Efterårsadvarslen
Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-10-05 05:49

Hej

Jeg vil lige lave en lille advarsel til dem der trækker deres cykler ud i
vejret nu. Det er en tradition at jeg skriver lidt om at man skal passe på
sig selv og sin cykel. Jeg håber at denne mail kan forhindre bare et enkelt
styrt.

1. Det er snart skide koldt og dækkene en meget længe om af varme op, og max
temperaturen i dækkene er meget lavere end en god varm sommeraften. Derfor
er der meget mindre greb i dækkene end man forventer. Kør forsigtigt i
svingene fra nu af. Prøv at mærk på dækket efter en tur, hvor varmt det er.
Det skal være mere en lunkent før der rigtigt bider. Der ligger også en
masse døde blade og lignende på vejen fra efterårsblæsten.
2. Bilisterne forventer kun knallerter for tiden. De kører som om man ikke
er der og trækker ud foran dig på en måde jeg ALDRIG har oplevet i bil. Det
er værst nu. Pas på jer selv, de sovende morgenbilister er rene dødsfælder.
Forvent alle tror du kører 30Km/t.
3. Der kommer snart salt på vejene. Smør jeres fine cykler ind i noget
korrosionsbeskyttende og vask cyklen ofte, gerne efter hver tur. Smag evt.
på kåbeglasset og se om det smager af salt og bliv overrasket!
4. Kør med karburatorsprit i tanken nu hvor temperaturen er under 10 grader.
½L til 20L benzin. Det får cyklen til at gå bedre og opløser evt. vand i
tanken. Vand i tanken har mange (alle?) uden at vide det. Det kommer ved
kondensvand fra temperatursvingningerne mellem nat og dag. Man mærker det
ikke før man en dag skifter over til reservetanken og pludselig kører
dårligt.
5. Husk at checke dæktrykket temperaturen er faldet meget på det sidste og
derfor passer dæktrykket ikke mere. Hvis man checker dæktryk en eftermiddag
ved 15 grader, så passer det ikke 2 uger senere en morgen med 5 grader.
Check ofte, især når udendørstemperaturen svinger meget. Rigtigt dæktryk
giver bedre køreegenskaber og mindre dækslid.
6. Smør kæden ofte. Saltpåvirkningen går først ud over kæden! Den er følsom
og dyr at udskifte. Når kæderullerne er blanke er kæden alt for tør. På en
sommeraften giver det bare lidt forøget kædeslid, men i øjeblikket kan
lortet ruste sammen på mindre end en uge.
7. Tape køleren halvt ind i gaffa tape. Hvis motoren har for lav
arbejdstemperatur giver det forøget motorslid og dårligere benzinøkonomi. På
en vandkølet model så brug blæseren som indikator for hvor varm den er. Tape
køleren så meget til at den selv i vinterkulden hurtigt starter ved
bykørsel. Så er der tape nok på køleren. Det plejer at være fra 50% på en
CBR 600 og 80% på en RF600!. Lad være med at placere tape foran blæseren.

Dem med luftkølede modeller med en lille oliekøler, kan med held blænde
oliekøleren af. Kontroller ved at røre bundkarret efter en tur hvor varm
olien er. Den skal være minimum 80 grader, altså slet ikke til at røre ved.
Monter evt. en olietemperatur måler og få vished over hvornår motoren er
fuldt belastbar.

Lige engang til for Pris Knud: "Kør forsigtigt. Dækkene er kolde!!!"

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Perminator

Dato : 08-10-05 00:17

Glimragende betragtninger!
Husk desuden langt lys i morgentågen, og nyd hjemturen!
Også afblænding af køler på CX500?
vh Perminator

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:4345fe45$0$49017$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 08:12

Perminator skrev i meddelelsen
<434701cf$0$177$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
>meddelelse news:4345fe45$0$49017$14726298@news.sunsite.dk...

>Glimragende betragtninger!

>Også afblænding af køler på CX500?

Først, så har jeg lige flyttet lidt rundt på dit indlæg af hensyn til
læseligheden, det er nemlig en god skik at svare under det man svarer på. Og
af hensyn til os der stadig sidder med modem eller ISDN, så er det også
høfligt at skære det af indlæget man _ikke_ svarer på væk.

Med hensyn til afdækning af køler på CX, det kommer an på, jeg kan ikke
huske om CX har dobbeltvirkende termostat med returløb, for så er det ikke
til så megen nytte med tape. VFR og VTR har i hvertfald dobbeltvirkende
termostat, men jeg er ikke sikker på at alle Honda'er har det. CX-klubben må
vide det for CX'en.

Der hvor det er et must, er ved enkeltvirkende termostat hvor man af hensyn
til funktionen hele tiden lukker en smule vand ud i køleren. Denne "smule"
er på kolde dage mere end rigelig til at holde motoren for kold, og så gør
tapen godt.

Oliekøleren på vandkølede modeller bør allerede fra sensommeren være tapet
til, da man har sparet termostaten væk på langt de fleste mc'er, (Suzuki
olie/luftkølede motorer undtaget). I øvrigt en "huskesløjfe" til mig selv
:-/

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 08-10-05 10:43

Orla Pedersen wrote:

> Oliekøleren på vandkølede modeller bør allerede fra sensommeren være tapet
> til, da man har sparet termostaten væk på langt de fleste mc'er,

Damn et arbejde jeg har for mig på CBR'en: Af med bundkarret og
omvikling af køleren med oliebestandig gaffatape Nårh nej, der ér
jo termostatregulering på dét system!

> ..........(Suzuki olie/luftkølede motorer undtaget).

Jeg mener da at der paradoksalt nok netop ikke er termostat på GSXR
(m.fl) :-|

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-05 13:51

Armand skrev i meddelelsen ...

>Damn et arbejde jeg har for mig på CBR'en: Af med bundkarret og
>omvikling af køleren med oliebestandig gaffatape Nårh nej, der ér
>jo termostatregulering på dét system!

Ja bare kom igang I øvrigt det eneste rigtige system, har været brugt
på traktorer og entrepenørmaskiner i årtier. Hmmm. hvor svært kan det være
at lave en sådan varmeveksler

>Jeg mener da at der paradoksalt nok netop ikke er termostat på GSXR
>(m.fl) :-|

Det kunne ligne dem....

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 09-10-05 09:54

Orla Pedersen wrote:

> Ja bare kom igang I øvrigt det eneste rigtige system, har været brugt
> på traktorer og entrepenørmaskiner i årtier. Hmmm. hvor svært kan det være
> at lave en sådan varmeveksler

Sidder dit oliefilter ikke så du kan montere et af
"mellemstykke-systemerne" erhvervet fra Ebay eller en hugger?

> Det kunne ligne dem....

Anyone?
Moller (á B12'eren)??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-10-05 15:51

Armand skrev i meddelelsen ...

>Sidder dit oliefilter ikke så du kan montere et af
>"mellemstykke-systemerne" erhvervet fra Ebay eller en hugger?

Jo det kunne jeg godt, men det geniale dobbeltoliepumpesystem gør jo at jeg
alligevel skal føre de eksisterende olieslanger et eller andet sted hen :-|
og det kunne jo ligesågodt være hen i nærheden af noget varmt vand.

mvh
Orla