|
| startproblemer Fra : el_serpiente |
Dato : 10-10-05 15:18 |
|
Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
ikke i gang, før efter lang tid.
I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
i gang når motoren først kører.
Jeg ved at den jeg har kønt cyklen af kun har kørt ca. 2000 på 1,5
år så den har stået meget stille, jeg har til gengæld næsten kørt
det samme på to måneder.
Jacob
| |
Ukendt (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 10-10-05 17:26 |
|
"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
news:1128953858.948955.227080@g14g2000cwa.googlegroups.com...
Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
ikke i gang, før efter lang tid.
I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
i gang når motoren først kører.
Jeg ved at den jeg har kønt cyklen af kun har kørt ca. 2000 på 1,5
år så den har stået meget stille, jeg har til gengæld næsten kørt
det samme på to måneder.
Jacob
Hej
Bare en ide. Er der spænding nok på batteriet ?
Jeg mener om spændingen dykker så meget, når du bruger starteren, at der
ikke er spænding nok til at tændingen fungere korrekt.
Mvh
Bjarne
| |
Egon Rosendal (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Egon Rosendal |
Dato : 10-10-05 18:03 |
|
Prøv at skifte tændrørene
"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
news:1128953858.948955.227080@g14g2000cwa.googlegroups.com...
Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
ikke i gang, før efter lang tid.
I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
i gang når motoren først kører.
Jeg ved at den jeg har kønt cyklen af kun har kørt ca. 2000 på 1,5
år så den har stået meget stille, jeg har til gengæld næsten kørt
det samme på to måneder.
Jacob
| |
Armand (10-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 10-10-05 19:01 |
|
el_serpiente wrote:
> Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
>
> Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
> ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
> jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
> ikke i gang, før efter lang tid.
> I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
> skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
> i gang når motoren først kører.
>
Batteriets kapacitet falder med temperaturen, så det kan fint passe at
dit batteri er haævdårligt og det først viser sig for alvor nu hvor det
er koldt om morgenen. At du samtidig let kan løbe den igang (= uden at
batteriet også skal forsyne starteren) understøtter mistanken.
Hvis du ikke er tændt på at gå i byen og købe et nyt batteri blot ud fra
de bud der kommer her på gruppen, kunne du dobbelt-checke v.h.a. et
sæt startkabler fra familiens/naboens bil og se om den bedre
strømforsyning fra et stort bilbatteri kan få den til at starte på
selvstarteren - Ifald underbygger det mistroen til GPZ'ens batteri :-|
Regner du med at stalde op snarligt, var det måske en ide at leve med at
skulle løbe den igang om morgenen resten af sæsonen og først montere
frisk akkumulator til foråret. Derved sparer du en nyindkøbt akkumulator
for vinterstilstanden, der kan trække søm hvis man ikke motionerer (á
periodisk forbrug) og vedligeholdelses-oplader igennem
stilstands-perioden :-/
--
Armand.
| |
el_serpiente (11-10-2005)
| Kommentar Fra : el_serpiente |
Dato : 11-10-05 07:50 |
|
Armand skrev:
> el_serpiente wrote:
> > Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
> >
> > Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
> > ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
> > jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
> > ikke i gang, før efter lang tid.
> > I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
> > skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
> > i gang når motoren først kører.
> >
>
> Batteriets kapacitet falder med temperaturen, så det kan fint passe at
> dit batteri er haævdårligt og det først viser sig for alvor nu hvor det
> er koldt om morgenen. At du samtidig let kan løbe den igang (= uden at
> batteriet også skal forsyne starteren) understøtter mistanken.
> Hvis du ikke er tændt på at gå i byen og købe et nyt batteri blot ud fra
> de bud der kommer her på gruppen, kunne du dobbelt-checke v.h.a. et
> sæt startkabler fra familiens/naboens bil og se om den bedre
> strømforsyning fra et stort bilbatteri kan få den til at starte på
> selvstarteren - Ifald underbygger det mistroen til GPZ'ens batteri :-|
>
> Regner du med at stalde op snarligt, var det måske en ide at leve med at
> skulle løbe den igang om morgenen resten af sæsonen og først montere
> frisk akkumulator til foråret. Derved sparer du en nyindkøbt akkumulator
> for vinterstilstanden, der kan trække søm hvis man ikke motionerer (á
> periodisk forbrug) og vedligeholdelses-oplader igennem
> stilstands-perioden :-/
>
> --
> Armand.
Tak for budene.
Så må jeg vel købe et nyt batteri, da jeg ikke regner med at den
skal i vinter hi lige med det samme.
Jeg har et andet problem, det er svært at få 'neutral' til at lyse
selv når cyklen er i frigear, det hjælper at køre ned over
kantstenen (jeg parkerer normalt på fortovet), dette kunne tyde på at
der er en løs forbindelse. Hvis jeg løfter et par millimeter på gear
pedalen er der en god chance for at den lyser 'neutral' dette gøres
mens den er i frigear. Problemet er at den skal være på neutral
ellers vil den overhovedet ikke starte.
Jeg ville høre om der er nogle bud på hvad jeg skal tjekke, om der er
på gearet eller løs forbindelse i kablerne.
| |
Armand (11-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 11-10-05 17:14 |
|
el_serpiente wrote:
>
> Tak for budene.
>
> Så må jeg vel købe et nyt batteri, da jeg ikke regner med at den
> skal i vinter hi lige med det samme.
>
> Jeg har et andet problem, det er svært at få 'neutral' til at lyse
> selv når cyklen er i frigear, det hjælper at køre ned over
> kantstenen (jeg parkerer normalt på fortovet), dette kunne tyde på at
> der er en løs forbindelse. Hvis jeg løfter et par millimeter på gear
> pedalen er der en god chance for at den lyser 'neutral' dette gøres
> mens den er i frigear. Problemet er at den skal være på neutral
> ellers vil den overhovedet ikke starte.
>
> Jeg ville høre om der er nogle bud på hvad jeg skal tjekke, om der er
> på gearet eller løs forbindelse i kablerne.
Dét kunne også være grund til miseren (startkabel-tricket vil forøvrigt
kunne påvise hvis det ér)!
Sørg for at få rettet den fejl inden du bruger penge på et nyt batteri!
Det er ofte inde bag forreste tandhjuls-dæksel, hvor frigearsledningen
sidder monteret, at stikket er løst - Rens + klem + genmonter og se hvad
der sker.
--
Armand.
| |
el_serpiente (12-10-2005)
| Kommentar Fra : el_serpiente |
Dato : 12-10-05 07:14 |
|
Håber ikke at det er et dumt spørgsmål men hvor er 'forreste
tandhjuls-dæksel'?
Jacob
Armand skrev:
> el_serpiente wrote:
> >
> > Tak for budene.
> >
> > Så må jeg vel købe et nyt batteri, da jeg ikke regner med at den
> > skal i vinter hi lige med det samme.
> >
> > Jeg har et andet problem, det er svært at få 'neutral' til at lyse
> > selv når cyklen er i frigear, det hjælper at køre ned over
> > kantstenen (jeg parkerer normalt på fortovet), dette kunne tyde på at
> > der er en løs forbindelse. Hvis jeg løfter et par millimeter på gear
> > pedalen er der en god chance for at den lyser 'neutral' dette gøres
> > mens den er i frigear. Problemet er at den skal være på neutral
> > ellers vil den overhovedet ikke starte.
> >
> > Jeg ville høre om der er nogle bud på hvad jeg skal tjekke, om der er
> > på gearet eller løs forbindelse i kablerne.
>
> Dét kunne også være grund til miseren (startkabel-tricket vil forøvrigt
> kunne påvise hvis det ér)!
> Sørg for at få rettet den fejl inden du bruger penge på et nyt batteri!
> Det er ofte inde bag forreste tandhjuls-dæksel, hvor frigearsledningen
> sidder monteret, at stikket er løst - Rens + klem + genmonter og se hvad
> der sker.
>
> --
> Armand.
| |
Armand (12-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 12-10-05 14:25 |
|
el_serpiente wrote:
> Håber ikke at det er et dumt spørgsmål men hvor er 'forreste
> tandhjuls-dæksel'?
Hæ!
Intet er så dumt som at flame én der offentliggør sin uvidenhed i
tillæringens tjeneste, så ta'ed blot roolig!
Benævnelsen 'forreste tandhjuls-dæksel' skyldes at dækslet skjuler det
forreste af de to tandhjul der hører sammen med kæden og er dét
motor-skjold der sidder ved venstre fodhviler, og hvorigennem at den
aksel som gearpedalen sidder på/aktiverer sikkert går igennem!
Pil det af (á en håndfuld unbrako-skruer der skal fjernes, samt evt.
gearpedalen afmonteres fra akslen) og kig indenunder - Det er ikke
motorens dybeste hemmeligheder der befinder sig bagved, så sagen er
ligetil og et udemærket job for en skrue-newbie!
Klø på!
--
Armand.
| |
Ukendt (12-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 12-10-05 13:35 |
|
Hej Jacob
Jeg køre også på sådan en og hvis jeg giver den choker er den ikke til at
få
liv i, men uden choker springer den i gang, hvis den har stået i halvandet
år kan du godt regne med at dit batteri er faldet sammen, hvis det ikke
har
været taget af og der har været ladet på det, og prøv og lægge mærke til
når
du har fuld power på dit batteri er der heller ikke noget galt med din
frigear lampe, ellers fed lille cykel der overrasker mange af de store
cykler
Hilsen Flemming.
"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
news:1128953858.948955.227080@g14g2000cwa.googlegroups.com...
Jeg håber at der er en der har forslag til hvad jeg skal gøre.
Jeg købte en motorcykel for et par måneder siden, en GPZ 500. Der har
ikke været problemer med cyklen indtil nu. Specielt om morgenen har
jeg problemer med at starte den. Startmotoren kører men den springer
ikke i gang, før efter lang tid.
I morgen måtte jeg løbe den i gang hvilket var meget nemt, fire
skridt overskrævs på cyklen. Jeg har ingen problemer med at holde den
i gang når motoren først kører.
Jeg ved at den jeg har kønt cyklen af kun har kørt ca. 2000 på 1,5
år så den har stået meget stille, jeg har til gengæld næsten kørt
det samme på to måneder.
Jacob
----------------------------------------
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 77 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk
| |
el_serpiente (17-10-2005)
| Kommentar Fra : el_serpiente |
Dato : 17-10-05 07:09 |
|
Armand skrev:
> el_serpiente wrote:
> > Håber ikke at det er et dumt spørgsmål men hvor er 'forreste
> > tandhjuls-dæksel'?
>
> Hæ!
> Intet er så dumt som at flame én der offentliggør sin uvidenhed i
> tillæringens tjeneste, så ta'ed blot roolig!
>
> Benævnelsen 'forreste tandhjuls-dæksel' skyldes at dækslet skjuler det
> forreste af de to tandhjul der hører sammen med kæden og er dét
> motor-skjold der sidder ved venstre fodhviler, og hvorigennem at den
> aksel som gearpedalen sidder på/aktiverer sikkert går igennem!
>
> Pil det af (á en håndfuld unbrako-skruer der skal fjernes, samt evt.
> gearpedalen afmonteres fra akslen) og kig indenunder - Det er ikke
> motorens dybeste hemmeligheder der befinder sig bagved, så sagen er
> ligetil og et udemærket job for en skrue-newbie!
> Klø på!
>
> --
> Armand.
Så fik jeg lavet problemet med frigears lampen, ledningen var faktisk
gået helt over og en tidligere ejer har bare snoet dem sammen og sat
noget isolerbånd omkring, jeg hat nu sat en samlemuffe der istedet,
så håber jeg at det holder.
Tak for hjælpen
| |
Armand (17-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 17-10-05 18:29 |
|
el_serpiente wrote:
> Armand skrev:
>
>>......ligetil og et udemærket job for en skrue-newbie!
>>Klø på!
>>
>
> Så fik jeg lavet problemet med frigears lampen, ledningen var faktisk
> gået helt over og en tidligere ejer har bare snoet dem sammen og sat
> noget isolerbånd omkring, jeg hat nu sat en samlemuffe der istedet,
> så håber jeg at det holder.
Well done!
Og hvad med startbesværet? Lå det hele i frigearslampen, eller hva´?
--
Armand.
| |
el_serpiente (18-10-2005)
| Kommentar Fra : el_serpiente |
Dato : 18-10-05 06:30 |
|
Armand skrev:
> el_serpiente wrote:
> > Armand skrev:
> >
> >>......ligetil og et udemærket job for en skrue-newbie!
> >>Klø på!
> >>
> >
> > Så fik jeg lavet problemet med frigears lampen, ledningen var faktisk
> > gået helt over og en tidligere ejer har bare snoet dem sammen og sat
> > noget isolerbånd omkring, jeg hat nu sat en samlemuffe der istedet,
> > så håber jeg at det holder.
>
> Well done!
>
> Og hvad med startbesværet? Lå det hele i frigearslampen, eller hva´?
>
> --
> Armand.
Det lader til at det har hjulpet, de sidste par morgener har den
startet fint.
| |
Armand (18-10-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 18-10-05 20:39 |
|
el_serpiente wrote:
> Armand skrev:
>
>
>>el_serpiente wrote:
>>
>>>Så fik jeg lavet problemet med frigears lampen,
>>
>>Og hvad med startbesværet? Lå det hele i frigearslampen, eller hva´?
>>
> Det lader til at det har hjulpet, de sidste par morgener har den
> startet fint.
>
Godt!
Du skylder lige almenvældet et beløb svarende til et nyt batteri
--
Armand.
| |
|
|