der er nogen som har et par guldkorn at dele ud af..
>
>Konkluderende så synes jeg ikke man skal lægge alt for meget vægt på
>antal km. men mere på den generelle stand, det varierer ganske meget
>hvordan folk kan og vil passe deres MC, samt hvordan de har brugt den.
Jeg skulle måske uddybe lidt på hvad for en MC jeg er på udkig
efter...
Det er min første MC jeg skal købe, så derfor vil jeg jo helst undgå
at købe katten i sækken...
Det modeller jeg kigger på lige nu er:
Suzuki GSX600-f
Suzuki GSF600
Jeg er åbne for andre modeller, men prisen er en afgørende faktor, og
jeg ville heller ikke gerne stå med en MC for 80erne bare for at få en
Honda, Yamaha eller Kawasaki...
Mvh
Erling Christensen
| |
Niels Porsbøl Jacobs~ (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Porsbøl Jacobs~ |
Dato : 19-10-05 17:05 |
|
"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev i en meddelelse
> -snip-
>>>Håber der er nogen som har et par guldkorn at dele ud af..
>>
> Jeg skulle måske uddybe lidt på hvad for en MC jeg er på udkig
> efter...
>
> Det er min første MC jeg skal købe, så derfor vil jeg jo helst undgå
> at købe katten i sækken...
>
> Det modeller jeg kigger på lige nu er:
>
> Suzuki GSX600-f
> Suzuki GSF600
>
Hej Erling
Med hensyn til GSX 600 F ville jeg nok være mere fokuseret på den generelle
stand end på antal kilometer. GSX 600 F har et ry for at ødelægge knasterne,
men det har ikke så meget med antallet af kilometer at gøre, som det har med
hvordan den er blevet kørt. Det er en mc med lidt sportslige køreegenskaber,
og den er i den billige ende, og derfor har en del unge mennesker været ude
og lege testpilot på dem, med fuld skrue lige efter en koldstart osv til
følge...
Prøv i stedet for km at se på den overordnede stand, om der er fuld
servicebog (eftersyn hver 6.000 km med ventiljustering!), og hør hvem der
har ejet den før. Kontroller eventuelt med mekanikeren, der sidst har lavet
eftersyn på den, og hør om han kan sige god for den.
Se efter om den er i original lak, eller om der eventuelt er reparationer
efter et styrt, og lyt godt efter om der er en klapren fra motoren. Hvis den
rasler meget ved alle omdrejninger ville jeg nok betænke mig, og eventuelt
få en mekaniker til at kontrollere den - hellere 1000 kr smidt ud på en
mekaniker end 40.000 kr smidt ud på en motorcykel...
M.v.h.
Niels Porsbøl
- GSX 600 F, '93, 54700 km, og den kører stadig uden problemer :)
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 18:42 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 18:05:14 +0200, "Niels Porsbøl Jacobsen"
<npja03@land.auc.dk> wrote:
>
>
>Hej Erling
>
>Med hensyn til GSX 600 F ville jeg nok være mere fokuseret på den generelle
>stand end på antal kilometer. GSX 600 F har et ry for at ødelægge knasterne,
>men det har ikke så meget med antallet af kilometer at gøre, som det har med
>hvordan den er blevet kørt. Det er en mc med lidt sportslige køreegenskaber,
>og den er i den billige ende, og derfor har en del unge mennesker været ude
>og lege testpilot på dem, med fuld skrue lige efter en koldstart osv til
>følge...
>
>Prøv i stedet for km at se på den overordnede stand, om der er fuld
>servicebog (eftersyn hver 6.000 km med ventiljustering!), og hør hvem der
>har ejet den før. Kontroller eventuelt med mekanikeren, der sidst har lavet
>eftersyn på den, og hør om han kan sige god for den.
>
>Se efter om den er i original lak, eller om der eventuelt er reparationer
>efter et styrt, og lyt godt efter om der er en klapren fra motoren. Hvis den
>rasler meget ved alle omdrejninger ville jeg nok betænke mig, og eventuelt
>få en mekaniker til at kontrollere den - hellere 1000 kr smidt ud på en
>mekaniker end 40.000 kr smidt ud på en motorcykel...
>
>M.v.h.
>
>Niels Porsbøl
>- GSX 600 F, '93, 54700 km, og den kører stadig uden problemer :)
>
Jeg er lader på Suzuki GSX600-F fordi den er billig iforhold til
alderen, og så ville jeg godt have en MC som ikke ligefrem er alt for
vild...... I min verden under 100Hk....
Det er som sagt min første MC og jeg er ved og tage kortet lige inden
sæsonen slutter....
Hvad jeg har kunnet læse mig til, at er en GSX600-F lidt tam.... og
spcielt I de lave omdrejninger, hvilket passer mig fint... Næste år
håber jeg at komme til og køre en del ture I weekenderne, så derfor
helt en GSX pga. af kåben....
En GSF600 har jeg også I tankerne, men kåbe tro jeg, at jeg vil savne
hvis jeg vil køre længere ture....
På DBA har jeg finder mange GSX600F som ligger på en 50.000km på
50-60.000 kr. hvilket er det leje jeg har penge til at betale...
Tak for din udførlig beskrivelse....
Mvh
Erling Christensen
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 19:36 |
|
Erling Christensen wrote:
>
>
> Jeg er lader på Suzuki GSX600-F fordi den er billig iforhold til
> alderen,
Og dét er nok ikke uden grund (á færre interesserede købere = lavere
brugtpris)!
> Hvad jeg har kunnet læse mig til, at er en GSX600-F lidt tam.... og
> spcielt I de lave omdrejninger, hvilket passer mig fint...
Den er også relativ tung, hvilket ikke gavner din oplevelse af den.
Som nybagt mc-ist er lav vægt en kæmpe fordel :-|
--
Armand.
| |
Niels Porsbøl Jacobs~ (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Porsbøl Jacobs~ |
Dato : 19-10-05 22:50 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
<klip>
>
>> Hvad jeg har kunnet læse mig til, at er en GSX600-F lidt tam.... og
>> spcielt I de lave omdrejninger, hvilket passer mig fint...
>
> Den er også relativ tung, hvilket ikke gavner din oplevelse af den.
> Som nybagt mc-ist er lav vægt en kæmpe fordel :-|
>
GSX 600 F (gammel og ny) vejer 200 kg, typiske begyndercykler som GS 500 og
CB 500 vejer ca 175, CBR 600 F vejer 170... Skal vi nu også til at anbefale
at nybegyndere kun fylder tanken ½ op? ;)
Niels
GSX 600 F
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 23:40 |
|
Niels Porsbøl Jacobsen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> <klip>
>
>>>...... GSX600-F lidt tam....
>>
>>Den er også relativ tung, hvilket ikke gavner din oplevelse af den.
>>Som nybagt mc-ist er lav vægt en kæmpe fordel :-|
>
> GSX 600 F (gammel og ny) vejer 200 kg, typiske begyndercykler som GS 500 og
> CB 500 vejer ca 175, CBR 600 F vejer 170... Skal vi nu også til at anbefale
> at nybegyndere kun fylder tanken ½ op? ;)
Du fortjener at prøve at have f.eks en SV650S en 14-dages tid og så
komme tilbage på din 600F'er - Jeg er sikker på at du vil få en helt
anden opfattelse af vægtens betydning for kørekomforten :-|
--
Armand.
| |
Niels Porsbøl Jacobs~ (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Niels Porsbøl Jacobs~ |
Dato : 19-10-05 23:23 |
|
"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> skrev
>
> Hvad jeg har kunnet læse mig til, at er en GSX600-F lidt tam.... og
> spcielt I de lave omdrejninger, hvilket passer mig fint... Næste år
> håber jeg at komme til og køre en del ture I weekenderne, så derfor
> helt en GSX pga. af kåben....
>
Nu er alting jo relativt, og selvom hverken GSX eller GSF modellerne kan
betegnes som racermaskiner, skal man alligevel have fat i den helt store
tegnebog, hvis man skal have en bil, der kan følge med fra 0 - 150 km/t :)
Jeg syntes, at der er rigeligt med kræfter i den til at lave hurtige
overhalinger på landevejen - også med passager.
Der er ikke det samme traktortræk i den som på en stor BMW eller Bandit, så
der skal rodes lidt i suppen når jeg er ude med resten af flokken. Til
gengæld har den stadig ganske overbevisende køreegenskaber, så med et par
gode dæk skal de alligevel anstrenge sig for at følge med...
Her er lige GSX 600 F (den gamle) sammenlignet med FZR 600 på en amerikansk
side - jeg syntes de giver GSX'eren en meget fair bedømmelse.
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/value600s.html
og på testbænken:
http://www.motorcycle.com/mo/mccompare/value600spex.html
> En GSF600 har jeg også I tankerne, men kåbe tro jeg, at jeg vil savne
> hvis jeg vil køre længere ture....
>
Det er forskelligt fra person og mc - prøv at score et par længere ture på
dem, og se hvad der passer til dig.
> På DBA har jeg finder mange GSX600F som ligger på en 50.000km på
> 50-60.000 kr. hvilket er det leje jeg har penge til at betale...
>
Der ligger garanteret også mange CB 500 og XJ 600 både med og uden kåbe, og
hvis du er bekymret for om motoren holder tror jeg ikke de fås meget
bedre...
Men som Armand også skriver et andet sted, så kommer du nok alligevel til at
skifte et par gange, så jeg vil råde dig til at prøve alt, hvad du kan komme
i nærheden af og danne dig dine egne indtryk om, hvad den skal kunne, og
hvordan den skal se ud - for du har lige begivet dig ind i en jungle, hvor
der er mindst lige så mange meninger som der er motorcykelejere...
> Tak for din udførlig beskrivelse....
Selv tak!
Niels
GSX 600 F
| |
Aragorn Elessar (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Aragorn Elessar |
Dato : 19-10-05 16:30 |
|
"Erling Christensen" <pointman@fabel.dk> wrote in message
news:kricl1def5lg43bme9gvo3lk4p2e1us8al@4ax.com...
> Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
> bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
> renoveres....
>
> Hvordan ser det ud med en MC motor. ?
>
> Jeg spørger, da jeg skal til og finde mig min første MC og er lidt I
> tvivl om mange kilometer er lige med udtjent MC eller om det ikke skal
> ses som et problem....
>
> Der er en del MC'er som jo har kørt 40-80.000 km som stadig ser fine
> ud, men hvis det så istedet er lig med ny motor alle inden man næste
> har kørt den første tur, så skal man jo se sig om efter noget andet...
>
> En del MC'er har jeg også har kun 15-20.000 km på bagen, og er typisk
> importeret.... skal man undgå dem, da de måske ligefrem har kørt for
> lidt set I forhold til deres alder?
>
> Håber der er nogen som har et par guldkorn at dele ud af..
>
>
> Mvh
>
> Erling Christensen
Hej Erling.
På de ældre BMW-modeller (1985-2000) vil jeg skyde på at de fleste kan klare
omkring de 300.000-400.000 km, alt efter kørestil.
(Det siger næsten sig selv, at jo flere tæsk motoren får, desto kortere tid
holder den, jvf. Politiets tjenestecykler, der tit må gå fra kold motor til
Kørsel 1 - fuld udrykning.)
Derefter kan du give motoren en ordentlig overhaling (hovedrep/evt.
udskiftning), så kan den 300.000 km mere.
Hvad de nye modeller kan klare er der vist ikke rigtigt nogen der kan sige
noget om, da der vist ikke rigtigt er nogen der har kørt så langt endnu.
(Eller også har jeg bare ikke hørt om det, hvilket selvfølgelig ikke kan
udelukkes. )
Hvad andre mærker kan og ikke kan klare mht. kilometer ved jeg ikke, men der
er jeg sikker på at resten af gruppen nok kan og vil komme med mere
kvalificerede bud.
Under alle omstændigheder er det en god ting ikke bare at købe den første
den bedste mc, man forelsker sig i - man kan komme til at fortryde det
bittert.
Sid på hænderne og se dig godt omkring, før du handler stort ind. Og lad for
himlens skyld være med - *hvis* du køber en BMW - at købe en udrangeret
politimotorcykel!
Venlig hilsen
Aragorn_DK
--
=================
www.welles.dk
www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk
=================
| |
Jes Vestervang (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 19-10-05 16:58 |
|
Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
> Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
> bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
> renoveres....
>
> Hvordan ser det ud med en MC motor. ?
Nyere vandkølede flercylindrede motorer runder næsten alle 100k km
uden problemer, og ofte 150k. Den største forhindring er nok næsten at
folk ikke kører så mange km årligt. Der er selvfølgelig nogle sorte
får ind imellem, der dør efter 50k km (GSXR400, VF500 etc.).
De luftkølede holder ikke helt så længe, hvilket dels er fordi den
dårlige køling giver større vridning pga. større
temperaturforskelle. Derudover belastes olien også hårdere og dets
temperatur er sværere at holde inden for hvad der er optimalt, da
kølingen jo ikke kan reguleres på samme måde som på
vandkølede. Termostatstyrede oliekølere hjælper en del på problemet,
og man hører da også luftkølede motorer, der kører flere hundrede
tusinde km (GSX1100 f.eks.).
Nu nævner du selv to luftkølede Suzukier, hvor GSX-F'en har et ry for
problemer med knastakslernes holdbarhed (bare søg på groups.google.com
og se hvad jeg mener). Har du 50k,- vil jeg foreslå en VFR750 (husk
R'et!) fra sidst i 80'erne, så får du en meget holdbar mc. For 50k,-
burde du kunne få en velholdt model. Alternativt er der også Suzuki
RF600 og Yamaha FZR600 der også kan findes til omkring 50k.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Peter Z (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Peter Z |
Dato : 19-10-05 17:33 |
|
> og se hvad jeg mener). Har du 50k,- vil jeg foreslå en VFR750 (husk
> R'et!) fra sidst i 80'erne, så får du en meget holdbar mc. For 50k,-
> burde du kunne få en velholdt model. Alternativt er der også Suzuki
> RF600 og Yamaha FZR600 der også kan findes til omkring 50k.
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
kig ind på www.vfr.dk der kan du få "næsten" alt at vide før du kaster dig
over en af de fedeste MC'er - og ja 50.000 kan godt gøre det
mvh
Peter Z
vfr 800
| |
BikeManiac (19-10-2005)
| Kommentar Fra : BikeManiac |
Dato : 19-10-05 18:09 |
|
Er der én som er endnu mere holdbar en CBR600-motoren, så er det en
VFR750 motor (specielt dem fra 86-97). Der findes beretninger om folk
som virkelig kører mange km på sådan en maskine, heriblandt en
englænder som har kørt mere end 1 mio km på én - men han skiftede
vist også olie ret tit
Lucas
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 18:35 |
|
On 19 Oct 2005 10:09:08 -0700, "BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com>
wrote:
>Er der én som er endnu mere holdbar en CBR600-motoren, så er det en
>VFR750 motor (specielt dem fra 86-97). Der findes beretninger om folk
>som virkelig kører mange km på sådan en maskine, heriblandt en
>englænder som har kørt mere end 1 mio km på én - men han skiftede
>vist også olie ret tit
>
>Lucas
Den primære grund til, at jeg ikke har villet ligget efter VFR/CBR
modellerne er prisen.
Jeg ville også allerhelst holde mig I den yngre del af skalaen....
sådan ca. 95 ->
Det er lidt derfor jeg er havnet på Suzuki modellerne...
Mvh
Erling Christensen
| |
Henrik Nielsen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Henrik Nielsen |
Dato : 19-10-05 19:11 |
|
"Det er lidt derfor jeg er havnet på Suzuki modellerne..."
Så skal du i hvert fald være opmærksom, hvis det er luftkølede GSX du har
kig på. Bare søg på google og du vil finde en masse....
--
Mvh.
Henrik
Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 19:54 |
|
Erling Christensen wrote:
> Hvordan forholder det sig med holdbarheden af en MC motor.... En
> bilmotor går jo rask væk et par 100.000 km inden den måske kan
> renoveres....
>
> Der er en del MC'er som jo har kørt 40-80.000 km som stadig ser fine
> ud, men hvis det så istedet er lig med ny motor alle inden man næste
> har kørt den første tur, så skal man jo se sig om efter noget andet...
>
Nedslidningen af enhver motor anskues oftest ud fra olieforbrug á mere
end én liter olie efterfyldt pr 1000km = slidt!
Den helt store faktor omkring motorcyklers olieforbrug ligger i vandkøling:
Tidligere skulle man ikke regne en (luftkølet)mc-motor for at gå meget
over 100.000, hvor moderne vandkølede uanset ydelsen sjældent er begyndt
at skulle efterfyldes med olie mellem service, ved dét km-tal
Der er dog brådne kar iblandt og Honda's VF-serie (smøreproblemer i
topstykkerne) er et klasseeksempel, som der dog stadig kører eksempler
rundt af, her efter 20 år!
Også på mange Yamaha'er er gearkasserne meget "kantede" i funktionen og
det er også oftest Yamaha'er man hører "at have problemer med 2.gearet".
Således kan det udemærket hænde at en given vandkølet Yamaha ikke ville
bruge olie ved 150.000km - Men til gengæld kom dén ikke så langt, da
gearkassen stod af før 100.000km
Mit bedste råd til dig som begynder er at købe dig en letkørt motorcykel
uden kåbe!
Det er næsten sikkert at man ryger i jorden indenfor de første par år og
det koster kassen at vælte på en kåbe-beklædt motorcykel; Min
tidligere GPZ900R blev vippet af støttebenet i to situationer og begge
gange kostede skaden 10.000,-kr
Selvom man vælger at leve med skader, ridser og knækkede kåbedele, af
hensyn til økonomien, så kommer der en dag hvor man skal sælge, hvor
pengene alligevel er tabt, så forblind dig ikke med at en bule eller to
kan man da godt leve med :-|
Og regn så blot med at det er ganske naturligt at ville udvikle sig og
købe en anden motorcykel i ny og næ, så hvis du alligevel énder med at
bytte indenfor 3 års tid, så er der ikke noget forgjort i at starte i
den mindre (=lettere) ende!
Hvis jeg lige skal ryste et bud ud af ærmet, så vil det således blive en
Kawasaki GPZ500 eller en Suzuki SV650(uden kåbe) :-/
--
Armand.
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 21:08 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 20:54:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
-snip-
>Mit bedste råd til dig som begynder er at købe dig en letkørt motorcykel
>uden kåbe!
>Det er næsten sikkert at man ryger i jorden indenfor de første par år og
> det koster kassen at vælte på en kåbe-beklædt motorcykel; Min
>tidligere GPZ900R blev vippet af støttebenet i to situationer og begge
>gange kostede skaden 10.000,-kr
>Selvom man vælger at leve med skader, ridser og knækkede kåbedele, af
>hensyn til økonomien, så kommer der en dag hvor man skal sælge, hvor
>pengene alligevel er tabt, så forblind dig ikke med at en bule eller to
>kan man da godt leve med :-|
>Og regn så blot med at det er ganske naturligt at ville udvikle sig og
>købe en anden motorcykel i ny og næ, så hvis du alligevel énder med at
>bytte indenfor 3 års tid, så er der ikke noget forgjort i at starte i
>den mindre (=lettere) ende!
>
>Hvis jeg lige skal ryste et bud ud af ærmet, så vil det således blive en
>Kawasaki GPZ500 eller en Suzuki SV650(uden kåbe) :-/
Ville en tur I asfalten ikke ødelægge stel og motor hvis der ikke er
kåbe på?
At cyklen er I den tunge ende, gør nu ikke mig så meget... for det er
jeg selv....
Du har nok ret, at jeg måske vil søge en anden MC efter nogle år, men
det vil så også kræve økonomien til at skifte.... Jeg forventer ikke
at have MC'en som primær transport men mere til weekendkørsel, for mit
arbejde kræver en bil, pga af transport af materialer og til tider
kollegaer...
Ud fra hvad du har skrevet, så kan jeg forstå, at Vandkølet er og
foretrække, helst uden kåbe og vælg en let model....
Problemet for er så nok, at jeg er et Max på 60.000 kr og helst under,
og jeg vil ikke ned i 80'er modeller, og så vil jeg ikke over 90Hk
hvis jeg kan slippe....
Honda, Yamaha og Kawa er en del dyrer selv på ældre modeller eller
også er det halv gamle og slidte.....
Men der er nok ikke meget andet og gøre end og prøve mig frem, og se
hvad tilsidst falder I min smag og hvad pengepungen tillader...
Tak for dine input...
Mvh
Erling Christensen
| |
Hekto (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 19-10-05 21:23 |
|
In article <uc9dl15bg9h1uu3ubg9sgtcmkjv9uo8jp5@4ax.com>,
pointman@fabel.dk says...
> Ville en tur I asfalten ikke ødelægge stel og motor hvis der ikke er
> kåbe på?
>
Det gør det alligevel + kåbe.
Fordelen er de små uheld hvor det kun er et blinklys eller et greb der
ryger. Er den med kåbe, er de uheld OGSÅ + kåbe.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 23:55 |
|
Erling Christensen wrote:
> On Wed, 19 Oct 2005 20:54:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> wrote:
>
> -snip-
>
>>Mit bedste råd til dig som begynder er at købe dig en letkørt motorcykel
>>uden kåbe!
>>Det er næsten sikkert at man ryger i jorden indenfor de første par år og
>> det koster kassen at vælte på en kåbe-beklædt motorcykel;
>
> Ville en tur I asfalten ikke ødelægge stel og motor hvis der ikke er
> kåbe på?
Kåben er blot tyndt sprødt plastik som revner og knækker ved det
mindste, så regn ikke dén for at indebære en kofanger-effekt. Og mindst
én side af krumtaphuset plejer at stikke ud gennem kåben alligevel, så
den vil blive ridset uanset hvor blidt modellen lægges ned :-|
Der skal meget til for at ødelægge stel, forgaffel og hjul, hvis ikke vi
taler om deciderede påkørsler/sammenstød, hvorimod at der er rige
muligheder for små banale fejl der sender én i dørken selv ved endog
meget lav hastighed - F.eks.:
- Begynde kørsel med låsen stadig monteret i bremseskiven
- Fejltilkoble så motoren sætter ud lige som man er påbegyndt en vending
- Ditto p.g.a. tændingsafbryderen på støttebenet (heldigvis) virker
- Overbremse med forbremsen i grus
>
> At cyklen er I den tunge ende, gør nu ikke mig så meget... for det er
> jeg selv....
gavner ikke meget ved ovennævnte fire situationer, ligesom at uanset din
egen størrelse og styrke, vil du altid vil kunne fornemme forskellen på
let og tung(ere) :-|
> Du har nok ret, at jeg måske vil søge en anden MC efter nogle år, men
> det vil så også kræve økonomien til at skifte....
Motorcykler har på ingen måde en afskrivning som biler - Ofte vil en
nyere brugt tilnærmelsesvis kunne bevare sin (ved privat handel)
købspris
> Problemet for er så nok, at jeg er et Max på 60.000 kr og helst under,
> og jeg vil ikke ned i 80'er modeller, og så vil jeg ikke over 90Hk
> hvis jeg kan slippe....
> Honda, Yamaha og Kawa er en del dyrer selv på ældre modeller eller
> også er det halv gamle og slidte.....
De af mig to nævnte burde kunne findes til lidt over 50.000 med
fornuftigt km-tal!
--
Armand.
| |
"J.C.Kløve" (20-10-2005)
| Kommentar Fra : "J.C.Kløve" |
Dato : 20-10-05 00:48 |
|
Erling Christensen wrote:
> On Wed, 19 Oct 2005 20:54:09 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
> Du har nok ret, at jeg måske vil søge en anden MC efter nogle år, men
> det vil så også kræve økonomien til at skifte.... Jeg forventer ikke
> at have MC'en som primær transport men mere til weekendkørsel, for mit
> arbejde kræver en bil, pga af transport af materialer og til tider
> kollegaer...
>
> Ud fra hvad du har skrevet, så kan jeg forstå, at Vandkølet er og
> foretrække, helst uden kåbe og vælg en let model....
>
Det er uomtvisteligt at der er flere kilometer i en vandkølet motor end
i en luftkølet.
Hvis du påtænker at købe en MC med noget der ligner 30-50.000 km på
klokken, vil der i de fleste gennemsnits MC'isters brugsmønster være til
i hvertfald 5-10 års kørsel!!
Dette baseret på at for de der ikke kører på arbejde på MC, lander
tælleren (forsigtig vurdering) mellem 5 og 10.000 km / år
I det lys er det jo lige meget om MC'en kan holde 150, eller 300.000 km
:-/
Med hensyn til at vælte (både under kørsel og ved håndtering/stilstand)
- det er vel et spørgsmål om hvornår, og hvor mange gange, mere end om
det sker eller ej. =8-/
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet
http://www.dfmc.dk/?id=223 - DMCN #745
*Growing old is mandatory, growing up is an option*
| |
Brian Lund Larsen (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Brian Lund Larsen |
Dato : 20-10-05 10:47 |
|
Erling Christensen wrote:
>
> Problemet for er så nok, at jeg er et Max på 60.000 kr og helst under,
> og jeg vil ikke ned i 80'er modeller, og så vil jeg ikke over 90Hk
> hvis jeg kan slippe....
>
> Honda, Yamaha og Kawa er en del dyrer selv på ældre modeller eller
> også er det halv gamle og slidte.....
Jeg endte på 56.000KR for min FZR600R importeret fra Tyskland, den er
registreret første gang i 1995, havde kørt 38000km, den har 98HK (det giver
nok mindre end 90 på hjulet). Så der er altså andre muligheder end Suzuki -
enda nogle der ikke er tunge som en færge og ikke skal have justeret
ventiler hver månede :)
--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673
| |
Jes Vestervang (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 19-10-05 22:07 |
|
Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
> At cyklen er I den tunge ende, gør nu ikke mig så meget... for det
> er jeg selv....
Det er nok mest din højde, der afgør hvor let du har ved at tumle en
tung mc.
> Ud fra hvad du har skrevet, så kan jeg forstå, at Vandkølet er og
> foretrække, helst uden kåbe og vælg en let model....
Jeps.
> Problemet for er så nok, at jeg er et Max på 60.000 kr og helst
> under, og jeg vil ikke ned i 80'er modeller, og så vil jeg ikke over
> 90Hk hvis jeg kan slippe....
Det med cyklens effekt skal du nu ikke bekymre dig så meget over, hvis
du ellers ikke har en fartdjævel i dig. Ellers kan man altid
improvisere en drosling a la en stopklods på gaskablet
Men en GPZ500 som Armand foreslår er et glimrende valg. Overvej også
en Honda CB500, der er lidt mindre sportslig, men også meget stabil.
Der er en CB500 fra '99 med 4500 km på klokken til 53k,- her:
< http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=41601847> Ole
Baun, der også skriver herinde, har en som nærmer sig de 150k km uden
problemer:
< http://groups.google.com/group/dk.fritid.motorcykel/msg/19084a8502f39d3b>
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 23:02 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 23:07:15 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
>Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
>
>> At cyklen er I den tunge ende, gør nu ikke mig så meget... for det
>> er jeg selv....
>
>Det er nok mest din højde, der afgør hvor let du har ved at tumle en
>tung mc.
>
Jeg er 184cm så det skulle gerne passe nogenlunde med de fleste
maskiner, er jeg måske ligefrem I den forkerte ende af skalaen og skal
se mig om noget bestemt....?
Den jeg tager kørekortet på er en Kawa EN5 og den synes jeg er noget
bovlam.... Jeg sidder sådan set fint på og kan det er meget en om
håndtere...
Siden at Vandkølet er noget man bør kigge efter, så jar søgt lidt på
en CBR600 og der kan findes nogle til under 60.000.... Men så kommer
forsikringen jo nok til også og spille en rolle.... de er jo ikke så
glade ved for mange Hk.....
Mvh
Erling Christensen
| |
Armand (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 19-10-05 23:42 |
|
Erling Christensen wrote:
>
>
> Siden at Vandkølet er noget man bør kigge efter, så jar søgt lidt på
> en CBR600 og der kan findes nogle til under 60.000.... Men så kommer
> forsikringen jo nok til også og spille en rolle.... de er jo ikke så
> glade ved for mange Hk.....
Forsikringen ved om nogen hvad det koster i plastic ved den mindste
kører-fejl - Så de er i højere grad ikke særligt glade for sportslige og
kåbebeklædte motorcykler
--
Armand.
| |
Erling Christensen (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 20-10-05 09:55 |
|
On Thu, 20 Oct 2005 00:41:58 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:
>Erling Christensen wrote:
>>
>>
>> Siden at Vandkølet er noget man bør kigge efter, så jar søgt lidt på
>> en CBR600 og der kan findes nogle til under 60.000.... Men så kommer
>> forsikringen jo nok til også og spille en rolle.... de er jo ikke så
>> glade ved for mange Hk.....
>
>Forsikringen ved om nogen hvad det koster i plastic ved den mindste
>kører-fejl - Så de er i højere grad ikke særligt glade for sportslige og
>kåbebeklædte motorcykler
Jo tak... det har jeg lige fundet ud af.... en CBR600F vil koste mig
9800 kr. med kasko.... Så endten er det uden kasko eller en mindre og
billigere model...
Den billigste jeg fik pris på var en Honda CB500 som kun kostede
2700kr...
Alternativt skal jeg vælge en Suzuki GSF650 fra ny, for den koster kun
4000 kr....
Så nu ved jeg næsten ikke hvad jeg skal kigge efter..... CB500 vil
jeg formedeling hurtig blive træt af, men den er billig og købe og
eje....
Suzuki er dyr I vedligeholdelse ud fra hvad jeg kan læse "justering
for hver 6000km)....
Hondaen er slidstærk men dyr I forsikring...... hvis jeg da ikke
dropper kasko og nøjes med Ansvar.....
Mvh
Erling Christensen
| |
Erling Christensen (19-10-2005)
| Kommentar Fra : Erling Christensen |
Dato : 19-10-05 23:21 |
|
On Wed, 19 Oct 2005 23:07:15 +0200, Jes Vestervang
<jes.vestervang@gmail.com> wrote:
Bør måske tilføje, at jeg er over 30 år.... Så forsikringen er lidt
milder ved mig....
At jeg mere går efter en 600ccm er blot for ikke at stå med en MC som
allerede efter 1 sæson føles for lille.... derfo vil jeg hellere gå et
skridt videre og vælge en maskine som jeg I det mindste burde kunne
leve med nogle år....
Jeg ville gerne næste år køre en del rundt I DK I weekenderne, så
maskinen skal være til det og holdbar så man ikke hele tiden skal rode
med et eller andet...
Jeg har fået tilbud en 95'er Yamaha FJ750, men den synes jeg ikke
umiddelbart jeg kan finde ret meget på, og så synes der måske er lidt
for meget Hk i den.... Det er en import som mangler og blive
registeret, men prisen skulle holde sig indenfor budgettet...
Mvh
Erling Christensen
| |
Jes Vestervang (20-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 20-10-05 11:55 |
|
Erling Christensen <pointman@fabel.dk> writes:
> Jeg har fået tilbud en 95'er Yamaha FJ750, men den synes jeg ikke
> umiddelbart jeg kan finde ret meget på, og så synes der måske er
> lidt for meget Hk i den.
Hvis ikke du er en fartdjævel, så er der altså ingen grund til at
frygte de ekstra heste. Du kan jo som sagt også bare lave en
intermistisk drosling til at starte med.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|