|
| Nyere MC med mindst (gerne bedre) præstati~ Fra : lojmann |
Dato : 03-10-05 14:34 |
|
Hej,
Jeg har en gammel Kawasaki GPX 750R fra 89.
Den har 110-120 HK og køre sådan set rigtig godt.
Jeg overvejer at sælge den for at købe en nyere MC, med mindst samme
kræfter og gerne flere.
Jeg kunne jo bare købe en busa etc. eller en R1, men problemet er at
jeg er 23 år - hvilke jo gør at det er "umuligt at forsikre"...
Den nye MC skal kunne præstere mindst det samme som min GPX'er og
meget gerne mere.
Den skal, grundet forsikring, ikke have fuldkåbe og må ikke ligne en
super racer - da forsikringen stiger når den ligner en racer.
Jeg bor i Malmö og har haft kortet siden jeg var 19.
Hvilke MC skal jeg købe, noget i kan anbefale?
/Thomas
| |
K (03-10-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 03-10-05 15:15 |
|
"lojmann" <lojmann@gmail.com> skrev i en meddelelse
>Hvilke MC skal jeg købe, noget i kan anbefale?
Hvad med en naked Suzuki SV1000 !!!
K
| |
Thomas Løjmann Jørge~ (03-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Løjmann Jørge~ |
Dato : 03-10-05 17:30 |
|
K wrote:
> Hvad med en naked Suzuki SV1000 !!!
Ikke et dårligt bud, den er faktisk slet ikke så tosset.
Har ikke lige fundet en SV1000 på svenske plader jeg kan bruge til at
tjekke forsikringen op på, men fandt en SV1000S fra 03, den skulle jeg
give 15.000 SKR pr. år for... Syntes det er meget for den lovpligtige
forsikring...
Jeg lure efter en SV1000 istedet for, den er sikkert billigere.
Glæder mig også til jeg modtager MC Revyen, så kan jeg bladre lidt i den.
Er der iøvrigt noget sted man kan læse dem online?
--
Kind Regards,
Thomas Løjmann Jørgensen
lojmann@lojmann.dk
Cell. +45 60 81 04 04
Home: +46 (0) 40 12 98 04
http://lojmann.dk - Personal Homepage
http://Mobil-unlock.NET - Lås din mobil op nemt og billigt
http://RateMySite.dk - Er dit website hot eller not?
http://freelance4u.dk - CV and referances
http://shorturl.dk - Få en nem web-site adresse
http://NerdLab.dk - Webudvikling
| |
K (03-10-2005)
| Kommentar Fra : K |
Dato : 03-10-05 19:24 |
|
"Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg lure efter en SV1000 istedet for, den er sikkert billigere.
jeg kender et par stykker som har benyttet sig af sæsonens 100 k tilbud, de
er så glade for deres SV'ere at de ikke har fået tørret smilet af fjæset
endnu ....den er absolut ikke dum sådan en
> Glæder mig også til jeg modtager MC Revyen, så kan jeg bladre lidt i den.
drømme koster jo ingenting, man kan have stor fornøjelse af at fantasere om
en fed mc igennem efteråret / vinteren.
K
| |
Thomas Løjmann Jørge~ (03-10-2005)
| Kommentar Fra : Thomas Løjmann Jørge~ |
Dato : 03-10-05 21:13 |
|
K wrote:
> "Thomas Løjmann Jørgensen" <lojmann@lojmann.dk> skrev i en meddelelse
>
>>Jeg lure efter en SV1000 istedet for, den er sikkert billigere.
>
> jeg kender et par stykker som har benyttet sig af sæsonens 100 k tilbud, de
> er så glade for deres SV'ere at de ikke har fået tørret smilet af fjæset
> endnu ....den er absolut ikke dum sådan en
>
Jeg har også set på det, kontakter dem imorgen for at høre hvad den
koster hos dem uden afgift til eksport til sverige - hvis det er til at
have med at gøre og forsikringen er ok så må jeg hellere prøve det, den
ser sku pi**e lækker ud, har også læst lidt om den på bikez.com og der
står da også fine ting om SV'erne...
Tak for info og kør forsigtigt!
/Thomas
| |
Jes Vestervang (03-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 03-10-05 21:23 |
|
"lojmann" <lojmann@gmail.com> writes:
> Hvilke MC skal jeg købe, noget i kan anbefale?
Hvordan er dit budget? Men uden kåbe og hurtigere end den
gamle. Hmm. Skal den være noget tungt jern med kraftig motor eller
noget letvægtsagtigt med en nogenlunde kraftig motor? Sidstnævnte har
jo oftest kåbe.
Men du kan da overveje en Bandit 1200, CB1000 (Big one hedder den
vist) etc. hvis det skal være tungt med kraftig motor.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Moller (03-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 03-10-05 21:37 |
|
Jes Vestervang wrote:
> "lojmann" <lojmann@gmail.com> writes:
>
>> Hvilke MC skal jeg købe, noget i kan anbefale?
>
> Hvordan er dit budget? Men uden kåbe og hurtigere end den
> gamle. Hmm. Skal den være noget tungt jern med kraftig motor eller
> noget letvægtsagtigt med en nogenlunde kraftig motor? Sidstnævnte har
> jo oftest kåbe.
>
> Men du kan da overveje en Bandit 1200, CB1000 (Big one hedder den
> vist) etc. hvis det skal være tungt med kraftig motor.
Og skal det ikke være tung, så de fleste nyere 600 racere, vil virke
voldsommere end den gamle GPX ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Jes Vestervang (03-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 03-10-05 22:11 |
|
Moller <news@molnit.com> writes:
> Og skal det ikke være tung, så de fleste nyere 600 racere, vil
> virke voldsommere end den gamle GPX ;)
Lojmann skrev jo bare at det skulle være uden kåbe :-/
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
lojmann (04-10-2005)
| Kommentar Fra : lojmann |
Dato : 04-10-05 11:37 |
|
Ja uden kåbe og lige så sjov at køre på som min gamle GPX'er...
Altså omkring de 120 HK (men gerne flere ;)) og så gerne noget mere
bundtræk - men det kan jeg forstå at jeg får ved f.eks. SV1000.
Er der nogle der ved om det kan betale sig at købe den brugt i DK og
så importer til sverige? Hvor meget afgift får man retur... nogle som
ved det eller har erfaring med det?
/Thomas
| |
Orla Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 04-10-05 11:44 |
| | |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 13:07 |
|
Orla Pedersen wrote:
> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment
Jeg har set disse grafer før og jeg forstår stadig ikke hvad det er du
tror disse grafer beviser - ud over at hvis man ganger 2 kurver på en
linær graf med en konstant vil det se ud som om de kommer tættere på
hinanden - surprise..
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Orla Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 04-10-05 13:23 |
|
Jakob wrote:
> Orla Pedersen wrote:
>> http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/moment
> Jeg har set disse grafer før og jeg forstår stadig ikke hvad det er du
> tror disse grafer beviser - ud over at hvis man ganger 2 kurver på en
> linær graf med en konstant vil det se ud som om de kommer tættere på
> hinanden - surprise..
Forstå graferne Det jeg vil vise er, at en sports V2 ikke har det
bundtræk folk snakker om. Mange forstår ikke at at man er nødt til at
kigge på det anvendelig omdrejningsområde for at "bundtræk" giver mening.
Ja en V2'er trækker ved et lavere omdrejningstal absolut set, men i
forhold til maksimalt omdrejningstal, altså relativt, så er sports V2'eren
ikke bedre end en sports R4
mvh
Orla
| |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 13:45 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Forstå graferne Det jeg vil vise er, at en sports V2 ikke har det
> bundtræk folk snakker om. Mange forstår ikke at at man er nødt til at
> kigge på det anvendelig omdrejningsområde for at "bundtræk" giver
> mening. Ja en V2'er trækker ved et lavere omdrejningstal absolut set,
> men i forhold til maksimalt omdrejningstal, altså relativt, så er sports
> V2'eren ikke bedre end en sports R4
Så din påstand er altså at det ikke er gør nogen forskel om man kommer
ud af svinget med 3000 rpm. på en v2 eller 8000 rpm. på en r4?
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Orla Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 04-10-05 13:54 |
|
Jakob wrote:
> Så din påstand er altså at det ikke er gør nogen forskel om man kommer
> ud af svinget med 3000 rpm. på en v2 eller 8000 rpm. på en r4?
Bingo ! Og det er ikke en påstand, det er erfaring, og Motorrad har gjort
nøjagtig samme erfaring
Jeg vil endog sige, at hvis jeg vitterlig ville følge en R6 med 8.000 rpm.
ud af et sving, så rækker 3.000 rpm. som en skrædder i h. 5.000
omdrejninger/min. ville gøre kampen mere lige......
mvh
Orla
| |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 14:11 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Jeg vil endog sige, at hvis jeg vitterlig ville følge en R6 med 8.000
> rpm. ud af et sving, så rækker 3.000 rpm. som en skrædder i h. 5.000
> omdrejninger/min. ville gøre kampen mere lige......
OK - Vi retter talene til 5000 vs 8.000 - Og så spørger jeg dig - hvad
er nemmest for dig som kører? Og hvis jeg så samtidig påstår at misser
du med blot 15% på r6'eren (altså 6.800 rpm) har du tabt (du er faktisk
nødt til at skifte gear), mens du på v2'eren (med 4250 rpm) stadig har
et ok træk - påstår du så stadig at det er ligegyldigt i praksis?
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Orla Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 04-10-05 14:28 |
|
Jakob wrote:
> påstår du så stadig at det er ligegyldigt i praksis?
Fuldstændig Det er bare to sider af den samme sag. Vær nu lige ærlig
over for dig selv, en sports V2 kan eksempelvis ikke accellerere fra 60
Km./t. i højgear, endsige køre med den fart i højgear. Det kan en række
firer som R6, så hvem er det lige at der har bundtræk.....
Har Du prøvet en Yamaha R6 ?
mvh
Orla
| |
Moller (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-10-05 14:33 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Jakob wrote:
>
>> påstår du så stadig at det er ligegyldigt i praksis?
>
> Fuldstændig Det er bare to sider af den samme sag. Vær nu lige ærlig
> over for dig selv, en sports V2 kan eksempelvis ikke accellerere fra 60
> Km./t. i højgear, endsige køre med den fart i højgear. Det kan en række
> firer som R6, så hvem er det lige at der har bundtræk.....
Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden at
hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Orla Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Orla Pedersen |
Dato : 04-10-05 14:54 |
|
Moller wrote:
> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden at
> hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
Nu ville jeg nok stille spørgsmålstegn ved de 240 Km./t. Men point
proven, og det er, som jeg skrev i en anden tråd, på grund af R4'erens
nødvendigt overvægtige krumtap. Satte man et "kæmpe" svinghjul på V2'eren,
og ellers sammenlignede med Hk-ligeværdige R4, så ville de kunne det samme
i den deciplin.
mvh
Orla
| |
Moller (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-10-05 15:09 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Moller wrote:
>
>
>> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden
>> at hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
>
> Nu ville jeg nok stille spørgsmålstegn ved de 240 Km./t. Men point
> proven, og det er, som jeg skrev i en anden tråd, på grund af R4'erens
tjaaa.... det er et gæt herfram jeg kærte speedometeret ud inden jeg
fik knaster i, og nu med anden gearing, og knasterne osv.. trækker den
jo til begrænseren... ca. 270-280km/t efter regnearket.
> nødvendigt overvægtige krumtap. Satte man et "kæmpe" svinghjul på
> V2'eren, og ellers sammenlignede med Hk-ligeværdige R4, så ville de
> kunne det samme i den deciplin.
kæmpe og kæmpe, JJ's TLR fra klubben kan godt den diciplin, men den er
også ændret til at ha mere bund mellem, uden at miste for mege top...
også eneste V2 jeg kender som man tror er en R4 når den gasser op, for
satan den kan tage omdr. Men der er også proppet alt i den motor man nu
kan tænke sig til ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 17:02 |
|
> kæmpe og kæmpe, JJ's TLR fra klubben kan godt den diciplin, men den er
> også ændret til at ha mere bund mellem, uden at miste for mege top... også
> eneste V2 jeg kender som man tror er en R4 når den gasser op, for satan
> den kan tage omdr. Men der er også proppet alt i den motor man nu kan
> tænke sig til ;)
Mmmm ligesom min TLS :)
Fuld akrapovic, moddet airbox, mr dyno justeret cykel, g-pack osv :)
De fleste cykler kommer altså til at gå MEGET bedre hvis man ellers får dem
justeret til at forbrænde ordentligt!
Alle de lov/krav osv der er dræber det sjovei maskinerne!
Efter min fik hele turen blev det en HELT anden maskine! Kunen slet ikke
kende den!
| |
Moller (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-10-05 19:19 |
|
S.G wrote:
>> kæmpe og kæmpe, JJ's TLR fra klubben kan godt den diciplin, men den er
>> også ændret til at ha mere bund mellem, uden at miste for mege top... også
>> eneste V2 jeg kender som man tror er en R4 når den gasser op, for satan
>> den kan tage omdr. Men der er også proppet alt i den motor man nu kan
>> tænke sig til ;)
>
>
> Mmmm ligesom min TLS :)
> Fuld akrapovic, moddet airbox, mr dyno justeret cykel, g-pack osv :)
Nej, det du har der er jo ren hobbytun ved siden af den ;) den er
portet, andre knaster, lettet krumtap, osv... :) altså den har alt det
du har på, og så lige alle de dyre/svære ting i sig... men den har også
været brugt i TL cup i US, og med pænt gode placeringer inden, TL cup
stoppede, og JJ købte den til danmark. Men du burde kende til den hvis
du skriver/læser med på TL forumsne :) den er Grå, JJ's gade Tl'er er
Gul, begge er TLR maskiner.
> De fleste cykler kommer altså til at gå MEGET bedre hvis man ellers får dem
> justeret til at forbrænde ordentligt!
> Alle de lov/krav osv der er dræber det sjovei maskinerne!
> Efter min fik hele turen blev det en HELT anden maskine! Kunen slet ikke
> kende den!
;) og det opdager du først nu... hæhæ, fortryder skam ikke alt det mas,
og den store sjat penge for at få Banditten justeret ind osv. :)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 14:59 |
|
Moller wrote:
> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden at
> hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
Jeg vil ikke engang vide hvad en B12 er, men hvad har det med fortegnede
kurver at gøre?
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Moller (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-10-05 15:11 |
|
Jakob wrote:
> Moller wrote:
>> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden
>> at hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
>
> Jeg vil ikke engang vide hvad en B12 er, men hvad har det med fortegnede
> kurver at gøre?
Det er en Bandit 1200, og det er en R4... de trækker jævnt til fra de
1500-2000 omdr til og med de 11200 omdr. hvor begrænseren slår til...
bare ikke i 5 gear, da den 11200 omdr. svare til 320km/t og det kaaan
den ikke ;)
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 16:34 |
|
Jakob skrev i meddelelsen
<43428aaf$0$87560$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>men hvad har det med fortegnede
>kurver at gøre?
Den må Du nok hellere lige dokumentere !
mvh
Orla
| |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 20:06 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Den må Du nok hellere lige dokumentere !
Dokumentere ligefrem? Nu er det her jo en debat, så jeg vil nøjes med
debattere din side:
1) Du starter med at skrive at kurverne ikke nødvendigvis er korrekte -
det burde de nok have været inden du gik igang. Fx. har jeg svært ved at
tro at R6'erens momentkurve er så ujævn som den er fremstillet her.
2) Du påstår at det er baghjuls momentet der er mest relevant - Hvorfor
dog det? Det tager ca. en 1/2 time at ændre på de fleste kædetrukne
motorcykler.. Det relevante er vel hvilket moment der findes på det
foreste kædehjul.
3) Dine kurver bliver fortegnede på graferne fordi det område den
enkelte graf dækker bliver mindre når du ganger grafens y-værdier med en
konstant, uden at rette y-aksen indeling tilsvarrende - Det gør det
umuligt at sammenligne graferne optisk - og det er det jeg mener med at
de er fortegnede...
Min anke går på at du fremstiller det som om at det er ligemeget hvor
mange rpm. man bruger når man kører, blot det passer i forhold til max.
rpm. Min påstand er så, at for den halvdel af kørere der ligger under
middel, er det langt nemmere at køre med lave rpm. (relativt til 0).
Den der med hvor langsomt man kan køre i højt gear, er vist taget fra
viragoklubbens "kør langsomt" konkurrence og har vel ikke rigtigt noget
med sportsmaskiner at gøre.
--
Jakob
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 21:01 |
|
Jakob skrev i meddelelsen
<4342d2b1$0$25328$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>
>> Den må Du nok hellere lige dokumentere !
>
>Dokumentere ligefrem? Nu er det her jo en debat, så jeg vil nøjes med
>debattere din side:
Så gør vi det
>1) Du starter med at skrive at kurverne ikke nødvendigvis er korrekte -
>det burde de nok have været inden du gik igang. Fx. har jeg svært ved at
>tro at R6'erens momentkurve er så ujævn som den er fremstillet her.
Fordi at det ikke er kurver som jeg har målt, men som er taget fra nettet,
og som jeg nævner, VTR'en bliver normalt ikke målt til over 100 hk. Og om
R6, jo, flere steder vistes samme uregelmæssigheder.
>2) Du påstår at det er baghjuls momentet der er mest relevant - Hvorfor
>dog det? Det tager ca. en 1/2 time at ændre på de fleste kædetrukne
>motorcykler.. Det relevante er vel hvilket moment der findes på det
>foreste kædehjul.
Kun baghjulet er interessant for en sammenligning, og kun med original
gearing. Altså for én sammenligning, og nej forreste kædehjul egner sig lige
så lidt, der er ingen standard for sekundærgearing.
>3) Dine kurver bliver fortegnede på graferne fordi det område den
>enkelte graf dækker bliver mindre når du ganger grafens y-værdier med en
>konstant, uden at rette y-aksen indeling tilsvarrende - Det gør det
>umuligt at sammenligne graferne optisk - og det er det jeg mener med at
>de er fortegnede...
Arhh, nu må Du holde op, havde jeg brugt 0 som udgangspunkt, så havde Du
fået to "vandrette" linier der lå lige oven i hinanden, opløsningen ville
blive alt for dårlig, og omkring "konstant", skulle vi ikke lige være enige
om at kalde konstanten for totalgearing, for det er jo det at det handler
om.
>Min anke går på at du fremstiller det som om at det er ligemeget hvor
>mange rpm. man bruger når man kører, blot det passer i forhold til max.
>rpm. Min påstand er så, at for den halvdel af kørere der ligger under
>middel, er det langt nemmere at køre med lave rpm. (relativt til 0).
Dunno, jeg ved at VTR'en kræver megen mere omtanke omkring hvilket gear man
vælger, end nogen 3 eller 4 cylindret maskine jeg har prøvet, for at yde sit
bedste. Det kalder jeg ikke let, men _jeg_ nyder det, ligesåvel som jeg nød
at køre TZ350.
>Den der med hvor langsomt man kan køre i højt gear, er vist taget fra
>viragoklubbens "kør langsomt" konkurrence og har vel ikke rigtigt noget
>med sportsmaskiner at gøre.
Det er heller ikke noget jeg går op i, Armand tog det op engang, Lars følger
op, og givet er det, at en hvilken som helst R4, V4, F6 er mere smidig end
en V2 alt andet lige. And so what.....
mvh
Orla
| |
Moller (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Moller |
Dato : 04-10-05 21:28 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Det er heller ikke noget jeg går op i, Armand tog det op engang, Lars følger
> op, og givet er det, at en hvilken som helst R4, V4, F6 er mere smidig end
> en V2 alt andet lige. And so what.....
Det er utroligt vigtigt når man deltager i konkurencer hvor man skal
være længst mulig tid om at køre på langs over en pind ;) og jeg for nok
ikke lov til at stille op med Suzukien næste gang MZ klubben har den
slags konkurencer på programmet :) men dejligt at tage den i tomgang
første gear, og så lunte ind over...
--
VH
Lars Molnit
MZ ETZ 300 CDi ReedValve, MZ TS 250/1 Supra5
Suzuki GSF-R 1200, Yamaha FZR1000 årgang 87
Snotbilig Diselbil, som køre langt Literen søges..
www.dfmc.dk/Lars_Molnit
| |
Jakob (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 05-10-05 09:31 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Kun baghjulet er interessant for en sammenligning, og kun med original
> gearing. Altså for én sammenligning, og nej forreste kædehjul egner sig lige
> så lidt, der er ingen standard for sekundærgearing.
På en del cykler er original gearingen valgt for at opfylde støj og
forurenings krav - Derfor syntes jeg det er uinteressant.
> Arhh, nu må Du holde op, havde jeg brugt 0 som udgangspunkt, så havde Du
> fået to "vandrette" linier der lå lige oven i hinanden, opløsningen ville
> blive alt for dårlig, og omkring "konstant", skulle vi ikke lige være enige
> om at kalde konstanten for totalgearing, for det er jo det at det handler
> om.
Jeg mente faktisk det modsatte - at kurverne skulle have mere plads.
> Det er heller ikke noget jeg går op i, Armand tog det op engang, Lars følger
> op, og givet er det, at en hvilken som helst R4, V4, F6 er mere smidig end
> en V2 alt andet lige. And so what.....
Ja - man kan jo også købe en bil
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Ukendt (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-05 17:24 |
|
Jakob skrev i meddelelsen
<43438f59$0$87561$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>På en del cykler er original gearingen valgt for at opfylde støj og
>forurenings krav - Derfor syntes jeg det er uinteressant.
Og på "fie" designet til 0-100 Km./t. præstationer i første gear....
Jeg kunne også have vist "fie" med den gearing _jeg_ kører med, og en R6
ejer kunne så angribe det urimelige i det. Lars' B12 var kortvarigt med
indtil at det gik op for mig at den var ret uoriginal. Et eller andet sted
må det jo være lige for alle.....
>Jeg mente faktisk det modsatte - at kurverne skulle have mere plads.
Uanset hvordan jeg lader QuatroPro vise graferne, så vil de aldrig komme til
at vise det _Du_ ønsker at se Det underliggende regneark lader sig ikke
"snyde".
>Ja - man kan jo også købe en bil
Ja, og man kan også lade være med at bilde potentielle SV, TL, VTR, Diverse
Duc, TRX ejere ind at de får mere bundtræk end med en 4 cylindret motor med
samme hk. Køb dog for h. de fine to cylindrede maskiner for det de er,
slanke sjove køremaskiner med kræfter nok til langt de fleste fornuftige
mennesker.
mvh
Orla, som nok kører VTR, men da nok også på et tidspunkt skal eje en TRX850,
en beveldrive 900SS, eller en VFR800, (nok mest sansynligt VFR)
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 17:00 |
|
> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden at
> hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
OG MIN TL´er! :D Den gør det uden at hakke eller hoste! Men i høj gear skal
den trækkes fra over 3000rpm, ellers hakker den
En ned gearing på forreste tandhjul (Nu kan 6. gearet pludselig bruges til
noget), justering til evt potter gør tricket. Fabriksindstillinger er crap!
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 19:26 |
|
S.G skrev i meddelelsen <4342a6d3$0$179$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>
>> Og hvilken V2'er kan acc. fra 50km/t til 240km/t i 5 gear ;) uden at
>> hakke hoste over det... en B12 kan uden problemer ;)
>
>OG MIN TL´er! :D Den gør det uden at hakke eller hoste! Men i høj gear skal
>den trækkes fra over 3000rpm, ellers hakker den
En B12 har kun 5 gear ! Og 3.000 rpm. i højgear på en TL er noget over 50
Km./t. :-/
På hjemturen fra arbejde så kunne jeg jo lige genopfriske min hukommelse. På
min 5% nedgearede "fie" er 60 Km./t. = 2.200 rpm. (korigeret for
speedometerfejlvisning, mit speedemeter blev ganske ufrivilligt "kalibreret"
denne sommer :-| ), Det går lige an ligeud, men at accellerere fra det
omdrejningstal i 6. gear er næsten umuligt, med mindre selvfølgelig, at man
er ligeglad med at lege "lufthammer" på sin kæde. Selv ved moderat
accelleration plages man af dobbeltsyn der er en Triumph 750 twin værdig.
Så er dét prøvet, og for eftertiden får "fie" ikke lov til at trække under
4.000 omdr./min.
mvh
Orla, som ikke ville vælge nedgearing på forreste kædehjul :-| kæden har det
svært nok på en V2'er i forvejen.
| |
Jakob (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 04-10-05 14:58 |
|
Orla Pedersen wrote:
> en sports V2 kan eksempelvis ikke accellerere fra 60
> Km./t. i højgear, endsige køre med den fart i højgear.
Nå?
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Jesper Pedersen (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jesper Pedersen |
Dato : 04-10-05 21:51 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Jakob wrote:
>> Så din påstand er altså at det ikke er gør nogen forskel om man kommer
>> ud af svinget med 3000 rpm. på en v2 eller 8000 rpm. på en r4?
> Bingo ! Og det er ikke en påstand, det er erfaring, og Motorrad har gjort
> nøjagtig samme erfaring
> Jeg vil endog sige, at hvis jeg vitterlig ville følge en R6 med 8.000 rpm.
> ud af et sving, så rækker 3.000 rpm. som en skrædder i h. 5.000
> omdrejninger/min. ville gøre kampen mere lige......
Ja og det hænger også godt sammen med at Ducati styrede superbike (den
ægte superbikeklasse) klassen med deres V2'ere.... Hmmmmm
/
Jesper
| |
Ukendt (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-05 06:16 |
|
Jesper Pedersen skrev i meddelelsen ...
>Ja og det hænger også godt sammen med at Ducati styrede superbike (den
>ægte superbikeklasse) klassen med deres V2'ere.... Hmmmmm
Nope ! Ducati "styrede" reglerne
Og i øvrigt lammetævede Honda dem alligevel.....
mvh
Orla
| |
Jakob (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 05-10-05 09:51 |
|
Orla Pedersen wrote:
> Og i øvrigt lammetævede Honda dem alligevel.....
"Lammetævede"? - Det er der vist ikke rigtig nogen andre end dig og MKS
der tror på ...men at det intet har med v2 vs. r4 momentkurver at
gøre kan vi godt blive enige om.
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
MKS - 74 (05-10-2005)
| Kommentar Fra : MKS - 74 |
Dato : 05-10-05 12:03 |
|
On Wed, 05 Oct 2005 10:50:40 +0200, Jakob <usernet@gertz.net> wrote:
>Orla Pedersen wrote:
>
>> Og i øvrigt lammetævede Honda dem alligevel.....
>
>"Lammetævede"? - Det er der vist ikke rigtig nogen andre end dig og MKS
>der tror på ...
Tjah, de beviste vel meget godt at de stort set kunne vinde den serie
når og hvis de ville, hvis de vel og mærke ville tilpasse sig de noget
specielle regler, de gjorde de så nærmest demonstrativt i et par år.
Om man vil kalde det "lammetæve" er vel mest semantik for ret mange af
SPW'erne var der jo aldrig, blot nok, men det tydeliggjorde vel meget
godt hvad det var der foregik i den serie, måske lige for alle andre
end Ducatisti? ... Og dybest set var det måske også nok formålet .
--
-Michael
CBR600 info - http://home.tiscali.dk/isl21043/CBR600/
Div. VF500-, RS250- og CBR600F-dele m.m. til salg på:
http://62.79.120.117/
| |
Ukendt (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 05-10-05 17:04 |
|
Jakob skrev i meddelelsen
<434393de$0$87585$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>...
>Orla Pedersen wrote:
>
>> Og i øvrigt lammetævede Honda dem alligevel.....
>
>"Lammetævede"? - Det er der vist ikke rigtig nogen andre end dig og MKS
>der tror på
Alene baseret på Michaels udredninger, hvad han jo så gør igen. Jeg finder
motorsport nogenlunde lige så interessant som tyrolermusik, såe...
mvh
Orla
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 16:57 |
|
> Ja en V2'er trækker ved et lavere omdrejningstal absolut set, men i
> forhold til maksimalt omdrejningstal, altså relativt, så er sports V2'eren
> ikke bedre end en sports R4
Det er jo også netop der man bruger bunden! Hvor tit kører du med maksimal
omdrejningstal? :)
Fx bykørsel osv, der vil en V2 være hurtigere pga bunden!
Det er klart en R4 og en V2 smider næsten samme moment i toppen. Min makkers
750R k2 smider endda mere moment ved 13500rpm end min V2 gør på noget
tidspunkt!
Men det er jo i de lave omdrejninger man har brug for momentet :)
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 19:41 |
|
S.G skrev i meddelelsen <4342a62d$0$184$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>
>> Ja en V2'er trækker ved et lavere omdrejningstal absolut set, men i
>> forhold til maksimalt omdrejningstal, altså relativt, så er sports
V2'eren
>> ikke bedre end en sports R4
>
>Det er jo også netop der man bruger bunden! Hvor tit kører du med maksimal
>omdrejningstal? :)
>Fx bykørsel osv, der vil en V2 være hurtigere pga bunden!
Nej
>Det er klart en R4 og en V2 smider næsten samme moment i toppen. Min
makkers
>750R k2 smider endda mere moment ved 13500rpm end min V2 gør på noget
>tidspunkt!
Ja, og det er komplet ligegyldigt, for række 4'eren har lavere gearing, og
får derved samme/mere moment på baghjulet over hele forløbet i forhold til
din TL Med forbehold for at Du faktisk har fået tunet din TL'er til at yde
flere hk. end 750'eren
>Men det er jo i de lave omdrejninger man har brug for momentet :)
Nej-nej-nej, jeg gir op, det er jo håbløst det her. Lær dog lige den mest
gængse teori om kraft gange arm, moment gennem gearinger, og momentets klare
sammenhæng med hestekræfter.
mvh
Orla, som nyder hvert sekund på VTR'en, men sågu da ikke på grund af
moment/hk. , så havde jeg da valgt V4.
| |
Ukendt (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 04-10-05 12:56 |
|
Tja alt der er under 3 år gammel og har 600ccm kører nok bedre end den gamle
svend!
Så noget gixxer 750?
Gixxer600?
V2 1000ccm?
| |
Jes Vestervang (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-10-05 23:42 |
|
Jakob <usenet@gertz.net> writes:
> 2) Du påstår at det er baghjuls momentet der er mest relevant - Hvorfor
> dog det? Det tager ca. en 1/2 time at ændre på de fleste kædetrukne
> motorcykler..
Du burde måske at forbedre din gearskifteteknik lidt
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
N/A (05-10-2005)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 05-10-05 10:47 |
|
| |
Hekto (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-10-05 10:47 |
|
In article <43438fd5$0$87561$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
usernet@gertz.net says...
> LOL - ja, nu har gearkassen på ducati motorcykler aldrig været super
> gode, men det kan nok godt gøres hurtigere..
>
Nåååh ... når man ser den køreteknik der af og til lægges for dagen,
uden brug af kobling, er holdbarheden da ikke så ringe!
Måske du skulle studere fænomenet???
M.h.t. hurtighed, så tager det vel ½ time at skile den ad, så det blver
nok svært at komme under 1 time samlet!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Jakob (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 05-10-05 11:48 |
|
Hekto wrote:
> Nåååh ... når man ser den køreteknik der af og til lægges for dagen,
> uden brug af kobling, er holdbarheden da ikke så ringe!
Holdbarheden er sikkert fin, men den er ret træg og "falske" frigear
optræder lidt for tit.
> M.h.t. hurtighed, så tager det vel ½ time at skile den ad, så det blver
> nok svært at komme under 1 time samlet!
Nu er jeg nok danmarks dårligste mekaniker, så jeg nøjes med at skifte
kædehjul
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Hekto (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 05-10-05 12:15 |
|
In article <4343af75$0$87548$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
usernet@gertz.net says...
> Nu er jeg nok danmarks dårligste mekaniker, så jeg nøjes med at skifte
> kædehjul
>
Njaaaaah! ... vi har jo set 'beviser'!
Bag på blokken i venstre side sidder der en bolt der holder fjederlåsen
til gearvælgeren, og som holder den i posiyion, i de enkelte gear
inklusive fregear.
Justering foregår ved at skifte skiven der ligger under. Ikke at det
nødvenigvis fgjerner alle problemer; men det kan forbedre gearskiftet.
Tag en sludder med f.eks. Otto.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Jakob (05-10-2005)
| Kommentar Fra : Jakob |
Dato : 05-10-05 14:11 |
|
Hekto wrote:
> Njaaaaah! ... vi har jo set 'beviser'!
Så tænk på alt det jeg ikke fortæller
> Bag på blokken i venstre side sidder der en bolt der holder fjederlåsen
> til gearvælgeren, og som holder den i posiyion, i de enkelte gear
> inklusive fregear.
> Justering foregår ved at skifte skiven der ligger under. Ikke at det
> nødvenigvis fgjerner alle problemer; men det kan forbedre gearskiftet.
> Tag en sludder med f.eks. Otto.
Det lyder som en god ide..
--
Jakob, 749S, 748SP
| |
Jes Vestervang (04-10-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 04-10-05 23:50 |
|
"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> writes:
> Lær dog lige den mest gængse teori om kraft gange arm, moment gennem
> gearinger, og momentets klare sammenhæng med hestekræfter.
Hvis alle i gruppen gjorde det ville trafikken her i gruppen jo krympe
til næsten ingenting, hvorefter nyhedsgruppen vil dø helt ud! Hvad
tror du egentlig du har gang i, Orla?!?
Nånej, vi har jo stadig oliediskussionerne. Hvilket minder mig om at
min nye kobling glider indtil motoren er varm, selvom kloblingen
pjasker i JASO T903MA, API-SL-olie. Interessant (og oliestanden er
korrekt).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
|
|