Starter til Honda GW.
Fra : KURT PEJSTRUP

Dato : 05-10-05 12:35

Er der nogen der har erfaring med at starteren ikke kan trække motoren
rundt når motoren er varm. Med kold motor er der ingen problemer.
Kan det være batteriet der ikke er stærk nok med varm motor,og derfor
måske større modstand.
Kan man smøre en startmotor så den lettere kan bevæge sig ?

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 05-10-05 13:24

KURT PEJSTRUP <kupej@mail.dk> writes:

> [...]
> måske større modstand.
> Kan man smøre en startmotor så den lettere kan bevæge sig ?

Find en person med et tang-amperemeter og mål startstrømmen. En
startstrøm omkring 100-150A er normal - er du oppe på 400A, er der
noget som blokkerer startmotoren, så den ikke vil dreje rundt.

En mulighed var at en gummimuffe er revnet og at den slipper nemmere i
varm tilstand end i kold tilstand.

Dr. Gruby har sikkert et par ekstra fif, nu da han er i træning fra
igår med at diagnisticere startmotor problemer

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Steen Gruby

Dato : 05-10-05 21:24

On 05 Oct 2005 11:35:19 GMT, KURT PEJSTRUP <kupej@mail.dk> wrote:

Hej Kurt.

>Er der nogen der har erfaring med at starteren ikke kan trække motoren
>rundt når motoren er varm.
>Med kold motor er der ingen problemer.

Kompressionen er formentlig højere når motoren er varm - Derfor ser du
problemet mere udtalt ved varm motor end med en kold ditto.

>Kan det være batteriet der ikke er stærk nok med varm motor,og derfor
>måske større modstand.
>Kan man smøre en startmotor så den lettere kan bevæge sig ?

Der kan være flere årsager til den fejl.

Et dårligt batteri der ikke kan levere "varen" mere.
Prøv at sætte et eksternt batteri på pg forsøg at starte med det på og
varm motor.
OK start? ----- Dødt batteri.

Der er også en mulighed for dårlig kontakt i startkabler og kabelsko.
Prøb at checle både kablet mellem akku og statrelæ, startrelæ og
starter samt stelkabler.

Hvis ikke fejlen er i det foregående, så er mit næste bud slidte kul i
starteren og evt. en slidt kommutator hvor kullene ikke har ordentlig
kontakt mere.
Skille og skiftetid
Prøv at kigge lidt i disse skrifter:
http://www.ducati.dk/teknik/MC_Elektro.pdf
http://www.ducati.dk/teknik/MC_taending.pdf

Det kan måske give lidt om fejlsøgning.

Endelig er der en risiko for at starterkoblingen skrider - Det kan man
høre.

Som Kai er inde på (jeg håber du kan løbe hurtigt Professor Harrekilde
), er et tangamperemeter ikke så dårligt at have når man roder
med starter.
Du kan lige prøve at sætte cyklen i 5', blokere baghjulet med bremsen
og så trykke på starteren.
Så skal starteren stå stille og trække en helvedes strøm - op mod 400
Amp.
Hvis starteren kører skrider starterdrevet.

PS: På sådan en "fluevinge" er der vist installeret alt fra løbelys
til pølsekoger.
Prøv at koble noget af det fra og se om generatoren så har lidt til
overs til batteriet ))))))))

--

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 06-10-05 08:59

Steen Gruby <oz9zi@virker.ikke> writes:

> Som Kai er inde på (jeg håber du kan løbe hurtigt Professor Harrekilde
> ),

Jotak, ryggen har det bedre end i tirsdags. Idag vil jeg kunne
overveje at løbe

Kai

Fra : KURT PEJSTRUP

Dato : 08-10-05 09:46

Hej.

Jeg kan starte med ekstern batteri, så jeg har investeret i et nyt
som jeg monterer i dag. Takker for svarene i mit indlæg. Mvh Kurt

Fra : HOLM

Dato : 11-10-05 22:30

Hej Kurt

Jeg har prøvet nøjagtig det samme med en CB 1100 F og GL 1100 ASP.
De kunne godt med et gammelt 60 amp. bil batteri men ikke med et nyt MC
batteri.

Prøv med NYE kul og kulfjedre i starteren........det

Dine kul kan næsten ikke ramme rotoren på starteren og laver derved
en
større modstand.

med venlig hilsen

HOLM