Hvordan dræbte jeg batteriet ?
Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 00:58

Bilbatteri fladt om morgenen.
MC og startkabler.
Bil starter.
Autolader sættes til MC til man kommer hjem om aftenen.
MC batteri kan nu kun holde på strømmen en dags tid.

Hvad slog batteriet ihjel ? Autoladeren eller startkablerne (lad være med at
svare "mig".)

Hvor meget må man egentlig lade sådan et MC batteri op med. Har lige fået
fingrene i sådan en stor gul ladefætter (gammel, ingen manual).
Omskifterknap mellem 12 og 24V. Kan give 5 sekunders startstrøm (så nu kan
MC'en slippe næste gang). Der er også en min og max knap. Og et "voltmeter".
Kan den bruges til MC ?

/jim

Fra : Bjørn S

Dato : 18-10-05 11:37

Jim Andersen wrote:

> Hvad slog batteriet ihjel ? Autoladeren eller startkablerne (lad være med at
> svare "mig".)

Din autolader slog batteriet ihjel. Men skynd dig nu, og se om der er løse
proppe på batteriet, så kan du være heldig at det er nok at efterfylde
destillert vand, selv om jeg tvivler.

> Hvor meget må man egentlig lade sådan et MC batteri op med. Har lige fået
> fingrene i sådan en stor gul ladefætter (gammel, ingen manual).

Jeg mener at huske mit 8ah batteri var angivet med max 0,9 A i 6 timer,
men det altafgørende er også at laderen selv slår fra når spændingen
bliver høj nok.
Da du ikke kender laderen ville jeg afskrive den til MC, eller maks lade 1
time ad gangen, for så, efter en pause måle spændingen på batteriet.
Fuldladet bør det vise 12,5 - 12,8 volt, lidt afhængigt af alder. De
fleste autoladere lader for hårdt på MC-batteriet til andet brug end at få
det op i spænding på kort tid.

Hvis nu dit batteri er stået af, kunne du jo passende bestille et nyt
(Husk også syre), samt en Optimate "selvtænkende" lader hos Louis, til en
totalpris under orginalpris på nyt batteri her i DK. Hvis cykkelen
aligevel står klar til vinteropbevaring, kan du jo udsætte det til
foråret, så slipper du at tænke på batteriet hen over vinteren.

--
/Bjørn

Fra : Hekto

Dato : 18-10-05 11:50

In article <dj2j7q$btv$1@abbeden.bunk.cc>, bjosko@yahoo.com says...
> Din autolader slog batteriet ihjel. Men skynd dig nu, og se om der er løse
> proppe på batteriet, så kan du være heldig at det er nok at efterfylde
> destillert vand, selv om jeg tvivler.

Det er jo en mulighed at det nærmest er 'kogt' tørt ved at lade med
stor strøm i for lang tid.

MC'ens eget ladesystem lægger altså ikke blide fingre og vat imellem;
men knalder bare på til spændingen er kommet op. Det gør den så oftest
på få minutter.

En anden mulighed er at bilstarteren simpelthan har skdet batteriet ved
at trække for stor strøm ... men den skal godt nok være stor!
Der har jo været startkabler imellem.

--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 12:02

"Bjørn" S wrote:

> Din autolader slog batteriet ihjel. Men skynd dig nu, og se om der er
> løse proppe på batteriet, så kan du være heldig at det er nok at
> efterfylde destillert vand, selv om jeg tvivler.

Jeg prøver...

> Hvis nu dit batteri er stået af, kunne du jo passende bestille et nyt
> (Husk også syre), samt en Optimate "selvtænkende" lader hos Louis,
> til en totalpris under orginalpris på nyt batteri her i DK.

Hvor køber du batterier i DK ?
Thansen tager 199 kr for et batteri.
Louis tager 30 Euro (* 7,5=225 kr) for batteri.
Optimate III lade-fidus 56 Euro = 420 Kr.
Og 5 Euro for syre..
Koster et originalt virkelig 650+ ?

> Hvis cykkelen aligevel står klar til vinteropbevaring, kan du jo udsætte
> det til
> foråret, så slipper du at tænke på batteriet hen over vinteren.

Havde tænkt mig jeg bare kunne rende den igang, de gange den ikke selv vil.
Er det egentlig nødvendigt med strøm på batteriet, andet end til at starte ?
Kører den ikke godt nok uden ? Og lyset virker vel også fint nok ?

/jim

Fra : Bjørn S

Dato : 18-10-05 12:11

Jim Andersen wrote:

> [...]
> Thansen tager 199 kr for et batteri.
> Louis tager 30 Euro (* 7,5=225 kr) for batteri.
> Optimate III lade-fidus 56 Euro = 420 Kr.

Jeg undersøgte en gang til en Suzuki orginal, 960 kr, men jeg skrev jo
også orginalpris

THansen kan da sikkert være ok, det mærker du jo om 1-2 år ...

--
/Bjørn

Fra : Erling Egelund

Dato : 18-10-05 13:19

Jim Andersen wrote:
> [...]

> Er det egentlig nødvendigt med strøm på batteriet, andet end til at starte ?
> Kører den ikke godt nok uden ? Og lyset virker vel også fint nok ?

Det gjorde jeg engang med min gamle yamaha XZ550. Det dræbte statoren.
Og den er en del dyrere at skifte end batteriet.

Erling

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 16:57

Erling Egelund wrote:

> Det gjorde jeg engang med min gamle yamaha XZ550.

Har jeg også haft ! Den var nu ikke så nem at rende igang som Suzuki
250'eren er

> Det dræbte statoren.

Okay... hvad laver sådan én ?

/jim

Fra : Ukendt

Dato : 18-10-05 17:12

Jim Andersen skrev i meddelelsen
<4354d6ac$0$41139$14726298@news.sunsite.dk>...

>Koster et originalt virkelig 650+ ?

Det gør det nok, men et Varta eller Sonnenschein koster nok i nærheden :-|
Og så lidt erfaring, Akkuen på VTR'en har siddet på siden 1998, det er en
original specificeret Honda (Yuasa), og den virker stadig omend nok på
sidste vers. Jeg tror ikke en T-hansen, eller andet billigmærke lever så
længe....

>Kører den ikke godt nok uden ?

Der er risiko for at ødelægge al elektronik, dvs. tændingsanlæg,
laderegulator mm. og det er dyrt.

mvh
Orla

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-10-05 17:40

On Tue, 18 Oct 2005 18:12:10 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

Hej Orla.

> [...]
>original specificeret Honda (Yuasa), og den virker stadig omend nok på
>sidste vers. Jeg tror ikke en T-hansen, eller andet billigmærke lever så

Der har du virkelig fat i oplæget til en diskussion
Du hat helt ret i at der er en sammenhæng mellem pris og kvalitet.
7 år havde et billigt batteri nok ikke overlevet.
Dog kræver et så langt liv også kærlig behandling.
Det være sig et velfungerende ladesystem, en startvillig motor, ikke
mere ekstraudstyr end generatoren kan føde og korrekt pleje i
stilstandsmånederne.
Et så langt "batteriliv" kræver at alt omkring det fungerer korrekt

På den anden side kan der oftest købes billige batterier der holder
den halve tid af et kvalitetsbatteri til en trediedel af prisen.
Så valget må være:
Hvis man er en gris med sit batteri og ikke gider at pleje hverken det
eller sin MC er vejen et billigt batteri og hyppige skift.
Hvis man plejer sin MC og gør livet let for batteriet kan man med
fordel investere i kvalitetsbatterier.

>Der er risiko for at ødelægge al elektronik, dvs. tændingsanlæg,
>laderegulator mm. og det er dyrt.

Og det er så her man virkelig får "pay back" for at vedligeholde sin
MC korrekt

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-10-05 16:53

On Tue, 18 Oct 2005 01:58:22 +0200, "Jim Andersen"
<jimVÆÆK@officeconsult.dk> wrote:

Hej Jim.

>Hvad slog batteriet ihjel ? Autoladeren eller startkablerne (lad være med at
>svare "mig".)

Der er nu også en overvejende sandsynlighed for at batteriet er afgået
ved døden pga. alder.
Hvis et batteri er godt brugt, læs over 2 år gammelt, og du af en
eller anden grund får det tappet til under 8-9 volt, så er skaden for
alvor sket.
Så kan du lade lige så tosset du vil, batteriet er færdigt.
En normal autolader kan godt skade et lille MC batteri hvis den får
lov til at "hænge på" i længere tid.
Det skal forstås således: En billader kan man normalt trække en strøm
på 3-5 Amp ud af ved en batterispænding på 13,5 - 14 volt.
Det skader ikke et 60 AH bilbatteri at stå med den strøm gennem lang
tid, men en lille MC akku vil få spændingen tvunget op til en kriminel
høj værdi og vil så efter kort tid have "kogt" al vandet af.
Og så er det slut.
Nu skal det ikke forstås således at man ikke kan lade en MC akku med
en billader - Man skal bare ikke lade den stå på i over 24 timer, så
sker der i regelen ikke noget ved det.
Startkablerne kan under ingen omstændigheder ødelægge et MC batteri
med mindre det er en 24 volt lastvogn eller en af disse skrækkelige 4
hjulstrækker med 24 volt der spændes for som "kraftværk".

> [...]
>MC'en slippe næste gang). Der er også en min og max knap. Og et "voltmeter".

Sæ'fø'li kan den det.
Du skal blot holde øje med processen første gang du benytter den.
Du skal nok stille den til 12 volt og så "knappen" på minimum.
Hvis du så holder øje med voltmeteret og sikrer dig at ladespændingen
ikke vokser over 14,5 volt, han du roligt lade den stå sådan et par
dage.
Hvis spændingen gerne vil over 14,5 volt så afbryd processen efter 15
til 20 timer - Så har akkuen fået det den har godt af.
Hvis nu spændingen holder sig på 13,8 volt kan du lade laderen hænge
på batteriet så længe du lyster uden at gøre skade, blot du holder øje
med væskestanden i det.

PS: Jim ------ Batterimorder

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Jim Andersen

Dato : 18-10-05 21:14

Steen Gruby wrote:

> [...]
> Hvis du så holder øje med voltmeteret og sikrer dig at ladespændingen
> ikke vokser over 14,5 volt, han du roligt lade den stå sådan et par

Har lige sat den til bilen, og kigget lidt mere. Der er en CB/Start knap.
Går ud fra at CB betyder "charge battery". På "Voltmeteret" er der et stort
A. Det går fra 0-20. Med Max knappen, går den op til ca 7. Med Min knappen
står den på ca 1.

På den lille autolader jeg brugte før, går "voltmeteret" fra 0-7. Der står
ingen angivelse af enhed. Når man sætter den til et "fladt" batteri stiller
nålen sig på 5, og går så efterhånden ned til 1-2 stykker.

> PS: Jim ------ Batterimorder

Det skal nok få en ærefuld begravelse, med kanonsalut og hele mulletjavsen.

/jim

Fra : Steen Gruby

Dato : 18-10-05 21:28

On Tue, 18 Oct 2005 22:13:45 +0200, "Jim Andersen"
> [...]

>A. Det går fra 0-20. Med Max knappen, går den op til ca 7. Med Min knappen

Det er ikke et voltmeter men et amperemeter.
Voltmeteret måler spænding, amperemeteret måler strøm
Jeg har dem der har produceret laderen mistænkt for at have lavet
justeringen således at den justerer spændingen, og som følge deraf
strømmen i ladeprocessen.
For at der kan gå en strøm skal der være en spændingsforskel mellem
det der kommer ud af laderen og den spænding der aktuelt er på
batteriet.
Efterhånden som ladeprocessen skrider frem stiger spændingen på
batteriet hvorfor strømmen falder.
Med knappen i min. er laderen, så vidt jeg kan skønne, sikker for en
MC akku.

>På den lille autolader jeg brugte før, går "voltmeteret" fra 0-7. Der står
>ingen angivelse af enhed. Når man sætter den til et "fladt" batteri stiller
>nålen sig på 5, og går så efterhånden ned til 1-2 stykker.

Det viser også strømmen i ampere.
Hvis den starter på 5 og synker til 1, så benyt du bare den, men lad
den ikke stå for længe.
Du kan gardere dig ved at måle spændingen med et voltmeter.
Så længe den ikke er over 14,5 volt er alt i orden.
Når spændingen stiger over 14,5 volt bør man afbryde ladningen.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Christian

Dato : 18-10-05 22:57

Hej Jim,

En god gammel grundregel siger, at lader man med en almindelig
konventionel lader (ikke en pulslader), så kan akkumulatoren ikke
"tage imod" mere end ca. 10 % af dens kapacitet. Derfor har det
begrænset effekt at lade fx en 15 Ah akkumulator med mere end ca. 1,5
ampere. Det "slider" mere end almindeligt på akkumulatoren.

Christian
XV1000