månedens expert nød
Fra : Tom Andersen

Dato : 14-10-05 15:50

Howdi,

Er der nogen som ved hvad øget motorlarm og rystelser kan skyldes ? Jeg er
af den klare opfattelse at min mc er begyndt at larme, har en mere hakkende
motorgang og ryster mere end behageligt er. Jeg har synkroniseret
karburatorerne uden virkning. Ventilspillerummet er også ok. Mit spørgsmål
er nu om en mc med elektronisk tænding skal justeres og hvordan det kan lade
sig gøre at tændingen ikke længere er præcist ? Er det noget man selv kan
klare ?

venligst Tom

Fra : Armand

Dato : 14-10-05 16:03

Fra : Tom Andersen

Dato : 14-10-05 16:20

for søren da, beklager. Det er en Honda CB500 årgang 96.

Fra : Armand

Dato : 14-10-05 18:04

En elektronisk tænding burde ikke tabe sin justering, men det er ikke
umuligt at komponenter kan vibrere løs, så at linde på dækslet til
tændingen vil være et logisk trin i fejlsøgningen!
Derudover er et stroboskob den eneste måde at kontrollere
gnistafgivelsen på, og hvis du ikke har adgang til et sådant eller vilje
til at købe et (som nævnt er det efterhånden et sjældent brugt værktøj
p.g.a. den udbredte brug af elektronisk tænding), er et kort visit ved
nærmeste værksted (=også bil-) for at købe sig til et evt. lån af strobo
på stedet!

Jeg synes at erindre at én skrev noget med motorboltene (eller var det i
en anden tråd?). Prøv at efterspænde alle de boltforbindelser du kan
finde mellem motor og stel. Dertil er en momentnøgle en god ting at
have, men hvis dine problemer skyldes motorbolte der er vibreret løse
vil du kunne finde dém med en topnøgle og de bare næver!

Lad være med at bilde dig ind at den kan repareres on-line. Det er
knofedt og snavsede fingre der skal til, så bare ryg på med værktøjet!

--
Armand.

Fra : Tom Andersen

Dato : 14-10-05 18:52

takker for svar.

Jeg vil checke motorboltene snarest. Det virker lidt som om det måske er det
mest sandsynlige.

venligst Tom

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-10-05 16:24

On Fri, 14 Oct 2005 16:50:14 +0200, "Tom Andersen"
<taerenskjold@hotmail.com> wrote:

Hej Tom.

> [...]
>sig gøre at tændingen ikke længere er præcist ? Er det noget man selv kan

Det er 4. gang du poster nøjagtig den samme tekst, så vi har vist alle
forstået den.
Første gang d. 10-10 var der 3 svar, hvoraf mit var det ene.
Der ikke kom nogen dialog ud af det så jeg havde glemt emnet, og da
der ikke er kommet yderligere input er jeg er ikke blevet klogere
siden.
Jeg syntes du skulle have ofret krudtet på at give os flere fact's i
stedet for at poste den samme tekst fire gange.
Men da du allerede har konstateret at tændingen står forkert er du vel
på vej

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Tom Andersen

Dato : 14-10-05 18:48

Hej Steen

Ja, jeg har haft lidt problemer med serveren her hos stofa. Det fremgik ikke
af min
oversigt at den var ankommet så derfor forsøgte jeg et par gange mere med
det resultat
at min indlæg fra den 10.10 pludseligt også dukkede op....mystisk.

Men hvad så har jeg da i hvert fald skabt lidt opmærksomhed omkring
problemet

venligst Tom

Og jeg takker mange gange for besvarelserne som jeg altså først har kunnet
"se" her til aften.

Fra : Tom Andersen

Dato : 14-10-05 18:57

Lige mht. dit tidligere indlæg - tak for det.

>Ryster motoren kun mår du har træk på?
>Ryster den også stillestående i høj tomgang?
>Hvornår har du sidst skiftet kædekit?

Kædekittet er helt nyt. Motoren ryster ikke når jeg kobler ud og gasser op.
Det er kun når den trækker. Men som sagt er kædekittet nyt så det burde ikke
komme herfra.

venligst Tom

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-10-05 19:35

On Fri, 14 Oct 2005 19:56:32 +0200, "Tom Andersen"
> [...]

>Det er kun når den trækker. Men som sagt er kædekittet nyt så det burde ikke

Hm - sammen med kædekit er det forreste tandhjul jo også skiftet, og
det var faktisk det jeg var ude efter.
Har den kørt med for stram kæde, således at gearkassens udgangsleje er
skadet?
Den med tænding er usandsynlignvis pickup'erne da ikke lige er rystet
løse, og det er meget sjældent.
Så er jeg mere tilbøjlig til at tro på den med de løse motorbolte.
Men, som Armand skrev, så er det ikke en fejl der kan klares af
"radiodoktoren"
Fat værktøjet.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Ukendt

Dato : 15-10-05 09:26

Steen Gruby skrev i meddelelsen ...
> [...]
><taerenskjold@hotmail.com> wrote:
>
>Hej Tom.

>Hm - sammen med kædekit er det forreste tandhjul jo også skiftet, og

Hov ! Ja netop, og hvis at det er et originalt Honda kædehjul med
gummidæmpning, der er skiftet til et "noname" kædehjul uden dæmpning, så gør
det en mærkbar forskel på vibrationer og især støj. :-|

mvh
Orla

Fra : Tom Andersen

Dato : 15-10-05 11:50

hmm okay, det har givet mig noget at tænke over. Kædekittet var nemlig det
billigste noname
jeg kunne finde :-/

tak for svar
venligst Tom

meddelelse news:4350bdcd$0$9150$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 14-10-05 22:44

Tom Andersen wrote:

> [...]

> Det er kun når den trækker. Men som sagt er kædekittet nyt så det burde ikke

At kædekittet er nyt er ikke ens betydende med at kæden ikke er for slap...

/
Jesper