Hjælp ønskes: Spor af sod/olie...
Fra : Begbie

Dato : 04-10-05 17:38

En Newbie spørger:

Er det normalt at der er spor af sod/olie under cylinderen og på den
forreste del af udstødningen på en 2-takter?

Jeg har købt en Cagiva Planet, hvor der har været pletter af noget
meget tykt, sod-agtigt stads under cylinderen, og nu når cyklen har
stået stille i fem dage, er de to små pletter hvor står parkeret.
Det er et meget tykt sort materiale som udgør pletterne.

Er den bare olie som ikke er brændt ud sammen med benzin?

Skal lige siges at det er to fastspændte fjeder som holder
"bunden" fast på cylinder på Cagiva'en. Jeg ved det lyder
sært...

På forhånd mange tak for hjælpen!

Bekymret MC ejer

Fra : Hekto

Dato : 04-10-05 18:11

In article <1128443869.817939.223150@g14g2000cwa.googlegroups.com>,
y2j66_99@yahoo.dk says...
> [...]
>
> Skal lige siges at det er to fastspændte fjeder som holder
> "bunden" fast på cylinder på Cagiva'en. Jeg ved det lyder

Sjov 'boret knallert'!

Det er helt normalt at udstødningen er monteret med fjedre.

Du skal finde en anden olie ... eller køre noget hårdere!
Den bliver ikke forbrændt i udstødningen, og det skal den for ikke at
svine.
Olierne har foskellig forbrændingstemperatur; men den opgives sjældent
på dunken. Så du må prøve dig frem.
Det er IKKE nødvendigvis det dyreste der er det bedste!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Armand

Dato : 04-10-05 22:40

Hekto wrote:
> In article <1128443869.817939.223150@g14g2000cwa.googlegroups.com>,
> y2j66_99@yahoo.dk says...

> Du skal finde en anden olie ... eller køre noget hårdere!

- - - - - Hvilket vil sige at der skal mindre bundgas og istedet flere
omdrejninger til for den samme acceleration - populært sagt så bør man
køre ét gear lavere end man føler nødvendigt!

Forklaringen er at (2-takts)olie-pumpen reguleres af gaskablet og ved at
give fuld rulle ved lave omdrejninger hvor motoren ikke yder
besynderligt, oversmører man systemet!
Planeten kán ikke en skid på mere end den første halvdel af
omdrejningstælleren, så hvorfor så alligevel forsøge at tvinge den med
tung gasgivning? Nej - Se at komme igang med venstre fod og hold den
nede i gear hhv. oppe i omdrejninger :-|

--
Armand.

Fra : Begbie

Dato : 04-10-05 18:22

Tak for svaret!

Jeg fik anbefalet Belray 2-takts olie af den tidligere ejer, min
instruktionsbogen anbefaler Agip, så det må jeg hellere prøve at
skaffe...

Fra : Hekto

Dato : 04-10-05 19:48

In article <1128446542.121709.321120@f14g2000cwb.googlegroups.com>,
y2j66_99@yahoo.dk says...
> Jeg fik anbefalet Belray 2-takts olie af den tidligere ejer, min
> instruktionsbogen anbefaler Agip, så det må jeg hellere prøve at
> skaffe...

Du kan såmen gå ned i Brugsen og købe OK's delsyntetiske!
Min erfarring med 2T-olie var at OK's og Statoils Racingway var dem der
forbrændte bedst, og den ene koster det dobbelte af den anden.
Normerne de lever op til er de samme.

(det behøver overhovedet ikke at gælde for din Planet!)

PS:
Som ejer af en Cagiva, kan du endda melde dig ind i Ducati Klub Danmark!
.... bare nævnt som en kuriositet!

Fra : Begbie

Dato : 04-10-05 21:00

"PS:
Som ejer af en Cagiva, kan du endda melde dig ind i Ducati Klub
Danmark!
.... bare nævnt som en kuriositet! "

Fedt, det må jeg gøre