XS 400 Seca Knastkæde sprunget!?
Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 01-10-05 16:39

Hej NG
Da jeg var på vej til Thisted ca. 140km, kørte jeg med ca 110km/t da
min mc pludseligt gav et dunk og gik i stå. Ca 10 km før havde jeg
lagt mærke til en underlig rasle lyd, da jeg alligevel havde aftalt
tid til at få skiftet kobling, tænkte jeg at det nok gik de
rasterende 40km. Det gjorde den ikke. Mc'en kan ikke starte, hvis jeg
skruer tændrøret af og kigger i cylinderen bevæger stemplet sig kun
nogle få mm når jeg forsøger at starte. hvis jeg sætter i gear og
forøger at skubbe så blokerer baghjulet.
Nu er spørgsmålet er knastkæden sprunget? og hvad skal jeg gøre?
Jeg har en reservecykel som jeg kan tage dele fra evt. nyt topstykke
cylinder osv. men skal jeg hente cyklen hjem 280km samlet, så jeg selv
kan lave den, "er det muligt for en som ikke har den vilde erfaring på
omådet? eller skal jeg sende den på værksted i Thisted og selv
aflevere reservedelene, som de kan renovere og sætte på. og vil et
værksted gå med til det?
sidste spørgsmål hvad vil det koste mig?
håber der er hjælp forude mvh Mikkel hvis seca holdt 27000km med mig
bag styret, uden overhovedet at lave andt end at skifte kæde plus
tandhjul og olie.

Fra : K

Dato : 01-10-05 20:25

Nu hvor du nævner både udskiftning af kobling + raslelyde, hvad så med at
smide hele motoren fra reservedelscyklen over på din Seca, hvis ellers den
er iorden, så slår du to fluer med et smæk ..... !

Fra : Armand

Dato : 01-10-05 22:36

mikkel_paulsen@hotmail.com wrote:
> [...]
> forøger at skubbe så blokerer baghjulet.
> Nu er spørgsmålet er knastkæden sprunget?

Nok nærmere takket over :-/
Uanset hvad så er det egentlige problem at stempel og ventiler støder
sammen og at begge dele sandsynligvis er skadet =

> [...]
> omådet? eller skal jeg sende den på værksted i Thisted og selv
> aflevere reservedelene, som de kan renovere og sætte på. og vil et

Det er dybtliggende sager hvis du aldrig før har været så dybt i motoren
at du endnu ikke selv har løftet låget og kigget efter om kæden er
sprunget, men hvis du kender én der har lidt fod på sagerne, er det til
at klare "under kyndig vejledning"!

> sidste spørgsmål hvad vil det koste mig?

Ikke meget andet end et pakningssæt og friskt olie+filter hvis det lader
sig gøre á ovennævnte!

> håber der er hjælp forude mvh Mikkel hvis seca holdt 27000km med mig
> bag styret, uden overhovedet at lave andt end at skifte kæde plus
> tandhjul og olie.

Hvor langt mon den har kørt ialt?
Jeg tænker på: Hvis(!) kæden er sprunget var det rart for andre
Seca-ejere at kende dén grænse for en fornyelse inden skade!!

--
Armand.

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 01-10-05 22:57

Jeg har prøvet noget af det samme på en GPZ500S.
Den kom med en underlig raslelyd/skuren , som forsvandt igen efter 4-6
sekunder.
Få minutter senere sagde det "KLONK" og motoren døde. Jeg kunne tvinge den
en halv omgang rundt, og så var der blokeret.
Det viste sig at en bolt på svinghjulet? havde løsnet sig og gik imod
motorblokken.

Jeg nåede aldrig selv at finde problemet, da det var en tysk mc som jeg
valgte at sælge i papkasser.

Kunne det være problemet hos dig?

Thomas
RF 600R

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 02-10-05 15:04

tak for svar alle sammen, min xs har kørt 55000km men ham jeg købte
den af var yamaha mekaniker og havde lige total renoveret motoren. er
der nogen som har et bud på hvad det vil koste hvis et værksted laver
arbejdet?

Fra : Moller

Dato : 02-10-05 15:46

> [...]
> den af var yamaha mekaniker og havde lige total renoveret motoren. er
> der nogen som har et bud på hvad det vil koste hvis et værksted laver

   det samme som at købe en XS mere næsten :(

--
VH
Lars Molnit

Fra : Ukendt

Dato : 02-10-05 15:55

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev i meddelelsen
<1128261845.583141.256100@g49g2000cwa.googlegroups.com>...
>tak for svar alle sammen, min xs har kørt 55000km men ham jeg købte
>den af var yamaha mekaniker og havde lige total renoveret motoren.

Ja-ja, renoveret en 28.000 Km. gammel motor :-| Salgsgas ! Og så havde den
jo heller ikke havareret nu.

Men prøv lige at sætte i gear, og trække baglæns. Kan motoren trækkes ca. en
halv omgang baglæns ? Indtil det andet stempel evt. møder ventilerne. Hvis
ikke, så kig lige ind til generatoren.

mvh
Orla

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 05-10-05 18:57

Den var renoveret, fordi han havde samlet de bedste dele fra to cykler
som stod skilt ad. så tænkte han at han lige så godt kunne skifte
nogle af de slid-dele, som han ikke var sikker på hvor langt havde
kørt.

> Men prøv lige at sætte i gear, og trække baglæns. Kan motoren trækkes ca. en
> halv omgang baglæns ? Indtil det andet stempel evt. møder ventilerne. Hvis
> ikke, så kig lige ind til generatoren.

forstår ikke helt hvor du vil hen? tror ikke den kan trækkes en halv
omgang måske 1/3 del.

Hvis jeg nu vælger at sætte cylinder, topstykke, stempler osv over
fra reservecyklen. hvad skal jeg så være opmærksom på? jeg kan vel
næppe bare smide det over uden at give det en kærlig hånd.

forresten så har jeg fundet en billig tysk XS i DK til 8000kr som er
klar til toldsyn, den er langt mere pæn end min. Skal jeg overveje at
købe den og så smide stelnummeret over på den nye fra den gamle
eller bare skifte hele lortet over på det gamle stel? hvad ville i
gøre? der er jo penge i at sælge dele ud fra sine reservecykler.

Fra : Ukendt

Dato : 05-10-05 19:51

mikkel_paulsen@hotmail.com skrev i meddelelsen
<1128535041.622901.302880@g49g2000cwa.googlegroups.com>...

en
Hvis

>forstår ikke helt hvor du vil hen? tror ikke den kan trækkes en halv
>omgang måske 1/3 del.

Hvis ikke krumtappen kan drejes ca. en halv omgang, så er det næppe
ventilerne der begrænser bevægelsen, og så er det en anden fejl at Du skal
lede efter :-| Har Du hevet topdækslet af topstykket, og erfaret om kæden
er defekt ?

>Hvis jeg nu vælger at sætte cylinder, topstykke, stempler osv over
>fra reservecyklen. hvad skal jeg så være opmærksom på? jeg kan vel
>næppe bare smide det over uden at give det en kærlig hånd.

Huh-ha, der er så mange ting, er ventilerne tætte, er de slidte i
ventilstyrene. Hvad med stempelringene ? olietyvene/ventilhætter ? Er de
mørnet af at stå stille.

> [...]
>eller bare skifte hele lortet over på det gamle stel? hvad ville i
>gøre? der er jo penge i at sælge dele ud fra sine reservecykler.

Flytte stelnummer, når at Du har behov for at spørge, så lad være. Der er
for meget på spil. Det kan sagtens lade sig gøre så det optisk er usynligt,
men hvis "nogen" kommer til at kigge på nummeret med røntgenudstyr, så er Du
afsløret, og det bliver dyrt, meget dyrt.

Men 8.000 kr. er jo ikke alverden for gode reservedele, og så kan Du jo
flytte dele efter behov. Alene gode dæk, og kædekit repræsenterer jo en pæn
værdi.

mvh
Orla

Fra : mikkel_paulsen@hotma~

Dato : 09-10-05 12:43

mit problem er bare at jeg vil af med den snarest, fordi jeg vil købe
en VFR 750 95" til foråret. så gider ikke rigtig købe for mange
reservedele ind, skal bare have den til at køre, så jeg kan få
højest mulig pris for den. selvfølgelig skal motoren være tiptop
når jeg sælger den.