Sikkerhed ?
Fra : Tommy Jakobsen

Dato : 12-10-05 21:42

I oktober udgaven af FDM's MOTOR er der en lille klumme med tips til
sikkerhed på MC.

Jeg studser lidt over et af tippene, der går ud på at save koblings- og
bremsegreb halvt igennem en trediedel inde på grebet. Fidusen skulle være at
man ved en påkørsel kun mister den yderste stump, og stadig kan betjene
kobling eller bremse.

Jeg har lykkeligvis ikke prøvet det, men formoder at jeg vil have langt
større problemer end et manglende koblings- eller bremsegreb, hvis jeg
skulle blive snittet så hårdt at grebet knækker helt af. Og hvad vil de sige
på synshallen til dette indgreb ?

Tommy Jakobsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-10-05 22:19

"Tommy Jakobsen" <hr.jakobsen@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> man ved en påkørsel kun mister den yderste stump, og stadig kan betjene

Hvordan ville du ellers fortsætte til Italien?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 12-10-05 22:47

Tommy Jakobsen wrote:
> [...]
> skulle blive snittet så hårdt at grebet knækker helt af. Og hvad vil de sige

Hvis du kigger grundigt efter er der på mange nyere motorcykler en sådan
svækkelse indstøbt i grebene.
Fornuften m.h.p. fortsat brugbarhed er til at forstå, ikke mindst efter
at grebene er blevet leddelt af hensyn til justerbarhed og at det er
mest praktisk at selve grebet knækker frem for inder-leddet (har selv
stået dér med RGV'en til et race og endte efterfølgende med at bruge
udelt greb især p.g.a. indkøbsprisen á 1/8 ved Max')
Men grebene er forsynede med kugler for enden, for at de ikke skal kunne
virke som fatale stik"våben" ved styrt, og jeg kan ikke slippe tanken om
at grebene mister denne sikring når/hvis enderne knækker af hvad enten
det er planlagt eller ej! =

--
Armand.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 13-10-05 01:07

Tommy Jakobsen wrote:
> [...]
> skulle blive snittet så hårdt at grebet knækker helt af. Og hvad vil de sige

Hej Tommy,

Det er vidst helt standard på mange kobling/bremse klinger.

Nu har jeg dog ikke haft nogle MC'er med denne anordning, den nyeste MC
jeg har haft var dog også fra 1996.

Dog kan jeg huske at min Suzuki RMX 50 knallert havde disse, og jeg fik
da også lagt den ned på siden med fart på og kunne være taknemmelig for
stadigvæk at have resten af koblingsgrebet tilbage
Grebene til sådan en kostede ca. 70-80 kr stk.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Fra : Jes Vestervang

Dato : 12-10-05 22:16

"Tommy Jakobsen" <hr.jakobsen@c.dk> writes:

> [...]
> skulle være at man ved en påkørsel kun mister den yderste stump, og
> stadig kan betjene kobling eller bremse.

Det lyder ret dumt, for knopperne sidder der jo netop for at reducere
risikoen for dybe stiksår fra grebene. Når knopperne er brækket af
bliver det for alvor ubehageligt at lande oven på et greb :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 13-10-05 12:14

> [...]
> at
> man ved en påkørsel kun mister den yderste stump, og stadig kan betjene

Personligt lærte jeg af bitter erfaring, da min tidligere GPX600r ikke
længere havde lyst til, at stå på sidestøttebenet, at have et sæt ekstra
greb under sædet, og det tager kun 5 min. at skifte dem.

/Dannie
www.zx-r.dk www.dfmc.dk/?id=75