/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Planet 125 startporblemer
Fra : Begbie


Dato : 13-10-05 17:05

Min nyindkøbte Cagiva har stået stille i 14 dage, og nu vil den ikke
rigtig i gang.

Benzin og olie er tjekket, men når jeg starter (med choker) "vender"
motoren knap nok.

Jeg antager så, at det er batteriet som er flad. Der er strøm nok til
hornet og lys, men tilsyneladende ikke mere. Er det normal at et
batteri kan aflade på 14 dage?

Cyklen var i øvrigt synet i forbindelse med ejerskiftet, men det er
nok rimelig irrelevant.

Hvad skal jeg forvente at give for en oplader, og hvad skal jeg være
opmærksom på?

På forhånd tak!


 
 
Thomas B. Andersen (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas B. Andersen


Dato : 13-10-05 17:49


"Begbie" <y2j66_99@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:1129219506.402878.26230@f14g2000cwb.googlegroups.com...

Jeg antager så, at det er batteriet som er flad. Der er strøm nok til
hornet og lys, men tilsyneladende ikke mere. Er det normal at et
batteri kan aflade på 14 dage?

Det kan sagtens passe. Hvornår er batteriet sidst skiftet?

Cyklen var i øvrigt synet i forbindelse med ejerskiftet, men det er
nok rimelig irrelevant.

Jah!

Hvad skal jeg forvente at give for en oplader, og hvad skal jeg være
opmærksom på?

Du kan få en fin en for 150kr. De må ikke lade for meget, så gå hellere
til den lokale mc-pusher eller på www.louis.de og find en!
Indtil da, kan du jo løbe den i gang !

Hvis jeg var dig, ville jeg nok købe et nyt batteri istedet.


På forhånd tak!

Mvh Thomas
RF600R




Kenneth Østrup (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 13-10-05 18:34

Hej Thomas,

Du glemmer at sætte en "> " foran det du besvarer.
Det kan være du skal ændre på opsætningen af din newsreader - om ikke
andet er det ekstremt besværligt for os andre at finde hoved og hale i
din besvarelse.

eksempel:

> Jeg har bagt en kage.
>

Godt for dig.


--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Thomas B. Andersen (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Thomas B. Andersen


Dato : 13-10-05 22:01


"Kenneth Østrup" <ksFJERN@skysovs.com> skrev i en meddelelse
news:434e9a87$0$78282$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hej Thomas,
>
> Du glemmer at sætte en "> " foran det du besvarer.
> Det kan være du skal ændre på opsætningen af din newsreader - om ikke
> andet er det ekstremt besværligt for os andre at finde hoved og hale i
> din besvarelse.

Jeg ved ikke hvorfor de ikke er kommet med i min tidligere besvarelse, men
jeg skal da beklage!
Det er samme program som jeg altid bruger, og fra sammme computer - så det
er lidt mærkeligt !

> --
> Med venlig hilsen
> Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
> Honda RC04 - 1984

Thomas
RF 600 - Med frisk olie



Søren Rønnedal (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Søren Rønnedal


Dato : 13-10-05 19:57

Begbie <y2j66_99@yahoo.dk> skrev:
>Min nyindkøbte Cagiva har stået stille i 14 dage, og nu vil den
ikke
>rigtig i gang.
>
>Benzin og olie er tjekket, men når jeg starter (med
choker) "vender"
>motoren knap nok.
>
>Jeg antager så, at det er batteriet som er flad. Der er strøm nok
til
>hornet og lys, men tilsyneladende ikke mere. Er det normal at et
>batteri kan aflade på 14 dage?
>
>Cyklen var i øvrigt synet i forbindelse med ejerskiftet, men det
er
>nok rimelig irrelevant.
>
>Hvad skal jeg forvente at give for en oplader, og hvad skal jeg
være
>opmærksom på?
>Jeg mener at min mc-lader kostede omkring 200,- kr. for 3-4 år
siden. Du burde købe en mc-lader som lader med o,5 Ah, så vil
dit batteri være opladet på ca. et døgn (batteri på 12 AH, som
er meget almindeligt til mc) En alm. bil-lader vil lade med alt for
mange Amp. - typisk 4 Ah - med risiko for at batteriet "koger
over" Min mc-lader kan lade med både 6v og 12v, så jeg kan bruge
den vil gamle mc'er også.
mvh Søren
>På forhånd tak!


Begbie (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 13-10-05 21:50

Jeg snakkede med fyren jeg købt cyklen i dag. Han nævnte muligheden
for at jeg måske var kommet til at slå parkeringslyset til, og den
havde derved havde drænet batteriet imens den stod stille over de 14
dage. Han sagde at jeg kunne købe en oplader til 149 hos Harald Nyborg
uden problemer. Det lyder måske lidt discount..? Jeg overvejer om ikke
jeg bare skal aflægge besøg hos en lokal forhandler i morgen og købe
en der. Vil helst vente lidt med at købe et nyt batteri, da denne der
sidder på cyklen angiveligt er næsten nyt.

I instruktionsbogen, så nævnes batteriet som 12 V - 9 Ah, så det må
være en 12 volts lader jeg skal finde. Ellers står der fantastisk
lidt om afmontering og opladning af batteriet i instruktionsbogen, så
jeg må bare rulle ærmerne op og gå systematisk frem...


Ukendt (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-10-05 22:01

Startkabler fra en bil. Start dyret og kør en tur. Så er der strøm på igen!
Hvis ikke den kan holde strøm, så nyt batteri.
Men vent lige med at købe batteri eller/og lader inden du ved det :)



Begbie (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 13-10-05 22:56

Bare en tanke:

Nu er der alligevel strøm nok til lys, lysene på instrumentpanellet
og hornet... måske er det slet ikke batteriet, det er galt med. Jeg
skulle måske også tage et kik på tændrørets tilstand?

Nå, jeg må kikke på sagen imorgen (og gå i seng nu).


Hekto (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 13-10-05 23:20

In article <1129240535.377642.84220@g43g2000cwa.googlegroups.com>, y2j66
_99@yahoo.dk says...
> Bare en tanke:
>
> Nu er der alligevel strøm nok til lys, lysene på instrumentpanellet
> og hornet... måske er det slet ikke batteriet, det er galt med. Jeg
> skulle måske også tage et kik på tændrørets tilstand?
>
> Nå, jeg må kikke på sagen imorgen (og gå i seng nu).
>
>
Det kan være lidt skidt i et stik.
Træk stikkene fra hinanden, giv dem et sprøjt silicone og saml dem igen.
Prøv som foreslået at få den startet og kør en længere tur. Er problemet
der stadig, så køb et nyt batteri hos T Hansen til ca. 199,- kr.

Luxus-udgaven er at måle ladesystemet ordentligt igennem. Evt. med
Gruby's artikkel vedrørende ladesystemer som hjælp. findes på
www.ducati.dk under teknik.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

essal@mobilixnet.dk (13-10-2005)
Kommentar
Fra : essal@mobilixnet.dk


Dato : 13-10-05 23:14

Lad være med at sætte kabler på fra en bil.
Sidste og eneste gang jeg gjorde det, kom der lidt røg op fra min
maskine. Den startede fint, men et par uger senere gik strømfordeleren
hvis jeg husker rigtigt. Repperen sagde det formentlig skyldtes min
"opladning". Og jeg kan advare om at det var dyrt.
Held og Lykke.
Lasse


Begbie skrev:

> Bare en tanke:
>
> Nu er der alligevel strøm nok til lys, lysene på instrumentpanellet
> og hornet... måske er det slet ikke batteriet, det er galt med. Jeg
> skulle måske også tage et kik på tændrørets tilstand?
>
> Nå, jeg må kikke på sagen imorgen (og gå i seng nu).


Armand (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-10-05 02:37

essal@mobilixnet.dk wrote:
> Lad være med at sætte kabler på fra en bil.
> Sidste og eneste gang jeg gjorde det, kom der lidt røg op fra min
> maskine. Den startede fint, men et par uger senere gik strømfordeleren
> hvis jeg husker rigtigt. Repperen sagde det formentlig skyldtes min
> "opladning". Og jeg kan advare om at det var dyrt.
> Held og Lykke.

Vås!
Strøm pøses ikke på i overmål - Strøm bruges!
Uanset hvor stort et 12V bilbatteri man får starthjælp fra henter
motorcyklen ikke mere strøm derfra end fra sit eget friskopladede batteri!

Man skal vogte sig for ikke at være med til at sprede ammestuehistorier
på offentlige fora, som hér, og hvis jeg lige må hænge mig i at du mener
at have en strømfordeler på din daværende motorcykel, så vil jeg påstå
at din viden om det elektriske vidner om at du burde tænke dig om en
ekstra gang før du kommer med ellers velmenende råd om mc-elektrik!!

--
Armand.

Ukendt (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 14-10-05 08:07


Armand skrev i meddelelsen ...
>essal@mobilixnet.dk wrote:
>> Lad være med at sætte kabler på fra en bil.


>Vås!
>Man skal vogte sig for ikke at være med til at sprede ammestuehistorier
>på offentlige fora,

Og blot man husker, at minus/stelledning sættes på sidst, og _SIDSTE_ klemme
sættes på motorblokken, eller stellet på mc-en. Typisk et fodhvilerophæng,
(ikke gummiophængt), eller svinggaffel bolthoved.

Så ødelægges ingenting.

mvh
Orla



Armand (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-10-05 12:49

Orla Pedersen wrote:
> Armand skrev i meddelelsen ...
>
>>essal@mobilixnet.dk wrote:
>>
>>>Lad være med at sætte kabler på fra en bil.
>
>>Vås!
>>Man skal vogte sig for ikke at være med til at sprede ammestuehistorier
>>på offentlige fora,
>
>
> Og blot man husker, at minus/stelledning sættes på sidst, og _SIDSTE_ klemme
> sættes på motorblokken, eller stellet på mc-en. Typisk et fodhvilerophæng,
> (ikke gummiophængt), eller svinggaffel bolthoved.

- - - - - Samt at afmontere i modsatte rækkefølge!

For lige at følge dén handling til dørs:
Blyakkumulatorer udvikler brint under opladning, så der kan forekomme
brint i området omkring selve akkumulatoren. Brint er brændbart og siger
*POOF* når det tager 1/10 sekund om at flække et batteri =
Derved at der kan forekomme en gnist ved den sidste af de fire
kabel-klemmers montering/afmontering, er det ikke uvæsentligt at holde
denne så fjernt fra batteriet som muligt!

--
Armand.

Begbie (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 14-10-05 16:07

Update:

Med hjælp fra en kammerat fik jeg mestrede teknikken med at løbe den
i gang i dag.

Det var rart at komme ud i gode vejr uden kørelærens stemme i mit
højre øre!

Men efter en lille halvtimes kørsel standsede jeg, få at prøve at
starte den. Uden held. Jeg måtte løbe den i gang igen (ikke så
svært, men det ser nok ikke vildt elegant ud).

Jeg afmonter batteriet og låner en oplader i morgen. Ellers er jeg
indstillet på at købe et nyt batteri.

Håber at der "kun" er batteriet (eller tændrøret) der fejler.

Tak for hjælpen indtil videre


Armand (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 14-10-05 17:54

Begbie wrote:
> Update:
>
> Med hjælp fra en kammerat fik jeg mestrede teknikken med at løbe den
> i gang i dag.
>
> Det var rart at komme ud i gode vejr uden kørelærens stemme i mit
> højre øre!
>
> Men efter en lille halvtimes kørsel standsede jeg, få at prøve at
> starte den. Uden held. Jeg måtte løbe den i gang igen (ikke så
> svært, men det ser nok ikke vildt elegant ud).
>
> Jeg afmonter batteriet og låner en oplader i morgen. Ellers er jeg
> indstillet på at købe et nyt batteri.
>
> Håber at der "kun" er batteriet (eller tændrøret) der fejler.

Jeg er ikke klar over den elektriske konstruktion, men det kan godt
tænkes at tændingen er seperat og fungerer så snart at motoren roterer
altimens at ladesystemet er gået itu :-/
Er der fuldt lysstyrke og horn på den under kørsel? Det viser med en
rimelig sikkerhed at den vitterligt lader (uanset hvilken konstruktion
at tændingssystemet er af), og i så fald må det være batteriet der er
færdigt!
Køb den andetsteds nævnte 500mA lader, eller find en strømforsyning på
13,5 - 14,5V og med højest 5-600 mA, et sted i husholdningen (er der
måske en 12V akku-boremaskine med dertil hørende lader?) og lad med dén
på batteriet en dags tid hvorefter du straks efter end opladning
forsøger at starte op, og trods et givent succesfuldt startforsøg lader
Planet'en henstå i slukket tilstand en dags tid, hvorefter at
startforsøget gentages. Hvis den kun lader sig starte lige efter
opladning og ikke efter at have stået hen indikerer det at batteriet
tydeligt har et problem!

Når nu du er i gang med at købe værktøj ind, så invester i et såkaldt
multimeter (á elektrisk måle-apparatur) til 50-90kr. hos Harald Nyborg
eller T-Hansen og brug dét til istedet at måle på batteriet såvel under
manuel ladning som (frigears)kørsel, samt som ovennævnt efter at
batteriet har stået ubenyttet og uden tilsluttet lader:
Batteriet er på 12V og skal mindst(!) kunne opretholde denne spænding,
hvorimod at ladning (manuel, såvel som motorens egen) nødvendigvis skal
foregå med op til 14,5V!.

Mål løs og bliv stille og roligt klogere!

--
Armand.

Begbie (14-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 14-10-05 20:23

> Jeg er ikke klar over den elektriske konstruktion, men det kan godt
> tænkes at tændingen er seperat og fungerer så snart at motoren roterer
> altimens at ladesystemet er gået itu :-/

Ja, det lyder skidt. Lyset og hornet kører tilsynladende ellers på
fuld styrke, så jeg håber at det bare er batteriet.


Begbie (15-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 15-10-05 13:23

Efter at havde løbet den i gang, fik jeg målt batteriet sammen med en
kammerat da den kørt i tomgang. Målingen steg ikke specielt meget da
jeg gav den nogen omdrejninger. Han mente at det var ladesystemet
(generatoren eller ensretteren) der kunne være skurken. Det lyder
rimelig trist.

Batteriet er afmonteret og venter på at en at få en ordentlig
opladning...


Begbie (15-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 15-10-05 14:52

Efter at havde løbet den i gang, fik jeg målt batteriet sammen med en

kammerat da den kørt i tomgang. Målingen steg ikke specielt meget da
jeg gav den nogen omdrejninger. Han mente at det var ladesystemet
(generatoren eller ensretteren) der kunne være skurken. Det lyder
rimelig trist.


Batteriet er afmonteret og venter på at få en ordentlig
opladning...


Hekto (15-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 15-10-05 17:22

In article <1129384303.705460.247220@f14g2000cwb.googlegroups.com>,
y2j66_99@yahoo.dk says...
> kammerat da den kørt i tomgang. Målingen steg ikke specielt meget da
> jeg gav den nogen omdrejninger. Han mente at det var ladesystemet
> (generatoren eller ensretteren) der kunne være skurken. Det lyder
> rimelig trist.
>
Hvad målte han præcist???

Med lidt omdrejninger på, bør spændingen over abtteriet ligge på 13,8 -
14,5 volt.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Begbie (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 16-10-05 10:55

Spændingen nået op til omkring 13,5. Skal dog siges at den ikke fik
vildt mange omdrejninger.

Batteriet står og lader nu, jeg smider den på igen senere i dag.

.... Tak for hjælpen, det er rart at man kan spørge løs her


Begbie (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Begbie


Dato : 16-10-05 16:33

En batteriopladning senere starter Cagiva'en første gang


Armand (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 16-10-05 17:15

Begbie wrote:
> En batteriopladning senere starter Cagiva'en første gang
>
- - - - Men bliver den ved med det, mon :-/

--
Armand.

Hekto (16-10-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 16-10-05 18:13

In article <__u4f.70900$Fe7.243663@news000.worldonline.dk>, armand@mc-
chaufforerne.dk says...
> - - - - Men bliver den ved med det, mon :-/
>
>
Ja ... ihvertfald resten af denne sæson! ;o;
Med 13.5 Volt kan den lige akkurat holde skinnet på næsen, men det er
ikke alverden til at holde akku'en tilstrækkeligt opladet!
Der bør måles efter med lidt rigeligere omdrejninger.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408558
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste