/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Er bremselys et synskrav?
Fra : Kim Olsen


Dato : 07-10-05 20:59

Hej gruppe

Jeg er ved at lave en veteran DKW RT125/2 klar til syn, men er blevet lidt i
tvivl.

Den er fra 1954, og dermed født uden hverken blinklys eller bremselys. Men
kan den også synes sådan.

Jeg vil jo helst have den så original som mulig, og er sikker på, at der
ikke er krav til blinklys på den. Men hvordan er det lige med bremselyset??

Nogen erfaringer udi syn af veteraner?

Kim Olsen
DKW rt125/2 - 1954
Geely Boss - 2003
Adly Jet 100 - 1999



 
 
MKS - 74 (07-10-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 07-10-05 21:19

On Fri, 7 Oct 2005 21:59:01 +0200, "Kim Olsen"
<kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

>Jeg vil jo helst have den så original som mulig, og er sikker på, at der
>ikke er krav til blinklys på den. Men hvordan er det lige med bremselyset??

Det kommer lidt an på, den ældste bekendtgørelse om køretøjers
indretning og udstyr jeg lige kunne finde er fra 1955 og i den lyder
det :

§ 17

Stk. 2. Motorcykel med egenvægt over 120 kg, der første gang
indregistreres efter den 1. juli 1956, skal være forsynet med
stoplygte. Stoplygte på motorcykel skal opfylde kravene i § 7.

Så det må betyde at hvis den er 1. gangs-reg i 1954 behøver den weird
nok ikke - om det så er en god ide at flintre rundt uden bremselys,
well det ville jeg i hvert fald ikke vælge....

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/

Kim Olsen (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Kim Olsen


Dato : 07-10-05 22:28

Tak for hurtigt svar.

Jeg kan se at den sagtens kan synes uden bremselys.

Risikoen er nok til at overse. Jeg vil tro at topfarten ligger omkring 60 -
70 km/t, og den skal jo ikke bruges til bykørsel af betydning.

Baglygten er på størrelse med et frimærke, så det er lidt svært at få bygget
bremselys ind, uden at det originale look forsvinder.

Men jeg printer dit link, og tager med til syn, for synsmanden kan
garanteret heller ikke reglerne i hovedet.

Kim Olsen



> Det kommer lidt an på, den ældste bekendtgørelse om køretøjers
> indretning og udstyr jeg lige kunne finde er fra 1955 og i den lyder
> det :
>
> § 17
>
> Stk. 2. Motorcykel med egenvægt over 120 kg, der første gang
> indregistreres efter den 1. juli 1956, skal være forsynet med
> stoplygte. Stoplygte på motorcykel skal opfylde kravene i § 7.
>
> Så det må betyde at hvis den er 1. gangs-reg i 1954 behøver den weird
> nok ikke - om det så er en god ide at flintre rundt uden bremselys,
> well det ville jeg i hvert fald ikke vælge....
>
> --
> -Michael
> CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
> http://62.79.120.117/



Søren Rønnedal (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Søren Rønnedal


Dato : 08-10-05 19:46

Kim Olsen <kim.olsen@sport.dk> (fjerndette) skrev:
>Tak for hurtigt svar.
>
>Jeg kan se at den sagtens kan synes
>uden bremselys.
>
>Risikoen er nok til at overse. Jeg
>vil tro at topfarten ligger omkring 60 -
>70 km/t, og den skal jo ikke bruges
>til bykørsel af betydning.
>
>Baglygten er på størrelse med et
>frimærke, så det er lidt svært at få bygget
>bremselys ind, uden at det originale
>look forsvinder.
>Der findes sikkert en baglygte med indbygget
bremselys, jeg har selv en BSA fra 1946 -
med 1" baglygte (mindre end et frimærke!) og i den
er der indbygget stoplys (kopilygte) - eneste
problem er at finde pærer (6v med dobbeltkontakt
OG lille glas) der passer i huset,
jeg var dog heldig på Herning Stumpemarked
for flere år siden at finde en håndfuld.
(ikke til salg!)- og jeg leder stadig.
>Men jeg printer dit link, og tager
>med til syn, for synsmanden kan
>garanteret heller ikke reglerne i hovedet.
>
>Kim Olsen
>
>
>
>> Det kommer lidt an på, den ældste
>>bekendtgørelse om køretøjers
>> indretning og udstyr jeg lige kunne
>>finde er fra 1955 og i den lyder
>> det :
>>
>> § 17
>>
>> Stk. 2. Motorcykel med egenvægt
>>over 120 kg, der første gang
>> indregistreres efter den 1. juli
>>1956, skal være forsynet med
>> stoplygte. Stoplygte på motorcykel
>>skal opfylde kravene i § 7.
>>
>> Så det må betyde at hvis den er 1.
>>gangs-reg i 1954 behøver den weird
>> nok ikke - om det så er en god ide
>>at flintre rundt uden bremselys,
>> well det ville jeg i hvert fald
>>ikke vælge....
>>
>> --
>> -Michael
>> CBR600 info -
>>http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR6 00/
>> Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele
>>m.m. til salg på:
>> http://62.79.120.117/


Ole Axelsen (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Ole Axelsen


Dato : 07-10-05 21:20

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse
news:4346d1f3$0$87542$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej gruppe
>
> Jeg er ved at lave en veteran DKW RT125/2 klar til syn, men er blevet lidt
> i
> tvivl.
>
> Den er fra 1954, og dermed født uden hverken blinklys eller bremselys. Men
> kan den også synes sådan.

> Nogen erfaringer udi syn af veteraner?

Jeg ved slet ikke noget om bremselys på veteraner. Måske du kan finde det i
detailforeskrifter for køretøjer. Kan vist bl.a. findes på www.bilsyn.dk

Mit ærinde med at svare på dit indlæg er: Hvad med din egen sikkerhed? Er
der ikke en vis tryghed i, at bagved kørende kan se når du bremser? Eller du
vil måske række en arm i vejret, som en cyklist?

--
Ole Axelsen. (5771)
Der er fejl i min mailadresse.



Andersen \(3650\) (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 07-10-05 23:02

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@privat.dk-k> skrev i en meddelelse
news:4346d85c$0$87608$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Mit ærinde med at svare på dit indlæg er: Hvad med din egen sikkerhed? Er
> der ikke en vis tryghed i, at bagved kørende kan se når du bremser? Eller
> du vil måske række en arm i vejret, som en cyklist?
>
Var det ikke sådan man gjorde førend stoplyset blev "opfundet".
Mener også da blinklyset kom, skulle man stadig række hånden ud ved
sving.
Idag ser vi det med cyklernes lygter. Da diodelygterne kom måtte
de ikke blinke. Nu må baglygten gerne og om et par år må forlygten
vel også

Og sådan vil det fortsætte. Intet er som i gamle dage.


Forsat god weekend.
Andersen



Per K. Nielsen (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Per K. Nielsen


Dato : 08-10-05 09:53

On Sat, 8 Oct 2005 00:02:23 +0200, "Andersen \(3650\)"
<virkerikke@nospam.dk> wrote:

>Idag ser vi det med cyklernes lygter. Da diodelygterne kom måtte
>de ikke blinke. Nu må baglygten gerne og om et par år må forlygten
>vel også

http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=831


Andersen \(3650\) (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Andersen \(3650\)


Dato : 08-10-05 12:24

"Per K. Nielsen" <pkn.usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:i62fk1pm5bsbpdnlut7suhraq76kcm6e7h@4ax.com...
> On Sat, 8 Oct 2005 00:02:23 +0200, "Andersen \(3650\)"
> <virkerikke@nospam.dk> wrote:
>
>>Idag ser vi det med cyklernes lygter. Da diodelygterne kom måtte
>>de ikke blinke. Nu må baglygten gerne og om et par år må forlygten
>>vel også
>
> http://www.fstyr.dk/sw22289.asp?art_id=831
>
Ak ja der kan man bare se. Mine oplysninger er ikke
helt opdaterede
Så lærte jeg noget igen idag.



Steen Gruby (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 07-10-05 21:24

On Fri, 7 Oct 2005 21:59:01 +0200, "Kim Olsen"
<kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> wrote:

Hej Bendt.
>
>Den er fra 1954, og dermed født uden hverken blinklys eller bremselys. Men
>kan den også synes sådan.
>
Blinklys og spejle kan du glemme - Det er begge faciliteter der er
skrevet ind i loven i nyere tid.

>Jeg vil jo helst have den så original som mulig, og er sikker på, at der
>ikke er krav til blinklys på den. Men hvordan er det lige med bremselyset??
>
Bremselyset er mere trigigt.
Hvis cyklen er typegodkendt med bremselys skal det være der, hvis ikke
kan du glemme det også.
Jeg ville nu montere bremselys på bagbremsen under alle
omstændigheder.
Det er dit liv der er på spil.
Min Max fra 1956 har det originalt, så jeg tror også at RT125 har det
fra fødslen, men jeg er absolut ikke sikker.
>Nogen erfaringer udi syn af veteraner?
>
Hvis den er pæn og nydelig plejer der ikke at være problemer.

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk

Futte & Co. (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Futte & Co.


Dato : 08-10-05 07:29

Kim Olsen wrote:
> Hej gruppe
>
> Jeg er ved at lave en veteran DKW RT125/2 klar til syn, men er blevet lidt i
> tvivl.
>
> Den er fra 1954, og dermed født uden hverken blinklys eller bremselys. Men
> kan den også synes sådan.
>
> Jeg vil jo helst have den så original som mulig, og er sikker på, at der
> ikke er krav til blinklys på den. Men hvordan er det lige med bremselyset??
>
> Nogen erfaringer udi syn af veteraner?
>

Hej Kim
Da jeg var til syn i Herfølge med Victoria årgang 1954, blev
stelnummeret kontroleret, resten blev bare beundret af alle
assistenterne i hallerne. "Min" synsassistent brugte ca. 10 min. på at
fortælle om den Nimbus han lige havde fundet i en lade og om planerne og
omkostningerne for istandgørelsen
Da jeg, i 1967, tog kørekort til mc, var det på en DKW RT125. Vi skulle
række hånden op når vi bremsede og række hånden ud når vi skulle dreje.
Jeg kan ikke huske om der vat stoplys på. På Victoria fra samme årgang
er der stoplys, både på cyklen og i bruger og reservedels manualer.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975
Victoria KR 26N Aero, en fornem 54'er

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177506
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408561
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste