/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
BMW K100 RS - Blyfri benzin ?
Fra : ¤


Dato : 12-10-05 17:25

Hej
Jeg har købt en BMW K100 S årgang 1984 i Tyskland. Jeg har er faldet
over, på internet, at den ikke må køre på blyfri benzin. Der stod
noget om at man skal købe et tilsætningsstof til at blande i benzinen.
Er der nogen der kender til det ?
Mvh. Torben

Udklip:
>What does it mean: not suitable for leadfree operation? There is no leaded gasoline anymore!
>That is correct – at least in our latitudes. Lead was added out of two reasons: First to insure a certain octane level, second as wear protection for the highly stressed valve seats. As a knock protection it is not necessary anymore, The 98 octane of the former premium fuel are also standard for the current premium – Shell’s sulfur- free „V- Power“- fuel is said to have 100 octane. Wear protection by residues of soft lead on the seats is nowadays offered by lead ’substitutes’ like Castrol TBE., available in 250ml- flasks at bigger gas stations. An EUR 6,00–flask lasts for 250 l gasoline, i.e. in the case of the K100 4000- 5000 kilometers. After refueling lead substitute is added according to the amount of gas, measuring made simple by a dosing device contained in the top; the flask fits easily into the rear seat compartment. Modern lead substitutes are apt to catalyser use and also clean valves from redidues

 
 
Kenneth Østrup (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Kenneth Østrup


Dato : 12-10-05 18:05

¤ wrote:
> Hej
> Jeg har købt en BMW K100 S årgang 1984 i Tyskland. Jeg har er faldet
> over, på internet, at den ikke må køre på blyfri benzin. Der stod
> noget om at man skal købe et tilsætningsstof til at blande i benzinen.
> Er der nogen der kender til det ?

Hej Torben,

Jeg kan desværre ikke svare dig på om din motor kan køre med blyfri
benzin, men jeg ved at Shell tankene har noget "blytilsætning" som du
kan købe for ca. 10 kr. flasken. (meget lille flaske, duer måske til 1
eller 2 tanke.)

--
Med venlig hilsen
Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>
Honda RC04 - 1984

Ib Jakobsen (12-10-2005)
Kommentar
Fra : Ib Jakobsen


Dato : 12-10-05 18:27

¤ skrev:
> Hej
> Jeg har købt en BMW K100 S årgang 1984 i Tyskland. Jeg har er faldet
> over, på internet, at den ikke må køre på blyfri benzin.

Alle modeller efter 10/85 kan officielt køre blyfrit. De kan
kendes på at de har fast monteret konsoller til fodhvilerne.
Dem med gummiophængte konsoller kan også. Det er bare ikke
officielt. Udtalt af en der sælger og servicerer man BMW.



Der stod
> noget om at man skal købe et tilsætningsstof til at blande i benzinen.
> Er der nogen der kender til det ?

Det kan du som nævnt andetsteds købe på enhver
servicestation. Og skader i hvert fald ikke.




--
Med venlig hilsen

Ib Jakobsen

Armand (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 13-10-05 12:49

Ib Jakobsen wrote:
> ¤ skrev:
>
>> Hej
>> Jeg har købt en BMW K100 S årgang 1984 i Tyskland. Jeg har er faldet
>> over, på internet, at den ikke må køre på blyfri benzin.
>
>
> Alle modeller efter 10/85 kan officielt køre blyfrit. De kan kendes på
> at de har fast monteret konsoller til fodhvilerne. Dem med gummiophængte
> konsoller kan også. Det er bare ikke officielt. Udtalt af en der sælger
> og servicerer man BMW.
>

Skod-BMW :-|
Alle japanske motorcykler siden slutningen af 70'erne kan køre på
blyfri, et krav som sås første gang i USA, som må formodes at være et så
stort markedspotentiale at også BMW tilpassede sig dét allerede da den
nye vandkølede indsprøjtningsmotor blev udviklet!?
Anyhow, så er den største hurdle omkring ventilerne selve ventilsæderne,
og jeg kan som sagt ikke fatte at BMW ikke skulle have fået knaldet
nogle ordentlige sæder i alu-topstykket fra starten af :-|

--
Armand.

¤ (13-10-2005)
Kommentar
Fra : ¤


Dato : 13-10-05 17:53


>Skod-BMW :-|
>Alle japanske motorcykler siden slutningen af 70'erne kan køre på
>blyfri, et krav som sås første gang i USA, som må formodes at være et så
>stort markedspotentiale at også BMW tilpassede sig dét allerede da den
>nye vandkølede indsprøjtningsmotor blev udviklet!?
>Anyhow, så er den største hurdle omkring ventilerne selve ventilsæderne,
>og jeg kan som sagt ikke fatte at BMW ikke skulle have fået knaldet
>nogle ordentlige sæder i alu-topstykket fra starten af :-|

Jeg synes også det lyder mest sandsynligt, at den kan køre blyfri.
Måske er det bare ikke officielt, som Ib Jakobsen skriver.
Jeg håber at høre fra en ejer af en tidlig k100, som virkelig har kørt
mange kilometer, uden blytilsætning.

Torben

Ukendt (13-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-10-05 08:38

Hej

Jeg har en BMW K100 fra 84, køber på tankstation en flaske bly-tilsætning

de fleste er dosere bar, , vores får sådan en lille slat ca hveranden gang
vi tanker

mvh

JW
http://home20.inet.tele.dk/witten/index.htm


"¤" <¤@image.dk> skrev i en meddelelse
news:qrdqk197hisk9bbfqli42mc0ivc91v9ku5@4ax.com...
> Hej
> Jeg har købt en BMW K100 S årgang 1984 i Tyskland. Jeg har er faldet
> over, på internet, at den ikke må køre på blyfri benzin. Der stod
> noget om at man skal købe et tilsætningsstof til at blande i benzinen.
> Er der nogen der kender til det ?
> Mvh. Torben
>
> Udklip:
>>What does it mean: not suitable for leadfree operation? There is no leaded
>>gasoline anymore!
>>That is correct - at least in our latitudes. Lead was added out of two
>>reasons: First to insure a certain octane level, second as wear
>>protection for the highly stressed valve seats. As a knock protection it
>>is not necessary anymore, The 98 octane of the former premium fuel are
>>also standard for the current premium - Shell's sulfur- free "V- Power"-
>>fuel is said to have 100 octane. Wear protection by residues of soft lead
>>on the seats is nowadays offered by lead 'substitutes' like Castrol TBE.,
>>available in 250ml- flasks at bigger gas stations. An EUR 6,00-flask
>>lasts for 250 l gasoline, i.e. in the case of the K100 4000- 5000
>>kilometers. After refueling lead substitute is added according to the
>>amount of gas, measuring made simple by a dosing device contained in the
>>top; the flask fits easily into the rear seat compartment. Modern lead
>>substitutes are apt to catalyser use and also clean valves from redidues



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste