/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
min öhlins bagdæmper!? (manual og praksis ~
Fra : Ukendt


Dato : 02-10-05 16:43

Fik smidt min öhlins bagdæmper på, som er købt brugt.
Den er renoveret for 229pund i 11. måned sidste år! FIk den leveret til
3200,- :)

Men!
Manualen til den siger at compression har 10 klik compresseion og 15 klik
rebound.
Nu er det bare sådan et min bagdæmper har 25 klik compression og 15 klik
istedet?!?!

Hvordan er det lige så lige det hænger sammen?

Kunne det være at man ved renoveringen har ændret noget i den?
Kan se på regning at der bl.a er skiftet en "shock device" og "oil head".
Måske disse er fra en anden dæmper med flere indstillingsmuligheder eller?




 
 
Bjørn S (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-10-05 10:19

S.G wrote:

> Men!
> Manualen til den siger at compression har 10 klik compresseion og 15 klik
> rebound.
> Nu er det bare sådan et min bagdæmper har 25 klik compression og 15 klik
> istedet?!?!

Er det hvad den kan gå maks, eller hvad den står indstillet på lige nu ?
Hvis det er hvad den står på nu, ville jeg notere det ned, og starte med
at stille den til det manualen foreskriver, det bruger ikke at være helt
tosset.

På min DUC passet det meget fint med fabriksindstillingene. Den stod,
grundet en fejl 40, 3-4 click for højt på rebound i starten, og det bedret
sig mærkbart da den blev korrekt indstillet.

Det andet du spørger om, aner jeg ikke en dyt om, men det står ganske godt
forklaret i manualen.

--
/Bjørn





Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 10:29

Aner ikke hvad den stod på :)
Skal have dne justeret ordentligt ind, men ved ikke lige hvordan man gør :(



Bjørn S (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-10-05 10:44

S.G wrote:

> Aner ikke hvad den stod på :)
> Skal have dne justeret ordentligt ind, men ved ikke lige hvordan man gør :(

Nå, jeg troede du havde en manual, den du refererte til ?
Men hvis det er en standard manual, og ikke specifik din TL1000, står jo
nok ikke grundindstillingen på compression og rebound der :-/

www.mchospitalet.dk har noget info på sin side, og han ligger nok også
inde med standardopsættet til din MC.
Fjeder-forspændingen må du dog ha hjælp til at få indstillet rigtigt, men
det står der, i din manual, eller hos www.ohlins.com hvordan man gør. Det
er noget med afstanden til jorden, eller baggaffel,og differencene mellem
cykel alene, med fører, og helt uden belastning. Det har meget at sige for
hvordan den arbejder. På min fik jeg den ferdig indstilt der inden
levering, den blev bestilt efter min vægt, og det passer da meget bedre
end min orginaldæmper gjorde, den kan til og med fjædre

--
/Bjørn


Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 10:47


> Nå, jeg troede du havde en manual, den du refererte til ?
> Men hvis det er en standard manual, og ikke specifik din TL1000, står jo
> nok ikke grundindstillingen på compression og rebound der :-/

Jeg har en manual. Der står der intet om grundindstilling desværre.
Dertudover siger manualen 15 og 10 klik, hvor min har 25 0g 20 klik?!

> Fjeder-forspændingen må du dog ha hjælp til at få indstillet rigtigt, men
> det står der, i din manual, eller hos www.ohlins.com hvordan man gør. Det
> er noget med afstanden til jorden, eller baggaffel,og differencene mellem
> cykel alene, med fører, og helt uden belastning. Det har meget at sige for
> hvordan den arbejder. På min fik jeg den ferdig indstilt der inden
> levering, den blev bestilt efter min vægt, og det passer da meget bedre
> end min orginaldæmper gjorde, den kan til og med fjædre

damn det er jo et større projekt så :)



Armand (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 03-10-05 22:44

S.G wrote:
>>> S.G wrote:

>>> Manualen til den siger at compression har 10 klik compresseion og 15
>>> klik eebound.
>>> Nu er det bare sådan et min bagdæmper har 25 klik compression og 15
>>> klik istedet?!?!
>
> Jeg har en manual. Der står der intet om grundindstilling desværre.
> Dertudover siger manualen 15 og 10 klik, hvor min har 25 0g 20 klik?!

Kan du snart beslutte dig??

--
Armand.

Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 23:17


> Kan du snart beslutte dig??
:D
NEJ
Nu har jeg så fundet ud af den skal have 40 i den ene og 25 i den anden vist
arghhh
Men ligemeget. De 15 og 10 er åbentbart fra standard indstillingen fra "full
out" . Men det stod de rbare ikke :(


Har efter ölinhs hjemmeside stillet fjederforspænding og comp + reb idag, og
damnit der er jo en verden til forskel. Tager sving dobb så hurtigt nu :D



Bjørn S (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-10-05 10:48

Bjørn S wrote:

> www.mchospitalet.dk har noget info på sin side, og han ligger nok også
> inde med standardopsættet til din MC.

Her ; http://www.mc-hospitalet.dk/default2.htm - eller klik på Øhlins
logoet på forsiden.
Du skal dog stadig ha fat på din standardopsætning på comp. og reb.

--
/Bjørn


Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 10:50

Fjederforspænding!
DÆmper til TL´eren ser jo sådan her ud:
http://www.ohlins-france.com/images/46prcw-ow.jpg

så det er den original fjeder der må skulle indstilles



Bjørn S (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Bjørn S


Dato : 03-10-05 10:56

S.G wrote:

> Fjederforspænding!
> DÆmper til TL´eren ser jo sådan her ud:
> http://www.ohlins-france.com/images/46prcw-ow.jpg

> så det er den original fjeder der må skulle indstilles

Ja, den fandt jeg også. Men der står der den har 25 steps at vælge fra på
Compression, og 40 ! på Rebound, så enten har du en anden dæmper, eller en
anden manual, når du taler om 10 og 15, eller hvad det var. Det kan også
være en ældre dæmper du har fat i.
Måske ville ikke cykkelen være så tosset med den orginale dæmper, og
korrekt indstillet fjæder :-/

--
/Bjørn



Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 10:59


> Ja, den fandt jeg også. Men der står der den har 25 steps at vælge fra på
> Compression, og 40 ! på Rebound, så enten har du en anden dæmper, eller en
> anden manual, når du taler om 10 og 15, eller hvad det var. Det kan også

kan også godt være det er 40. Den rebound er svær at mærke klik i!



Ukendt (03-10-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-10-05 17:54


S.G skrev i meddelelsen <4340f9c6$0$158$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>...
>Aner ikke hvad den stod på :)
>Skal have dne justeret ordentligt ind, men ved ikke lige hvordan man gør :(


Løsner compression helt, og sætter rebound sådan at når Du trykker bagenden
ned, og slipper hurtigt, så kommer bagenden op med én oversvingning og
falder til ro. Så har Du en grundstilling, herefter ud at køre på ujævne
veje. Hvis bagenden har tendens til "synke" ved kørsel over vedvarende
ujævnheder, så er rebound stillet for hård. Det vil også vise sig ved at
bagdækket mister greb ved ujævnheder i sving. Er der tendens til
"gyngehest", så er rebound stillet for svag.

Compression ? Tjae, som en "specialist" engang sagde, medmindre at Du kører
seriøst baneræs, så "glem" indstillingen i position svag

mvh
Orla



Mikkel Christensen (04-10-2005)
Kommentar
Fra : Mikkel Christensen


Dato : 04-10-05 13:00

"S.G" <sebastianSNABELAnalnet.dk> writes:

> Aner ikke hvad den stod på :) Skal have dne justeret ordentligt ind,
> men ved ikke lige hvordan man gør :(

Kig på http://www.oehlins.com/mc_manuals.shtml

Der er fine vejledninger de fleste burde kunne forstå ved 2. gennemlæsning.

--
Mikkel | You need only two tools: WD-40 and gaffer tape.
motortosse.dk | If it doesn't move and it should, use WD-40.
| If it moves and shouldn't, use the tape.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408852
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste