Forsikring, når man skal prøve MC ved ved ~
Fra : Ralfi

Dato : 06-10-05 13:02

Hej

Har overvejet at finde mig en anden MC her i vinter, evt. via en privat
handel. Er så kommet til at tænke på, at de fleste MC'er ikke har lovpligtig
ansvars forsikring, som gælder de tre vintermåneder. Hvad hulen gør man så,
hvis man skal ud og prøvekøre sådan en MC i vintermånederne? Smækker man
prøveplader på? Eller drøner man derudaf uden forsikring og håber på man
ikke involveres i en ulykke, eller bliver stoppet af polisen? Eller kan man
forsikre den for et par timer?

Venstre-hånds-handske-mc-hilsner

Ralf
XJ 600 Diversion

PS: Døjer også med dug og tåge i morgentimerne for tiden, men har nogle fede
ture hjem om eftermiddagen!

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 06-10-05 13:11

Ralfi wrote:

> [...]
> håber på man ikke involveres i en ulykke, eller bliver stoppet af polisen?
> Eller kan man forsikre den for et par timer?

Er det ikke netop sådan at den lovpligtige ansvarsforsikring normalt gælder,
hvis ikke man har en aftale om at deponere pladerne? Jeg mener kun det
normalt er kasko dækningen man normalt ikke tegner for vintermånederne.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Moller

Dato : 06-10-05 13:24

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> hvis ikke man har en aftale om at deponere pladerne? Jeg mener kun det
> normalt er kasko dækningen man normalt ikke tegner for vintermånederne.

   Jeg betaler nu 25% oven i min alm. Ansvar til MZ'en for vinterkørsel
hos TopSnot. Så hvis det du siger er sandt, så er jeg blevet snyt med
25% for høj præmie de sidste 6-7 år :(

--
VH
Lars Molnit

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 06-10-05 14:01

Moller wrote:

> Jeg betaler nu 25% oven i min alm. Ansvar til MZ'en for vinterkørsel
> hos TopSnot. Så hvis det du siger er sandt, så er jeg blevet snyt med
> 25% for høj præmie de sidste 6-7 år :(

Nu bliver jeg da en smule i tvivl, man skulle jo ikke tro at de ville kræve
ind hvis det ikke er rigtigt, eller nu er det jo et forsikringsselskab så
man ved jo aldrig.

Jeg har selv GF og nu sidder jeg godt nok ikke med policen foran mig, men
jeg mindes ikke at have set noget omkring en begrænsning på perioden hvor
den dækker. Det er da værd at undersøge, jeg mener ikke at man kan have et
køretøj på plader uden en dækkende ansvarsforsikring.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Brian Lund Larsen

Dato : 06-10-05 14:13

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> den dækker. Det er da værd at undersøge, jeg mener ikke at man kan have et
> køretøj på plader uden en dækkende ansvarsforsikring.

For lige at følge op, jeg fandt GFs betingelser online og der er kun nævnt
vinterperioden iforbindelse med kasko.

--
FZR600R | http://cze.dk | http://dfmc.dk/?id=673

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-10-05 16:09

Brian Lund Larsen wrote:

> For lige at følge op, jeg fandt GFs betingelser online og der er kun
> nævnt vinterperioden iforbindelse med kasko.
______________________________________

Jeps, jeg har også kun almindelig ansvar på min ged, og jeg kan køre året
rundt.
Jeg tror tilgengæld man skal passe på med at opstille generelle regler om
dette emne, for det er en jungle at finde rundt i, og hvert
forsikringsselskab har sine specielle regler og måske flere forskellige
"trin" og tillægsydelser.
Man bør IMO læse policen godt igennem for sin forsikring, inden man drager
nogen forhastede konklusioner.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-10-05 08:14

Brian Lund Larsen wrote:

> [...]
> hvis ikke man har en aftale om at deponere pladerne? Jeg mener kun det
> normalt er kasko dækningen man normalt ikke tegner for vintermånederne.

Jeg spurgte specifikt Tryg om dette - svaret er nej - der er ikke
forsikring af maskinen i pausen. Jeg har kun ansvarsforsikring (med
vinterpause) derfor spurgte jeg til rygtet sidst jeg hørte det.

--
vh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-05 10:20

Torben Scheel skrev i meddelelsen
<4346209d$0$78280$157c6196@dreader1.cybercity.dk>...

>Jeg spurgte specifikt Tryg om dette - svaret er nej - der er ikke
>forsikring af maskinen i pausen. Jeg har kun ansvarsforsikring (med
>vinterpause) derfor spurgte jeg til rygtet sidst jeg hørte det.

Et er hvad Tryg siger, noget andet er lovgivning Hvis Tryg står fast
ved at der ikke er ansvarsdækning, så _skal_ motorregistret inddrage
nummerpladen.

Hvad Du så ellers har lavet af aftaler om ikke at ville _bruge_ mc'er er en
anden sag. Men vælter mc'en eksempelvis i sit vinterhi, ned over naboens
uvorne unge, så kan Tryg ikke løbe fra deres forsikringsdækning.

mvh
Orla

Fra : MKS - 74

Dato : 07-10-05 10:39

On Fri, 7 Oct 2005 11:19:51 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

> [...]
>anden sag. Men vælter mc'en eksempelvis i sit vinterhi, ned over naboens
>uvorne unge, så kan Tryg ikke løbe fra deres forsikringsdækning.

Ja akkurat, der er primær dækning fra forsikringsselskabets side, det
_skal_ der være, derimod kan det tænkes at blive et spørgsmål om
regres eller som min. en ekstrabetaling for vinterperioden i tilfælde
af skade.

--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/

Fra : Moller

Dato : 07-10-05 11:16

MKS - 74 wrote:

> [...]
> _skal_ der være, derimod kan det tænkes at blive et spørgsmål om
> regres eller som min. en ekstrabetaling for vinterperioden i tilfælde

   Altså hvis man køre på den ;) hvis den vælter ned over naboens unger,
fordi de piller ved den mens den står ude i indkørslen, så skal de skam
dække :=) De skal vel også¨dække den mens den transporteres rundt
osv.(trailer, trækkes osv..)

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-10-05 15:26

Orla Pedersen wrote:
> [...]
> anden sag. Men vælter mc'en eksempelvis i sit vinterhi, ned over naboens
> uvorne unge, så kan Tryg ikke løbe fra deres forsikringsdækning.

Sikkert - men jeg kalder det ikke for dækning når jeg risikerer en
regressag hvis jeg kører på den og laver en skade i december.

--
vh
Torben

Fra : Niels B

Dato : 08-10-05 21:02

> [...]
> hvis ikke man har en aftale om at deponere pladerne? Jeg mener kun det
> normalt er kasko dækningen man normalt ikke tegner for vintermånederne.

Jeg har ansvarsforsikret min gsx'er hos tryg. Forsikringen dækker ikke fra
december til og med februar, ellers ville det koste 50% oven i hatten.

Man behøver ikke længere aflevere pladerne hos tryg, fik jeg forklaret, da
de har indført den nye regel, så i praksis kunne jeg køre hele året, da
pladerne sidder på, men jeg skal nu ikke nyde noget...

Mvh.

Niels B

Perfekt MC-vejr og så står cyklen i garagen på 3. uge ude af stand til at
køre :-/

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 06-10-05 15:52

"Ralfi" <ralfi@dsr.kvl.dk-fjern> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ralf
> XJ 600 Diversion
>
> PS: Døjer også med dug og tåge i morgentimerne for tiden, men har nogle

Så længe der er nummerplader på motorcyklen er den også ansvarsforsikret.
Men- ifølge vilkårene fra Topdanmark dækker forsikringen ikke hvis der sker
en skade i perioden fra den 1. december til den 29. februar hvis ikke der er
tegnet en tillægsforsikring. Dvs., at laver du en skade, så må du selv
betale. Og det kan blive dyrt!
Har man kaskoforsikret, så er man forsikret hele året. Dog dækkes der ikke
skader i forbindelse med kørsel i vintermånederne. Hvis den vælter hjemme i
garagen eller der går ild i den, så er man dækket.
Hilsen Matthias

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-10-05 16:02

Matthias H Matthiessen wrote:

> [...]
> ikke skader i forbindelse med kørsel i vintermånederne. Hvis den
> vælter hjemme i garagen eller der går ild i den, så er man dækket.

Og det er ret sikkert ikke de samme regler, der gælder hos de forskellige
forsikringsselskaber. Sådan noget skal men undersøge i sin police for den
enkelte forsikring.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 06-10-05 16:18

Ralfi wrote:

> [...]
> uden forsikring og håber på man ikke involveres i en ulykke, eller
> bliver stoppet af polisen? Eller kan man forsikre den for et par
______________________________________

Personligt ville jeg nok vælge at glemme nummerpladen de få hundrede meter
frem og tilbage, men det er nok også fordi jeg kommer fra provinsen. Det er
nok ikke lige så smart at gøre midt i én af de større byer.
Men hvis man bør have det hele på det rene, synes jeg det bør være sælgers
opgave at sørge for en nummerplade, eller en prøve-plade i dagens anledning.
Det koster 100,- for en hel dag at købe en klisterplade på motorkontoret, og
der er ansvar und alles med i prisen.

Man kan jo gøre mange ting, men under alle omstændigheder skal der være en
nummerplade på, før end det er lovligt. Kører man nogen ned, eller bliver
mand snuppet, kan man virkelig komme til at sidde i gæld til langt over
begge ører!

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600

Fra : Futte & Co.

Dato : 06-10-05 18:33

Ralfi wrote:
> [...]
> ikke involveres i en ulykke, eller bliver stoppet af polisen? Eller kan man

Man løfter telefonen , taster det lokale forsikringskontor og aftaler
prøvekørsel i forbindelse med salg. Enten koster det ikke ekstra eller
også koster det lidt ekstra hvis folkene på kontoret "giiider" at skrive
en regning ud. Hvis der ikke sker en skade, er der normalt ikke nogen
grund til at skrive regning ud, virker det som om de tænker. Hvis der
derimod sker en skade, kommer der sikkert også en ekstra regning.
På min veteranforsikring, sæsonforsikret, står der i betingelserne at
veteranløbs kørsel udenfor sæson aftales fra gang til gang. Så det er
noget forsikringsselskaber kender til.
Man kan normalt ikke købe klisterprøveplade til indregistreret køretoj,
så det duer ikke rigtigt.

--

Jørgen, Brøndby, http://dfmc.dk/?id=70
Honda CB550F, den fine årgang 1975