/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
kobling til ZX9R?
Fra : Pizzabager


Dato : 04-10-05 14:43

Jeg skal snart bruge nogen koblings plader til min Zx9R 98..

den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg kom til
at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en masse friktions
nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det har ødelagt den(selvom
jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)

eller om det er fordi den simpelthen er slidt ved jeg ikke.. men nu skifter
jeg pladerne..

jeg kiggede lige hos louis.de, der har de dem ikke.. de har dem til 94-97
årgangen.. men ikke til min :(

hvor finder jeg den så henne.. har fundet noget på mc-butikken til ca 1100
kr.. for kun pladerne.

men kan det ikke findes billigere i tyskland??.

kasper



 
 
Kong (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Kong


Dato : 04-10-05 15:38

EBC CK4510 burde vel være dem du skal have. M&P har dem til £52,25. Mad
Matts (www.madmattsmotorcycles.com) har dem til £51.95 + 9.95 i porto (op
til 2kg). Har handlet med Matt før og de sendte hurtigt uden problemer.


"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> wrote in message
news:434286f2$0$49022$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg skal snart bruge nogen koblings plader til min Zx9R 98..
>
> den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg kom
> til at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en masse
> friktions nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det har ødelagt
> den(selvom jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)
>
> eller om det er fordi den simpelthen er slidt ved jeg ikke.. men nu
> skifter jeg pladerne..
>
> jeg kiggede lige hos louis.de, der har de dem ikke.. de har dem til 94-97
> årgangen.. men ikke til min :(
>
> hvor finder jeg den så henne.. har fundet noget på mc-butikken til ca 1100
> kr.. for kun pladerne.
>
> men kan det ikke findes billigere i tyskland??.
>
> kasper
>



Pizzabager (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 05-10-05 12:06


"Kong" <kongerslev@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:434293d3$0$78285$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> EBC CK4510 burde vel være dem du skal have. M&P har dem til £52,25. Mad
> Matts (www.madmattsmotorcycles.com) har dem til £51.95 + 9.95 i porto (op
> til 2kg). Har handlet med Matt før og de sendte hurtigt uden problemer.
>
>
det lyder billigt, takker :)

kasper



Ukendt (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-05 16:47


Pizzabager skrev i meddelelsen
<434286f2$0$49022$14726298@news.sunsite.dk>...
>Jeg skal snart bruge nogen koblings plader til min Zx9R 98..


Hydraulisk aktiveret ? Men check alligevel for frigang på "stødstangen" før
at Du invisterer i plader.

>den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg kom til
>at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en masse friktions
>nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det har ødelagt den(selvom
>jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)


Oliemærke og type please, bare for at vide det, og er Du sikker på at der
var friktionsnedsættende additiver i olien ? Det er faktisk først i API-SN
at den slags er specificeret. I API-SL olie _kan_ der være
friktionsnedsættende additiv, men det vil i så fald stå beskrevet på dunken.

mvh
Orla



Pizzabager (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 05-10-05 12:03



>
>
> Hydraulisk aktiveret ? Men check alligevel for frigang på "stødstangen"
> før
> at Du invisterer i plader.
>

der er ikke hydraulisk kobling på. kun kabel :)

> Oliemærke og type please, bare for at vide det, og er Du sikker på at der
> var friktionsnedsættende additiver i olien ? Det er faktisk først i API-SN
> at den slags er specificeret. I API-SL olie _kan_ der være
> friktionsnedsættende additiv, men det vil i så fald stå beskrevet på
> dunken.
>
jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der skulle ikke
meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter skift til andet olie men
den kan stadig glide en gang imellem når den bliver presset.. :(

kasper




Orla Pedersen (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 05-10-05 12:34

Pizzabager wrote:

> jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der skulle ikke
> meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter skift til andet olie men
> den kan stadig glide en gang imellem når den bliver presset.. :(


Den her ?

Das BESTE von CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60
(teilsynthetisch) für höchste Ansprüche.

Sonderposten !!!
Jetzt zugreifen und Geld sparen !!!

Dieses Motorenöl von Castrol übertrifft API SG - jetzt erhältlich zum
einmaligen Sonderpreis und nur solange der Vorrat reicht!
Der extrem belastbare Schmierfilm dieses Qualitätsöles gewährleistet einen
sicheren Schutz des Motors, auch wenn seine volle Leistung gefordert wird.
Verbessert die Schaltbarkeit des Getriebes und ist sehr gut für den
Einsatz in Ölbadkupplungen geeignet. Castrol RS4T für alle 4-Takt
Motorrad-Hochleistungsmotoren.

Bunkern Sie JETZT Öl - im praktischen 2 Liter Kanister oder gleich 2 x 2
Liter nochmals preisreduziert !

Muhaha, nej undskyld, det er jo dybt tragisk

Men check nu lige spillerummet på koblingstødstangen, eller hvad mekanik
der nu er i forbindelse med koblingsudrykkerlejet. Det behøver jo ikke
_kun_ at være olien, der er den skyldige.

mvh
Orla




Pizzabager (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 05-10-05 16:36


> Den her ?
>
> Das BESTE von CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60
> (teilsynthetisch) für höchste Ansprüche.
>
> Sonderposten !!!
> Jetzt zugreifen und Geld sparen !!!
>
> Dieses Motorenöl von Castrol übertrifft API SG - jetzt erhältlich zum
> einmaligen Sonderpreis und nur solange der Vorrat reicht!
> Der extrem belastbare Schmierfilm dieses Qualitätsöles gewährleistet einen
> sicheren Schutz des Motors, auch wenn seine volle Leistung gefordert wird.
> Verbessert die Schaltbarkeit des Getriebes und ist sehr gut für den
> Einsatz in Ölbadkupplungen geeignet. Castrol RS4T für alle 4-Takt
> Motorrad-Hochleistungsmotoren.
>
> Bunkern Sie JETZT Öl - im praktischen 2 Liter Kanister oder gleich 2 x 2
> Liter nochmals preisreduziert !
>
> Muhaha, nej undskyld, det er jo dybt tragisk


jeps lige netop den.. og ja det er dybt tragisk.. :)


>
> Men check nu lige spillerummet på koblingstødstangen, eller hvad mekanik
> der nu er i forbindelse med koblingsudrykkerlejet. Det behøver jo ikke
> _kun_ at være olien, der er den skyldige.
>
> mvh
> Orla

der sidder kun et koblings kabel på.. ingen stødstang.. har kontrolleret at
koblingen har en smule friløb nede ved koblings armen på motoren.. det var
jo det første jeg gjorde :)

kasper



Kong (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Kong


Dato : 05-10-05 18:37

Hvad er der galt med SG olien? Lige netop den jeg har fået at vide jeg
skulle shoppe til min ZZR600 (1993).

/Palle
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted@post.tele.dk> wrote in message
news:di0do1$l7t$1@abbeden.bunk.cc...
> Pizzabager wrote:
>
>> jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der skulle
>> ikke
>> meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter skift til andet olie
>> men
>> den kan stadig glide en gang imellem når den bliver presset.. :(
>
>
> Den her ?
>
> Das BESTE von CASTROL: 4-Takt Motorrad-Motorenöl RS4T, SAE 10W-60
> (teilsynthetisch) für höchste Ansprüche.
>
> Sonderposten !!!
> Jetzt zugreifen und Geld sparen !!!
>
> Dieses Motorenöl von Castrol übertrifft API SG - jetzt erhältlich zum
> einmaligen Sonderpreis und nur solange der Vorrat reicht!
> Der extrem belastbare Schmierfilm dieses Qualitätsöles gewährleistet einen
> sicheren Schutz des Motors, auch wenn seine volle Leistung gefordert wird.
> Verbessert die Schaltbarkeit des Getriebes und ist sehr gut für den
> Einsatz in Ölbadkupplungen geeignet. Castrol RS4T für alle 4-Takt
> Motorrad-Hochleistungsmotoren.
>
> Bunkern Sie JETZT Öl - im praktischen 2 Liter Kanister oder gleich 2 x 2
> Liter nochmals preisreduziert !
>
> Muhaha, nej undskyld, det er jo dybt tragisk
>
> Men check nu lige spillerummet på koblingstødstangen, eller hvad mekanik
> der nu er i forbindelse med koblingsudrykkerlejet. Det behøver jo ikke
> _kun_ at være olien, der er den skyldige.
>
> mvh
> Orla
>
>
>



Pizzabager (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 05-10-05 19:44



> Hvad er der galt med SG olien? Lige netop den jeg har fået at vide jeg
> skulle shoppe til min ZZR600 (1993).

du mener api SG?

der er ikke noget galt med SG olie..

det er kun castrol RS4T, SAE 10W-60.. det er galt med..

det er en olie beregnet til biler, så der er friktions nedsættende stoffer i
som MC koblinger ikke er så glade for.. (de glider)

bare du finder en olie API SG som er JASO godkendt.. så er den beregnet til
vådkoblinger, :)

men er SG den nyeste kvalitet, er der ikke kommet en nyere??

kasper



Ukendt (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-05 20:16


Pizzabager skrev i meddelelsen
<43441f04$0$49016$14726298@news.sunsite.dk>...

>der er ikke noget galt med SG olie..


Jo, det er antikt olie til veterankøretøjer

>det er kun castrol RS4T, SAE 10W-60.. det er galt med..
>
>det er en olie beregnet til biler, så der er friktions nedsættende stoffer
i
>som MC koblinger ikke er så glade for.. (de glider)


Wrong ! Der er ingen biler, der specificerer en SAE 10W60 olie....eller
motorcykler for den sags skyld.

>bare du finder en olie API SG som er JASO godkendt.. så er den beregnet til
>vådkoblinger, :)
>
>men er SG den nyeste kvalitet, er der ikke kommet en nyere??


API-SN som den første hvor der specifikt skal indgå fritionsnedsættende
stoffer.

Ellers har Louis deres Procycle API-SL med JASO

mvh
Orla




Armand (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-10-05 21:01

Orla Pedersen wrote:
> Pizzabager skrev i meddelelsen
> <43441f04$0$49016$14726298@news.sunsite.dk>...
>
>
>>det er kun castrol RS4T, SAE 10W-60.. det er galt med..
>>det er en olie beregnet til biler, så ..............
>
> Wrong ! Der er ingen biler, der specificerer en SAE 10W60 olie....eller
> motorcykler for den sags skyld.

Og dét er i mine øjne en større forbrydelse fra Kaspers side: At bruge
en 60'er viskositet, som ligger milevidt fra hvad Kawasaki opgiver :-|

--
Armand.

Steen E. (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 05-10-05 22:00

>>
>>>det er kun castrol RS4T, SAE 10W-60.. det er galt med..
>>>det er en olie beregnet til biler, så ..............
>>

> Og dét er i mine øjne en større forbrydelse fra Kaspers side: At bruge
> en 60'er viskositet, som ligger milevidt fra hvad Kawasaki opgiver :-|
>
> --
> Armand.

diskussionen om olie og vådkobling bliver jo ikke bedre af flg.
misforståelse :

Castrol RS4T er en 10W-50 olie - Louis har simpelthen skrevet forkert på
deres site. Prøv at se på dåsen.

Og at nogle mc'er - som Orlas VFR'er - kører fint på en bilolie (Mobil 1
er f.x. tilsat friktionsnedsættende additiver) synes jeg ikke er grund
nok til ukritisk at ignorere samtlige olie-leverandørere og (japanske)
mc-fabrikkers råd om at holde sig herfra og kun bruge JASO-specificerede
olier.
I hvert fald ikke uden at være opmærksom på risikoen for koblingsfedteri
og i værste fald glaserede koblingsplader, med efterfølgende reparation.
Dette være sagt til de mere uerfarne herinde, som måske lader sig friste
af at bruge en "bedre" (og billigere) olie : Det kan gå godt, men der er
altså en risiko, som I skal afgøre med jer selv om i vil løbe.

(og så venter jeg ellers på torden & bandbuller vestfra

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 03:27


>
> Castrol RS4T er en 10W-50 olie - Louis har simpelthen skrevet forkert på
> deres site. Prøv at se på dåsen.

nej det er en 10w- 60 olie.. det stod der på flasken..
>
> Og at nogle mc'er - som Orlas VFR'er - kører fint på en bilolie (Mobil 1
> er f.x. tilsat friktionsnedsættende additiver) synes jeg ikke er grund nok
> til ukritisk at ignorere samtlige olie-leverandørere og (japanske)
> mc-fabrikkers råd om at holde sig herfra og kun bruge JASO-specificerede
> olier.
> I hvert fald ikke uden at være opmærksom på risikoen for koblingsfedteri
> og i værste fald glaserede koblingsplader, med efterfølgende reparation.
> Dette være sagt til de mere uerfarne herinde, som måske lader sig friste
> af at bruge en "bedre" (og billigere) olie : Det kan gå godt, men der er
> altså en risiko, som I skal afgøre med jer selv om i vil løbe.
>

Jeg hælder ikke olie på igen som ikke er Jaso godkendt..(men det troede jeg
nu også den castrol olie var da jeg hældte den på..)

Kasper



Orla Pedersen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 06-10-05 08:16

Steen E. wrote:

> synes jeg ikke er grund
> nok til ukritisk at ignorere samtlige olie-leverandørere og (japanske)
> mc-fabrikkers råd om at holde sig herfra og kun bruge JASO-specificerede
> olier.

Ignorere hvad ? Ikke et eneste sted i instruktionsbogen til VTR'en er
JASO-MA nævnt.. Og Honda sælger olie i USA uden JASO-MA specification, så
at alle japanske mc-fabrikanter er på JASO vognen er måske nok lidt stærkt
sagt. :-|

> I hvert fald ikke uden at være opmærksom på risikoen for koblingsfedteri
> og i værste fald glaserede koblingsplader, med efterfølgende reparation.
> Dette være sagt til de mere uerfarne herinde, som måske lader sig friste
> af at bruge en "bedre" (og billigere) olie : Det kan gå godt, men der er
> altså en risiko, som I skal afgøre med jer selv om i vil løbe.

Fair nok, men stadig er der ikke meget der hamler op med fakta, men at
Kasper f.eks. ikke er parat til at være prøveklud igen forstår jeg da
godt, men vi finder så bare aldrig ud af om det var oliens skyld.

> (og så venter jeg ellers på torden & bandbuller vestfra

Øhh, næeh

mvh
Orla




Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 10:02



>
> Fair nok, men stadig er der ikke meget der hamler op med fakta, men at
> Kasper f.eks. ikke er parat til at være prøveklud igen forstår jeg da
> godt, men vi finder så bare aldrig ud af om det var oliens skyld.
>

når jeg skiller koblingen ad, kan jeg jo se om pladerne er slidt ned.. er de
ikke det må det jo være oliens skyld?? eller hva??

kasper



Orla Pedersen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 06-10-05 10:48

Pizzabager wrote:


> når jeg skiller koblingen ad, kan jeg jo se om pladerne er slidt ned.. er de
> ikke det må det jo være oliens skyld?? eller hva??


Eller skæve, eller som Flemming nævner, "glasserede". Men vil Du bevise
oliens skyld, så er Du nødt til at gentage "forsøget" under samme
betingelser, og nej, med mindre jeg fik koblingsplader foræret, så ville
jeg heller ikke gentage forsøget.

Når Castrol i Danmark har travlt ved håndvasken, og kalder olien en
bilolie, så er det vel også ret oplagt, de har ikke solgt olien, hvorfor
skulle de tage ansvar for olie som Louis sælger. Men det er altså en
mc-olie ifølge fabrikanten, uanset hvad Castrol-danmark siger.

mvh
Orla



Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 13:49


> Når Castrol i Danmark har travlt ved håndvasken, og kalder olien en
> bilolie, så er det vel også ret oplagt, de har ikke solgt olien, hvorfor
> skulle de tage ansvar for olie som Louis sælger. Men det er altså en
> mc-olie ifølge fabrikanten, uanset hvad Castrol-danmark siger.
>


tjaaa jeg ved sku ikke.. nu kan jeg ikke finde det men var inde på
castrol.dk og under olier til biler stod den 10w-60 olie.. den stod ikke
under MC.. der stod en 10w-50 olie, som deres topmærke..

kasper



Steen E. (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 06-10-05 11:16

>> synes jeg ikke er grund nok til ukritisk at ignorere samtlige
>> olie-leverandørere og (japanske) mc-fabrikkers råd om at holde sig
>> herfra og kun bruge JASO-specificerede olier.
>
> Ignorere hvad ? Ikke et eneste sted i instruktionsbogen til VTR'en er
> JASO-MA nævnt.. Og Honda sælger olie i USA uden JASO-MA specification,
> så at alle japanske mc-fabrikanter er på JASO vognen er måske nok lidt
> stærkt sagt. :-|
>
OK, det har du ret i - der står f.eks. for Yamaha Fazer 1000 "20W-40
API SE" og en fremhævet advarsel :

"For at undgå koblingsfedteri (da olien også smører kobling) må der ikke
bruges olie af højere kvalitet"

Det er det forhold som JASO normen adresserer, og mig bekendt er det
sammenslutningen af japanske mc-fabrikker.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Orla Pedersen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 06-10-05 11:48

Steen E. wrote:


> OK, det har du ret i - der står f.eks. for Yamaha Fazer 1000 "20W-40
> API SE" og en fremhævet advarsel :

> "For at undgå koblingsfedteri (da olien også smører kobling) må der ikke
> bruges olie af højere kvalitet"

Og for Honda VTR, "API-SE, SG or better". Og jeg vælger så "better"
Og API-SL kan sagtens have JASO-MA mærke også.

> Det er det forhold som JASO normen adresserer, og mig bekendt er det
> sammenslutningen af japanske mc-fabrikker.

Nej, JASO er den japanske motorindustris pendant til API. JASO-MA til
motorcykler, og JASO-MB til biler, så normen er bredere end som så.

Der er et link, til en meget beskrivende og uvildig side om olie, på min
egen side, http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/links , jeg kan ikke huske
hvem der oprindeligt postede linket her i gruppen, måske dig ?

mvh
Orla


Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 14:18



> OK, det har du ret i - der står f.eks. for Yamaha Fazer 1000 "20W-40 API
> SE" og en fremhævet advarsel :
>
> "For at undgå koblingsfedteri (da olien også smører kobling) må der ikke
> bruges olie af højere kvalitet"


højere kvalitet?? Dvs ikke højere end API SE/SG eller hvad?

hvad så med en API SL den må man ikke bruge eler hva.. nu bliver jeg snart
forvirret.. :(>

kasper



Ukendt (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-05 17:08


Pizzabager skrev i meddelelsen
<434523f6$0$49019$14726298@news.sunsite.dk>...

>højere kvalitet?? Dvs ikke højere end API SE/SG eller hvad?


Jo da, det er bare gammelmandsvrøvl Og jeg er egentlig ret sikker på at
der ikke står sådan i den engelske udgave af instruktionsbogen fra Yamaha.
Pudsigt nok er Yamaha i Danmark også importør af Bel-Ray olie :-|

>hvad så med en API SL den må man ikke bruge eler hva.. nu bliver jeg snart
>forvirret.. :(>


Delo, eller som kaldes nu, ProCycle API-SL med JASO-MA bruges af mange på
nyhedsgruppen med godt resultat, så brug Du bare løs.

mvh
Orla




Steen E. (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 06-10-05 18:07

>
> højere kvalitet?? Dvs ikke højere end API SE/SG eller hvad?
>
> hvad så med en API SL den må man ikke bruge eler hva.. nu bliver jeg
> snart forvirret.. :(>
>
> kasper
>
>
Det er også kompliceret - og det lette svar er at undgå gode bilolier
som Mobil 1

Det mere korrekte er - som Orla også hævder - at f.eks. en god bilolie
som Mobil 1 har bedre egenskaber end typiske mc-olier.

Helt præcist er teksten i Yamaha'ens instruktionsbog (og da motoren er
fra R1'eren står der sikkert det samme der):

CAUTION:
In order to prevent clutch slippage (since the engine oil also
lubricates the clutch) do not mix any chemical additives. Do not use
oils with diesel specification of "CD" or OILS OF A HIGHER QUALITY THAN
SPECIFIED. In addition, do not use oils labeled "ENERGY CONSERVING II"
or higher.

Derfor kan der godt bruges en API SL, blot må den altså ikke indeholde
friktionsreducerende additiver, som de bedste bilolier, f.eks. Mobil 1,
gør.

Og derfor bør en JASO MA spec. være din garanti for ingen
koblingsproblemer.

Men derfor kan det da godt være - som tidligere skrevet af flere - at
netop din mc kører fint med en god bilolie

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



Ukendt (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-10-05 18:49


Steen E. skrev i meddelelsen
<4345598c$0$1838$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...

>CAUTION:
>In order to prevent clutch slippage (since the engine oil also
>lubricates the clutch) do not mix any chemical additives. Do not use
>oils with diesel specification of "CD" or OILS OF A HIGHER QUALITY THAN
>SPECIFIED. In addition, do not use oils labeled "ENERGY CONSERVING II"
>or higher.


Bøjer mig for den der, de har taget alle forbehold, og sikkert med god
grund. Det er jo så radikalt anderledes end "fie's" instruktionsbog, som Du
kan se på Http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/oil

>Derfor kan der godt bruges en API SL, blot må den altså ikke indeholde
>friktionsreducerende additiver, som de bedste bilolier, f.eks. Mobil 1,
>gør.


Og den jeg olie jeg omtaler hedder Mobil SyntS API-SL/CF og ingen steder på
specificationen er friktionsnedsættende additiver omtalt... Who knows :-/
Men så længe den kan skaffes lokalt til Kr.180,- for 4 liter, så fortsætter
jeg med den.

>Men derfor kan det da godt være - som tidligere skrevet af flere - at
>netop din mc kører fint med en god bilolie


Der dog bør være syntetisk af hensyn til levetiden, (gearkassen i mc'er er
hård ved viscositeten i olien)

mvh
Orla, som venter spændt på Kaspers beretning og fotos? Please, når koblingen
er adskilt.




Ukendt (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-05 21:58


Armand skrev i meddelelsen ...

>Og dét er i mine øjne en større forbrydelse fra Kaspers side: At bruge
>en 60'er viskositet, som ligger milevidt fra hvad Kawasaki opgiver :-|


Tjae, helt smart er det ikke. Ingen vandkølet motor på disse breddegrader
har brug for mere end SAE xW30 olie.

mvh
Orla




Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 03:24


>
> Ellers har Louis deres Procycle API-SL med JASO
>
Jeps den har jeg selv lige købt.. ingen grund til at bruge ekstra på de dyre
mærker hvis lortet ikke er bedre alligevel :)

kasper



Ukendt (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-05 19:33


Kong skrev i meddelelsen
<43440f1e$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk>...

>Hvad er der galt med SG olien? Lige netop den jeg har fået at vide jeg
>skulle shoppe til min ZZR600 (1993).


Der er det galt, at man fra visse sider bliver tudet ørene fulde af hvor
galt det går, når man _ikke_ bruger en "skodolie", (som den antikvariske SG
betegnelse dækker over), specielt beregnet til MC.

Kaspers defekte kobling viser vel egentlig meget godt, at det alligevel kan
gå galt, også med MC-olie. Eller var det Kaspers kobling der tilfældigt
besluttede at begå selvmord sammen med olieskiftet ?

Nu har jeg over en periode på snart 30.000 Km brugt Mobil SyntS 5W40
fuldsyntetisk bilmotorolie i min VTR-F, og koblingen fungerer fremragende.
Til trods for at en kendt MC-forretningsejer i Aalborg fnysende fortalte
mig, at jeg var ved at ødelægge min Honda.

Det er hvad der er galt ! Hvad skal man tro ? Ellers er Castrol olien såmænd
nok hverken bedre, eller ringere end alt andet "antikt" API-SG skodolie.

Egentlig synes jeg at gruppen skulle forære Kasper nye koblingsplader, med
den betingelse, at han prøver Castrol olien igen. Det er jo den eneste måde
at vi kan finde ud af om olien har noget at sige i den sammenhæng, for jeg
er ret sikker på at Kasper ikke vil udføre eksperimentet for egen regning,
og det forstår jeg godt.

mvh
Orla



Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 03:23


>
> Kaspers defekte kobling viser vel egentlig meget godt, at det alligevel
> kan
> gå galt, også med MC-olie. Eller var det Kaspers kobling der tilfældigt
> besluttede at begå selvmord sammen med olieskiftet ?


den olie jeg havde hældt på, var ikke en MC olie.. den er beregnet til bil
fandt jeg så ud af bagefter..
>

> Nu har jeg over en periode på snart 30.000 Km brugt Mobil SyntS 5W40
> fuldsyntetisk bilmotorolie i min VTR-F, og koblingen fungerer fremragende.
> Til trods for at en kendt MC-forretningsejer i Aalborg fnysende fortalte
> mig, at jeg var ved at ødelægge min Honda.


Du behøver slet ikke bruge Olie ned til 5W.. 10w er fint til MC medmindre du
kører om vinteren og laver koldstarter når det er frostvejr..

ifølge de fleste MC producenter er en 10w-40 olie fint til MC.. om den så er
fuld synt, eller halv synt. er vel om til folk selv.. :)

kasper
>




Orla Pedersen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Orla Pedersen


Dato : 06-10-05 09:16

Pizzabager wrote:


> den olie jeg havde hældt på, var ikke en MC olie.. den er beregnet til bil
> fandt jeg så ud af bagefter..

Der er sågu da en mc på dunken nederst i venstre hjørne.... Såe mon ikke
Castrol mener at den er egnet til mc.

> Du behøver slet ikke bruge Olie ned til 5W.. 10w er fint til MC medmindre du
> kører om vinteren og laver koldstarter når det er frostvejr..

Næeh, det ved jeg godt, men det fjerner altså også "tilkoblingsklonket"
ved kold motor...

> ifølge de fleste MC producenter er en 10w-40 olie fint til MC.. om den så er
> fuld synt, eller halv synt. er vel om til folk selv.. :)

Måske...

mvh
Orla





Peter Jakobsen (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 05-10-05 17:24

Pizzabager wrote:
>> Hydraulisk aktiveret ? Men check alligevel for frigang på
>> "stødstangen" før
>> at Du invisterer i plader.
>>
>
> der er ikke hydraulisk kobling på. kun kabel :)
>
>> Oliemærke og type please, bare for at vide det, og er Du sikker på
>> at der var friktionsnedsættende additiver i olien ? Det er faktisk
>> først i API-SN at den slags er specificeret. I API-SL olie _kan_ der
>> være friktionsnedsættende additiv, men det vil i så fald stå
>> beskrevet på dunken.
>>
> jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der skulle
> ikke meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter skift til
> andet olie men den kan stadig glide en gang imellem når den bliver
> presset.. :(
> kasper

Hmm, du skal vide at netop den olie kører jeg med på min zx-12, og der er
INGEN problemer, så det hele skyldes formodentlig kun at dine koblingsplader
er slidt eller de mellemliggende metalplader er blevet "glaseret".
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



Pizzabager (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 05-10-05 19:41



>> jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der skulle
>> ikke meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter skift til
>> andet olie men den kan stadig glide en gang imellem når den bliver
>> presset.. :(
>> kasper
>
> Hmm, du skal vide at netop den olie kører jeg med på min zx-12, og der er
> INGEN problemer, så det hele skyldes formodentlig kun at dine
> koblingsplader er slidt eller de mellemliggende metalplader er blevet
> "glaseret".
> --
> M V H

kan godt huske du har skrevet det før..
er du sikker på det er lige den olie.. efter at have snakket med en mand fra
castrol sagde han at den olie er slet ikke egnet til MC, da den indholder en
masse friktions nedsættende stoffer, som gør den komplet uegnet til MC med
vådkobling..

men castrol laver også en fuldsynt. MC olie som hedder noget lign det samme
bare 10w-50 istedet. er det ikke den du har på??

det kan godt være det er min kobling der er slidt.. men den gled ikke før
den olie kom på.. og det gjorde den ret nemt.. et godt vrik i håndtaget ved
4-5000 rpm, og omdr. fløj deropad..

skal lige siges min ZX9R kun har kørt 17.000 km.. så den skal være kørt
hårdt hvis koblingen allerede er slidt ned..

kasper



Peter Jakobsen (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Peter Jakobsen


Dato : 05-10-05 19:44

Pizzabager wrote:
>>> jeps det var en castrol 10w-60 olie.. købt hos louis... og der
>>> skulle ikke meget til før koblingen gled.. den blev bedre efter
>>> skift til andet olie men den kan stadig glide en gang imellem når
>>> den bliver presset.. :(
>>> kasper
>>
>> Hmm, du skal vide at netop den olie kører jeg med på min zx-12, og
>> der er INGEN problemer, så det hele skyldes formodentlig kun at dine
>> koblingsplader er slidt eller de mellemliggende metalplader er blevet
>> "glaseret".
>> --
>> M V H
>
> kan godt huske du har skrevet det før..
> er du sikker på det er lige den olie.. efter at have snakket med en
> mand fra castrol sagde han at den olie er slet ikke egnet til MC, da
> den indholder en masse friktions nedsættende stoffer, som gør den
> komplet uegnet til MC med vådkobling..
>
> men castrol laver også en fuldsynt. MC olie som hedder noget lign det
> samme bare 10w-50 istedet. er det ikke den du har på??
>
> det kan godt være det er min kobling der er slidt.. men den gled ikke
> før den olie kom på.. og det gjorde den ret nemt.. et godt vrik i
> håndtaget ved 4-5000 rpm, og omdr. fløj deropad..
>
> skal lige siges min ZX9R kun har kørt 17.000 km.. så den skal være
> kørt hårdt hvis koblingen allerede er slidt ned..
>
> kasper

Det er præcis denne her :
http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038241


Og min zx-12 har gået 42000 med samme kobling....

--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152



Armand (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 05-10-05 20:58

Peter Jakobsen wrote:
>
>
> Det er præcis denne her :
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038241
> Og min zx-12 har gået 42000 med samme kobling....

Og til trods for hvad "italienerkokken" har hørt fra Castrol-DK, så
figurerer der jo til overflod en motorcykel på etiketten

--
Armand.

Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 03:29



>
> Det er præcis denne her :
> http://www.louis.de?topic=artnr_gr&artnr_gr=10038241
>
>
> Og min zx-12 har gået 42000 med samme kobling....
>

tja hvad kan jeg sige.. min havde bare ikke godt af det.. men det er da
rart at din klare det bedre :)

kasper



Mikkel Christensen (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 06-10-05 15:10

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> writes:

> > Hydraulisk aktiveret ? Men check alligevel for frigang på
> >"stødstangen" før at Du invisterer i plader.
> >
>
> der er ikke hydraulisk kobling på. kun kabel :)

Huh?!? B'eren har da hydraulisk kobling, så det virker da lidt mærkeligt
at de går tilbage til kabel på C'eren?

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.

Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 15:52



>
> Huh?!? B'eren har da hydraulisk kobling, så det virker da lidt mærkeligt
> at de går tilbage til kabel på C'eren?
>

tja det var da de fandt ud af den nemmeste måde at få den hurtigere på, er
at smide 25 kg.. :)

94-97 vejer 205 kg. 98 vejer 180 kr.. sådan noget hydraulisk kobling med
hoved og slavecyl, er jo noget der vejer i forhold til et lille kabel, så
det er vel et naturligt sted at spare :)

også gik den fra 139-143 hk, men ved ikke om gør det vilde :)

kasper



Mikkel Christensen (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 07-10-05 06:48

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> writes:

> >
> > Huh?!? B'eren har da hydraulisk kobling, så det virker da lidt mærkeligt
> > at de går tilbage til kabel på C'eren?
>
> tja det var da de fandt ud af den nemmeste måde at få den hurtigere på, er
> at smide 25 kg.. :)

Det var li'e godt grov'. Nu følger jeg godtnok ikke ret meget med i
detaljerne, men jeg forventede egentlig at hydraulisk kobling var/er
en selvfølge på alle større, moderne cykler.

Men så ved jeg da det.

> 94-97 vejer 205 kg. 98 vejer 180 kr.. sådan noget hydraulisk kobling med
> hoved og slavecyl, er jo noget der vejer i forhold til et lille kabel, så
> det er vel et naturligt sted at spare :)

Jaja, jeg bruger kun motoren alligevel fra B'eren :)

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.

Rasmus og Ditte (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Rasmus og Ditte


Dato : 09-10-05 12:30

> Det var li'e godt grov'. Nu følger jeg godtnok ikke ret meget med i
> detaljerne, men jeg forventede egentlig at hydraulisk kobling var/er
> en selvfølge på alle større, moderne cykler.

Tværtimod tror jeg nærmere.
På flere mcer findes der ræs kit hvor man fjerner den std monterede hyd
kobling og går over til kabel
Det giver bedre starter
Mvh
Rasmus ZX9R-C



Moller (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 09-10-05 14:47

Rasmus og Ditte wrote:
> > Det var li'e godt grov'. Nu følger jeg godtnok ikke ret meget med i
>> detaljerne, men jeg forventede egentlig at hydraulisk kobling var/er
>> en selvfølge på alle større, moderne cykler.
>
> Tværtimod tror jeg nærmere.
> På flere mcer findes der ræs kit hvor man fjerner den std monterede hyd
> kobling og går over til kabel
> Det giver bedre starter

   Yeps, hydralic er for Morfar cykler(sider en på Banditten), og kabel er
for race ;)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5, CZ 180
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Ukendt (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-10-05 18:48


"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse
news:434286f2$0$49022$14726298@news.sunsite.dk...
> den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg kom
til
> at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en masse friktions
> nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det har ødelagt
den(selvom
> jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)
>

Du skulle prøve at tage dem ud og rense dem i koblingsrens, det har jeg før
haft held med.
Så kan du jo også lige se om de er slidte og om overfladen på
friksionpladerne er blevt hård.
Sådan glasset i overfladen, hvis de er det så skift dem og skift så fjedrene
til ekstra kraftige.
Held og lykke med det.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk




Jens Jacob Bager Jen~ (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Jens Jacob Bager Jen~


Dato : 05-10-05 06:23

> Du skulle prøve at tage dem ud og rense dem i koblingsrens, det har
> jeg før haft held med.
> Så kan du jo også lige se om de er slidte og om overfladen på
> friksionpladerne er blevt hård.
> Sådan glasset i overfladen, hvis de er det så skift dem

Hej Flemming

Hvad er koblingsrens?

--
Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 og Suzuki DR 600 '85
Polyteknisk MC Forening (PMC)



Ukendt (05-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 05-10-05 08:51


"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> skrev i en
meddelelse news:4343633b$0$49019$14726298@news.sunsite.dk...
> Hvad er koblingsrens?
>
Det fås på bla. på spraydåse og er både til at rense bremser og koblingsdele
i.
Kaldes vist også "bremse og koblings rens"
Fås hos autodele forretninger, måske også biltema.

Renser bremsestøv og evt fedtstoffer ud af bremsedele.
Renser også fedt og olie af koblingsplader, så hvis man har fået en olie på,
som koblingen ikke kan lide, kan man være heldig at klare den med en sådan
rensning.
Men olien kan også være trukket ind i pladen eller der blevet lavet en
"glasset" overflade og så vil jeg tilråde at skifte.
Jeg har dog med held nogle gang sandblæst den glasset overflade, men jeg
bruger det kun nu som en nødløsning.

--

Venlig hilsen
Flemming Disc
www.discteknik.dk




Moller (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 06-10-05 11:43

Pizzabager wrote:
> Jeg skal snart bruge nogen koblings plader til min Zx9R 98..
>
> den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg kom til
> at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en masse friktions
> nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det har ødelagt den(selvom
> jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)
>
> eller om det er fordi den simpelthen er slidt ved jeg ikke.. men nu skifter
> jeg pladerne..

   Og er der så nogen af jer som husker på at der er andre grunde end,
olie, slidteplader og forkert justeret koblingsgreb ????

   f.eks. ses det jo oftere og oftere at der slides hakker i skålen. der
hvor de små¨flipper fra pladerne banker ind i siden på skålens slidser,
så de kan tage fat :) derved sker der at pladerne hænger i disse hakker,
og ender med de ikke kan tage ordentligt fat.

   Typisk Yamaha har det problem, men er nu også set på suzuki'er :) og
hvad gør kawa mere hellig på det område, nu når man bevæger sig over at
optimere mere og mere på vægt osv. og flere krafter til at banke den
rundt :)

   Nå, men det blir jo opdaget under koblingsplade indspectionen ;) hvis
man husker at tjekke det... minder mig om min har småhakker, og derved
endnu en grund til jeg skal lave det gixxer kobling swap/mod :)

--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit

Pizzabager (06-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 06-10-05 14:22



>
> Og er der så nogen af jer som husker på at der er andre grunde end, olie,
> slidteplader og forkert justeret koblingsgreb ????
>
> f.eks. ses det jo oftere og oftere at der slides hakker i skålen. der hvor
> de små¨flipper fra pladerne banker ind i siden på skålens slidser, så de
> kan tage fat :) derved sker der at pladerne hænger i disse hakker, og
> ender med de ikke kan tage ordentligt fat.
>

jeg kigger på det når jeg skiller den ad.. :) jeg skal nok komme med en
redegørelse for det hele efter den er skiftet.. men det vare nok en måneds
tid eller lign før jeg gider :)

kasper



Armand (07-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-10-05 19:51

Moller wrote:
> Pizzabager wrote:
>
>> Jeg skal snart bruge nogen koblings plader til min Zx9R 98..
>>
>> den er begyndt og glide når den får noget gas., om det er fordi jeg
>> kom til at hælde en forkert olie på(ikke jaso godkendt, men med en
>> masse friktions nedsættenede stoffer :( ) for en 2-3 md siden og det
>> har ødelagt den(selvom jeg skiftede igen efter 100 km, 2 gange.)
>>
>> eller om det er fordi den simpelthen er slidt ved jeg ikke.. men nu
>> skifter jeg pladerne..
>
>
> Og er der så nogen af jer som husker på at der er andre grunde end,
> olie, slidteplader og forkert justeret koblingsgreb ????
> f.eks. ses det jo oftere og oftere at der slides hakker i skålen.
> der hvor de små¨flipper fra pladerne banker ind i siden på skålens
> slidser, så de kan tage fat :) derved sker der at pladerne hænger i
> disse hakker, og ender med de ikke kan tage ordentligt fat.
>

Jup!
Tid til selvransagelse pizza-kaj: Har du en tendens til at
koblings-trække den på bagfætteren???

--
Armand.

Pizzabager (08-10-2005)
Kommentar
Fra : Pizzabager


Dato : 08-10-05 08:18



>
> Jup!
> Tid til selvransagelse pizza-kaj: Har du en tendens til at koblings-trække
> den på bagfætteren???
>

hehe.. nej det gør jeg faktisk ikke, har kun haft maskinen siden juni, så
har ikke leget så meget med den endnu, men det skal nok komme :)

desuden behøver en ZX9R ikke trækkes på koblingen for at komme op på
baghjulet, det skulle den klare fint med et ryk i gassen :)

kasper



Jacob Bunk Nielsen (09-10-2005)
Kommentar
Fra : Jacob Bunk Nielsen


Dato : 09-10-05 15:16

Moller <news@molnit.com> writes:


>    Yeps, hydralic er for Morfar cykler(sider en på Banditten), og kabel er
> for race ;)

Race som Bandit 600 - ikke noget morfar over den. Den fås også i
friske farver som aggressiv racerrød og giftig blågrøn, og ikke
gammelmandsbordeaux og lortebrun som en Bandit 1200

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*
www.bunk.cc | .....(o)Z_/(o)

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste