MC.-. ny eller brugt.. fordele og ulemper?
Fra : Morten P

Dato : 05-10-05 14:17

Hej

Jeg kom til at spørge under "køb salg".. så nu spørger jeg her istedet..

Jeg står og skal udskifte min PGO T-REX110 til foråret (godt jeg købte
pgo'en. .jeg har kun kørt 500 km på den pga. jeg har haft lånt en GS500 i
over 1 måned nu)

NÅ.. jeg står og skal have en GS500 (regner jeg med) eller en SV-650.. Jeg
ligger lidt og svæver med om jeg skal købe en fabriksny cykel.. eller en
der er et par år gammel og har kørt f.eks. 15-20000..

Som jeg skrev på Køb/Salg, så må ulempen jo være ved at købe nyt at de
skal køres til.. fordelen er at man ved hvordan de bliver kørt.. Men Hekto
var jo så venlig at spørge om jeg da kørte specielt godt .... for
cykler holder til meget..
Og ja.. det kan jeg jo kun give ham ret i..

Men ud med jeres erfaringer. Det skal siges at jeg ikke er god til at
skrue, så det skal være noget der holder.. endnu en fordel ved en fabriks
ny er jo garanti.. det er der jo ikke i samme omfang ved en brugt. (ok.
lidt hvis jeg køber ved forhandler)

På forhånd tak

Mvh.
Morten P

P.s. Hvis der er nogen der ligger inde med en f.eks. CBR-900 som de vil
bytte for min PGO, så er jeg til at tale med.. Jeg kan jo altid få lidt
penge oveni

Fra : Jacob Larsen

Dato : 05-10-05 15:33

"Morten P" <mpannen@gmail.com> wrote in message
> [...]
> eller en SV-650.. Jeg ligger lidt og svæver med om jeg
> skal købe en fabriksny cykel.. eller en der er et par år

Jeg vil mene, at de begge to er ret gode begyndercykler, men du må jo ud af
prøve nogle stykker for at se hvad passer din personlighed og pengepung
bedst. De fleste herindre (incl. mig) vil nok råde dig til at købe en brugt.
Der er mindre værditab og hvis du ridser eller vælter den er det måske ikke
så slemt som hvis den var helt ny og pæn.

> [...]
> endnu en fordel ved en fabriks ny er jo garanti.. det er
> der jo ikke i samme omfang ved en brugt. (ok. lidt hvis

Det er nu ikke altid en garanti kan bruges til noget. Det kommer meget an på
forhandleren. Det med at skrue kan du lære og man kan købe manualer til den
slags (f.eks. Haynes).

--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Bongo

Dato : 05-10-05 15:41

Jeg har lige købt en ny GS500 og det har været en glimrende oplevelse. :)
Tilkørslen er ikke noget problem:

0 -> 800km under 5000 r/min (100km/t i 6 gear)
800 - > 1600 under 8000 r/min (130km/t i 6 gear)

De første 1600km var ret hurtigt overstået og på fordelsiden MÅ nævnes den
helt specielle følelse det er at hente en fabriksny maskine hos en
forhandler.

Fra : Morten P

Dato : 06-10-05 07:12

Man kan vel sige at ved at købe brugt sparer man også service beløbet
(nogle af dem ihvertfald

Hvor tit skal en sprit ny til service?.. hvad koster'et ca. osv. .

En brugt kan skulle have stillet ventiler. .Det er vel også en omkostning
der er til at tage at føle på.. I samme ombæring.. Hvor tit skal ventiler
typisk stilles på en GS500?

I må gerne komme med flere guldkorn.. Nu kan der jo drømmes over vinteren

Mvh.
Morten P

Fra : Ole Hansen

Dato : 06-10-05 09:50

Morten P wrote:

> Hvor tit skal en sprit ny til service?.. hvad koster'et ca. osv. .

Efter de første 1000 km og så 6000 igen og så for hver 6000 km.. (Det er
vist generelt for de fleste Japanere)

> En brugt kan skulle have stillet ventiler. .Det er vel også en
> omkostning der er til at tage at føle på.. I samme ombæring.. Hvor tit
> skal ventiler typisk stilles på en GS500?

Oftere end en SV650, hvis jeg ikke husker forkert :) (Sv'eren skal have
checket ventiler for hver 24000)

> I må gerne komme med flere guldkorn.. Nu kan der jo drømmes over
> vinteren

Ja, hold op med at top-poste :)

I øvrigt, kan jeg godt anbefale SV'eren.. Jeg har selv min på 3. sæson,
og er stadig godt tilfreds med den, bortset fra, den er lidt hård
bykørsel (Det er en SV650S jeg har - den gamle)

--
Ole Hansen

Fra : Morten P

Dato : 06-10-05 12:11