Tommy Jakobsen wrote:
> I oktober udgaven af FDM's MOTOR er der en lille klumme med tips til
> sikkerhed på MC.
>
> Jeg studser lidt over et af tippene, der går ud på at save koblings- og
> bremsegreb halvt igennem en trediedel inde på grebet. Fidusen skulle være at
> man ved en påkørsel kun mister den yderste stump, og stadig kan betjene
> kobling eller bremse.
>
> Jeg har lykkeligvis ikke prøvet det, men formoder at jeg vil have langt
> større problemer end et manglende koblings- eller bremsegreb, hvis jeg
> skulle blive snittet så hårdt at grebet knækker helt af. Og hvad vil de sige
> på synshallen til dette indgreb ?
>
Hvis du kigger grundigt efter er der på mange nyere motorcykler en sådan
svækkelse indstøbt i grebene.
Fornuften m.h.p. fortsat brugbarhed er til at forstå, ikke mindst efter
at grebene er blevet leddelt af hensyn til justerbarhed og at det er
mest praktisk at selve grebet knækker frem for inder-leddet (har selv
stået dér med RGV'en til et race og endte efterfølgende med at bruge
udelt greb især p.g.a. indkøbsprisen á 1/8 ved Max')
Men grebene er forsynede med kugler for enden, for at de ikke skal kunne
virke som fatale stik"våben" ved styrt, og jeg kan ikke slippe tanken om
at grebene mister denne sikring når/hvis enderne knækker af hvad enten
det er planlagt eller ej! =
--
Armand.